Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: rigtig mont af xlr? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 24 December 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

hejsa. denne tegning har jeg fundet på supras hjemmeside. sådan er alle mine xlr kabler forbundet, spørgsmålet er  om den lodrette streg fra ben 1 til xlr stik chassi skal være der?

to teknikere af de dygtige siger den skal klippes en tekniker siger det kun er i modtager ende den ikke skal være der?

et firma som laver mange kabler har også lavet dem som tegning, men er begyndt at fjerne den så der ingen stel er på xlr chassihuset altså direkte fra 1-1 som 2-2 og 3-3

hvad er rigtigt?

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 December 2011 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Nede i bunden er der pdf vejledning til XLR

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

jo tak den var fint at have, men kan ikke finde en med et diagram der fortæller præcis hvad er rigtig til mit spørgsmål.....men tak for dit svar og go jul

vh velkommen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Har lavet mange XLR kabler og har også en del "færdige". Ingen af dem har stel til chassis. Mener det er totalt overflødigt.

PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Den lodrette streg fra 1 og op imod kanten af stikket signalerer på ingen måde at den skal forbindes til chassis. Det er bare
fordi de ikke kan tegne en lige streg fra ben 1 til 1.
xlr er 3-pin så du skal kun forbinde dem lige over.
1. til skærm
2. signal
3. signal i modfase

så vidt jeg husker
vh
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 December 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Dette er den rigtige måde.

Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Har lavet mange XLR kabler og har også en del "færdige". Ingen af dem har stel til chassis. Mener det er totalt overflødigt.

hej janils, godt du lige kom på banen.....det er lidt sjovt jeg har nu en del købte færdige xlr kabler med xlr stik, xindak, supra og de lange er fra avconnection, de er alle ført op med lusen til chassi, og er købt færdige.

jeg har talt med tre teknikere benno fra varde, bjarne fra vejle radio, de vil også mene jeg skal klippe den væk på alt jeg har af xlr, mens jan fra jj siger den kun skal klippes væk i modtagerende.

i monarcos katalog er der også tegninger, der er ledningen trukket ned gennem stel chassi og ind på ben 1

og da jeg har voldsomme problemmer med hf støj periodisk og haft brum ved at koble det meget simpelt op med kun pre og en signalkilde og direkte ind i mine vincent mb sp991+ gav det voldsomt brum også selv om jeg brugte et ekstra kabel jeg havde liggende med det resultalt jeg nåede ikke komme rundt at få det slukket inden den ene vincent gik død.....venstre, brum i begge kanalerda det var tændt.....jeg er helt på herrens mark men benno kommer her med osciloscop her den 4/1

vh velkommen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

PifPafGiraf skrev:
Den lodrette streg fra 1 og op imod kanten af stikket signalerer på ingen måde at den skal forbindes til chassis. Det er bare
fordi de ikke kan tegne en lige streg fra ben 1 til 1.
xlr er 3-pin så du skal kun forbinde dem lige over.
1. til skærm
2. signal
3. signal i modfase

så vidt jeg husker
vh

jeg kan godt forstå hvad du skriver, men tar jeg et supra sword ballanceret kabel og ringer igennem fra chassi hun til chassi han er der forbindelse der.....

vh velkommen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 December 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

.....og da jeg har voldsomme problemmer med hf støj periodisk og haft brum ...........

Noget af det - især det du kalder HF støj, kan jo måske være nogle ting ganske enkelt går i sving.

Hvis det "sving" er kraftigt nok, kan det også forårsage brum og afbrændte forstærkere

(På "ægte balanceret ~ trafokoblet udstyr vælger man som hovedregel oftest kun at bruge skærmen,  der lidt misvistende kaldes stel - i den afsendende ende)

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Dette er den rigtige måde.

hej highend.....tak for dit opkald den anden dag rart når nogen vil hjælpe, kan også godt læse din tegning, men det er svært at vide hvad man skal tro på er det rigtige i dette, et swordkabel er for mig et dyrt og godt kabel, og den er forbindelse fra cassi til chassi, og er det forkert monteret fra supra så burde det bestemt ikke koste ca 4000kr mine xindak kabler er lavet som supra...

jeg vil gerne klippe den lille forbindelse væk 55stk xlr stik, men det er noget af et arbejde hvis de så skal på igen

vh velkommen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 24 December 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

highenden skrev:
Dette er den rigtige måde. 24_113456_faq7_1.jpg">

hej highend.....tak for dit opkald den anden dag rart når nogen vil hjælpe, kan også godt læse din tegning, men det er
svært at vide hvad man skal tro på er det rigtige i dette, et swordkabel er for mig et dyrt og godt kabel, og den er
forbindelse fra cassi til chassi, og er det forkert monteret fra supra så burde det bestemt ikke koste ca 4000kr mine xindak
kabler er lavet som supra...

jeg vil gerne klippe den lille forbindelse væk 55stk xlr stik, men det er noget af et arbejde hvis de så skal på igen

vh velkommen

Halløj Velkommen,

Sgu' træls problem du har fået på nakken!! Men hvis ovenstående tegning skal gælde skal ben 1 være forbundet til begge
enders chassis? Ellers vil jeg mene der skabes noget "snavs" ved den kobling.

G jul!!

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
velkommen skrev:

highenden skrev:
Dette er den rigtige måde. 24_113456_faq7_1.jpg">

hej highend.....tak for dit opkald den anden dag rart når nogen vil hjælpe, kan også godt læse din tegning, men det er
svært at vide hvad man skal tro på er det rigtige i dette, et swordkabel er for mig et dyrt og godt kabel, og den er
forbindelse fra cassi til chassi, og er det forkert monteret fra supra så burde det bestemt ikke koste ca 4000kr mine xindak
kabler er lavet som supra...

vh velkommen

Halløj Velkommen,

Sgu' træls problem du har fået på nakken!! Men hvis ovenstående tegning skal gælde skal ben 1 være forbundet til begge
enders chassis? Ellers vil jeg mene der skabes noget "snavs" ved den kobling.

G jul!!

hej flemming

også go jul til dig min ven.....imorges kom det hf støj igen ved start, men var hurtig og fik det optaget på min iphone.....ja de fleste siger der ikke skal være montering på chassi og jeg skal klippe den væk.....men vil da mene at både supra og xindak færdige kabler hvor der er forbindelse mellem de to chassi er den rigtige når man køber dem i dyre domme fra fabrikken

teknikeren der har lavet min pre kommer her d.4/1 med osciloscop og hele tjavsen....håber vi fanger det den dag... hyg

velkommen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 24 December 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Heyy igen,

Det jeg mener er at ved highenden's mikrofonkabel skal elektronikken i begge ender dvs ben1 være ført til elektronikkens
chassis. Den støj der måtte ligge på kablets stel vil så forblive på chassis isoleret fra referencen i begge enders elektronik...

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 December 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Heyy igen,

Det jeg mener er at ved highenden's mikrofonkabel skal elektronikken i begge ender dvs ben1 være ført til elektronikkens
chassis. Den støj der måtte ligge på kablets stel vil så forblive på chassis isoleret fra referencen i begge enders elektronik...

Ja både og.

Stel og chassis er tit det samme (går til nulpunktet på strømforsygningen), men kan lave en stelsløjfe, så jeg ville til hver en
tid undgå at have chassis på

Den er i forvejen isoleret idet det er ballanceret og ben 1 går til stel/nulpunkt i forstærkeren.

@ Velkommen - Selv tak for sludderen.... Nu har du mit nummer og så slår du bare på tråden når du har lyst   

GOD JUL

Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Flemming Skov skrev:
Heyy igen,

Ja både og.

Stel og chassis er tit det samme (går til nulpunktet på strømforsygningen), men kan lave en stelsløjfe, så jeg ville til hver en

Den er i forvejen isoleret idet det er ballanceret og ben 1 går til stel/nulpunkt i forstærkeren.

@ Velkommen - Selv tak for sludderen.... Nu har du mit nummer og så slår du bare på tråden når du har lyst   

GOD JUL

ja der er så mange delte meninger om bare sådan en lille ting, så har sendt jenving en mail. altså dem der laver supre kabler som jeg bruger...

ja selv go jul

vh velkommen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 December 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

highenden skrev:
Flemming Skov skrev:
Heyy igen,

Ja både og.

GOD JUL

ja der er så mange delte meninger om bare sådan en lille ting, så har sendt jenving en mail. altså dem der laver supre kabler som jeg bruger...

ja selv go jul

vh velkommen

Lad os høre hvad Jenving svarer!  

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

ja niels, der skal nok komme svar for dem, men jeg er ret sikker på at de svarer som det sidste indlæg før din af flemming skov......

vh velkommen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

jeg har været på you tube, der er en masse film om det, de bruger også kun pin 1-2-3 og sløjfer ikke gennem chassi benet.......men nu ser jeg hvad jenving siger siden de gør det samt andre færdige kabler.......

vh velkommen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes