Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Julemænd, ringklokker og Jehova (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Alene ordene Tweaks og tilbehør får det til at løbe mig koldt ned af ryggen. Det lugter af en hobby, hvor folk har riligiøse ritualer med forbedringer der ikke kan forsvares teknisk eller fornuftigt og som samtidigt fodrer nogle grådige hifi-gribbe der sælger dyre kabler og andet pis, der ikke betyder en skid.

Her er mit forslag. Flyt rund på højtalerne, og køb den nye Ale øl fra Aldi til kr. 4,5. Det er fremragende klasse til prisen. Præcist som da Peter Lyngdorf ikke havde tjent til sin første store bimmer.

Luk det her forum.

/Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 April 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

.

Ja der er noget om det.

Tweaks koster ofte kassen, og har et dårligt Money/Value forhold.

Men der findes jo også billige tweaks, som at flytte med højttalerne .

Man skal holde hovedet koldt, inden man investerer store summer i denne slags tilbehør, ofte kan pengene bruges meget bedre andre steder...

Jeg vil også gerne have en teknisk forklaring/bevis, så man kan vurdere om det nu også er fornuftigt det man betaler for.

Man kan vel sige at i princippet skal kvaliteterne ligge i apparaterne, og disse skal være designet så, kabler afkobling o.s.v. ikke har nogen, eller meget lille, betydning... 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
Man kan da ikke designe et godt anlæg sådan at kablerne imellem delene ikke har betydning. Jo mere neutralt anlæg, jo større betydning for kablerne, og neutrale anlæg er vel hele formålet.

Krell har f.eks. laves C.A.S.T. hvor signalkablerne indflydelse skulle være minimale.

Men selvfølgelig er der forskelle på kabler, jeg tror bare ofte at de blive tilskrevet større betydning en de reelt har.. Især i når vi kommer op over middelklassen.  

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Det er 10 år siden jeg fandt det meningsfuldt, under stor seriøsitet og andrægtighed, at lytte forskel på forskellige kabler. Jeg ved ikke hvad det var for forskelle vi hørte, men det var bestemt ikke kablerne. Ha-ha.

Jeg ikke så meget som gider bruge tid på at udskifte den isoda ht kabler jeg bruger med nogle forsølvede typer fra LC som jeg har haft liggende i et par år og samle støv. Men det skal da siges at jeg overvejer at bruge nogel pisse billige ht. kabler af principille årsager. Mon ikke de gamle rega kabler kan fåes for kr. 60 for 2*3 meter. 

Jeg har lige investeret i et xlr signalkabel til kr. 150 eller 200 - jeg kan sgu ikke huske det. Jeg skulle nok have købt det brugt, og brugt cyklen til at hente det. Så havde vi været nede i 75 kr.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil være klogere så lav en kontrolleret blindtest af 3 forskellige signalkabler og vurder resultatet efter statistisk korrekte metoder.

Vil du vide hvor mange procent af de billige kabler der er OFC i forhold til de dyre ?

Jeg synes det virker helt ude i hampen med at bruge så mange penge på kabler når man ser på, hvad der sker i delefilteret på højtaleren.

Skulle det være et pisse dyrt ht-kabel viklet om en jernkerne ?

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg ikke så meget som gider bruge tid på at udskifte den isoda ht kabler jeg bruger med nogle forsølvede typer fra LC som jeg har haft liggende i et par år og samle støv. Men det skal da siges at jeg overvejer at bruge nogel pisse billige ht. kabler af principille årsager. Mon ikke de gamle rega kabler kan fåes for kr. 60 for 2*3 meter. 

Hej kramer71,

Det kan da gøres endnu billigere. En tur til det nærmeste byggemarked, så har du 2*3 mtr almindeligt 220V net-kabel til ingen penge.  Hvis jeg læser dine indlæg her i tråden korrekt, så burde det vel være godt nok? .

Jeg er ikke helt enig i din vurdering af kablers indflydelse på lyden. Jeg mener at kunne høre forskel, det svære er at vurdere om forskellen er til + eller - siden.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Og jeg er ligeglad med de koner der altid bliver omtalt som det virkeligt store sandhedsvidne i forhold til forbedringer og tweaks.

Koner skal sgu bruges til noget andet. Også de andres.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Det er 10 år siden jeg fandt det meningsfuldt, under stor seriøsitet og andrægtighed, at lytte forskel på forskellige kabler. Jeg ved ikke hvad det var for forskelle vi hørte, men det var bestemt ikke kablerne. Ha-ha.

Jeg har lige investeret i et xlr signalkabel til kr. 150 eller 200 - jeg kan sgu ikke huske det. Jeg skulle nok have købt det brugt, og brugt cyklen til at hente det. Så havde vi været nede i 75 kr.

Jeg må nok også indrømme at jeg ikke gider skifte kabler, selvom jeg godt ved at der er forskel.

Men prøv at se på nogle af de modifikationer Kramer har lavet, her tro jeg bestem at forskellen er meget større. Ret mig hvis jeg tager fejl Kramer...

Der skal så nævnes at "Tweaks" internt i apparaterne ofte er en meget billig affære..

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
kramer71 skrev:

Hej kramer71,

Det kan da gøres endnu billigere. En tur til det nærmeste byggemarked, så har du 2*3 mtr almindeligt 220V net-kabel til ingen penge.  Hvis jeg læser dine indlæg her i tråden korrekt, så burde det vel være godt nok? .

Jeg er ikke helt enig i din vurdering af kablers indflydelse på lyden. Jeg mener at kunne høre forskel, det svære er at vurdere om forskellen er til + eller - siden.

mvh

Jeg har overvejet turen. Men jeg gider ikke besværet. Jeg har mistet even til at høre forskel på kabler.

Hver nat græder jeg mig i søvn, fordi jeg ikke kan høre forskel på om jeg har malet cd-erne grønne, blå eller gule. Eller om mine kabler du også er dæmpet med den rigtige leverpostej. SUK

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Ok - du har vist en dårlig dag. Du gider ikke engang tage stilling til de argumenter der kommer. Hvis du har besluttet dig, hvorfor så oprette en tråd?

jeg har ikke sagt noget om sandhedsvidne - gider sgu ikke engang prøve at forklare hvad jeg mente, du gider jo ikke vide det alligevel.

Farvel, og ha' en god dag.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
kramer71 skrev:

Jeg må nok også indrømme at jeg ikke gider skifte kabler, selvom jeg godt ved at der er forskel.

Men prøv at se på nogle af de modifikationer Kramer har lavet, her tro jeg bestem at forskellen er meget større. Ret mig hvis jeg tager fejl Kramer...

Der skal så nævnes at "Tweaks" internt i apparaterne ofte er en meget billig affære..

Det positive om de forandringer er, at de er billige. Problemet består i om lyden nu også bliver bedre eller dårligere. Jeg mener at der skal være både en teknisk grund til, at den burde blive bedre, samtidigt med at man intuitivt opfanger at den er blevet bedre. De tekniske forklaringer som kabel fabrikanterne kommer med kan ikke betegnes som andet end tåbesnak. Selvfølgeligt skal vi ikke have kabler der ikke kan lede ordentligt og er skærmet tåbeligt og har dårlig isolation. Men det kan gøres til priser der er af en anden verden end det som sagerne bliver solgt til.

Jeg har sgu meget svært ved at se hvorfor at nogle af flatlines pisse dyre signal kabler ikke burde koste en tiendedel. Hvad er det produktionsmæssigt der gør dem 5 gange så dyre og ikke 5 gange så billige at producere som eks. Isodas gamle ha08. Ikke noget !. Marketing, bulsh*t, pis, grådighed og dumme forbrugere !

OK. Nok rant for denne gang. Men det var fortjent.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

hehe - jeg skal love for at der er skruet op for sarkasmen .

Forstår jeg dig ret hvis jeg påstår at du farer i blækhuset fordi du mener at der for mange producenter der sælger hokus-pokus under dække af en teknisk forklaring (der ikke holder) til en alt for høj pris?

Hvis det er tilfældet, er jeg da helt enig .

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Yeps. Og det skal vi bekæmpe også her på hifi4all.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 April 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Det er ikke Hifi4all´s opgave at "bekæmpe" de ting du sidder og er utilfreds med. Du forveksler tilsyneladende Hifi4all´s formål med nogle personlige agendaer.

Drik dig en kold, hør noget musik og bliv lidt positiv igen - det er ikke forummets skyld at du har en dårlig dag.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Yeps. Og det skal vi bekæmpe også her på hifi4all.

Jamen så er der kun en vej - lad være at bruge penge på det .

mvh

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 April 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Det er ikke Hifi4all´s opgave at "bekæmpe" de ting du sidder og er utilfreds med. Du forveksler tilsyneladende Hifi4all´s formål med nogle personlige agendaer.

SÅ SANDT - SÅ SANDT RONIN 

Drik dig en kold, hør noget musik og bliv lidt positiv igen - det er ikke forummets skyld at du har en dårlig dag.

MÅSKE KONEN HAR HAFT EN DÅRLIG DAG 

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 07 April 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

*

Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg synes det virker helt ude i hampen med at bruge så mange penge på kabler når man ser på, hvad der sker i delefilteret på højtaleren.

Skulle det være et pisse dyrt ht-kabel viklet om en jernkerne ?

Hej igen Kramer.

Jeg tror tankegangen er lidt "farlig". Men dog alligevel rigtig.

Selvom der er mange faktorer som er meget dårligere end den man retter på, så er man i stand til at høre forbedringen/ændringen..

Men mest fornuftigt er det jo selvfølgelig at sætte ind hvor problemerne er størst.

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Mon ikke de gamle rega kabler kan fåes for kr. 60 for 2*3 meter. 

Ellers kan du vel få noget tilsvarende til samme pris.

Den største indflydelse, kabler generelt har, er rent subjektivt, og kun, hvis lytteren ved, hvilke kabler, det drejer sig om. Påstand, ja, men hvis man ser lidt objektivt på det, så har de fleste kabler (signal og HT) rigeligt de fornødne frekvensegenskaber (audio er jo trods alt kun LF), så eneste krav burde være, at HT kablerne har stort nok tværsnit til, at de ikke spolerer dæmpningsfaktoren for højttalerne.

Dog skal man også huske på, at et kabel udgør en kompleks impedans for senderen, og der er eksempler på, at store effektforstærkere er gået i destruktivt selvsving på grund af høj-kapacitive kabler. Men så længe, man ikke bevæger sig ud i noget ekstremt med hverken kapacitet eller induktion, er det kun hvis generatoren (forstærkeren) er dårligt konstrueret, at man vil kunne spore en forskel. (enhver kan lave en forstærker, der fungerer fint med et resistivt load, men kun få kan lave en, der er ligeglad med loadets fasedrej).

To steder har jeg oplevet en forskel, der var værd at beholde ved skift af kabler. Første gang, da jeg skiftede noget lysnetledning ud med std. 4mm2. Anden gang, da jeg strikkede et lavkapacitivt kabel sammen til min pickup (en MC picup er en relativt ringe generator). Dyrere kabler er da også afprøvet, men jeg har ikke været imponeret. Netkabler holder jeg mig fra at eksperimentere med. Overvej lige hvad, der sidder inde i apparatet (foskelle her kan kun henføres til filteregenskaber, og jeg vil påstå, at jeg kan lave et betydeligt bedre støjfilter, der hverken spiser musikken eller noget som helst andet, udover et par tikroner).

Ligesådan med stik. Her har jeg dog ikke lavet sammenligningstests, men følger min overbevisning og anvender billige teflonisolerede phono (behagelige at lodde på), og Speakon til HT. Skal der bruges penge, så brug det for hulen på elektronikken, højttalerne, rummet eller vin. Det er her, de større gevinster er at hente.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Vil du vide hvor mange procent af de billige kabler der er OFC i forhold til de dyre ?.

Hørt kramer - jeg holder med dig.

Jeg kender een fra NKT der siger at der ikke har været produceret andet end oxygenfrit kobber i mere end 20 år. Så i princippet er alt kobber det samme, det er kun tværsnitsarealet der giver en reel lydforskel.

Og alt det p*s med skineffekt må I andre sq længere ud på landet med - det starter jo først ved et par GHz.

nææh lad os prøve at tage et eksempel på en såkaldt lyttetest:

Højttalerkabel 1 er på. Det lyder godt. Nu skal vi høre hvordan højttalerkabel 2 lyder så du rejser dig op, (fejl 1) går hen til anlægget, bukker dig ned på hug (fejl 2) og skifter kablerne, og så sætter du dig igen og lytter. 

Nu lyder det helt anderledes og her er hvorfor:

Fejl 1: Du kommer ALDRIG til at sidde på præcis samme plads igen så dit sweetspot er væk, og siden man ikke kan huske lyd mere end 10 sek så har du allerede 'glemt' hvordan det lød før.

Fejl 2: Når du rejser dig, vandrer rundt, bukker dig ned, strammer skrueterminaler, hiver i kabler osv osv, så bevæger du dit luksus-legeme en smule. Bevægelse = øget blodtryk = ændring af din hørelse. Folk med tinnitus får blodtrykssænkende medicin, for jo højere blodtryk, desto mere følsomt øre, desto lavere lyttetærskel, desto lavere smertetærskel, ændret frekvensopfattelse afhængig af lydstyrken (læs tråden om Loudness under 'andet').

...men på den måde kan man godt komme til at tro at der er stor forskel.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes