Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 11:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Thorens 126 III motor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har brug for lidt konkret bistand.
Min gamle 126 III er begyndt at give problemer. Når den kører går der ca ½ LP side, så kører den langsommere og begynder at pibe. Jeg har motoren under mistanke, men hvordan får jeg den op at køre igen - rensning og smørring er vel vejen frem, men hvor og hvordan?
Meget gerne links til en "gør det selv billedserie" eller noget lignende
MVH
Kim


__________________
Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bare remmen der glider og skal skiftes
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej Max

Nej desværre

Når jeg tager remmen af, kan jeg tydeligt høre lyden der også når motoren kører ubelastet. Lyden stiger i øvrigt med omdrejningshastigheden... Lyden er der også hvis jeg drejer motoren rundt med håndkraft.

Akslen kan bevæges op og ned ca. 2 - 3 mm, men det virker ikke som om der er noget slør.

Mvh

Kim

 



__________________
Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

der er en 126-II på lauritz, måske kan den være donor.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve at give motorakslen en dråbe olie eller to  med en injektionsnål og en tynd syrefri olie, mens den kører!

Går ud fra, at spindlen på pladetallerknen kører fint?



__________________
De bedste hilsner
Kasper
Til top Vis Kasper/Lolland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper/Lolland
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men må man spørge om hvor gammel den motor er.?

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej med jer
Tak for interessen - jeg samler lige lidt op:

Mercury: Jeg mener at kunne huske, at min 126 III electronic har en helt anden motor end de øvrige 126'ere. Og så har jeg det nok sådan, man slagter ikke en god 126 blot for at tage motoren... det eneste den på Lauritz mangler er en arm... Respekt for de "handicappede"

Kasper: Det er også der jeg er nået til, hvis ikke der er nogen her i forummet der har kendskab til en løsning.

Carsten: Ja, den er jo kun lige kørt til - Modellen er fra 76, og jeg mener III'eren kom i 80. Jeg har ikke haft min fra ny, så jeg ved det ikke helt.

Mvh
Kim


__________________
Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar
 
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1410
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Thorens 126 mk.III er med DC servomotor, mens både mk.I, mk.II og mk.IV er med AC synkron motor, eller i almindelig tale en stepmotor.

Men tilbage til din DC motor, så er den formentlig ved at være slidt, du kan dog i første omgang prøve at smørre den som det allerede er foreslået.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm (og Kasper)
Så er der kommet olie på lejet, og det har hjulpet - men også kun det...
Kører motoren uden rem hyler den stadig, og monteres remmen kører den ok på 33 og 45 omd men på 78 (ikke at jeg bruger det...) piber den igen.
Du har desværre nok ret, Gorm, men det er sq træls...
Jeg tager stdig i mod gode råd, så brmnd ikke inde.
Mvh
Jim


__________________
Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes