Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Jordforb. NAD forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

hej...har en NAD T753 surround forstærker som jeg gerne ville have forbundet til et jordspyd så kan jeg bruge det klemmestik hvor der står GND ved siden af AM antenne stikket ?? jeg har tilsluttet en denon pladespiller via riaa da der ikke er phono indgang på NAD´en samt en akai spolebåndoptager som også har skrue til jord...kan jeg sætte et kobberspyd i jorden udenfor og så trække et kabel til en fordeler der så splitter ud til akai´en og NAD´en og evt pladespilleren for selvom den er forbundet til gnd på riia´en så brummer den alligevel med mindre man forbinder et lille stykke ledning fra tonearmen til omtalte GND på NAD´en , den ved siden af AM så er der ikke noget brum...skal lige nævne at jeg IKKE har jord i min el installation men det jeg leder efter er vist også det man kalder hifi jord kan nemlig sætte polsøger på chassiet af forstærker eller båndoptager og så lyser den syntes jeg ikke er så fedt....håber i kan hjælpe....
Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Du trenger ikke jordspyd, med mindre du har helt spesielle forhold med mye støy der du bor. Platespillerens jord må være
tilsluttet jord på riaa, og riaaens jord kan du kople til gnd på din NAD. Akaiens jord kopler du til den samme gnd, eller til en
skrue på NADen. GND og chassis er det samme -elektrisk sett.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

jepsen79 skrev:
hej...har en NAD T753 surround forstærker som jeg gerne ville have forbundet til et jordspyd så kan jeg bruge det klemmestik hvor der står GND ved siden af AM antenne stikket ?? jeg har tilsluttet en denon pladespiller via riaa da der ikke er phono indgang på NAD´en samt en akai spolebåndoptager som også har skrue til jord...kan jeg sætte et kobberspyd i jorden udenfor og så trække et kabel til en fordeler der så splitter ud til akai´en og NAD´en og evt pladespilleren for selvom den er forbundet til gnd på riia´en så brummer den alligevel med mindre man forbinder et lille stykke ledning fra tonearmen til omtalte GND på NAD´en , den ved siden af AM så er der ikke noget brum...skal lige nævne at jeg IKKE har jord i min el installation men det jeg leder efter er vist også det man kalder hifi jord kan nemlig sætte polsøger på chassiet af forstærker eller båndoptager og så lyser den syntes jeg ikke er så fedt....håber i kan hjælpe....

El jord er ikke det samme som den jord du har på det stik, EL jord har tilformål at jorde signalet fra EL nettet, der på noget udstyr gør det ustabilt. (støj, overgang, HFI ustabil)
at en RIAA skal jordes til din "ground" er ene og alene de små signaler man sender igennem et coax kabel, dvs du forbinder pickup arm rør stel helt hen til din forstærker.

Prøv et lille tip, vend dit 230 volt sig 180 grader, på det apparat der brummer og se om det hjælper, så du ikke måler fase på Chassiet (som kun kan ske fordi du ikke har rigtig EL jord i dine kontakter)

jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Februar 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

ok...det prøver jeg , forbinder pladespiller til riia og så riia til gnd på forstærker samt akai´en til samme gnd...men er det en ide at forbinde et jordspyd til en skrue på forstærkerens chassis for at være sikker på at man KUN får nul og fase fra stikket ?? en jeg kender siger det men har han ret?? og kan jeg ødelægge noget ??

har også tilsluttet en rundstråle fm antenne oppe på mit tag er der ikke også noget med jording der ??? der står intet om dette i brugsforvirringen på NAD´en

Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes