| Forfatter |
|
mark-c Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 21 December 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor langt skal min højttaler stå fra vægen ?? 1 meter eller er det forskelligt fra højttaler til højttaler ?
Mine mentore 6 LE har bass port bagud
__________________ Mark Christensen
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 21 December 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er forskelligt fra ht til ht.
Nogle ht spiller godt tæt på væggen, men de fleste performer bedre med 1-2 m til væggene (også bagvæggen)...
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 21 December 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er bare at sætte dem hvor du synes de lyder bedst
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 December 2011 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at starte med en ½ meter fra væggen bag dem, spil noget musik med bas og grundtone. Øg så afstanden med 10cm ad gangen indtil du synes, at bassen er rolig og veldefineret. Dali's højttalere skal ofte stå lige frem for ikke at blive for lyse og ivrige i diskanten. Den nærmeste sidevæg bør være omkring en meter som regel.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 21 December 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej som mange af de andre nævner så variere det meget fra højtaler til højtaler men hvis det er muligt så omkring 50-60 centimeter mine helicon står ca 65cm fra bagvæggen men den skulle også være lidt mere plads krævende. men prøv dig lidt frem det er den eneste vej ud af det. højtalerkabelet kan også godt have noget at sige hvis det er pga af et direkte bas problem, det hjalp hos mig da jeg skiftede fra xindak til van den hul og fik et til bas og et til diskant
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 21 December 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det drejer sig også om forholdet mellem afstanden til side og bagvæg.
Her er en guide som giver et udgangspunkt.
Optimal justering kan kun fortages i den aktuelle opstilling ved hjælp af øret.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 21 December 2011 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk lige på at det har også meget at sige med afstand mellem dem, alt for mange glemmer det, tit hvis man har bas problemer kan det lige så vel være det..
Lige nu har jeg nogle til at står med 4 13" basser i de står ca 65cm fra bagvægen,, og kan spille hele min sture op på 60m2 uden nogle problemer...
|
| Til top |
|
| |
mark-c Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svar allesammen ;) Jeg har prøvet mig lidt frem - men synes det er svært styre både bass og diskant.
Køre min forstærker på +4 i bass og diskant neutral. Men så kan man jo ikke spille VILDT højt før bassen tager overhånd... hvis både bass og diskant står neutral på forstærker er diskant slet ikke til at høre på .. kan det seriøst klares med kabel???
Køre med Harman/kardon + Lyngdorf sdi2175 effektforstærker !!
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 22 December 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om dine refleksrør vender bagud eller fremad har så godt som ingen betydning for lyden. Med mindre du skubber din
højttaler med bagudvendte rør så tæt op mod væggen at luften ikke kan passere uhindret.
Bølgelængden på de dybe toner er flere meter, så om de kommer ud foran eller bagpå ændrer meget lidt. I øvrigt
kommer langt størstedelen af din baslyd fra selve membranen. Først under enhedens egenresonans har konstruktøren
beregnet røret til at sætte ind med sin resonans, for at trække lidt mere dybbas ud af konstruktionen.
Hvis det buldrer, når du spiller højt, kan du så ikke lade være med at skrue op for bassen? Og hvis det lyder grimt,
når du spiller højt, kan det være at du enten presser din højttaler eller din forstærker for meget. Så er en eller flere
dele underdimensioneret til dine krav.
Men glem ikke akustikken! Hvis du gerne vil spille højt, vil et levende rum være forfærdeligt at lave lyd i. Det vil
gjalde og rode lyden sammen, især i mellemtone og diskant. Prøv at lægge tæpper eller dyner ud over hele gulvet,
og hæng tæpper op på væggene. Eller forsøg dig med dæmpeplader, Troldtekt eller Rockwool. Det kan virkelig give
gode resultater.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
mark-c Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var noget af et svar jeg fik der  Men det gav rimelig mening .. Du mener enten mine højttalere eller forstærker ikke er "store" nok til mit behov? Jeg har prøvet lidt med tæpper osv og det hjalp en del .. Men tror simpelthen min stue er for lille.. ? Var nede i klubben og det var deres konklution .. Men skal flytte - så leder lidt efter en større stue til min næste lejelighed .. Jeg sidder nu 2,5 meter fra højttalerne - og de står 2 meter fra hinanden !!! Kan det have noget med det at gøre? Eller var det bare for at give mig et svar da jeg var dernede ? hehe  Mvh
|
| Til top |
|
| |
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 274
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mark-c skrev:
Det var noget af et svar jeg fik der Men det gav rimelig mening .. Du mener enten mine højttalere eller forstærker ikke er "store" nok til mit behov? Jeg har prøvet lidt med tæpper osv og det hjalp en del .. Men tror simpelthen min stue er for lille.. ? Var nede i klubben og det var deres konklution .. Men skal flytte - så leder lidt efter en større stue til min næste lejelighed ..Jeg sidder nu 2,5 meter fra højttalerne - og de står 2 meter fra hinanden !!! Kan det have noget med det at gøre? Eller var det bare for at give mig et svar da jeg var dernede ? hehe Mvh
|
|
|
Lyd problemer/ "rum problemer " skyldes altid for dårligt udstyr eller fejlagtigt konstrueret udstyr den værste synder er basreflex, Musik instrumenter kan spille alle vegne selv i kirkerum, og naturligvis også i dit rum.
Man skal man købe udstyr som kan fungere som "musik instrumenter" så bliver det sindssygt dyrt hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Og her begynder begynder problemerne så. Hvis man vil have fuldt frekvensområde og realistisk lydtryk.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
mark-c skrev:
Det var noget af et svar jeg fik der Men det gav rimelig mening .. Du mener enten mine højttalere eller
forstærker ikke er "store" nok til mit behov? Jeg har prøvet lidt med tæpper osv og det hjalp en del .. Men tror simpelthen min stue er for lille.. ? Var
nede i klubben og det var deres konklution .. Men skal flytte - så leder lidt efter en større stue til min næste lejelighed ..Jeg sidder nu 2,5 meter fra
højttalerne - og de står 2 meter fra hinanden !!! Kan det have noget med det at gøre? Eller var det bare for at give mig et svar da jeg var dernede ?
hehe Mvh
|
|
|
Lyd problemer/ "rum problemer " skyldes altid for dårligt udstyr eller fejlagtigt konstrueret udstyr den værste synder er basreflex, Musik instrumenter
kan spille alle vegne selv i kirkerum, og naturligvis også i dit rum.
Man skal man købe udstyr som kan fungere som "musik instrumenter" så bliver det sindssygt dyrt hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Og her begynder begynder problemerne så. Hvis man vil have fuldt frekvensområde og realistisk lydtryk. |
|
|
Jeg kommer gerne og lytter hvis du kan få et anlæg til at spille godt i en kirke eller fx et drivhus med ene glasvægge.
Held og lykke med det __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er du generelt sådan en nar at hører på hvergang jeg skriver noget,
jeg synes du er skændsel for branchen.
du skulle måske tænke lidt over hvad jeg faktisk skriver, hvem ved måske du kunne måske lære noget.
Eller du kunne måske forklarer årsagen til at jeg ikke har ret (stående bølger teorien basere sig på rene sinus toner. Det forefindes ikke i musik) så det gider jeg hører om.
Jeg har stået i rockorkesteres små øver lokaler hvor der blev spillet med lydtryk som intet stereoanlæg kan mathe uden der var nogen form for rumproblemer, jeg har hørt masser af musik på små værtshuse mindre end min stue uden nogen rumproblemer.
Jo bedre udstyret bliver jo mere nærmer man sig denne live situationen hvad angår præcision i lyden. Og rumproblemer forsvinder stille og roligt
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
du skulle måske tænke lidt over hvad jeg faktisk skriver, hvem ved måske du kunne måske lære noget.
Eller du kunne måske forklarer årsagen til at jeg ikke har ret (stående bølger teorien basere sig på rene sinus toner. Det forefindes ikke i musik) så det gider jeg hører om.
Jeg har stået i rockorkesteres små øver lokaler hvor der blev spillet med lydtryk som intet stereoanlæg kan mathe uden der var nogen form for rumproblemer, jeg har hørt masser af musik på små værtshuse mindre end min stue uden nogen rumproblemer.
Jo bedre udstyret bliver jo mere nærmer man sig denne live situationen hvad angår præcision i lyden. Og rumproblemer forsvinder stille og roligt |
|
|
Hov hov, tal ordentligt til de andre brugere herinde. Kan Du ikke lide at være her, så er der andre Forums du kan sidde på. Guloggratis forum er oplagt til dig....
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
kanonlyd skrev:
Jo bedre udstyret bliver jo mere nærmer man sig denne live situationen hvad angår præcision i lyden. Og rumproblemer forsvinder stille og roligt |
|
|
Hov hov, tal ordentligt til de andre brugere herinde. Kan Du ikke lide at være her, så er der andre Forums du kan sidde på. Guloggratis forum er oplagt til dig....
|
|
|
He he, julefreden sænker sig over os, god jul  __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
stiv skrev:
NAD-Mand skrev:
kanonlyd skrev:
|
|
|
|
|
He he, julefreden sænker sig over os, god jul 
|
|
|
Lige over
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
Eller du kunne måske forklarer årsagen til at jeg ikke har ret (stående bølger teorien basere sig på rene sinus toner. Det forefindes ikke i musik) så
det gider jeg hører om.
Jeg har stået i rockorkesteres små øver lokaler hvor der blev spillet med lydtryk som intet stereoanlæg kan mathe uden der var nogen form for
rumproblemer, jeg har hørt masser af musik på små værtshuse mindre end min stue uden nogen rumproblemer.
Jo bedre udstyret bliver jo mere nærmer man sig denne live situationen hvad angår præcision i lyden. Og rumproblemer forsvinder stille og
roligt |
|
|
Prøv at stå ud af sengen med det andet ben forrest i morgen. Det kan være det hjælper på humøret.
ON topic: Jeg har rigtig gode erfaringer med at skabe bedre lyd vha. absorbtion og refleksion. I mit eget rum har det gjort rigtig meget godt for
lydkvaliteten og lysten til at høre musik. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
Hvorfor er du generelt sådan en nar at hører på hvergang jeg skriver noget, jeg synes du er skændsel for branchen.
|
|
Så du mener at lyden fra en højttaler, blir reproduceret på samme måde som fra et instrument?
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 23 December 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
Hvorfor er du generelt sådan en nar at hører på hvergang jeg skriver noget, jeg synes du er skændsel for branchen.
|
|
Hvordan lyder et rockband i en lille gymnastiksal? ;-)
|
| Til top |
|
| |