Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 11:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: cMP2 cics memory player (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Kære Forum,

Jeg er godt nok ikke helt færdig med cMP2´s nye danske hjemmeside, men måske er der alligevel interesse for opskriften til en non-kommerciel musikcomputer af en helt særlig kvalitet.
Ikke blot at den kan laves for hvad en mellemklasse CD player koster, men lydkvaliteten overgår stort set alt andet hvad du har hørt en computer eller en netværkplayer kan præstere. Især de analoge enthusiaster er begejstrede for hvor sensationelt godt det "bedagede" CD format kan afspilles.

Du kan jo kigge forbi ved lejlighed.

http://www.freewebsite-service.com/cmp2/forside.php

MvH. Leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

spændende er det den samme cPlay som Absolute Sound er meget begejstret for i deres ubehagelige artikel om at flac lyder meget dårligere end wave? -meget mærkeligt at der på hjemmesiden du henviser til står at ram skal være så lille som muligt.

Til top Vis MichaelDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelDK
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Man kunne næsten foreslå et fællesprojekt.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Man kunne næsten foreslå et fællesprojekt.

  Nemmerlig

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg anser mig for rimelig kompetent hvad PC og opsætning angår, men det der er da godt nok for langhåret!

Klarer det fint med min NAS tilkoblet min EMM Labs DAC. Alternativt HD filer direke fra min Laptop med SSD disk (EMM Labs eget driver software).

Eller er der masser af de sorte skiver, som gør det helt OK. Vel at mærke helt UDEN hjælp af en PC!

Men bortset fra det, så lyder det som en glimrende "genvej" til god lyd.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej MichaelDK,

Nej. Det er ikke den samme player.
The Absolute Sound anvender mest J.River Media Center i deres normale computer setup ( -og det er også J.River MC som smider flest reklame dollars på markedet.... ). I FLAC/WAV artiklen brugte de også Foobar og dBPoweramp.
Nej, cPlay nyder ikke nogen status i de kommercielle hifi sprøjter.

Det er ikke nyt at små RAM har hurtigere timings. CL værdien på databladet er udtryk for hvor hurtig adresseringerne i RAM´en udføres.
Her et lille kommentar fra cMP´s konstruktør :

RAM affects sound quality. Extensive trials with a range of memory types suggests that high-end memory is worth the premium, enabling stable operation at low clock speeds. Best results are obtained with DDR3 RAM which supports low latencies such as Kingston’s HyperX and ValueRAM range. Use at least one GB of high quality RAM. The consensus among system builders is that a 1 GB module sounds noticeably better than two 512 MB modules. Smaller RAM sizes if available are best (a fully configured cMP² will operate on just 256MB of RAM). Unfortunately, smallest available RAM size is 512MB (for DDR3).

hilsen leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

ok troede så bare at mere Ram ville få tingene til at glide lettere ved godt at der er et skillepkt for størrelse/ydelse hvad vel angår index osv lad os kalde det administration. Lagde også mærke til den strømforsyning de anbefalet har blæser, kunne man ik bruge en extern stømforsyning. Må vist lige se den væmmelige artikel igen er ret sikker på cPlay lå som et af de bedste bud fra Absolute Sound.
Til top Vis MichaelDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelDK
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Der er i min opfattelse ingen tvivl om at analogt vinyl har en hel del kvaliteter som digitalt audio må finde sig i at blive sammenlignet med.
Jeg tror også det er forsvarligt at påstå at CD formatet ikke når det niveau som topklasse analog gengivelse kan præstere under bedste forhold.
Men da vi desværre ikke kun har vinyl eller højt opløst 24/192 format til al det musik vi gerne vil høre, må vi jo desværre tage CD´erne med vores samlinger.
Det som gør cPlay til noget helt særligt, er den måde som den kan upsample på. Upsampling er nemlig ikke bare upsampling !
Det avancerede båndbegrænsede sinc-filter der er cPlay´s trumf beregner interpolationspunkterne algoritmisk. Det vil populært sige at den faktisk kan simulere en højere opløst fil. Det er faktisk noget anderledes end når blot taktfrekvensen bliver højnet som tilfældet i mange upsampling DACs.
Den eneste producent som anvender den slags (om end i en meget reduceret variant) er Linn´s DS serie. Her sørger en lille FPGA chip for noget lignende, men kun en rigtig computer CPU kan virkelig anvende et sinc-filter af den kaliber som cPlay anvender den.
Den slags matematiske upsamplings beregninger kender vi måske fra digitalt fotografi.
Det vil være fair at tilføje at den slags upsampling ikke tilføjer mere digital opløsning end de 16/44.1 CD formatet indeholder, men når der bliver taktet med 192 kHz istedet for 44 kHz, så arbejder systemets reference clock 4 gange så meget for at holde tidsintervallerne.
-og et er ikke det samme som når upsampling udføres i DAC´en.

Michael !
-findes den FLAC/WAV artikel fra TAS online ?

hilsen leif   

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Michael !

Apropos ventilator i strømforsyningen til cMP maskinen, så kan denne med fordel blot lægges død.
Så skal den genstridige box åbnes og garantien ryger, men med et samlet energiforbrug på max. 30 watt så er der ingen tekniske problemer med et sådant indgreb.
Iøvrigt er Antec´en stort set ikke at høre...

L.
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

hej Leif

Har med stor interesse læst din danske version og lidt på cmp2 originale hjemmeside - samt skimmet lidt i Audioasylums fora (kan ikke helt forlige mig med den dér trådstruktur :-).

Har vaklet mellem at lave en decideret (strømbesparende) musik-pc - eller en kombi-løsning, fordi jeg i forvejen har en maskine lagt an på opskalering af dvd´er med ffdshow med tilhørende krav til cpu-kraft (og støjkontrol).

Så mine spørgsmål skal ses i lyset af et ønske om at tilgodese begge muligheder vha. optimeret hardware og flere styresystemer, hvilket skulle være muligt med Sandy/Ivy bridge.

Kan se at du har skiftet til intel H61 og I3-T cpu; har du "underclocket" cpu´en eller er den strømbesparende nok til at kunne køles passivt stock (og i givet fald med hvilken køler)?

Mvh. Finn








Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej Finn,

Er ikke helt klar på hvad du mener jeg kan hjælpe dig med (men vil gerne).

Den nye 22nm teknologi som Sandy Bridge repræsenterer bruger helt andre lave strømværdier end blot for nogle år siden, så hvis du kun vil anvende din HTPC til video og/eller audio så kan en passiv køling være helt tilstrækkelig.
Problemer opstår først når du også vil have internet, netværk og andre programmer kørende.....og så også samtidig kører et "tungt" operativsystem som Win7/8.....

cicsMemoryPlayer konceptet giver dig bl.a. oplysning om hvilke processer, programmer og ressourcer der ikke er nødvendige i audio-sammenhæng, men det er klart at et bestemt video-behov kan være anderledes.

Du kan i BIOS indstille hvilket system der skal startes. Dvs. du kan indrette en systemkonfiguration der passer til hhv. video eller audio, men stort set burde den nye SandyBridge også køre MPEG4 med kun passiv køling.
-NB : video/grafik er jo fra SandyBridge generationen lagt ud til processoren (istedet for chipset´et) så der er egentlig ikke mig du skal spørge om hvorvidt passiv køling kan klare MPEG4.....

Pricipielt JA, men pas på hvor mange andre funktioner maskinen skal kunne klare.

Hjælper det ?

L.
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Hej Leif

Takker, uddyber gerne:

Specifikt, om du i dit nuværende set-up kører cpu stock eller har skruet ned for Vcore/taktfrekvens (samt i øvrigt hvilke komponenter, der udgør dit (går jeg ud fra) passivt kølede system.

Jeg antager, at de oprindelige anbefalinger om neddrosling er for at opnå lavere temp. samt evt. mindre strømtræk/belastning på system/psu.

Hvis neddrosling ikke er nødvendig, er der nemlig formentlig cpukraft nok til at opskalere dvd-materiale (mpeg 2 er det vel). Opskaleringen/dekodningen foregår rent softwaremæssigt, uden hardwareacceleration/gpu-kraft - i modsætning til mpeg 4 (=Blu-Ray?), hvor softwareopskaleringen ikke er nødvendig, qua den bedre billedkvalitet/opløsning. (Lidt a la forholdet mellem upsampling af cd-format vs. Hi-res materiale, i øvrigt:-).

Jeg er helt med på optimeringen af en XP-installation afsat til cMp2; vha. dual boot kan der jo så være en anden installation til Video/net etc.

Forstår ikke helt hvad du mener med at i Bios indstille, hvilket system, der skal startes; Du kan jo i princippet have lige så mange styresysteminstallationer, der er HDplads til, og så som liste vises efter opstartskærmen - men Bios/evt. ændringer heri er jo fælles for dem alle (er mest familiær med Asus-bios, hvor man kan loade et par forskellige profiler; det kræver dog, at man ved hver opstart går ind i Bios og det vil jeg selvfølgelig gerne undgå).

Håber det forklarer.

Mvh. Finn
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hej Finn,

Jo, jeg har drosslet både V-Core og taktfrekvens i cMP2 maskinen og systemet kører passivt ved ca. 40 grader ved højeste upsampling (192kHz).
Jeg vil dog tro at du skal bruge noget mere til video-upsampling. Det kommer selvfølgelig også an på hvor meget, og på hvilken algoritmisk teknik du vil anvende.

F.eks. bruger SoX upsampling (lineær) kun 2-3% CPU power, men SRC til gengæld 20-25% på i3-core (32nm / 1.generation).
Denne værdi falder falder til 10-12% ved i3-core T2120 (22nm / 2.generation).
SRC´s sinc-filter algoritme er dog meget mere præcis end SoX fordi den beregner interpolationen udfra et stort antal eksisterende punkter. Så det er der meget forskel på

Vigtig er at CPU´en er en "notebook" model (35Watt) !

Jeg anvender passiv køling fra Noctua (Noctua NH-C12P SE14).

Hjælper det ?


L.


Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej Leif

Jo tak, nu nærmer vi os :-)

Dvdprocessering vha. FFdshow bruger ca. 25% Cpu power på en Q9400 og 50-60% på en E6600.

Hvor langt har du skruet Vcore/fsb ned?

Beklager de lidt omstændelige og vel egentlig lidt OT spørgsmål, men er nysgerrig efter om kravene kan kombineres eller jeg er nødt til at have 2 maskiner.

Jeg var lige ved at købe et Intel Atom D2700 board; Dual-core 2,13 Ghz - Tdp ca. 15W - men kun 1mb Cache og SSE3, så har foreløbig fravalgt det efter at have læst tråden om interpolation på Avtainment (stor cadeau til din tålmodighed, i øvrigt :-)

Mvh. Finn
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hej Finn,

Jeg ville ikke våge at bruge passiv køling en Q9400 med 25% last.
Den går ikke !
Du skal nok op i 22nm / Sandy Bridge klassen (til notebooks "T-modellerne) for at lave passiv køling.

Du finder mine BIOS indstillinger nederst paa cMP2 siden :


http://www.freewebsite-service.com/cmp2/forside.php

L.
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 23 September 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Nå, nu har jeg så lavet en forsøgsinstallation og Xp-optimeringer på en partition på stuepc´en (har ikke rørt ved HW - blæsere er lydløse, men interne HD´er kan høres (sidder på højkant bag fronten i Antec Fusion; det bliver ændret :-)).

Bruger Ht Omega Claro 7.1 Pci lydkort (m. Akm 4396 dacs) analog ud til Ext. in i Denon Surround forstærker mhp. senere forsøg med Allocator og 3-vejs deling. Desværre understøtter Omega driverne kun Asio 1.0, så jeg bruger Asio4all.

Lydkvaliteten (op til, men (formentlig ikke) endnu udført AWE - og min-logon + diverse HW mods) er det bedste jeg har hørt fra anlægget indtil nu og giver bestemt anledning til at arbejde videre med projektet  - men gud, hvor er det tidskrævende :-)

Næste skridt, ud over anskaffelse af dedikerede musikmaskinestumper, må nødvendigvis blive at finde ud af at oprette en brugbar, bootbar backup af en fungerende installation (har fundet et gratisprogram, jeg vil prøve med, AOMEI Partition Assistant 5.1 Home Edition:
http://www.extend-partition.com/free-partition-manager.html
- kan ikke kopiere til Image-fil, men kan klone partitioner og migrere OS til Hd eller SSD...)

Et par spørgsmål, Leif:

SRC/145dB/96kHz lyder afsindig godt på Cd-materiale - men hvad gør man ved afspilning af materiale, der i forvejen er 24bit/96kHz (har nogle af dem, og synes, det lyder som om de ikke slipper uberørte igennem - burde der ikke være en indstilling til at slå resampleren fra (eller har jeg overset den))?

- og så har jeg (doven som jeg af natur er) i mit 2. prøveforsøg brugt den helt skrabede NliteXp (kun med Multiprocessor support) - og er også stødt på uvisheden om, om AWE er implementeret eller ej...på Audioasylym kan jeg jo se, at der er et helt univers af optimeringer fra det oprindelige projekt og så op til nu... Du holder stadig, synes jeg at kunne tyde af din danske og tyske hjemmeside, fast i den "oprindelige" version, eller hvad?

Tak for det store arbejde med den danske og tyske side - og håber, der på et tidspunkt kommer en overskuelig oversigt over de forbedringer, der er gennemført på Audioasylum..

mvh. Finn

Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 28 September 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Willemoes skrev:


SRC/145dB/96kHz lyder afsindig godt på Cd-materiale - men hvad gør man ved afspilning af materiale, der i forvejen er 24bit/96kHz (har nogle af dem, og synes, det lyder som om de ikke slipper uberørte igennem - burde der ikke være en indstilling til at slå resampleren fra (eller har jeg overset den))?



"Resampling is bypassed when input rate matches output." - fandt jeg lige under "Features" /CAA/Cplay (siger lidt om, hvor god min hørelse er :-)
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes