Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pioneer M-90 (halv-defekt) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hey der ude. Jeg har fået sådan en sag ind af døren som er defekt i den ene kanal. (Har fået den.)

Nu passer det mig fint at kun den ene kanal virker, da jeg leger lidt med en sub forstærker, som jo kun kræver én kanal.

Nu vil jeg hører, da der er to trafo´er som er identiske i den (én til hver kanal). Altså en komplet dual mono opbygning. Og det er kun den ene trafo der nu er i brug, da den anden kanal er defekt. (alle udgangs transistorene, og driver transistor, plus småting, er brændt af, - så nej, det kan ikke betale sig at lave den.)

Så slog det mig, om man med fordel kan gøre det samme som ved batterier, at parallel koble trafo´erne (på sekundær siden, - da primær siden, ellerede er parallel koblet), så man får den dobbelte strøm, men den samme spænding? For så har den ene kanal da noget mere overskud, end med kun den ene trafo! - Og ikke mindst gøre lidt brug af det som allerde er i den, som virker.

Planen er nemlig allerede at parallel koble de to andre elektrolytkondensatorer, så jeg går fra 2x 12000uF, til 2x 24000uF i forsyningen, hvilket igen også giver lidt mere overskud.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over et nyt parti af udgangstransistorer, jeg kunne købe billigt. Og har besluttet nu bare at få den lavet.

Dertil er der en kortsluttet diode som er mindre end de normale små røde glas dioder, hvor der intet står på den

Den ser sådan her ud:

Den sidder her, i diagrammet:

Her er hvad der står om den:

Som det ses, står der kun: ISS131, eller står der: 1SS131? - Det er svært at se!

Men når jeg søger på det, finder jeg intet med I foran, men med 1 foran, finder jeg det her:

http://english.electronica-pt.com/db/cross-reference.php?ref =1SS131

Hvor der står jeg kan erstatte med: 1N4148, Lyder dette sansynligt?

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Green, du kan sagtens bruge 1N4148/BAV21 i stedet,  skift D141 til samme type

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej DJ,

Jeg vil ikke anbefale dig at parallelkoble to trafoer, det får du vidst ikke noget godt ud af

Men flyt endelig kondensatorerne over på det andet trin, du kan nok med fordel købe nye, da de gamle sikkert ikke overholder specs mere.... udtørrede og trætte

Især når du påtænker at anvende den som sub-amp, da dette gør den bedre rustet til at tage sig af spidsbelastningerne!

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Green, du kan sagtens bruge 1N4148/BAV21 i stedet, skift D141 til samme type

Det glæder mig at høre, for 1N4148, har jeg massere af liggende.

dch199 skrev:

Hej DJ,

Jeg vil ikke anbefale dig at parallelkoble to trafoer, det får du vidst ikke noget godt ud af

Men flyt endelig kondensatorerne over på det andet trin, du kan nok med fordel købe nye, da de gamle sikkert ikke overholder specs mere.... udtørrede og trætte

Især når du påtænker at anvende den som sub-amp, da dette gør den bedre rustet til at tage sig af spidsbelastningerne!

Ja det med parallel koble to trafo´er, læste jeg et sted er muligt, hvis bare de to trafo´er identiske, som er tilfældet i denne forstærker. Men man kan lande ud i at den ene trafo trækker den anden.

Så tænkte på men kunne jo gøre det efter diodebro´en, så man parallel kobler diodebroens + til den anden diodebros + og ligeledes med -

Så ungår man de "ser" hinanden. Er dette ikke korrekt? - Altså det bedste er at parallel koble efter diodebro´en!

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Boydk skrev:

Green, du kan sagtens bruge 1N4148/BAV21 i stedet, skift D141 til samme type

Det glæder mig at hører, for 1N4148, har jeg massere af liggende.

dch199 skrev:

Hej DJ,

Ja det med parallel koble to trafo´er, læste jeg et sted er muligt, hvis bare de to trafo´er identiske, som er tilfældet i denne forstærker. Men man kan lande ud i at den ene trafo trækker den anden.

Så tænkte på men kunne jo gøre det efter diodebro´en, så man parallel kobler diodebroens + til den anden diodebros + og ligeledes med -

Så ungår man de "ser" hinanden. Er dette ikke korrekt? - Altså det bedste er at parallel koble efter diodebro´en!

Ja, det kunne muligvis lade sig gøre efter broen, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken...

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

dch199 skrev:
Ja, det kunne muligvis lade sig gøre efter broen, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken...

Tænker at man jo bare parallel kobler ved strømforsyningernes udgange, ligesom ved et batteri, så man opnår dobbelt strøm, men samme spænding. Da strømforsyningerne er identiske.

Måske en som kan konkludere dette?

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Nå men jeg kan så bekræfte det med at parallel koble de to forsyninger, sagtens kan lade sig gøre. Spændingen er den samme, og dioder/trafo bliver ikke varme.

Men det skulle der heller ikke ske noget ved, nu hvor de jo er identiske.

Så hvis jeg vælger kun at kører med den ene kanal med de to forsyninger, må der siges at være strøm nok.

Plus hvis jeg valgte det, var det planen at flytte de 4 ud af 8 udgangstransistorer over på den anden køleprofil, så den tilmed holder en god temperatur.

Så skulle man have en god og solid sub forstærker... Ikke ringe.

- Men tror det ender med jeg fixer den anden kanal. Nu må vi se.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Der er noget jeg ikke helt har forstået fidusen i. Måske nogle kan belyse sagen!

Det drejer sig om den impedans omskifter bag på forstærkeren. Her er et billede:

knappen regulere spænding på strømforsyningen med +/- 10V DC.

Hvorfor ønsker man at den skal gå ud med mindre effekt?

- Er der idet hele taget store fordele ved det her, siden Pioneer har lagt så meget energi i det ekstra kredsløb med relæ, og ekstra sekundær vinding på trafo osv.

Det er ikke noget jeg lige har set før!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Du tilpasser powersupply til den givne impedans forstærkeren skal arbejde med (forudsat at folk husker at skifte i forhold til de højttalere, de har tilsluttet), for at forstærkeren arbejder indenfor sin "safe margin". Eks.: Bag på en forstærker står der min. 8 ohm. Hvad sker der, hvis du sætter 4 ohms højtt. til? Den trækker for meget strøm (ved fuldt skrald), men hvis man nu havde mulighed for at sænke spændingen ved 4 ohms tilslutning???......... hmmmmm.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hmm ja okay. Men er det så dovnskab fra andre producenters side, at de ikke har det med, eller er det fordi de ved folk ikke indstiller den alligevel, og derved er en unødig udgift? - Hvis det jo har den store fordel, at den kan trække lave impedanser uden at brænde sammen!

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Den omskifter har ingen betydning om den er der, hvis ellers forstærkeren er godt veldimensioneret. Du ser den også fortrinsvis på asiatiske forstærkere.

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Den omskifter har ingen betydning om den er der, hvis ellers forstærkeren er godt veldimensioneret.
Du ser den også fortrinsvis på asiatiske forstærkere.

Jeg er ikke helt enig, hvis du kigger på diagrammet til din forstærker, vil der højest sandsynligt sidde et par transformatorer
lige inden HT-udgangen.
Disse anvendes til impedanstilpasning mellem HT og AMP, og hvis højttaleren ikke "kigger ind" i den samme modstand som den
selv repræsenterer (4-6-8 ohm) så vil der blive afsat mere effekt i forstærkeren (varme) end i højttaleren.

En ren klasse A forstærker vil foreksempel afsætte 50% i AMP og 50% i højttaleren, med en meget lav forvrængning til følge!

Det er da naivt at tro at japanerne har haft lidt kontakter til overs, og lige mente at de skulle sidde på bagsiden af deres
forstærkere

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Aahh okay.

Ja så for at spare nogle penge på en god stor forsyning, vælger man at lave en genvej. Forudsat som "Boydk" siger, at de vel og mærke indstiller den rigtigt.

Grunden til jeg spurgte. Var jeg overvejede, at slå den kreds fra, og bare sætte max spænding til effektdelen, så den altid kan levere den max effekt.

Men kan forstå det måske er en god idet at lade den være?

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Impedanstilpasning er ikke en genvej, men en absolut nødvendighed, hvis man vil have det bedste ud af sine HT og AMP.
Det gælder både inde for lyd, men især også indenfor antenner og meget andet elektronik hvor man belaster et kredsløb....

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

dch199

De trafoer du tænker på, er det drossel spolerne, der tit ses i udgangen? Dem er der ingen af i min Acurus. Det ser jeg som en fordel, hvis ellers effektrinnet er stabilt ved en belastning af en elektrostat ht f.eks. Og det er den.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

DCH199, der sidder ikke udgangstrafoer i en transistorforstærker, som jeg beskrev det før, sænker du forsyningen ved lave udgangsimpedanser, og som allanowich også skriver, det er kun fordi forstærkeren ikke er topklasse dimensioneret, at man vælger den løsning.

allanowhich, de drosselspoler du beskriver, sidder i nogle forstærkere og har intet med impedanstilpasning at gøre. I andre sidder der i stedet for spolerne Zobel netværk (kond i serie med modstand til stel) på udgangen. De sidder der for at forstærkeren ikke skal gå i selvsving ved kapacitive belastninger.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Boyd

Gik ud fra, at dch199 kaldte drossel spolerne for trafoer. Men ellers ved jeg godt hvad de er der for og er netop det du beskriver.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Gik jeg også ud fra, men dch199 ta´r fejl, den omskifter Green beskriver skifter ikke om mellem forskellige steder på drosselspolen, men har kun den funktion han selv siger, sænker forsyningen med +-10 volt ved laveste impedans, og kun for at minimere risikoen for at brænde bæstet af med lavimpedante højttalere.

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

I stand corrected

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum