| Forfatter |
|
butkus Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt lige over denne artikel:
http://www.post-gazette.com/pg/04065/281217.stm
Det må da gøre lidt ondt i hjertet på alle de såkaldte "hifi-eksperter" der har B&O som deres hademærke nr 1. at de kommer med en højttaler der bliver rost til skyerne af diverse Hi-Fi magasiner mm.
Jeg fryder mig sgu lidt.....
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Butkus.
Hvis folk ikke kan lide lyden af Beolab 5, så kan de ikke lide lyden af Beolab 5. Så nej... Jeg tror ikke at de får ondt i hjertet. 
Og tillykke med at du fryder dig, for det lyder som om at du har mere tillid til anmeldere end dine egne ører.  __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
butkus skrev:
|
Faldt lige over denne artikel:
http://www.post-gazette.com/pg/04065/281217.stm
Det må da gøre lidt ondt i hjertet på alle de såkaldte "hifi-eksperter" der har B&O som deres hademærke nr 1. at de kommer med en højttaler der bliver rost til skyerne af diverse Hi-Fi magasiner mm.
Jeg fryder mig sgu lidt.....
|
|
|
Jeg håber ikke at danskere får ondt, af danske hifiprodukter, der klarer sig godt på verdensmarkedet/hjemmemarkedet. Uanset om man er hifi-expert eller ej bør janteloven bliver deroppe hvor den hører til................
Jeg sætter personligt ikke pris på den nye beo-5, men hvis den henrykker hos andre, er det jo helt fint. Den vil dog ikke finde plads her i hifistuen.....
Fortsat god fryd..............................
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, Ja de har sgu gjort det godt på B&O, og det kan vi sgu være stolte af. den har fået mange fine anmeldelser rundt om i verden, så det er lidt underligt danske audiofile rynker lidt på næsen af den. Jeg har selv hørt den ganke kort, og jeg syntes virkelig den lød godt. Ros til B&O!
|
| Til top |
|
| |
madskruse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke helt dit indlæg" Du fryder dig over at en Dansk højttaler bliver rost? Og at andre ikke bryder sig om den? Dvs. at hvis du hader et tøjmærke, og deres kollektion så bliver rost...så er der noget galt med dig?!?
I dont get it! Alt indenfor hifi gælder jo smag og behag!
Du er da en mærkelig starut!
MVH
Mads
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte (kort) nogle Dynaudio højtaler til 93.000 sættet hos KT Radio Odense (med forstærker til 150.000 eller sådan noget) lød det godt ? ja da, men.. de priser er helt ud i skoven. Men mindre man er rigtig rig eller små tosset. Hørte også Beolap 5 sidste år til deres messe. De var under INGEN omstændigheder dårligere. Og da de jo (mig bekendt) er inkl. forstærker kan jeg kun sige godt gået b&O. Jeg har aldrig brudt mig om det B&O jeg har hørt. For ringe lyd til for mange penge. Men Beolap 5 er en helt anden sag. Men det er ligesom om man ikke må kunne lide B&O for så er man ikke rigtig Hi Fi elsker eller hvad ?
|
| Til top |
|
| |
p_porskjær Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg husker tydeligt hvordan folk i dette forum afskrev den enhver mulighed for at kunne lyde anstændigt. Meget morsomt fordi det var lige omkring det tidspunkt hvor den kom på markedet og nærmest ingen havde hørt den....... Det giver mig stof til eftertanke når man kigger på de mange gode råd som her gives. Jeg syntes det er ganske flot gået af B&O!
Men vi har, syntes jeg at lægge mærke til, lidt samme sygdom som alle de mænd, som er de bedste i verden til at køre bil........ der er mange herinde som ved alt om hifi - også før de har hørt det.
P
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Beolab 5 er et tydelig eksempel på at det er svært at kan kombinere elegant design og god lyd - ikke engang B&O kan 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det forekommer mig, at de fleste udtaleleser omkring lyden fra Beolab 5 her på forummet kom fra folk, der ikke havde hørt den.
Man kan lide den eller ej, men den spiller meget highend udstyr af banen. Det kan åbenbart være lidt svært at acceptere, hvis man er dansker.
Vedr. det sidste indlæg, kan jeg orientere om at 95 % af designet er dikteret af lyden - ikke af arkitektoniske årsager.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er cool nok, at B&O endelig har fattet, at man IKKE kan lave en højtaler i et resonant aluminuimsrør på 2 liter, og så forvente dyb magtfuld bas. At man ikke kan bruge VIFA's den billigste diskant med en masse elektronik til at rette frekvensgangen, og så forvente silkeblød lækker diskant.
Det lader til, at der er sket en holdningsændring. Tidligere har den jo været, at kunderne alligevel ikke kan høre forskel på billige og dyre komponenter/enheder.... sådan var det da jeg sad deroppe i struer for et par år siden..... Men lad os håbe at det er ved at ændre sig. Det er bare lidt tist, hvis man er nødt til at tage 110.000,- for at lave et sæt ordentlige højtalere. Også selvom de er indbygget forstærker.
Men Beolab5 er vel et stort skridt på vejen, mod at opfylde den påstand B&O i mange år har haft. Nemlig at de laver verdens bedste HIFI anlæg.
Det er faktisk meget sjovt at snakke med folk rundt omkring på fabrikken. De er ale overbevist om, at B&O laver den bedste lyd i verden. Jeg har hørt folk udtale, at "eolab8000 er verdens bedste højtaler... prøv selv at se på den".
Når man så spørger hvad folk har sammenlignet med, for at konkludere at B&O er bedst, får man typisk et vattet svar. De fleste har enten Deres 20 år gamle transistorradio som reference, ellers har de kigget på nogle billige SONY, Pioneer eller Technics anlæg i Bilkaavisen og konkluderet at B&O ser bedre ud. Ergo er B&O verdens bedste.
Og dette er vel et typisk eksempel på B&O's role på markedet. Det henvender sig til folk uden den store interesse for lyden, men som gerne vil ofre nogle penge på den lækre fornemmelse B&O giver. Og som så kan føle sig overbevist om, at de har købt verden bedste anlæg. Men OK.... kun de færreste B&O kunder har nogensinde hørt navne som Holfi, Mark Levinson og Krell.
Nu skal det jo ikke kun være negaivt... Jeg har jo selv et Beosound3000 anlæg. Dog med et par systemaudiohøjtalere, koblet gennem en ekstern forstærker (pt en hjemestrikket Linsley Hood klasse-A forstærker på 20 watt). Og jeg må sige, at det faktisk gøre et ganske godt stykke arbejde. Man får en ganske god RDS tuner, der fanger selv svage stationer, en udemærket CD-afspiller og en helt ordinær IC-baseret forforstærker.
Tidligere har jeg nedlæagt veto, imod at købe B&O højtalere. Men med fremkomsten af Beolab3 til 10k pr stk, er realistisk B&O lyd måske indenfor rækkevidde.
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er jo nok en del jante lov i HIFI diskutionerne rundt omkring.
Jeg mener dog ikke der er nogen tvivl om at Beolab 5 er fantastisk gode HIGH end højtalere. Men når man kommer op i den lydklasse er det jo lige så meget smag og behag om man kan lide det eller ikke. Når alt kommer til alt så er det jo meget små forskelle der egentlig er på lyden. Jo længere man kommer op i klasse, jo mindre bliver forskellene, og jo større bliver prisforskellen.
Det er jo ikke som forskellen på et par plastik Dantax til 1500 og st par audiovector til 5000, der er der langt størrere forskel.
Og designet på Beolab 5 ... ja det er vel som med alt andet B&O man kan enten lide det eller ikke. Jeg syntes nu vældig godt om dem, det er da befriende at se der er nogen der tør lave noget andet end firkantede kasser med 3 enheder på fronten.
Til slut vil jeg sige. luk nu B&o ind i varmen og vær lige så retfærdige over for dem som alle andre. Det er lidt typisk for Danskere. Kommer vi ud i verden praler vi med at vi har værdens bedste håndværkere, men når vi er hjemme, så er de alle sammen nogle snydetamper og kan ikke finde ud af en skid. :-)
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
|
Hejsa
Beolab 5 er et tydelig eksempel på at det er svært at kan kombinere elegant design og god lyd - ikke engang B&O kan 
Hilsen
Nørd
|
|
|
Jeg vil ikke forsvarer B&O for det meste jeg har hørt var IKKE godt, og slet ikke til prisen. Men Beolap 5 er altså en undtagelse. Og den med designet holder altså ikke. Den ser ikke sådan ud pga. design afd. men pga. af tekniken.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
at b&o ikke er inde i "varmen" skyldes at de ikke kan fremstille noget der lyder godt !!! Faktisk har de med deres pibehøjttaler lavet de absolut dårligste højttalere jeg nogensinde har hørt til over 3 k stykket.. og de koster 20 k pr stk..
Men så kommer de med den grimme ælling der lyder helt fantastisk !! desværre ligger beolap 5 lidt uden for mit budget og selvom beolap 3 lyder ok ville den aldrig finde vej ind i mit hjem !!
Men hatten af for at de er kommet på banen med et par højttalere der kan alt andet end at tilfredsstille direktør fruen 
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deres pipe "blyanter " elle hvad vi kalder dem var ikke specielt gode, men de er dog blevet revideret siden de kom frem for ca. 12 år siden. Det skal man lige tænke på, den er faktisk gammel i konstruktion. og så koster den altså kun 12k stykket.
Nu er det heller ikke sådan at forstå at jeg bare syntes B&o er sagen. Men prøv lige at være helt ærlige og sammenlign med de rigtige ting. Tag blyanten.. hvad er det egentlig. Det er en 2 vejs højtaler på 5 liter netto wolumen med indbygget forstærker. jeg har ikke hørt, eller har kendskab til andre der kan lave en så lille højtaler der kan det, den trods alt kan. Sony, Panasonic, Dantax osv. har prøvet men.... Og det er enda med nutidens teknik ikke 12 år gammel. At den er omkring 1.30 høj snyder en hel del, man tror det er en meget størrere højtaler, og sammeligner den ofte med andre i samme højde men med langt størrere wollume.
Men Beolab5 har også en helt anden litter indhold, så der er noget der tyder på at de gamle principper omkring fysikken i en højtaler ikke bare kan smides væk.
Og dog.. de nye Beolab3 overrasker meget, 1.5 liter og de spiller meget bedre, og lidt dybere end piperne "blyanterne"
At B&O koster.. ja det gør det, men det er der også meget andet der gør. Mark Levinson, Krell, og andre store HIGH END mærker spiller ganske vist fantastisk, men de spiller ikke dobbeltså godt som de mærker der koster det halve. Så vil nogen sikkert sige at de heller vil betale det dobbelte for den halve lyd forbedring end betale for poleret alu, og det er også fair nok. Men der er også mennesker der hellere vil betale for designet, for mig er det helt okay.
Jeg mener man lige skal kigge bag fasaden og vurdere ud fra sin egen overbevisning om hvad man selv ønsker. Derfor behøver man vel ikke hakke ned på dem, de opfylder jo et behov for nogle mennesker, men ikke for andre, det er der så heldigvis andre der gør. Nu har B&o så bare pludselig lavet noget der kan mere end opfylde direktør fruens krav, så.... så har vi baladen :-)
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gæst skrev:
|
Det forekommer mig, at de fleste udtaleleser omkring lyden fra Beolab 5 her på forummet kom fra folk, der ikke havde hørt den.
Man kan lide den eller ej, men den spiller meget highend udstyr af banen. Det kan åbenbart være lidt svært at acceptere, hvis man er dansker.
Vedr. det sidste indlæg, kan jeg orientere om at 95 % af designet er dikteret af lyden - ikke af arkitektoniske årsager.
MVH
|
|
|
Hvad spiller den af banen da?, nu skal jeg selvfølgelig være forsigtig, jeg har KUN hørt den i en Fona butik, men i mine øre lyder den absoludt ikke godt, lyden er indelukket og ikke særligt åben, bassen alt for kraftig og langsom.
Ikke en højtaler der kommer til at stå i mit hjem og slet slet ikke til alle de penge mand. . __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Järven Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er helt fint, at du er forsigtig med dine udtalelser vedr. Beolab 5. Mange af dem, der har udtalt sig, har jo overhovedet ikke hørt dem. Jeg har tilbragt en dag sammen med den. Det skete i et privat hjem, med udstyr for over en halv million kroner til at sammenligne med. Opstillingen var optimeret og musikvalg, volumen og rødvinen valgte vi selv.
Der blev samme dag lyttet til: Martin Logan, Jmlab m.fl.. En enkelt, stakkels lytter blev inviteret uden at vide, hvad han skulle høre - med bind for øjnene. Jo - han fik også et chock.
Man kan ikke lytte seriøst til en højttaler, ved at tilbringe 5 minutter sammen med den i en forretning. Havde der stået et dyrt amerikansk navn på Beolab 5 og den kostede 250.000kr. , så havde den været en verdenssensation, som små danske hifi entusiaster havde savlet over.
Jeg har ikke nogen forbindelse til B&O og skal ikke havde deres højttalere, jeg synes bare man må lytte til udstyr, inden man udtaler sig om det.
Fortsat god påske.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du brugte lidt mere tid herinde eller med "små danske hifi entusiaster" finder du nok ikke mange der savler over højttalere til over 100 k især ikke som "farver" så meget som beolap 5, som ellers er en fed højttaler..
Men lyder da til b&o folket minder lidt om hifi-klubbens tilbedere.. de kan ik forstå hvorfor alle ik har deres vare 
Men personligt synes jeg det er en stor ting at en rent dansk produceret højttaler kan få så meget omtale.. og hvis man ikke gider bruge tid på at finde de enkelte komponenter til et anlæg, men vil vælge en pakkeløsning og har den slags penge er de da et godt valg.. men udover lyden kan diskuteres skal man os til at finde en ny hobby
(har os kun hørt dem i butikker)
|
| Til top |
|
| |
Järven Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke Hifi bladene skriver om Wilson, Jmlab, Martin Logan med flere, kan de ikke sælges. Hvis de samme ikke er med på udstillingerne, kommer der ikke nok gæster. Vi vil savle over det dyre (gælder også biler) og så køber vi det vi har råd til.
Det her forum er helt fint. For mig er det dog vigtigere at lytte til musik - live eller hos de andre musikelskere, der også er hifi entusiaster.
Gå ud og hør noget musik!
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beolab5 kan godt spille musik og den lyder godt  . Men prisen er helt hen i skoven - havde den kostet 40-50k for et sæt havde det været i orden  . I prisklasse ca. 110k er der mange alternativer der lyder væsentlig bedre
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gæst skrev:
|
Jeg synes det er helt fint, at du er forsigtig med dine udtalelser vedr. Beolab 5. Mange af dem, der har udtalt sig, har jo overhovedet ikke hørt dem. Jeg har tilbragt en dag sammen med den. Det skete i et privat hjem, med udstyr for over en halv million kroner til at sammenligne med. Opstillingen var optimeret og musikvalg, volumen og rødvinen valgte vi selv.
Der blev samme dag lyttet til: Martin Logan, Jmlab m.fl.. En enkelt, stakkels lytter blev inviteret uden at vide, hvad han skulle høre - med bind for øjnene. Jo - han fik også et chock.
Man kan ikke lytte seriøst til en højttaler, ved at tilbringe 5 minutter sammen med den i en forretning. Havde der stået et dyrt amerikansk navn på Beolab 5 og den kostede 250.000kr. , så havde den været en verdenssensation, som små danske hifi entusiaster havde savlet over.
Jeg har ikke nogen forbindelse til B&O og skal ikke havde deres højttalere, jeg synes bare man må lytte til udstyr, inden man udtaler sig om det.
Fortsat god påske.
|
|
|
Ja, nu brugte jeg godt nok mere end 5 min, men pyt skidt, det er ikke en lyd der tænder mig, normalt kan jeg hurtigt bedømme om en højtaler er noget for mig, det behøver jeg ikke en hel dag til, hvis musikken ikke svinger på dem går jeg igen.
Om den slår de omtalte højtalere skal jeg lade være usagt, det er heller ikke højtalere der tænder mig på nogen måde, men hvad angår Martin Logan er jeg dog skeptisk da de har visse egenskaber man ikke lige finder i alm.højtalere.
Men smag og behag er gudkselov forkeligt og der skal jo være kunder til det altsammen,jeg forestrækker bare standerlamper uden lyd.
Forsat god Påske.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |