| Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det creative lydkort jeg købte, soundblaster x-fi hd usb, fik jeg 25% rabat på, fri fragt og det lyder godt. Men det der med d/a konverter hvordan er det lige med lydkort vs d/a konverter ?
Kan man nøjes med en d/a konverter eller skal man også have et lydkort ?
F.eks http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3 sælger nogen prisrimelige d/a konverter. (selv om jeg ikke lige bor i nærheden og derfor skal regne med lidt i fragt) og der var det jeg tænkte om man også skal man have et lydkort eller om man kan nøjes med en d/a konverter ?
Mit creative usb lydkort er ikke ret gammelt så jeg vil ikke overveje at købe en d/a konverter hvis ikke det giver bedre lyd end at bruge mit usb lydkort.
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gasolin
Det er et svært spørgsmål. Du kommer nok til at skrive lidt mere om hvad det skal spille sammen med? Hvilken højtalere, forstærker osv. En DAC i en god kvalitet med acynkron USB indgang kan sagtens være et godt valg til computer, men jeg kender ikke det lydkort du skriver om, så et godt råd kan jeg ikke give. Hvis det skal spille sammen med et par computerhøjtalere, så bare behold det du har  __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et sæt behringer b1030a med et sæt supreme 1 meter kabel med xlr i den ene ende, phone i den ande i et creative sound blaster x-fi hd usb lydkort, nogen audioquest gummi fødder der er lavet specielt til cd afspiller,forstærker med mere, men have ikke andet til at stille dem på(skrivebord), audioquest ferrit kerner på strømkablerne og et valhalla strømskinne med netstøjfilter.
Bærbar:Asus N50VN med p8400 cpu 4 gb ram,nvidia gforce 9650m gt og 7200 omd harddisk
Jeg aner helt ærlig ikke om man også skal have et lydkort når man køber f.eks den billige d/a konverter i mit link, for tænker jeg på de ting jeg ved,har læst om lydkort, d/a konverter så er der mange der har både et lydkort og d/a konverter,b hvad skal tilsluttes først hvis man nu kan tilslutte begge dele til computeren via usb, lydkort-d/a konverter eller omvendt ? Hvorfor ? (hvis nu man skal bruge begge dele)
Er det kun et hifi anlæg man har, skal man jo nok ikke have et lydkort, kun et kabel fra cdafspilleren (noget digitalt) og så f.eks et alm phone kabel til forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke jeg kan hjælpe dig, men vil i stedet anbefale dig at låne en dac hvis muligt. Så må du lytte og selv afgøre om det er pengene vær. __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
BCBC skrev:
|
Tror ikke jeg kan hjælpe dig, men vil i stedet anbefale dig at låne en dac hvis muligt. Så må du lytte og selv afgøre om det er pengene vær.
|
|
|
Spørger jo ikke hvad der er pengene værd
Men om det også er nødvendigt med et lydkort når man har en d/a konverter (og omvendt)
Hvis det er nødvendig hvad man så skal tilsluttes først til computeren.
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du linker til 6 forskellige apparater
Men hvis du vælger en USB dac, så er lydkortet overflødigt da lyden tappes direkte fra USB og ind i DAC og derefter direkte i
din forstærker.
Musical Fidelity V-Link, er ikke en DAC men et apparat der sørger for at dit USB signal bliver gjort så godt som muligt og lavet
om til digital out vai Phonostik.
Dertil skal en DAC
__________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
highenden skrev:
Du linker til 6 forskellige apparater
Men hvis du vælger en USB dac, så er lydkortet overflødigt da lyden tappes direkte fra USB og ind i DAC og derefter direkte i din forstærker.
Musical Fidelity V-Link, er ikke en DAC men et apparat der sørger for at dit USB signal bliver gjort så godt dom muligt og lavet om til digital out vai Phonostik. Dertil skal en DAC |
|
|
Var jeg så ikke lige helt klar over, men ihvertfald hifi klubben http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/da-konverter/ har en del d/a konverter til under 2000 kr(næsten ingen penge bare for få år siden kostede den billigste d/a jeg kendte til 2000kr i hifiklubben) og skal man bruge sådan en skal man så også bruge et lydkort ? (som man jo undgår med et hifi anlæg)
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydkort kan du undvære hvis:
1. Du har toslink out (lysleder ud) på din computer og DACen kan modtage dette signal
2. Coax out (digital out via phonobøsning) på din computer og DACen kan modtage dette signal
3. Hvis DACen kan modtage USB
__________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
highenden skrev:
Lydkort kan du undvære hvis:
1. Du har toslink out (lysleder ud) på din computer og DACen kan modtage dette signal 2. Coax out (digital out via phonobøsning) på din computer og DACen kan modtage dette signal 3. Hvis DACen kan modtage USB |
|
|
ja vel, hvad er så fordele,ulemper ved lydkort kontra d/a konverter for så vidt jeg ved er der også en d/a konverter i et lydkort
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 03 Januar 2012 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan købe en ekstern dac og slippe af med pc'ens støj miljø, stor forbedring, du behøver kun USB forbindelse + et godt afspiller software som f.eks. J Rivers medie center (det bedste) koster ca. 50 USD efter 30 dages brug.
|
| Til top |
|
| |
CianDK Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 07 Januar 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Du kan købe en ekstern dac og slippe af med pc'ens støj miljø, stor forbedring, du behøver kun USB forbindelse
+ et godt afspiller software som f.eks. J Rivers medie center (det bedste) koster ca. 50 USD efter 30 dages brug.  |
|
|
Jplay er, af alle jeg kender, testet som den absolut bedste PC afspiller når det kommer til lydkvalitet. Har du sammelignet de
to?
Edit: Og Jplay sammen med en JKDAC er highend til lige omkring de 500 euro
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 07 Januar 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydkort vs d/a konverter : Et lydkort er en D/A konverter
Fordelen ved USB er at den buffer dvs jitter fejl kan nedbringes i signalet og ellers handler det om smag og behag !
jeg bruger hiFace fra USB til SPDIF, og lyder væsentligt bedre en Sony XA50ES der engang kostede mere end 10k.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |