Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 13:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nye plader og fejlsporing (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Efter en meget lang pause fra Vinyl, begyndte jeg for fire år siden at interessere mig for de sorte skiver igen, og samtidig begyndte jeg at købe nye plader samt en ny pladespiller.

Men det har ikke været helt uproblematisk. Det er som om kvaliteten af pladerne, ikke er som den var engang. De fleste nye plader spiller fint, men ikke alle. Og det er fejlsporing, som er problemet.

Jeg har to pladespillere, den nye er en Rega P5 med Exact pickup, og den gamle en Beogram 9500 med Soundsmith mmc4.

På nogle nye plader har Rega'en små-problemer med sporing, men det kan jeg rette ved at stille på anti-skating. Beogram'en har ikke problemer med disse plader, hvilket er naturligt, da den har tangential-arm.

Men nu har jeg købt en Abba Vinyl Collection, som indeholder ni plader. Her fejlsporer begge pladespillere på nogle af pladerne i en grad, hvor problemet ikke kan løses helt. Beogram'en fejlsporer altså også på disse plader på trods af tangential-armen.

Der er ikke tale om skidt eller støv i rillerne. Pladerne er nye og rene, og støjen er af en anden karakter end ved støv og skidt. Mere forvrængning end knas.

Når begge pladespillere fejlsporer på de samme plader, gætter jeg på, det skyldes at modulationerne i rillerne, ikke ligger præcist hvor de skal, eller måske at pladerne ikke er fremstillet med rettidig omhu. Altså dårlig produktionskvalitet.

Det giver ikke megen lyst til at købe ny musik.

Henning

Til top Vis HenningL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenningL
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Det kan være simpel overstyring under skæring fordi meget musik idag er voldsomt komprimeret. Så du kan næppe købe almindelige lp'er fra nye, såvel cd'er, der ikke lyder grimt. Mediet som begge overføres fra, er jo den samme. Du må ud og købe brugte plader fra den tid, hvor de blev udgivet første gang + visse superskæringer af i dag.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej Henning,

Kvaliteten af lp'er har desværre altid været meget svingende. Det er bestemt ikke noget nyt fænomen.

Jeg har mange originalpresninger fra 60'erne, og her varierer produktionskvaliteten også ganske meget.

Og der er mange steder i produktionsprocessen, det kan gå galt. Selve kildematerialet kan være dårligt med forvrængning/overstyring. Det kan også gå galt under masteringen. Og endelig kan det gå galt under selve presningen af lp'en.

Det gælder nu ikke kun lp'er. Mange CD'er lyder også ganske forfærdeligt forvrængede/overstyrede, så her er optagekvaliteten eller kvaliteten af kildematerialet sandsynligvis problemet.

Og apropos din Beogram 9500, så vil jeg mene, at den konstant fejlsporer en smule på trods af tangentialarmen! Det skyldes, at den bevæger sig i små ryk hen over pladen, da tangentialbevægelsen er afhængig af en sensor, der læser pladerillen, og en lille servomotor, der bevæger armslæden. Og det sker altså ikke i en glidende bevægelse, men i små ryk, hvor pick uppen hele tiden er en smule foran eller bagefter det punkt i rillen, som den skal spore.

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

HenningL, lad dig nu ikke slå ud, har selv tilbage fra sidst i 60´erne og op til nu en gang imellem fået fat i en skive, som du beskriver. Det lyder mest som en fejlpresning, at matricen ikke har fået lave rene/dybe nok riller. Min sidste af slagsen var Norah Jones på 180 grams. Jeg fik den byttet 2 gange og opgav så, da de tilsyneladende alle var behæftet med den samme fejl, delvist på 2 numre på side 2. Jeg vil da kraftigt anbefale dig at reklamere over det, forudsat at du er sikker på, at din opsætning/nåletryk på begge "spiller" er optimalt justeret.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Ja lyden på CD er blevet dårligere gennem årene, det var derfor jeg gik tilbage til vinyl.

Mht. til Abba-pladerne, så er lyden ikke dynamik-komprimeret eller loudness-korrigeret på nogen måde. Pladerne er lavet ud fra de originale masterbånd, det undersøgte jeg, inden jeg købte dem. Faktisk er lyden identisk med de gamle førsteudgivelser, dem har jeg nemlig også. Kun de steder hvor der er fejlsporing, opstår forvrængningen.

Jeg har ca. 1000 plader fra 70'erne, 80'erne og starten af halvfemserne. Her har jeg kun i et enkelt tilfælde oplevet fejlsporing på Rega'en, og aldrig på Beogram'en.

Henning

Til top Vis HenningL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenningL
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Husk nu at kalde tingene ved deres rigtige navn, hvis din opsætning af grammo´erne er korrekt, fejlsporer de ikke. De afspiller bare et dårligt materiale, som af samme årsag ikke lyder bedre.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Husk nu at kalde tingene ved deres rigtige navn, hvis din opsætning af grammo´erne er korrekt, fejlsporer de ikke. De afspiller bare et dårligt materiale, som af samme årsag ikke lyder bedre.

Der er altid fejlsporing på radialarme (når der ses bort fra de to nulpunkter, hvor fejlsporingen teoretisk set er nul). Så selv med den mest omhyggelige justering vil der være forskellige grader af fejlsporing (og "grader" er netop det rette ord at benytte, da det dybest set handler om rette vinkler eller mangelen på samme).

Beklager afsporingen - tilbage til emnet

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Analogueman, afsporing/fejlsporing, det vi taler om er HØRBAR fejlsporing, ja der er også fejlsporing undtagen et sted på pladen på radialarme, selv på en 17" arm, men selv en 7" arm kan spille en skive uden hørbar forvrængning, når den er sat optimalt op. Altså (ved optimal opsætning) og det stadig lyder af l**t, er det IKKE fejlsporing men nærmere fejlpresning eller bare dårlig mastering.

Tilbage på sporet.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Analogueman, afsporing/fejlsporing, det vi taler om er HØRBAR fejlsporing, ja der er også fejlsporing undtagen et sted på pladen på radialarme, selv på en 17" arm, men selv en 7" arm kan spille en skive uden hørbar forvrængning, når den er sat optimalt op. Altså (ved optimal opsætning) og det stadig lyder af l**t, er det IKKE fejlsporing men nærmere fejlpresning eller bare dårlig mastering.

Tilbage på sporet.

Med risiko for, at jeg kører videre i samme rille (), så var det altså dig selv, der nævnte, at man skulle kalde tingene ved deres rigtige navn, og det er sådan set, hvad jeg har gjort.

Hvad man så kan høre er en ganske anden sag og meget individuelt. Øret er følsomt over for forskellige forvrængningsformer. Vi hører stort set allesammen forskelligt, så om vi reagerer lige følsomt på de samme forvrængningsformer er ikke givet.

Nå, øregas nok - jeg har noget intermodulationsforvrængning at lytte til.

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes