Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 01:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Monitor Audio BX vs MR? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Davs kære Hifi4all'ere.

Så plager jeg jer med endnu en tråd og endnu et spørgsmål. Det kan virke som at jeg farer forvildet rundt mellem forskelige køb, men ingen penge er brugt endnu og man skal jo udforske alle muligheder.

Nu står jeg så og overvejer en mindre reciever og i stedet købe et set Monitor Audio BX2 til 1299 pr stk. Men så kigger jeg på MR2. Samme enheder og kabinet(BX2 har dog afrundede kanter - ellers samme dimensioner) som BX2. Forskelen er rillet bass port og et fancy 1-skrue-pr-enhed system som skulle give (sikkert minimalt) mindre ræssonans. Hva der dog er mere interessant er at gulvhøjtaleren MR4 kan fås til 1699 pr stk.
Igen så er forskelen bare mangel på riller og fancy skrue system. Tilgængel får man en 2,5-vejs højtaler i større kabinet og med garanti bedre gengivelse af de dybere toner, hvilket betyder at jeg slipper for at købe en subwoofer for at kunne nyde musik med fornuftig bund i forhold til Concepter 2'erne. Derudover er jeg også fri for at købe standere, som jo let kan koste en tudse for et sæt.

Hva siger i? Er det kun mig som syntes at MR4 virker som et langt bedre køb end BX2?

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2012 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Og få sekunder efter man har postet et spørgsmål finder man selvfølgelig selv noget info. Vigtigst er vist næstnederste post:

http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/monitor-audio-mr-series

Så MR er altså en relancering af BR, hvilket jeg egentlig godt var klar over. At MR så dog ikke er af samme kvalitet lydmæssigt som den oprindelige BR serie har jeg ike læst andre steder, men der er på den anden side ingen reviews eller anden snak at finde om MR serien. Oven i det, så mener flere brugere at BX serien er BR ganske overlegen, hvor BR serien altså igen er MR serien overlegen.

Så måske man bare skulle vælge et sæt BX2 og så smide en sub på hvis jeg får lyst og råd. Så kan jeg også vælge Marantz recieveren i stedet for fx en billig Yamaha reciever.

Eller hva siger i? Har i noget guddommelig visdom at dele ud?

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Du vil absolut ikke fortryde BX2, uanset hvad. I øjeblikket fylder de mit køkken med vellyd via en lille Denon DRA-F. 107 på knap 40 watt. De er perler i forhold til prisen.

Deres diskanter er klart bedre i forhold til forgængeren.

De kan spille klassisk, jazz,rock ganske uden problemer. Har også prøvet dem i surround system og med en xtz forstærker. Alt uden problemer. Nu står de på en hylde bare med et sæt puder underneden.

De udspiller faktisk mine B&W 685, så det gør noget!

mvh

Jens

Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Godt at høre noget hands-on erfaring. Tror også at det bliver BX2. Så bygger jeg et BX suround system op med tiden.

Men jeg er lige nysgerrig. Hvordan er bunden i BX2? Hvis de er rigtig placeret selvfølgelig. Jeg spørger fordi at hvis bunden ikke er noget at råbe hurra for, så bliver næste køb en subwoofer. Hvis bunden er tilstrækkelig går jeg efter en projektor i stedet.

Og hvis den Denon med 65W i 4 ohm kan spille dem tilstrækkeligt op, så kan en Marantz med 50W i 8 ohm vel også sagtens trække dem? :)

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Bunden er god, taget i betragtning, at det er en 6,5". Da den spillede med xtz over et sæt ht. kabler til 225 kr. pr. m, var der ingen basproblemer overhovedet. Jeg koblede min sub fra. Nu, da de står i mit køkken og ikke har en dejlig, magtfuld forstærker bag sig, kan man da høre forskel. Men det går nu stadig rigtig fint. Lyden er også bedre, når de står på stativ.

Nu skal du huske, at Denons effektangivelser er fuldstændig vanvittige. En Marantz på 50 W vil givetvis klæde dem. Marantz har som regel en lidt mørkere klang.

Jeg brugte dem som baght. i et surround setup med Onkyo 609 og Monitor Audio hele vejen rundt i 7.1, kun bassen var ikke MA. Det er rart, når der er samme lydkarakter hele vejen rundt. Jeg skal lige finde penge til et sæt BX5 til frontht. i surround setup'et, så jeg kan slippe for et par 686'ere, som baght.

BX2 har ret lang tilspilningstid, men de er rigtig gode lige fra starten.

Til surround er der som regel et specielt lydspor beregnet til subwoofer.

God fornøjelse

Jens

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2012 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Når du skriver at Denon's effektangivelser er vanvitige, hvordan mener du det så? Overdriver de eller underdriver de med effekten? :)

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2012 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Normalt måler man effekten som RMS måling, som fx NAD,dvs. 20-20000 hz. Altså rundt regnet det hørbare område i 8 ohm ved en given, oftest forholdsvis lav forvrængning.

Denon måler i 4 ohm ved 1 khz, altså 1000 hz ved en ofte højere forvrængning. Jo færre krav man stiller til målingen, jo højere wattangivelse kan forstærkeren angive. og jo nemmere er det sikkert at sælge produktet! Når der er fuldt knald på Denon'en bruger den ca. 45-50 w, så det er ikke verdens kraftigste strømforsyning, men med et par BX2 er den faktisk dejlig musikalsk. Jeg hørte den i Hifiklubben og faldt delvis for klangen, det væsentlige, og dels for udseendet. Og så har den DAB+.

Jeg har set eksempler, hvor producenten lægger ydelsen fra begge kanaler sammen, så en lille radio pludselig yder over 150 watt. Det gør Denon dog ikke.

mvh

Jens

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes