Allears skrev:
Kære elektronørder
Jeg er den, næsten, glade ejer af et sæt Kef 105 mk I. Næsten glad, fordi delefiltrene er alt andet end gode. De trænger
til nye komponenter hele vejen i gennem. Filtrene er tillige ret komplicerede. Jeg har fået et tilbud på renovering fra et
anerkendt firma, men det holder mit budget ikke til :-(
For år siden arbejdede jeg ufaglært i elektronikindustrien. Jeg er derfor god til at lodde, men har intet kendskab til
beregning og konstruktion af delefiltre. Derfor har jeg brug for gode råd om hvordan projektet kan gribes an, uden at
sprænge banken. Den samlede pris er derfor også en parameter. Så vidt jeg forstår, må man ikke lave K/S/B lignende
henvendelser i forum, men jeg kan jo lave en annonce til dels baseret på de råd der måtte komme.
Umiddelbart ville jeg nok være mest tryg ved at udskifte komponenterne ét for ét, uden konstruktive ændringer af nogen
art. Hvilke komponenter kan man bruge med et godt forhold mellem pris og kvalitet?
Komponentbehovet fremgår af diagrammet:

Hvis det kan have betydning ser komponentsiden således ud: Hvad der er godt at bemærke er komponenthøjden. De nye
komponenter i denne del af filtret kan ikke være meget højere end de gamle. Pladsen til indbygning er meget begrænset. De
komponenter der ikke ses på billedet sidder i baskabinettet, her er pladsen rigelig. (som det ses har jeg prøvet at udskifte en
komdensator, C13, men det ændrede ikke meget)
[IMG] uploads/Allears/2012-01-18_134007_picresized_komponentside.j pg" width=1775 height=793>
På forhånd tak for Jeres input :-) Glæder mig allerede til at høre mellemtonen komme gennem mellemtoneenheden frem
for diskantenheden :-P |
|
|
Hej Allears
Start med at læse dette her
http://www.madisound.com/services/upgrading_speakers.php
De eneste komponenter/kondensator du vil få noget ud af at skifte er C5, C7, C9, C11
Men hvis de er det som jeg tror de er, folie kondensator "så glem det", de forgår ikke så nemt !
C2, C3, C4 har det ene formål at få bassen til at tro at den sidder i et større baskammer, hvis du udskifter dem med 6 styk
gode 60 uF så kunne det måske hjælpe på sagerne, hvis de har en lav ESR værdi (Equivalent Series Resistance).
Jeg kørte i flere år med kortslutning af disse og mente at det lød bedre, :-)
KEF kalder det "third-ordre closed-box low-frequency loading" med andre ord kan B300 spille dybder bas, men derefter
falder den af med 18dB/oktav mod normalt 12 dB/oktav i et normalt trykammer. med andre ord, så gør disse
kondensator at de bas (tror) den har en tungere membran, men har så også den effekt at den bliver mere sløv.
B300 data
Spoler kan se simpel og billige ud, men husk i beregningen af en højttaler kan indgår DC modstanden af spolen som afgør
højtaleres Q i kassen, ikke noget man bare ændre, for hvis man tror at en bedre spole med mindre DC midstand så kan man
ha overset noget.
C13 har ikke den store betydning for lyden, men det har alle der sidder i serie med lyden, og da C13 og R3 kun bruges for at
få enheden til at se lineær ud i impedansen, Det sammen gælder C8 og R2 , så glem dem. (gøres for bedre at kunne designe
et delefilter der også faktisk virker) og faktisk brænder du bare noget lyd af i disse igennem dens modstand.
KEK 105 II kunne du måske skule til hvis du har et diagram, ellers er et her
KEF 105 II
Noget du også kunne se på er KEF CS9 byggesættet, ikke for at gøre det efter men for at forstå hvad de enkelte
komponenter gør, dog i mente at CS9 ligner mere KEF 105 II end 105 I
På dit billed kan man se at spolerne er med jernkerne og det er naturligvis ikke så godt hvis det er ren jernkerne, ...
Jernkerne spoler mættes for hurtig og luftspoler bliver store, så en mellemting ville være pulverkerner.
Jeg har haft CS9 bassen og deres CS3 kørende sammen og den har en 8" bas mellemtonen, det lød faktisk godt, hvor CS3
faktisk er en fantastisk musikalsk højttaler og med en bedre diskant enhed.
Mindes ikke at B300 bassen lyder upræcist men der er grænser for hvad man i CS9 kan får ud af enheden i nogle og 70 liter.
Her kan du finde en oversigt over de fleste KEF højtaler, både færdige og byggesæt.
KEF link
KEF har bygget dit delefilter på printplade og det er noget skidt, du kunne evt bygge en kopi med bedre komponente på en
træ plade og loddefliger (husker ikke hvad de kaldes), så har du ikke ødelagt noget og har stadig dit gammel originale
delefilter.
På mit CS9 delefilter (som jeg stadig har) der kan du se på diagrammet at de anbefaler spoler med så små impedanser som
muligt, så måske ville du få meget mere stabil impuls bas ved at skifte dem i basse, til pulverkerne.
En ting man altid kan forsøge sig med ved kondensator er at parallel koble dem med nogle der er bedre, men 100/del eller
mindre, når du regner på det forandre du kun værdien 1% +-, men den paralel koblede kondensator kan meget
vel lyde væsentligt bedre i overtonerne og da musik består af mange overtoner så virker det (husk lytter er noget skrammel
til hifi)
PS: T52 har "ikke" magnetisk olie.
PÅ CS9 har den ikke kun 360 uF i bassen men 450 uF og hvis du vælger det samme og paralel kobler med 66 uF af god
kvalitet så skal du se at det nok også forbedre bassen. (Jeg kørte i flere år med 10-20 uF)
Komponenter kan købes i disse størrelser (E-serier vist i dekaden fra 102 til 103)
standardvaerdier
HUSK at serie spoler og serie kondensator skal have de bedst mulige kvaliteter, kondensator skal være folie typen hvor PP
(Polymerelektrolytkondensatorer) er rigtig gode og meget stabile i mange år.
Håber du kan bruge det til noget :-)