Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Beolab 3 eller B&W CM9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Plektor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen.

Jeg håber i kan komme med en hjælp til mig her.

Jeg skal have nogle nye højtalere, og er lidt i syv sind. Jeg gik derfor ind i hifiklubben og ville lytte til B&W CM9 som jeg
havde hørt meget godt om. Jeg synes enormt godt om lyden i disse, og fandt mig også den reciever jeg skal have til dem.
Alt i alt kom jeg op på 2x9.000 for højtalerne og omkring 7000 for recieveren. Altså ialt 25.000 (vejledende priser - jeg fik
ikke et "tilbud".

Jeg tyggede lidt på oplevelsen, og var uden tvivl imponeret over hvor velspillende de var. dog er jeg lidt i 7 sind om hvorvidt
store højtalere er fremtidssikre (kæresten kan jo måske tvinge en til at smide dem på loftet?) samt jeg ikke bryder mig om
at skulle tænde min reviever for at betjene højtaleren (HADER at skulle skrue op/ned med 1 fjernbetjening og alt at anden
betjening foregår med en anden fjernbetjening). Grundet dette, kan jeg godt blive i tvivl om hvor meget jeg vil få det brugt.

Jeg gik i tænkeboks, og tænkte over hvordan man kan komme ud over dette. Derfor henledes min opmærksomhed på
aktive højtalere - På denne måde "sparer" jeg jo recieveren, og kommer derfor udover at skulle tænde for et ekstra
"device".

Jeg kom frem til at beolab 3 var vejen frem. Dels er de "små" og kan hænge på væggen og dels er de aktive og B&O er jo
kendt for sin gode lyd (i nogle højtalere)

Jeg iler ned til (en af) mine lokale B&O forhandlere, og lytter til Beolab 3. Jeg er imponeret over den kvalitet de leverer, og
hvor meget "bund/bas" der er i i disse højtalere da Beocenter Encore er indstillet på en Dance - radio station. Nu er dance
ikke min musiksmag, hvorfor jeg får forhandleren til at sætte en Tina Dickow Cd i som er lidt jazz inspireret. Jazz er efter
min opfattelse en musikgenre hvor man virkelig får forskellige nuancer frem, og jeg mener højtalerne leverer varen.
Højtalerne var placeret i et "H" forstået på den måde at jeg ikke helt kunne teste hvordan deres "linser" kaster lyden til
siden. Derudover forestiller jeg mig at dette har givet et ikke-komplet billede af hvad disse højtalere kan. (jeg tager snarest
ned til en anden forhandler, hvor Beolab 3 hænger på en flad væg, så jeg har det bedste sammeligningsgrundlag ifht,
hvordan de skal placeres hjemme ved mig.

Alligevel er jeg lydt i syv sind. Mener i Beolab 3 er pengene værd, taget i betragtning den "convinience" der ligger i, at man
ikke skal tænde for andet...?

Jeg kan vælge imellem:

2 stk. B&W CM9 med en 7x100w Denon airplay reviever til samlet: 25.000 kr (evt kan lidt rabat fratrækkes - jeg gætter på
15-20%)

2. stk. nye beolab 3 med vægbeslag og kabler til samlet 21.600 kr. (jeg har fået rabatten)

2 stk. bruge beolab 3 (fra 2006) med vægbeslag og kabler til samlet ca. 16.000 kr. (evt. skal besparelsen så anvendes til en
ipad der udelukkende skal agere radio/mediecenter for mit nye setup - Beolabene vil nemlig blive koblet til mit airplay via
mit tv)

Setuppet skal levere god lyd, og vil primært blive udsat for:
Jazz, Blues (eric clapton og BB king), swing (Dean martin, frank sinatra, rat pack) og rock (AC/DC, metallica S&M album)

Hvad synes i? - Evt. en hjælp til hvordan jeg skal gøre/lytte for at tage den rigtige beslutning...
Til top Vis Plektor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plektor

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Du skriver du vil koble BL3 til dit tv kan du uddybe dette lidt mere, du skal huske på at udgangen skal være med variabel volumen ellers vil BL3 spille for fuld styrke. Hvad er det for et tv du har? 

Ellers er det en dejlig HT, dog ville jeg nok overveje på sigt og sætte en sub på dem (som BL11 f.eks)

Plektor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Variabel udgang på mit tv skulle ikke være noget problem sagde forhandleren (vi tjekkede manualen for mit tv der er et 40"
sony Nx710)

Man tak for at "fange" noget som jeg måske ville have overset! ;) - Jeg regner med jeg skal have en PM besked til Peter Pan
der kan fortælle mig lidt mere om praktikken mht. at koble dem til mit tv såfremt det er det jeg vælger... Jeg skal bare lige
endelig afgøre om de er pengene værd (med mig selv) eller hvis en herinde overbeviser mig om at jeg skal købe CM istedet...

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tage Beolab3. Den bliver du glad for i længden. Den lyder fantastisk, er lækkert designet og bygget i super god
kvalitet.
B&O = design, dårlig lyd og overpriser - Er en gammel skrøne!

B&O har virkelig rykket sig de senere år! Skulle du fortryde, så holder de i øvrigt prisen utrolig godt, hvorimod det meste andet
er værdiløst som brugt.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Plektor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:

B&O har virkelig rykket sig de senere år! Skulle du fortryde, så holder de i øvrigt prisen utrolig godt, hvorimod det meste andet
er værdiløst som brugt.

Det er Lige hvad de gør! (hvilket jeg også har overvejet) - I det sekund jeg træder ud af hifiklubben (med ovenstående setup)
skal jeg jo være heldig for at kunne hente de 10.000 igen...

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Du har den mulighed at du kan sætte dem til hovedtelefon udgangen på dit tv med et minijack--Din kabel selvom dette ikke er helt optimalt for lyden.

Ellers skal du overveje en form for forforstærker/receiver med preout så er du sikker på det kommer til og fungere.

Men som du selv siger så prøv at give Peter Pan en besked eller læs lidt i hans tråde, der står helt sikkert noget du kan bruge

PS du skal slet ikke regne med at få rabat i HFK.

Plektor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Peter VTEC skrev:

Du har den mulighed at du kan sætte dem til hovedtelefon udgangen på dit tv med et minijack--
Din kabel selvom dette ikke er helt optimalt for lyden.

Ellers skal du overveje en form for forforstærker/receiver med preout så er du sikker på det kommer til og fungere.

Men som du selv siger så prøv at give Peter Pan en besked eller læs lidt i hans tråde, der står helt sikkert noget du kan
bruge

PS du skal slet ikke regne med at få rabat i HFK.

Pre-out?

Jeg stolede egentlig blindt på forhandleren, men jeg vil dælme ikke have mine nye B&O højtalere til IKKE at yde deres maks
ved at kable dem til headphone indgangen...

Jeg tjekkede lige specs på mit tv:
http://www.sony.dk/product/tv-102-40-lcd/kdl-40nx710#/Techni calSpecs

er der ikke kun en optisk udgang på mit tv? og er denne variabel?

I så fald kan jeg vel købe en "boks" der laver optisk om til phono?

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Det findes ja http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/tv-tilbehor/200 _gefen-digital-audio-decoder_da-konverter_uden-dolby-dekoder .htm , men jeg tvivler meget på at udgangen på dit sony tv er variabel, dvs at sætter du dine BL3 direkte til her så spiller de for fuld styrke. Ingen af mine tv har haft andre variable udgange end hovedtelefonudgangen derfor tvivler jeg.

Pre-out er til at sætte f.eks aktive højtalere eller effektforstærkere til på en forforstærker/receiver, jeg ville nok under alle omstændigheder vælge denne løsning selvom det giver dig et apperat mere, men her kan du så sætte alle dine kilder til og styre lydstyrken uden problemer i dine BL3.  

Plektor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Peter VTEC skrev:

Pre-out er til at sætte f.eks aktive højtalere eller effektforstærkere til på en forforstærker/receiver, jeg ville nok under alle
omstændigheder vælge denne løsning selvom det giver dig et apperat mere, men her kan du så sætte alle dine kilder til og
styre lydstyrken uden problemer i dine BL3.  

Jeg ville bare MEGET gerne undgå et device mere.... hmm.. Hvor meget af kvaliteten "ryger" ved at bruge headphone
udgangen?

Plektor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tjekkede lige min optiske udgang i indstillingerne på mit tv...

Jeg kan på denne vælge "auto" eller "PCM" - Hjælper det noget?

Derudover er der en SCART ind/udgang...

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Nej det noget med hvordan den sender lyden ud af dit tv, men det svært at sige hvor meget du "taber" i lydkvalitet på at benytte hovedtelefon udgangen men jeg ville ikke forvente super Hi-Fi lyd ihvertfald.

Du kan også komme ud for at selv om tvet er skruet helt ned på laveste styrke så vil dine BL3 stadig spille højt, men om dette er tilfældet på lige netop dit tv er ikke til og sige, men andre har været ude for det. Dette kan dog løses ved at lodde en modstand på kablet men dette har Peter Pan gennemgået mange gange i hans tråde.

Nu skal det ikke lyde som om jeg prøver at fratale dig valget af B&O for jeg ville også selv vælge dette fremfor B&W men du skal bare lige være obs på at det kan drille, derfor jeg hellere vil anbefale dig et led mere selvom du helst vil undgå det.

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Men evt. så prøv at lån et sæt med hjem fra forhandleren med de rette kabler og se hvordan det går.

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Plektor:

Prøv at se sidste indlæg på side 165, Peter Pan har lavet en flot oversigt over det bedste du ville kunne gøre i din situation http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20679&P N=1&TPN=165

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes