Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Airplay spotify osv.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 30 December 2011 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Hej - råd søges her - ved ikke helt hvor ellers man skulle kunne få svar

Vil gå digitalt mht. musik nu. Har en masse CD+LP der nok skal digitaliseres en gang, og pæn portion FLAC (min. 3-400 Gb). Ældre Denon (AVR 2105) koblet på et 7.1 Dali Ikon-sæt. Jeg er vild med Spotify og Winamp. Ønsker en trådløs løsning.

Havde tænkt mig at styre min musik fremover via bærbar pc dedikeret til musik og en NAD DAC1 der så skulle sende trådløst til en modtager koblet i min receiver (ind i et sæt phonostik - HiFiklubben siger DAC'en er bedre end i min receiver). Er tæt på at købe den DAC. Har ikke købt den bærbare endnu. Men har en anden der kan bruges lidt til en start.

Så så jeg Denons nye receiver-serie (f.ex. AVR 1912 og 2312, som ligger i top af mit budget... lige nu til hhv. kr. 3200,- 0g 5000,- ca.)... de har jo AirPlay opdagede jeg. Og så er mine spørgsmål:

1. Sender en iPad2 også digital lyd i AirPlay (eller er den konverteret på en måde)? Så kunne jeg lade en evt. ny AVR om at konvertere lyden og derved undgå dåselyd fra en computer.

Godt nok er det en dyrere løsning at købe (og spare op til) ny AVR + iPad men det vil jeg gerne hvis det er en lækker løsning mht. lydkvalitet. Skal jo alligevel have ny AVR en gang. Og en bærbar eller iPad. Så kunne jeg spare den DAC. Men skal så måske have en hdd eller NAS til musik (plus fotos) og backup

2. Hvad med iPad: den tager jo ikke FLAC - jeg kan vel konvertere FLAC til Apple Lossless. Er der problemer med at spille Lossless (og Spotify Premium) over AirPlay ind i AVR?

3. Nu er brugerfladen vel ikke kendt endnu til iPad? Vil jeg have samme tilgang til apps som på min Spotify på PC?

4. Kan iPad styre en Extern HDD (eller anden lagerkilde - måske min pc) med musik-filer / sende musikken over i AVR?

Gode råd? Tak for hjælpen  og godt nytår

Erling

Til top Vis erling1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erling1000

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2011 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

1) Airplays lyd er 100% digital. Det er så vidt jeg kan læse af dokumentationen en perfekt kopi af lyden indeni enheden.

2) Itunes afspiller ikke FLAC, men der er flere apps der gør. Det vil nu være tabsløst at konvertere frem og tilbage mellem FLAC og Apple Lossless. Lossless og Airplay spiller fint sammen.

3) Foreløbig er der kun iphone-udgaven af Spotify på ipad. Det virker, men den er ikke så fancy. Der er dog lovet en dedikeret ipad-udgave, der skulle have fremragende grænseflade. Husk på at Spotify på iphone/ipad foreløbig er begrænset i bitrate og ikke kører fuld 320-kvalitet.

4) Der findes masser af apps, der kan styre dvs musikprogrammer på pc'er eller NAS'er. Såvidt jeg kan se, kan du også koble en ekstern harddisk direkte til Denon'en og styre den fra ipad'en.

Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hej Moke. Tak for svar... her lidt mere

1. Fedt!

2. OK.

3. Ufedt!!! Hvis deres kommende iPad version ikke ryger op på 320 kb/s så vil jeg ikke bruge iPad-løsningen.

4. OK? Så plugger man extern hdd i USB på AVR? (Så lige på AVR 2312: "USB tilkobling : 1 på front (mass storage kompatibel)" og " understøtter FLAC/FLAC HD via netværk og USB" og "AVR-2312 har også en decideret netværksfunktion, hvorigennem du kan afspille musik og fotos fra din pc eller netværksharddisk (NAS).*" og "* Afspilning fra NAS-disk forudsætter, at denne er udstyret med media server-funktion. ") og så kan iPad styre den?? Kender du noget sted jeg kan læse om det? Er interesseret i hvordan det foregår - om det er iTunes der gør det, om der er begrænsninger (f.x. filformater) - osv...

Mvh. og tak - fra Erling

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2011 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

erling1000 skrev:
 Kender du noget sted jeg kan læse om det? Er interesseret i hvordan det foregår - om det er iTunes der gør det, om der er begrænsninger (f.x. filformater) - osv...

Nej, jeg ved ikke mere om det. Du må bare ind i en butik og få en demo en dag...

Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

okay

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 December 2011 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

erling1000 skrev:

3. Ufedt!!! Hvis deres kommende iPad version ikke ryger op på 320 kb/s så vil jeg ikke bruge iPad-løsningen.

Så vidt jeg ved, kører Spotify Premium kun 320 kbps uanset hvor du kører det fra.
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 December 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Dennisk skrev:
erling1000 skrev:

3. Ufedt!!! Hvis deres kommende iPad version ikke ryger op på 320 kb/s så vil jeg ikke bruge iPad-
løsningen.

Så vidt jeg ved, kører Spotify Premium kun 320 kbps uanset hvor du kører det fra.

320 kb/s er forbeholdt stationære enheder såsom Sonos, Squeezebox Touch og pc. Ellers kører det 96/160 kb/s.

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Spotify snyder med Bitraten

LINK

Link rettet
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 December 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Nu skal man lige undlade det sædvanlige, danske medløberi på brokkesiden og huske på at Spotify beskriver "op til 320 kbps", ikke at de garanterer at alt er i 320kbps. Det fremgår ret tydeligt på deres hjemmeside og på stort set alt faq.

De ville snyde med det, hvis de specifikt havde sagt at alt er i 320 kbps.

Når det så er sagt, så ville det være rart med en udmelding fra dem omkring hvornår de forventer markant udbredelse i 320 kbps. Det ser dog ikke umiddelbart ud til at det er et område, konkurrenterne har mere fokus på, så spørgsmålet er hvor meget fokus der reelt er på det, udover fra enkelte brugere.

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2012 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt det ikke er rent 320 men de er vist på vej... men det jeg tænker på er om iPad versionen (/ iPhoneudg) er 320 og det er der ikke noget der antyder foreløbig - må dog vente på iPad versionen før jeg beslutter mig kan jeg se. Da der er mange fordele ved både pc og iPad-løsningen ift. musikserver / player sagen...

tak igen

Erling

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes