Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: BIT & D/A konvertere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 April 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ingenting, hvad betyder de forskellige konvertere, jeg er på vej ud for at købe en ny dvd afspiller, men aner ikke hvad de der konvertere betyder for mit køb, hvad skal man have for at det er en god dvd afspiller?

Kan jeg læse ud fra specifikationerne hvor god dvd afspilleren er til at synkronisere billede og lyd? For er der noget billige dvd afspillere ikke kan så er det da at synkronisere.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Kom nu der må da være nogen der kan forklare mig hvad det går ud på. Man kan jo ikke bare slynge det ud her i forummet uden at kunne forklare hvad det betyder.

Jeg vil bare gerne have forklaret konceptet omkring diverse bit og D/A konvertere.

Det her fatter jeg nemlig hat af:

"Ægte 24-bit/192kHz D/A konvertere i begge kanaler fra den anerkendte producent Wolfson og ultra støjsvage Burr-Brown (OPA 2134)"

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 April 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Jeg forstår ingenting, hvad betyder de forskellige konvertere, jeg er på vej ud for at købe en ny dvd afspiller, men aner ikke hvad de der konvertere betyder for mit køb, hvad skal man have for at det er en god dvd afspiller?

Kan jeg læse ud fra specifikationerne hvor god dvd afspilleren er til at synkronisere billede og lyd? For er der noget billige dvd afspillere ikke kan så er det da at synkronisere.

Start med at skrive i et letlæseligt sprog. Prøv ordret at læse dit indlæg højt for sig selv, i et rask tempo. Man skal hele tiden stoppe op, for at finde ud af hvad du mener!

Men når det er sagt, så fater jeg ikke helt dit udsagn om synkronisering mellem billede og lyd. Det har jeg ALDRIG oplevet. Til gengæld har jeg oplevet, at "seriøse" producenter som DENON, på ingen måde lever op til Deres rygte. En 6000 kroners Denon DVD (DVD1600), kan ikke følge med en 479 kroners Bilka-udgave. Det er for slapt, og vidner om, at man forsøger at sælge på sit navn, fremfor kvalitetsprodukter.

Mit bedste bud på en DVD, vil være at købe en brugt SONY eller Pioneer fra den bedre ende af programmet. Eks. en Pioneer 717. De fås for ca. 1200 i dba, og er væsentlig bedre bygget, end nye maskiner i 3-5.000,- klassen.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Start med at skrive i et letlæseligt sprog. Prøv ordret at læse dit indlæg højt for sig selv, i et rask tempo. Man skal hele tiden stoppe op, for at finde ud af hvad du mener!

Jeg beklager hvis jeg ikke har fået gjort det forståeligt nok.
Prøvede at rette op på det i det andet indlæg.

Hurtig skrev:

Men når det er sagt, så fater jeg ikke helt dit udsagn om synkronisering mellem billede og lyd. Det har jeg ALDRIG oplevet. Til gengæld har jeg oplevet, at "seriøse" producenter som DENON, på ingen måde lever op til Deres rygte. En 6000 kroners Denon DVD (DVD1600), kan ikke følge med en 479 kroners Bilka-udgave. Det er for slapt, og vidner om, at man forsøger at sælge på sit navn, fremfor kvalitetsprodukter.

Alle de billige DVD afspillere jeg har set, og har efterhånden set en del, har ikke kunnet finde ud af at synkronisere billede og lyd dvs mundbevægelser passer ikke til talen, du har måske aldrig lagt mærke til det hvis du feks altid ser film med undertekster.

Desuden går de billige DVD maskiner i stykker efter et års tid skuffen begynder at hænge og drevet begynder at larme, fejl man ikke støder på i dyrere afspillere, ihvertfald ikke lige så tit.

Hurtig skrev:

Mit bedste bud på en DVD, vil være at købe en brugt SONY eller Pioneer fra den bedre ende af programmet. Eks. en Pioneer 717. De fås for ca. 1200 i dba, og er væsentlig bedre bygget, end nye maskiner i 3-5.000,- klassen.

Problemet er bare med gamle DVD maskiner at de slet ikke er med feature mæssigt. Nu står jeg ikke og bare skal have en DVD afspiller der kun behøver at kunne afspille DVD'er den må også meget gerne have en ordentlig video udgang, digital udgange m.m. ting man ikke for i gamle maskiner. Pioneer DV-717 er trods alt en meget gammel maskine, og har kun RGB ud som det bedste. Jeg ville ikke kunne leve med noget mindre end Component. Desuden tvivler jeg på at pioneer DV-717 har Progressive scan, som også er et højt krav fra min side.

De færeste billig dvd afspillere har heller ikke disse features, formentligt pga af deres dårlige elektronik der ikke kan levere en højere billedkvalitet end RGB.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 April 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

"Ægte 24-bit/192kHz D/A konvertere i begge kanaler fra den anerkendte producent Wolfson og ultra støjsvage Burr-Brown (OPA 2134)"

24-bit/192khz er den digiale opløsning som den kan konveretere. 24bit er dynamik området (altså forskellen på det mindste og højeste lydtryk) 192kHz er hvor mange gange dynamik området sampler (altså måler hvor højt lydtrykket er) i sekundet, jo flere gange jo større frekvens område. Til sammenligning er CD formatets opløsning 16bit/44.1khz og vil være istand til at måle frekvenser op til 22khz og mennesket siges at kunne høre lyde op til 20kHz hvis hørelsen er god. I praksis vil mange mennesker være istand til alligevel at høre nuance forskelle på optagelser der anvender højere opløsninger. 16bit /44kHz 24bit/96kHz24bit /192kHz

Wolfson er så en producent af D/A konvertere. Kender ikke ret meget til dem men det er sikkert en ligeså udemærket kvalitet som mange andre.

Men jeg vil bestemt ikke mene at det er noget du skal lige ret meget i, der er vist alligevel ingen chips der fuldt ud kan udnytte disse opløsninger. Som regl er dette mest noget som bare ser godt ud når noget skal sælges, måske lidt på bekostning af andre ting i maskinen, som eks. drevet og strømforsyning.

Det bedste er selvfølgelig at vælge ud fra hvad du selv synes lyder bedst.

"ultra støjsvage Burr-Brown (OPA 2134)" den operations forstærker sidder i analog udgangen og tager sig af give signalet videre til forstærkerens indgang, og den belastning som den trækker.

Efter min overbevisning er den mindste lige så vigtig som D/A konverteren, og det er også en af de ting som skiftes når Cd-afspillere tweakes. Igen er det sikkert en udemærket konverter.

Hvis du vil bruge den digitale udgang kommer ingen af de 2 i brug, og hermed er de penge lidt spildt. Men på den anden side så må DVD-Audio og Super Audio CD spillere jo ikke køre digitalt ud, så her skal den analoge udgang bruges. Medmindre der bruges en anden slags udgang (som det hos Denon og Pioneer).

Billederne skal vist have angivet en størrelse for at virke, ved ikke lige hvordan det kan gøre.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg havde tænkt mig at køre optisk ud. Men den skal som hovedformål også bruges til DVD afspilning og havde ikke tænkkt mig at bruge den som cd-afspiller.

omegasteffy skrev:

Hvis du vil bruge den digitale udgang kommer ingen af de 2 i brug, og hermed er de penge lidt spildt. Men på den anden side så må DVD-Audio og Super Audio CD spillere jo ikke køre digitalt ud, så her skal den analoge udgang bruges. Medmindre der bruges en anden slags udgang (som det hos Denon og Pioneer).

Det slog mig også at D/A konverter nok stod for Digital -> analog konverter og så kunne jeg så gætte mig til at jeg ikke ville få brug for den i dvd afspilleren men tak for forklaringen.

Hvorfor må DVD-Audio og Super Audio CD ikke køre digitalt ud? Pga copyright?

omegasteffy skrev:

Billederne skal vist have angivet en størrelse for at virke, ved ikke lige hvordan det kan gøre.

Er det din signatur eller er det noget jeg skal forstå ? :)

Btw har du et svar på mit andet spørgsmål? Om man kan se ud fra specifikationerne hvor god en dvd afspiller er til at synkronisere lyd og billede?

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 April 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Det er de billeder som illustere forskellen mellem de forskellige formater jeg hentyder til. De ligger i PNG format og jeg vil tro det er fordi de kræve at de billeder ikke er størrelse bestemt som f.eks. JPG. Håber lidt på at der kommer en administrator eller lign som kan fixet det. Du kan også se dem på http://www.digit-life.com/articles2/creative-audigy2-zs/inde x.html et godt stykke nede.

Jeg har altså ikke hørt at sync mellem billed og lyd skulle være et stort problem. Tror det går automatisk væk når du kommer op i de lidt højere prisklasser. Tvivler på det kan ses ud fra specs

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

ahh oki...

omegasteffy skrev:

Jeg har altså ikke hørt at sync mellem billed og lyd skulle være et stort problem. Tror det går automatisk væk når du kommer op i de lidt højere prisklasser. Tvivler på det kan ses ud fra specs

oki, ligger bare meget mærke til det på de billige afspillere ..  Men kunne være rart at vide hvilke komponenter og dele der styre det i afspilleren så kan det være producenterne engang vil fortælle os hvor disse komponenter er :)

Men tak for hjælpen.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 April 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Til gengæld har jeg oplevet, at "seriøse" producenter som DENON, på ingen måde lever op til Deres rygte. En 6000 kroners Denon DVD (DVD1600), kan ikke følge med en 479 kroners Bilka-udgave. Det er for slapt, og vidner om, at man forsøger at sælge på sit navn, fremfor kvalitetsprodukter.

Har du efterhånden ikke fået kogt nok suppe på den sag? Den er jo efterhånden flere måneder gammel. Hifi-Klubben ville ikke lade handlen gå tilbage, eller  hvad endte sagen egentlig med?

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes