Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Martin Logan ESL (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Deer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2012 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Nogen her der kan give et bud på en amp. der kan gå i samspil med flg. belastninger rør, transistor eller hybrid?

The ESL’s listening-window response (a five-point average of axial and +/–15-degree horizontal and vertical responses) measures +1.05/–6.27 decibels from 200 hertz to 10 kilohertz. The –3-dB point is at 60 Hz, and the –6-dB point is at 49 Hz. Impedance reaches a minimum of 2.03 ohms at 17.2 kHz and a phase angle of –84.63 degrees at 73 Hz.

Til top Vis Deer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deer

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

Min erfaring med Martin Logan højttalere stammer tilbage fra omkring 1990 og det var et par CLS - dørhøjttaleren. De har også denne fæle impedans i den høje ende og CLS ejeren havde brændt en del forstærkere af på den bekostning. Vi erfarede at en strømstærk forstærker med et veldimensioneret udgangstrin kombineret med god strømforsyning kan holde den fæle impedans i skak (god strømforstærkning hvilket selv nogle anerkendte mærker lider mangel af) og oveni en velvoksen strømforsyning - ikke transformer, men specielt elektrolytter - lav ESR. Er disse to forhold i orden vil det endvidere udmynte sig i et nærmest holografisk lydbilled - det opnåede vi i hvert fald på hans CLS højttalere endda ved ganske betragtelig lydtryk med noget af mit tidlige forstærkerbyg.

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2012 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Har selv et par ML Aeon I med en impedans omkring 1.4 ohm i toppen. Jeg får uhæmmede mængder vellyd ud af dem ved hjælp af en Cayin 353B, der er en særdeles musikalsk forstærker med voldsom stor strømforsyning og tonsvis af lytter. Interceptor er importøren, og han er samtidig ML-importør. Han ved, hvad han har med at gøre.

Mvh

Jens

Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B

Deer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Takker for svar.
Noger her der spiller ML og rør?

Bo

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Har prøvet Amplifon og Cayin rør.....ikke så tosset. Rør er ret fedt til de semiaktive såsom Vantage, Summit, Spire og alle de nye semi. Et næste perfekt match. Rørerne slipper for bas.... Men hvis det er Vista og andre ikke aktive synes jeg at det kræver en kraftig sag. Singelended er måske ikke lige sagen her. En kobling der hedder ultra linær eller triode er passende til disse. Men Elektrostaten er vel det tætteste du kommer på en "rørhøjtaler". Jeg foretrækker et transistortrin, men det er jo et personligt valg. Alle fornuftige forstærkere trækker fint ML. Den lave impedans i højfrekvensen bør ikke være et problem.....der er ikke meget energi her som din forstærker skal aflevere alligevel. Håber du kan bruge dette til inspiration....Jeg har levet med Logan i snart 10 år og det fortsætter som en ganske behageligt ægteskab.  Så spørg gerne løs, hvis du er i tvivl om noget.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

En lille oplysning...

Nærmest alle rørforstærkere har en transformer i udgangen til at transformere den høj spænding ned til en fornuftig størrelse, så de kan drive en 8 ohm eller 4 ohm højttaler og efter hvad jeg ved er der dedikerede udtag til enten 4 eller 8 belastning måske endda 2 og/eller 16 ohm ???

Nå - men i hvert fald er der denne transformer i udgangen på rørforstærkeren og da Martin Logan højttalerne er elektrostater har de også en transformer til at transformere den forholdsvis lave spænding, som alle forstærkere leverer, op til mange kV. At have disse to transformatorer i r.ven af hinanden er ikke befordrende for frekvenslineariteten.
Jeg vil holde på at en klasse A/B transistorforstærker vil spille mere neutralt end en rørforstærker, men det kan jo selvfølgelig have sin charme med lidt farvning og det skal man jo ikke være blind for.

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Deer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Tak til MGTP og Robert.

Fik prøvet Exposure 2010 på ESL, der var fuld power og dynamik, men lidt "grovkornet" og savnede rørmagien fra mine små miniwatt.

Gad vide om der er andre der har prøvet en rørhybrid ?

Mvh. Bo

Deer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2012 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg fint besøg af Robert fra Ground Sound, der havde havde været så venlig at kigge og måle på min  "buldrebas".

Til demo og måling havde han medbragt digital forforstærker / digitalt delefilter DCN28 og 2-kanals effektforstærker H-Amp-XX dual.
Link til DCN28: http://www.groundsound.com/dcn28.php

Link til lidt kortfattet beskrivelse af power amp:
 http://www.groundsound.com/custom_made.php

DCN28 blev både brugt til lytning og måling, men var også nødvendig for at målesystemet kunne tilsluttes da det ikke kunne tilsluttes til RCA indgangen på det bestående udstyr. Effektforstærkeren er en kraftkarl på minimum 2 x 350W / 8 ohm & 2 x 600W / 4 ohm med en kampvægt på 27kg.
Den medbragte version har balanceret XLR ind og SpeakOn som udgang. Der er indikering af klip og kanal power ON status i displayet. Vi kom aldrig i nærheden af klip !
Til måling blev der målt med XOverWizard II advanced, som er inkluderet med DCN28. Endvidere blev der brugt et professionelt RoomMode måle- og analyse-program.
Af hardware blev der benyttet en Behringer kondensator mikrofon ECM8000 og et Edirol (Roland) lydkort med mikrofon forforstærker med Phantom power til kondensatormikrofonen samt diverse kabler og stativ.

På screen dump ses frekvensgangen målt i lytteposition uden rumkorrugering.

På screen dump  MartinLoganESL_RoomModes ses nogle af de fundne Room Modes.

På screen dump MartinLoganESL_XOW_RoomEQ. ses korrigeringen for diverse Room Modes samt tilføjet shelving løft af frekvenserne under 120Hz til kompensering af manglende niveau.

Man kunne måske hævde at der ikke skulle hæves under 50Hz men ESL manglede bestemt niveau der og kunne under mere gunstige forhold have tålt endnu med EQ i det område og sikret med et høj-pass filter for overbelastning af bas enhed.

Dæmpningen af Room Modes var muligt via DCN28’s faciliteter og kunne under lytning slå til og fra via fjernbetjeningen.

Vi fik lyttet på lidt forskellig musik Carl Orff, Usher, Jennifer Warnes, Grace Jones m.fl. Det var klart og tydeligt at med Roberts medbringende udstyr, blev lyden løftet op i en hel anden klasse. Med Roberts amp. kom der en helt anden styr på bunden og sammenholdt med korrigeringen af frekvenserne, oplevede jeg et meget sammenhængende, letfydende, detaljeret og musikalsk lydbillede hvor intet stikker af i helhedsindtrykket.
 Selvom Robert ikke mener at Logan kan spille rock, sluttede vi af med Dire Straits i 24bit, hvor ampen fik lidt ekstra. Desværre tillod tiden og naboerne ikke, at der blev givet fuld gas.

Jeg takker Robert for et hyggeligt og et meget lærerigt besøg.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Det fine er, at man kan fjerne tilpasnings trafoerne i både rør forstærker og elektrostaten. Så har man noget, der svinger sammen impedans mæssigt.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej Deer

Rigtig dejlige højttalere du har dig der:) Jeg skal selv ud og lytte på sådan nogle her i uge 7. Er ret spændt.

Hvilke former for musik har du spillet på dem? Jeg hører selv lidt af hvert - også en del heavy metal. Så bliver spændende at
høre hvordan de takler sådan grov/voldsom musik:)

Kan se at du har en xindak 1000 koblet ind i dit system. Har du koblet ML'erne til den, eller går de direkte i et strømstik i
væggen? I fald du har koblet dem til xindak'en, har det så løftet lyden betragteligt?

mvh
Bonde
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Deer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2012 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej Bonde

Logan er ikke til heavy. Omvendt lyttede jeg til Matalica da jeg købte dem for at se hva de kunne spytte ud.

Jeg kører med jord og alle mine apparater er tilkoblet Xindak 1000.

Jeg lytter til næsten al musik, undtagen jazz og finder ML er god til det meste, men akustik musik med få instrumenter kommer den virkelig til sin ret med et stort 3D lydbillede.

Mvh Bo

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

ok. Tak for svar. Må se hvad jeg siger til dem når de skal demoes snarest. Så skal de i hvert fald lige tjekkes af sådan med
lidt forskelligt musik:)

Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Deer skrev:
Hej Bonde

Logan er ikke til heavy. Omvendt lyttede jeg til Matalica da jeg købte dem for at se hva de kunne spytte ud.

Jeg kører med jord og alle mine apparater er tilkoblet Xindak 1000.

Jeg lytter til næsten al musik, undtagen jazz og finder ML er god til det meste, men akustik musik med få instrumenter kommer den virkelig til sin ret med et stort 3D lydbillede.

Mvh Bo

Citat: [..] "men akustik musik med få instrumenter kommer den virkelig til sin ret med et stort 3D lydbillede."

Sådan sagde man også om de gamle QUAD ELS-57.

Og det var (heldigvis) heller ikke sandt.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud det du har gang i. Du har ikke overvejet en Lyngdorf forforstærker med rum- korrektion indbygget ?
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Deer

Rør forstærkere har oftest en forkærlighed til sære belastninger, så det er sådan en fætter du bør have.

Deer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at både Audio Space 300PP, el34 og kt88 spiller fint sammen med Logan.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes