| Forfatter |
|
Gammelfar Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har brug for lidt konkret bistand. Min gamle 126 III er begyndt at give problemer. Når den kører går der ca ½ LP side, så kører den langsommere og begynder at pibe. Jeg har motoren under mistanke, men hvordan får jeg den op at køre igen - rensning og smørring er vel vejen frem, men hvor og hvordan? Meget gerne links til en "gør det selv billedserie" eller noget lignende MVH Kim
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke bare remmen der glider og skal skiftes
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Max
Nej desværre
Når jeg tager remmen af, kan jeg tydeligt høre lyden der også når motoren kører ubelastet. Lyden stiger i øvrigt med omdrejningshastigheden... Lyden er der også hvis jeg drejer motoren rundt med håndkraft.
Akslen kan bevæges op og ned ca. 2 - 3 mm, men det virker ikke som om der er noget slør.
Mvh
Kim
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er en 126-II på lauritz, måske kan den være donor.
|
| Til top |
|
| |
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve at give motorakslen en dråbe olie eller to med en injektionsnål og en tynd syrefri olie, mens den kører!
Går ud fra, at spindlen på pladetallerknen kører fint? __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, men må man spørge om hvor gammel den motor er.?
carsten
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer Tak for interessen - jeg samler lige lidt op: Mercury: Jeg mener at kunne huske, at min 126 III electronic har en helt anden motor end de øvrige 126'ere. Og så har jeg det nok sådan, man slagter ikke en god 126 blot for at tage motoren... det eneste den på Lauritz mangler er en arm... Respekt for de "handicappede"  Kasper: Det er også der jeg er nået til, hvis ikke der er nogen her i forummet der har kendskab til en løsning. Carsten: Ja, den er jo kun lige kørt til  - Modellen er fra 76, og jeg mener III'eren kom i 80. Jeg har ikke haft min fra ny, så jeg ved det ikke helt. Mvh Kim
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thorens 126 mk.III er med DC servomotor, mens både mk.I, mk.II og mk.IV er med AC synkron motor, eller i almindelig tale en stepmotor.
Men tilbage til din DC motor, så er den formentlig ved at være slidt, du kan dog i første omgang prøve at smørre den som det allerede er foreslået.
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm (og Kasper) Så er der kommet olie på lejet, og det har hjulpet - men også kun det... Kører motoren uden rem hyler den stadig, og monteres remmen kører den ok på 33 og 45 omd men på 78 (ikke at jeg bruger det...) piber den igen. Du har desværre nok ret, Gorm, men det er sq træls... Jeg tager stdig i mod gode råd, så brmnd ikke inde. Mvh Jim
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |