Emne: Sidste spor lyder dårligt? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mr. Brownstone Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Well Tempered Amadeus pladespiller med en Denon DL-304 low output MC pick-up påmonteret. RIAA'en er med rør og fra Audio Classic. Det har hidtil lydt virkelig godt, men på det seneste har jeg lagt mærke til, at de inderste spor - altså de sidste numre på hver side af LP'en - er begyndt at lyde smådårligt. Det er som om, stemmer bliver diffuse og lettere grødede. Jeg har især lagt mærke til det med Kim Larsens vokal på Starf**kers og Gasolin LP'er. Kan pick-up'en være slidt? Jeg har købt den brugt og har spillet meget på den, men synes, det er underligt, at det kun lyder dårligt på pladens inderste spor. Er der nogen, der kan give mig en forklaring?
__________________ I used to do a little but a little wouldn't do, so the little got more and more
|
| Til top |
|
| |
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rillehastigheden er jo højest ved de inderste spor, så det er vel også der, hvor pick-up'pen skal arbejde hårdest. Så den kan vel sagtens være ved at være slidt.
Går ud fra, at pladespillerens opsætning mht overhang og sporingsvinkel er efter bogen? __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en meget simpel konstruktion, så når først den er sat op, skal man egentlig ikke gøre så meget ved opsætningen. Jeg har ikke stillet på noget, problemet er bare opstået nærmest "ud af det blå"...
__________________ I used to do a little but a little wouldn't do, so the little got more and more
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper/Lolland skrev:
|
Rillehastigheden er jo højest ved de inderste spor, så det er vel også der, hvor pick-up'pen skal arbejde hårdest. Så den kan vel sagtens være ved at være slidt.
Går ud fra, at pladespillerens opsætning mht overhang og sporingsvinkel er efter bogen?
|
|
|
Sikke da noget fordrukkent sludder , rillehastigheden er mest langsom på de inderste spor og dermed mindre dynamik til følge. Erfaringsmæssigt er Denon DL-304 en fin pick-up de første 3 mdr. og begynder ufattelig hurtigt at blive blødere i sit ophæng. Det skyldes, at den wire, der normalt er af metal, som holder den skjulte ende af nålearmen fast, på 304´eren er lavet af resin, et kunststof der er blødt og eftergiveligt, og som efter min ydmyge mening alt for hurtigt bliver slapt. Prøv evt. at lette dit nåletryk 0.2-0.3 gram og se, om det gør en forskel __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din pickup er - som du selv nævner - sandsynligvis så slidt, at den efterhånden ikke sporer optimalt.
Og det er meget typisk, at det er i inderrillerne, at man oplever mest støj, da pickup'en altid fejlsporer mest der, samtidig med at rillehastigheden er lavest.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Kasper/Lolland skrev:
|
Går ud fra, at pladespillerens opsætning mht overhang og sporingsvinkel er efter bogen?
|
|
|
Sikke da noget fordrukkent sludder , rillehastigheden er mest langsom på de inderste spor og dermed mindre dynamik til følge. Erfaringsmæssigt er Denon DL-304 en fin pick-up de første 3 mdr. og begynder ufattelig hurtigt at blive blødere i sit ophæng. Det skyldes, at den wire, der normalt er af metal, som holder den skjulte ende af nålearmen fast, på 304´eren er lavet af resin, et kunststof der er blødt og eftergiveligt, og som efter min ydmyge mening alt for hurtigt bliver slapt. Prøv evt. at lette dit nåletryk 0.2-0.3 gram og se, om det gør en forskel |
|
|
Den der med den øgede eftergivenhed (over tid) for en DL304, kan jeg slet ikke genkende. Og har aldrig hørt om, at netop denne pickup skulle blive for 'blød' med alderen. Har du hørt om andre (end dig selv) der har oplevet problemer med DL304? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne jo godt tyde på, at pick-up'en er ved at være slidt. Synes også, der generelt er en smule mere nålestøj/skratten end sædvanlig. Nogen forslag til en ny pick-up? Samme prisklasse (3600,-) eller under...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Kasper/Lolland skrev:
|
|
|
|
Sikke da noget fordrukkent sludder , rillehastigheden er mest langsom på de inderste spor og dermed mindre dynamik til følge. Erfaringsmæssigt er Denon DL-304 en fin pick-up de første 3 mdr. og begynder ufattelig hurtigt at blive blødere i sit ophæng. Det skyldes, at den wire, der normalt er af metal, som holder den skjulte ende af nålearmen fast, på 304´eren er lavet af resin, et kunststof der er blødt og eftergiveligt, og som efter min ydmyge mening alt for hurtigt bliver slapt. Prøv evt. at lette dit nåletryk 0.2-0.3 gram og se, om det gør en forskel |
|
|
Selve omdrejnings hastigheden er langsommere i de inderste riller, men skærehastigheden øges jo efterhånden som man kommer indad. Derfor kan en slidt nål forvrænge slemt.  Så det er ikke noget sludder.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist flere her, der skal lade være med at fortælle andre sludrer :)
Dynamik har intet med rillehastighed at gøre, men er et ? om rilleudsvinget.
Og Skærehastigheden er nu konstant hele tiden ...........
Dårlig lydkvalitet i inderste riller er typisk et ? om slidt nål og/eller forkert antiskating indstilling __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller en armgeometri der er helt i skoven. Da vi nok godt kan udelukke, at den går ud af justering sådan af sig selv, er der jo nok noget andet galt. Vedr. skærehastighed, skal vi jo nok blive enige om hvad skærehastighed er. Hvis det er mediets hastighed i forhold til skærehovedet, og ikke bare omdrejninger pr. minut, er den ikke konstant. Omdrejningshastigheden er konstant, men da mediet der skæres i, bevæger sig langsommere i forhold til skærehovedet, jo tættere på centrum man kommer, får man reelt en bedre skæring i de inderste riller. En del selskaber lavede det der blev kaldt "half speed mastering", hvor rationalet var, at jo langsommere skæremediet bevægede sig i forhold til skærehovedet, des bedre kunne man skære en mere nøjagtig rille. Desværre betyder den lavere mediehastighed i inderrillerne, at der bliver kortere bølgelængde ved en given frekvens, hvorved man kunne opleve fald i niveau ved de højeste frekvenser ved f.eks. sfæriske eller elliptiske slibninger. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åeh ja, man kan blive forvirret - i min verden var skærehastigheden den hastighed skæret bevægede sig ind over matricen med - det kloge udstyr kunne lytte lidt forud på masterbåndet, og i tide sætte farten lidt op, så der ikke blev skåret i naboriller.
Et typisk eksempel var Hugo v. qualens udstyr i kælderen på høffdingsvej __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan.
Det der Hugo van Qualens udstyr, har det ikke været omtalt i H.F. i gamle dage. Kan du fortælle lidt mere om det, da det er meget interesant.
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved, at det har været beskrevet i et nummer af HiFi & Elektronik omkring '82-'84 stykket. Aner ikke, om jeg har bladet på "lager" i rodet, men jeg vil prøve at kigge i løbet af de nærmeste dage, scanne det ind og smide det ind i denne tråd - hvis jeg kan finde det! __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har været en omtale på et tidspunkt - og da vist i et nummer af HF
På hans masterdeck havde han fået monteret et ekstra tonehovede et stykke foran det normale afspille hovede, formålet var at lytte forud på båndet, så den normale hastighed på sneglen der styrede skæret ind over matricen lige fik et nøk ekstra hastighed. Derved undgik han at man skar ind i en naborille, når der kom passager med kraftig volumen (høj dynamik)
Det var rablende godt udstyr der stod i den kælder - hele skæreværket var afkoblet fra undergrunden, da Jernbanen jo ikke var pokkers langt væk, og derfor kunne tilføre rummel, hvis han skar matricer, og et godstog passerede forbi.
Jeg har været forbi ham en del gange i fordums tid :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Elsker sådanne historier.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau..... Niels......
Ja, har aldrig haft en selv, men tæt inde på kroppen , en af mine bedste venner, Mitchell Orbe, SME 5, Gryphon head amp/phono stage (nævner kun disse for at markere, at set-up´et var i orden) har oplevet det 2 gange, købte nr.2 i den tro, at det måtte være en fejl, og oplevede exact det samme, efter få måneder blev den udynamisk, lød som om den sporede dårligt i inderrillerne m.m., så sorry, gav bare mit bud på min "kompis´s" oplevelse med 2 stk DL-304, og ville tro, at efter samme oplevelse 2 gange var det måske mere en regel end undtagelse????? .
Tillæg: Arbejder med Resin til dagligt, kan ved Gud ikke forstå, hvordan Denon har brugt det materiale i en pick-up i den prisklasse !!!!!!
Stevns: Fedt med sådanne historier/oplevelser, er sikkert ikke ene om gerne at ha´ været med på nogle af dem  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ham Hugo van Qualen i HF er god læsning. Ved Half Speed Mastering som jeg selv har en 5 lp'er med, der er det vist både skærehastighed og selve omdrejnings hastigheden, der bliver halveret for at "strække" rillen. For ellers vil de høje frekvenser jo ikke nyde godt af det og det her oppe man oplever forskellen mest. 
Jan
Jeg var lige ved at skrive, at det ikke er skærehovedets bevægelse ind over matricen, der øges men gik ud fra man godt vidste hvad der menes. Der er vist mellem 5cm/sek og 10cm/sek skærehastighed, som benyttes som regel. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Nilau..... Niels......
Ja, har aldrig haft en selv, men tæt inde på kroppen , en af mine bedste venner, Mitchell Orbe, SME 5, Gryphon head amp/phono stage (nævner kun disse for at markere, at set-up´et var i orden) har oplevet det 2 gange, købte nr.2 i den tro, at det måtte være en fejl, og oplevede exact det samme, efter få måneder blev den udynamisk, lød som om den sporede dårligt i inderrillerne m.m., så sorry, gav bare mit bud på min "kompis´s" oplevelse med 2 stk DL-304, og ville tro, at efter samme oplevelse 2 gange var det måske mere en regel end undtagelse????? .
Tillæg: Arbejder med Resin til dagligt, kan ved Gud ikke forstå, hvordan Denon har brugt det materiale i en pick-up i den prisklasse !!!!!!
Stevns: Fedt med sådanne historier/oplevelser, er sikkert ikke ene om gerne at ha´ været med på nogle af dem  |
|
|
Hmm...ja...det er underligt! Jeg har haft en DL304 i årevis...over ti... (spiller også på andre PU'er!) og den er i tip-top stand. Faktisk er jeg nærmest lidt forundret over at den stadig er som ny... Mit setup er næsten identisk med dét du nævner bortset fra at selve pladespilleren er af et andet fabrikat som dog også begynder med M, og som bestemt ikke er flydende ophængt! ;-) Kunne man tænke sig at DL304 ikke er så 'glad' for flydende ophængte grammofoner? Jeg har aldrig selv hørt om, at det skulle være et problem, men alt andet lige er der måske lidt mere 'schwung' i en flydende ophængt inden den falder til ro... Og disse bløde bevægelser i begge retninger (op/ned) belaster måske nåleophænget. Bare en tanke... Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Der har været en omtale på et tidspunkt - og da vist i et nummer af HF
På hans masterdeck havde han fået monteret et ekstra tonehovede et stykke foran det normale afspille hovede, formålet var at lytte forud på
båndet, så den normale hastighed på sneglen der styrede skæret ind over matricen lige fik et nøk ekstra hastighed. Derved undgik han at man skar
ind i en naborille, når der kom passager med kraftig volumen (høj dynamik)
Det var rablende godt udstyr der stod i den kælder - hele skæreværket var afkoblet fra undergrunden, da Jernbanen jo ikke var pokkers langt
væk, og derfor kunne tilføre rummel, hvis han skar matricer, og et godstog passerede forbi.
Jeg har været forbi ham en del gange i fordums tid :) |
|
|
Smart. På wikipedia kan man (selvfølgelig) finde en artikel om Mobile Fidelity's Half-Speed Master udgivelser. Ret interessant læsning.
Hvis ikke man har lyttet i forvejen via et ekstra tonehovede, har teknikeren nok lyttet på båndet inden han har skullet skære masteren, og har noteret
hvornår der var brug for mere plads mellem de enkelte riller.
Undskyld for threadjacking og den irriterende linieombrydning, som min iPad synes der skal laves....
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|