| Forfatter |
|
Greenduck Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har kigget lidt rundt på www.hdtracks.com og kunne godt være interesseret i noget af den musik der er derinde. Men jeg vil jo gerne være sikker på, at jeg kan afspille det ordentligt og beholde kvaliteten hele vejen igennem.
Derfor spørger jeg lige til råds herinde.
Meningen er at jeg vil sætte en DLNA server op, fx TVersity som kan streame FLAC filer. Den skal så streame til min PS3 via netværket, som er forbundet med et optisk kabel til min DacMagic og som derefter er forbundet til min Cambridge 740A forstærker.
Grunden til jeg vil gøre det på den her måde er fordi USB er begrænset til 16/44.1 eller 16/48 såvidt jeg ved.
Vil jeg med ovenstående løsning kunne bibeholde kvaliteten (24/88.2 eller 24/96) hele vejen igennem??
Hilsen Jakob
|
| Til top |
|
| |
Sportsguitarist Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det korte svar: Ja...
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB er ikke begrænset til 16bit/44 eller 48 kHz. Kan sagtens 24 bit/192 kHz og mere, det afhænger af DAC'en.
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til at en PS3 Slim ikke kan outputte mere end 48kHz via optisk. Så skal man bruge HDMI, men så kan jeg ikke forbinde min PS3 direkte til min DAC.
Er der nogen der kender en løsning til overstående?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
USB er ikke begrænset til 16bit/44 eller 48 kHz. Kan sagtens 24 bit/192 kHz og mere, det afhænger af DAC'en. |
|
|
Tror der forveksles imellem USB Audio Device standarden. Den er begrænset til 16bit/stereo/48khz.
Men det er jo ikke grænsen for USB.... Det kræver bare en trejde parts driver at gøre det!
Men heller ikke at forglemme at kmixeren / audio engine, kan finde på at resample signalet (16bit/48khz), når den mixer alle lydstrømmende i windows sammen på samme udgang, og regulerer volumen. Så det kan anbefales at installerer noget ala. ASIO eller kernel streaming, så den hopper henover mixeren. Enheder der understøtter USB Audio Device standarden, kan eks. køre med ASIO4ALL driveren, men ellers bør man jo lige tjekke kompatibilitet inden man køber en USB DAC.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greenduck skrev:
Det lader til at en PS3 Slim ikke kan outputte mere end 48kHz via optisk. Så skal man bruge HDMI, men så kan jeg ikke forbinde min PS3 direkte til min DAC.
Er der nogen der kender en løsning til overstående?
|
|
|
Nu er det godtnok lang tid siden jeg selv har brugt det... Men mener da helt bestemt, at jeg har brugt min PS3 (1gen.) til at upsample cd med. Kan ikke huske frekvensen, men det virkede ellers meget fint.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er måske mere afspiller softwaren der skal kan tage/bruge ASIO driver end det er dac'en, når man går ud fra at dac'en kan tage højere opløsning.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men USB codecet i DAC'en, skal kunne snakke sammen med eks. ASIO4ALL. Så der kan jo opstå situationer, hvor eks. ASIO4ALL ikke vil virke med en bestemt DAC osv. Det var lidt mere det, jeg mente ;-)
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en PS3 Slim (nyeste generation) og den kan såvidt jeg kan se maksimalt smide 48kHz ud via optisk. Vælger jeg HDMI udgangen kan jeg smide op til 192kHz ud. Jeg har forsøgt at smide lyden ud via HDMI til mit TV og derefter forbinde mit TV til min DAC med optisk. Men den viser sadig at indgangssignalet er 48kHz. Så der sker en downsamling et eller andet sted. Om det så er i DLNA serveren (Wild Media Server), min PS3 Slim eller mit Sony TV (KDL32EX710). Mit TV er sat til at smide PCM ud via optisk.
Filen jeg afspiller er en LPCM FLAC-fil i 24/96 i 2-kanals.
Det underlige er, at jeg to steder i PS3'erens menu kan indstille output-frekvensen. Under "Musikindstillinger" kan jeg i "Outputfrekvens" vælge mellem "48 kHz" eller "44.1/88.2/176.4 kHz"
Og under "Lydindstillinger" og under "Audio output indstillinger" og vælger jeg "HDMI" kan jeg vælge at aktivere flere outputfrekvenser, fx Linear PCM i 2 kanaler og mellem 44.1 kHz til 192 kHz.
|
| Til top |
|
| |
CianDK Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 07 Januar 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du få din PS3 til at afspille FLAC filer? Det vil min sku ikke!
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
CianDK skrev:
| Kan du få din PS3 til at afspille FLAC filer? Det vil min sku ikke! |
|
|
Det kan jeg ikke, kun ved brug af en DLNA server. Jeg bruger selv Wild Media Server som kan afspille stortset alle former for film og lydformater. Dog plejer jeg at streame tingene direkte til min Sony TV.
|
| Til top |
|
| |