Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI og overtro (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 April 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at Voodoo og overtro har invaderet vores Hi-fi-interesse. Efter at have læst mange tråde efterhånden så må jeg sige at overtroen trives i bedste velgående inden for vores hobby. Salgsargumenterne for hvorfor vi skal købe lige dette kabel eller fortage dette tweak er mange og fantasifulde. Jeg læste for nogen tid siden i et Amerikansk Hi-fi-blad en anmeldelse af en Rega P9 hvor anmelderen havde hørt fra sin bekendtskabskreds at lyden fra den ændrede sig meget med de forskellige måtter man kan få til den (man kan få en grøn, rød, hvid og blå) fra Rega fik han dog at vide at den eneste forskel der er på måtterne er at en er grøn en anden blå og rød og hvid, der er altså ingen forskel hverken i tykkelse eller densitet. Dette var dog et af de mere uskyldige eksempler men der er mange derude der er meget værre og nogle hvor det grænser til bondefangeri og direkte bedrag, hvor man slynger om sig med påstande der endnu mere fantasifulde end "små grønne mænd".

Kom selv med nogle eksempler på noget af det værste du har været ude for og lad os få luget lidt ud i denne jungle af fantasifulde forklaringer.

Husk så også på at jeg ikke siger at fordi der er en uvidenskabelig og meget lidt valid forklaring på et produkts fremragende kvaliteter at det så er et dårligt produkt, men så igen hvorfor komme med en pseudo-forklaring hvis man har et godt produkt ?

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

En test på DTU bestod i at en hold lyttere blev præsentere for 3 forskellige højtalere. De havde 3 forskellige farver frontstof på. Dem der fortog testen sagde det var fordi de så kunne kende forskel på dem. Alle test deltagere valgte den sorte om klart bedst, derefter den blå, og dårligst lød den røde.

Der var bare et problem: De 3 højtalere var 100% identiske, de have lyttet til det samme anlæg, det samme musik osv. osv. Det var altså alt andet en lyden der var bestemmende for hvilken de syntes lød klart bedst.

100% blind test er der ikke mange der tør stille op til, og det er der måske en forklaring på. I denne hobby, som så mange andre, er tro, overtro og selvbedrag forbandet rat at kunne benytte sig af. Og hvis man tror man kan høre en forbedring, så ”lyder” den nok godt, -om den er der eller ej.

Keep the faith, kunne man vel sige.
Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Sjov eksempel, det har jeg også hørt om, det betyder altså at hvis vi kan se en ændring så må vi også kunne hører den. Det var ligesom den kabel producent der sammenlignede sine kabler med vandslange, hvor han sagde at alle de andre kabler lød som om man havde slået knæk på slangen medens hans kabler lød som en slange med en stor diameter hvor vandet kunne strømme frit det er jo et billede et hvert barn kan forstå.

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 08 April 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Lige meget hvad; der er altid nogle som synes noget andet, så du kan med denne tråd ikke luge voodoen væk fra det - du - tror og synes der er voodo.

Det er ALTID op til den enkelte at afgøre.

Hvis ham der købte den røde LPmåtte synes den lød bedst, jamen så er det sådan. Slut.

Du kan jo se andre steder herinde på diverse tråde at det er ikke meninger der mangler, heller ikke målinger. Men de to kan leve adskilt!

Der er jo den her "synes" der bestemmer.

Mvh

DIge

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

En test på DTU bestod i at en hold lyttere blev præsentere for 3 forskellige højtalere. De havde 3 forskellige farver frontstof på. Dem der fortog testen sagde det var fordi de så kunne kende forskel på dem. Alle test deltagere valgte den sorte om klart bedst, derefter den blå, og dårligst lød den røde.

Der var bare et problem: De 3 højtalere var 100% identiske, de have lyttet til det samme anlæg, det samme musik osv. osv. Det var altså alt andet en lyden der var bestemmende for hvilken de syntes lød klart bedst.

100% blind test er der ikke mange der tør stille op til, og det er der måske en forklaring på. I denne hobby, som så mange andre, er tro, overtro og selvbedrag forbandet rat at kunne benytte sig af. Og hvis man tror man kan høre en forbedring, så ”lyder” den nok godt, -om den er der eller ej.

Stod alle højttalerne i rummet samtidigt (side om side) ?

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej dige

Nej jeg er heller så naiv at tro at jeg med denne tråd kan fjerne overtro fra vores HIFI-hobby, men at denne tråd måske kan være med til at gøre opmærksom på at der er mange der siger noget helt vanvittigt om deres produkter og tillægger dem nogle egenskaber de ikke har. Selvfølgelig kan vi ikke diskuterer hvad vi hver især hører men vi kan diskutere og gøre opmærksom på at de forskelle vi oplever ikke altid kun kommer via ørene.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Ethvert  Hifiblad (eller www) bør have en fast artikelserie ved navn X-files som har til hensigt at 'opklare' diverse myter og rygter omkring hifi-udstyr.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 08 April 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Kom selv med nogle eksempler på noget af det værste du har været ude for og lad os få luget lidt ud i denne jungle af fantasifulde forklaringer.

Spørgsmålet om det her er det værste eller om lyset bare ikke er gået op for mig endnu. Men hvad kan retfærdiggøre at købe et netkabel til et par tusinde kroner? en blindtest af dem tak før jeg er overbevist. Måske kan man en gang få omtrukket alle elkabler i sit hus til mærke X? eller til gå sammen med naboerne og få gravet dem op helt ned til transformer stationen. Jeg kan forstå at der kan komme støj fra nettet der så skal filtreres, eller man kan lave sin egen strøm via en generator, eller gå over til batteri drift ... men 1-2 meter netkabel?? Så hellere grøn tusch på cd skiverne

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Peter skrev:

Waal

nej test deltagerne gik ud, mens der blev skiftet frontstof !

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:

Waal

Er der tale om ingeniørstuderende er det da tilstrækkeligt at skrive farven på tavlen

Waal 

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2004 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:

Waal

Er der tale om ingeniørstuderende er det da tilstrækkeligt at skrive farven på tavlen

Waal 

er de ikke altid grønne ?

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 09 April 2004 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

En vild historie. Steen Duelund, den mand har de fleste hørt om. Den mand har bare ørene i orden. Han kan høre forskel på silke og bomuld!!!!

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:

En vild historie. Steen Duelund, den mand har de fleste hørt om. Den mand har bare ørene i orden. Han kan høre forskel på silke og bomuld!!!!

Lige i "tilfældet" Duelund så er det ikke så overaskende, han kan også høre om den absolutte fase på højtalerne er iorden og mange andre ting, men sådan er det når man beskeftiger sig indgående med noget over lang tid, så bliver man bare god.

Til Zorglub

Ja, netkabler er altid god for en ophedet diskution for hvordan kan 1-2 meter gøre nogen forskel iforhold til først flere meter til sikringen hvor der er en ultratynd tråd og herefter et par hundrede meter til nærmeste transformator og igen herefter x-antal kilometer til kraftværket

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 09 April 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Til Zorglub

Ja, netkabler er altid god for en ophedet diskution for hvordan kan 1-2 meter gøre nogen forskel iforhold til først flere meter til sikringen hvor der er en ultratynd tråd og herefter et par hundrede meter til nærmeste transformator og igen herefter x-antal kilometer til kraftværket

Hej Lasse!
Det er nu en af de lidt nemmere at forklare.
Jeg tror ikke det har noget med "kvaliteten" af lederne i bred forstand.
Det har heller intet med kraftværket at gøre.
Derimod tror jeg apparaternes indbyrdes påvirkning bliver ændret af netledningerne, det er i hvert tilfælde min oplevelse.
Så overtro og woodoo er ikke det du finder mest af i den påstand

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 09 April 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen!
Check så lige rationalet omkring MIT kablerne og for den sags skyld Transparent audio og Fadel Art også.
Så taler vi woodoo og snake oil bagefter .

MIT´s kæphest er, at et kabel ikke må overføre frekvenser, hvor Qét i systemet er for højt. Dvs. der skal frekvensbegrænsning til.

Transparent laver frekvensbegrænsning, fordi ellers virker kablet som antenne.

Fadel Art mener ikke, at man kan rette op på noget der er sket i hele kablets længde, ved at sætte en boks på i den ene ende. Han mener man skal korigere for fejlene LANGS HELE kablet.

Den er da også meget sød den med olien i isoleringen og den med lyset i kanblet og så lige den aktive skærm.
Sjovest af alle synes jeg Audioquest´s nyeste hit, med at sætte et 1,5 Batteri til at oplade isoleringsmaterialet, således at kablerne ikke skal spilles til.
Og hvad med Jorma, som indsætter en dims med et keramisk materiale, som er superledende ved 196 minusgrader. Ved stuetemperatur er modstanden ganske enorm. Men hvorfor skulle sådan en dis ikke du på et HT kabel?

Man kunne blive ved, t**sernes idéer vil ingen ende tage.
Jeg mangler endu at se trekantede, femkantede, syvkantede osv. ledere..
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 09 April 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Mr. High Fy skrev:

Lige i "tilfældet" Duelund så er det ikke så overaskende, han kan også høre om den absolutte fase på højtalerne er iorden og mange andre ting, men sådan er det når man beskeftiger sig indgående med noget over lang tid, så bliver man bare god.

Det er næsten godt at man/jeg ikke er lige så trænet til at høre alle disse fejl, mm. Det ville da være totalt uoverskueligt at købe anlæg. Ikke mindst økonomisk. Men ok. Selv jeg kan da godt høre at mit - synes jeg selv i al beskedenhed - gode anlæg, ikke er toppen ad poppen.

Til Zorglub

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

En bekendt fortalte mig denne her:

"Jeg har set en amerikaner, der sælger sten og krystaller, der skal placeres oven på grejet, f.eks. en rav-halskæde på cd-afspilleren, der skulle give bedre lyd."

Det er lige før at den slår den med at smøre dvd-afspillerens bundplade ind i linolie, som Herlev-klub-folket er fortaler for.

Spøg til side. Det med synet og dets indflydelse på lytteopfattelse tror jeg til gengæld meget på.
Jeg bilder mig fx ind, at mit anlæg spiller mere detaljeret, når når jeg ser+hører en DVD-film i surround.
Den ene sans skærper den anden sans (eller noget i den retning). Det svarer lidt til at gå til en koncert, hvor lyden kun er en del af den samlede værdi (dog en stor del). Der er jo også: forventningens glæde, at se sine fans live, stemningen på stedet, menneskene, den lille rus, osv. Alt sammen med til at give en samlet oplevelse.

Sådan hænger hifi også sammen for mig.
Jeg går efter bedre lyd (teknik) - naturligvis - og prøver selv at finde billige og nemme tweaks. Men musikken kan i situationen opleves lige så godt på en autoradio på fuld drøn ud ad landevejen, som foran et Duelund-alter med alle de rigtige ikoner og dippedutter. Stemningen og følelserne spiller en ikke ubetydelig rolle. Det er en dejlig hobby, men man kan nemt snyde sig selv.

Selvom jeg kaster lidt satire efter Duelund-klanen, så skal det lige siges, at jeg allerede i 1977 byggede voldsomt store og tunge cement-horn, med Lowther-enheder. En konstruktion, som blev designet af selvsamme Steen Duelund.
Der er dog løbet meget vand i gennem åen siden, og i dag kunne jeg ikke have sådanne mamutter stående.
Duelund-klanens ideer er for avangarden. Det er blevet lidt kult-agtigt, og ideerne er ikke længere til at gennemskue og udføre på egen hånd.
Derfor er det også godt at se, at der nu er stiftet en virksomhed, som skal producere og sælge Duelund-dippedutter. Folk får nu en større grad af valgfrihed, når dogmerne skal sælges som produkter på en hylde.
Dem der kan lide smukke design-anlæg, kan købe sådanne varer.
Dem der kan lide mærkeligt udseende kondensatorer og silkekabler kan købe sådanne varer.

mvh Jan

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jamen hej Kurt og velkommen til debatten, jeg tænkte nok at du kunne bidrage med nogle sandfærtige anekdoter fra HIFI'ens overdrev. Der er mange forskellige og ind imellem sjove udformninger af den sidste nye og selvfølgelig "videnskabeligt" beviste  landvinding. Er det ikke tit sådan at hvis det er svært at gennemskue hvorfor noget virker som det tilsyneladende gør, så er der straks åbnet op for fantasifulde forklaringer der i enhver henseende er uden videnskabeligt grundlag. Her lige et forslag der gerne må kopieres, små perler af rosen-quartz med hul i trukket på en leder at foretrukket materiale, det må virkelig give en positiv og optimistisk lyd. (rosen-quartz er efter sigende god ved skadelige ind og ud-strålinger)

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 09 April 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Et lille eksempel fra min egen lille mystike hifi verden. At der kommer et bedre stereo perspektiv mm. fordi jeg sætter pulsar points under min preamp!!?? Det er sguda lidt woodoo agtigt. Men det virker og selvom jeg måske ikke ville kunne høre forskel i en blindtest, så er det lige meget, for det ser nemlig også brænd godt ud. Afkobling af højttalere virker mere til at tage at føle på. De står også på pulsar points og DET virker!! (tror jeg nok   )

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:

Waal

Waal 

er de ikke altid grønne ?

Da jeg gik i skole var de sorte

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum