| Forfatter |
|
Parion Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går og tænker på at puste lidt nyt liv i det par 220i´s delefiltere jeg har, da det jo er en gammel højttaler og sikkert kunne trænge til nye komponenter. Har i den forbindelse brug for lidt vejledning. Bør jeg holde mig til et mærke f.eks mundorf når kondensatorne skiftes, eller kan jeg godt mixe 2 mærker? Tænker på at bruge lidt flere penge på caps til diskanten. Jeg er lidt i tvivl om hvor mange $ jeg skal ligge i sådan et lille hyggeprojekt. Skal jo helst være en balance. En som kan give et tip? I hver højttaler sidder der 2 stk 4,7uf og 1 stk 12uf. Jeg overvejer en af disse 2 kondensatorer. Jeg skal naturligvis bruge flere det var blot for at holde sig en samme værdi. http://rabu-acoustics.dk/jantzen-cross-cap-34/4-7uf-cross-ca p-p212 http://frequence-shop.dk/produkter/27-mundorf-m-cap/76-m-cap ----470-uf/ Husk at fjerne mellemrun i linket  Alle kabler inden i begge højttalere skal også skiftes og tænker på at bruge dette kabel. http://frequence-shop.dk/produkter/55-kabler-pca/616-hoejtta ler-kabel-ofc-2-x-2frac12-mm2/ Modstandene har jeg ikke overvejer noget omkring endnu. De originale spoles genbruges. Jeg er fuldstændig ny indenfor at lege med delefiltre, har dog lidt forstand på elektronik og kan sagtens finde ud af at svinge en loddekolbe. Lyder det som en fornuftig løsing???
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Parion skrev:
Jeg går og tænker lidt på at puste lidt nyt liv i det par 220i´s delefiltere da det jo er en gammel højttaler og
sikkert kunne trænge til nye komponenter. Har i den forbindelse brug for lidt vejledning.Bør jeg holde mig til et mærke f.eks
mundorf når kondensatorne skiftes, eller kan jeg godt mixe 2 mærker? Tænker på at bruge lidt flere penge på caps til
diskanten.Jeg er lidt i tvivl om hvor mange $ jeg skal ligge i sådan et lille hyggeprojekt. Skal jo helst være en balance. En
som kan give et tip?I hver højttaler sidder der 2 stk 4,7uf og 1 stk 12uf.Jeg overvejer en af disse 2 kondensatorer. Jeg skal
naturligvis bruge flere det var blot for at holde sig en samme værdi. http://rabu-acoustics.dk/jantzen-cross-cap-34/4-7uf-
cross-ca p-p212 http://frequence-shop.dk/produkter/27-mundorf-m-cap/76-m-cap ----470-uf/Alle kabler inden i begge
højttalere skal også skiftes og tænker på at bruge dette kabel. http://frequence-shop.dk/produkter/55-kabler-pca/616-
hoejtta ler-kabel-ofc-2-x-2frac12-mm2/Modstandene har jeg ikke overvejer noget omkring endnu.De originale spoles
genbruges.Jeg er fuldstændig ny indenfor at lege med delefiltre, har dog lidt forstand på elektronik og kan finde ud af at
svinge en loddekolbe.Lyder det som en fornuftig løsing???  |
|
|
Af de 2 kondensatorer typer du nævner, har jeg kun erfaring med den ene og det er cross cap. Hvilket jeg synes er en rigtig
god kondensator til prisen og kan derfor kun anbefale den.
Til modstande kan jeg anbefale http://rabu-acoustics.dk/1-superres-modstande-105 hvis du skal have en god (til en rimelig
pris)
Ved ikke hvor godt det kabel er, ligner mest af alt et standart kabel (ved ikke om min teori holder)
Men ellers kan jeg anbefale http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/van -den-hul_the-
clearwater_kabel_transparant.htm , jeg har selv modellen større og synes det er et rigtig lækkert kabel.
Men ellers synes jeg bare dy skal kaste dig ud i det, de bliver nok ikke dårligere af det __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
750es Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg gjore det ved et sæt 330i du kan se fotoalbum på hifigalleri der er du inde har jeg set :-)
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cesse Ok jeg skriver et + for cross cap og modstand. Så må vi se om der er andre som melder ind 
Angående kablet... ja det ligner med billig skrammel men siden der er det eneste som er på frequenceshop.dk tænkte jeg at det skulle med i overvejelserne.
Det VDH kabel tror jeg da bestemt også kunne bruges men er lidt usikker på om det er overkill?
750es Hej Lars
Ja for at det ikke skal være løgn er det faktisk dit projekt som er skyld i at jeg selv fået lyst til gå i gang 
Som sagde vist for sjovt i et inglæg på hifigalleri at jeg var ny herinde, hvilket naturligvis var en joke. Som du nok kan se har jeg været aktiv her på hifi4all i en del år. 
Ved godt lyd kan være noget svært noget at beskrive men kan jeg ikke få dig til at beskrive hvad du lage mærke til i lyden som blev bedre efter dit delefilter projekt? Må give de andre aber inde på hifigalleri ret i at de 220i spiller fantastisk til den tusse jeg gav for dem 
|
| Til top |
|
| |
750es Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
haha fedt man kan bidrage med lidt inspration 
ja der er virklig valuta for penge i de avance
mht lyden så var det mest i diskanten den blev mere finkornet og detaliert jeg kunne høre det jeg gik jo oss af med dem inden filtert var tilspillet du ved den satans hifigittis haha  __________________
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg ville lige høre hvilken bas/mellemtoneenhed du har i dine 220i , jeg hat haft Peter Rahbek i røret og han siger at mine enheder er uorginale .De basmellemtoenenheder der sidder i mine er med skum prop i midten , det er 330i jeg har .
Han påstår sågar at det er ham der har konstrueret Avance alpha serien er det rigtigt.
madmax
|
| Til top |
|
| |
750es Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er korekt det er peter der har konstroert dem jeg har haft 220 og 330 begge med skumprop i så det er jeg sikker det er org  __________________
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er originale enheder, hvis der er skum center i bassen og nu forstår jeg bedre de fik så flot ros i Hifi & Elektronik i sin tid. Peter Rahbek anmelder sine egne ht'ere.
Eller også har han blot været med inde over dem i konstruktions fasen, ligesom han også var med B&W 805 Matrix.
.....men 220ieren og 330'eren spiller nu ret godt. Ganske levende og dynamiske, med udmærket perspektiv.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps han har anmeldt mange højtaler i tidens løb , jeg viste bare ikke at han også konstruerede højtaler og ja jeg er meget glad for mine 330i .Har nu også ret mange højtalere snart , det senste jeg har købt er System Audio sa 1230 , de spiller faktisk også rigtigt pænt med den rette forstærker.
madmax
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 03:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
750es Ja hifigittis hehe.. når det først har sat sig fast er det sgu ikke til at komme af med igen madmax Må sige jeg også syntes det lyder som at dine enheder er originale. Bas/mellemtone skulle gerne være en 18w/8542-07.
Er der slet ikke andre som har noget at byde ind med? 
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik du nogenside gjort noget ved dem? Og hvis du gjorde, kan vi så ikke se billeder? __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2012 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe jeg fik gjort lidt ved den ene.. og jo i skal da ha billeder. Regner med jeg oploader dem på hifigalleri og smider et link til albummet
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 602
|
| Sendt: 04 Maj 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv ejet en Alpha 220i - fantastisk lille højttaler som jeg selv har haft fornøjelsen af at opgradere. Diskanten er nok
den største svaghed, dernæst intern afstivning. At skifte delfilterkomponenter giver altså minimum. Gå derimod efter at få
skiftet diskanten. http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf Scanspeaks D2905/950000 passer næsten i
hullet, du skal bare slibe hullets fordybning lidt bredere med en drimmel e.l. Jeg modificerede ikke delfiltret, da egenskaberne
næsten er de samme som den Vifa diskant der sidder i. Du kan af og til finde dem brugt til ingen penge
Afstivning af kabinettet klarede jeg med en simpel rundstok.
Resultat, væsentlig bedre højttaler med luftig delikat diskant og god sammenhæng.
|
| Til top |
|
| |