| Forfatter |
|
Sedgwick Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega Planar 3 med RB300 tonearm.
Nogen der ved hvad der kan være galt når tonearmen ikke kan hæves med den lille arm?
Den hæver sig kun omkring 2mm, slet ikke nok til at komme om over pladen.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om, at den dæmper/fjeder, som sænker armen kontrolleret, er gået i stykker. Den kan købes som en reservedel på nettet, eller hos en forhandler af Rega produkter.
Jeg har selv skiftet den på min egen arm, og det kræver altså en del fingersnilde, samt specialværktøj. Så hvis du ikke er i besiddelse af begge dele, så vil jeg anbefale, at du får et værksted til at gøre det.

|
| Til top |
|
| |
jacob steen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt. prøve at tage kotakt til Søren, fra Audiocompagniet i Bullerup.
Han kan helt sikkert være dig behjælpelig!
__________________ Mvh. Jacob
|
| Til top |
|
| |
Sedgwick Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Det lyder som om, at den dæmper/fjeder, som sænker armen kontrolleret, er gået i stykker. Den kan købes som en reservedel på nettet, eller hos en forhandler af Rega produkter.
det kræver altså en del fingersnilde, samt specialværktøj. Så hvis du ikke er i besiddelse af begge dele, så vil jeg anbefale, at du får et værksted til at gøre det. |
|
|
Tak for det hurtige svar.. Fingersnilde kan jeg nok klare. Men hvad er det for specialværktøj der skal bruges- Kan du huske det? Jeg har fundet et komplet hæve/sænkesæt på nettet, så det kunne være fint hvis jeg selv kan skifte det.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Dels skal du bruge en meget lille umbraconøgle til skruen i stykket (grub screw), som tonearmen hviler på. Som jeg husker det, så er den kun er 1,5-2 mm.
Og til toppen (cap) skal du bruge en spidstang med meget små og spidse kæber, da selve toppen er forsænket ned i armbasen. Rega har helt sikkert selv et specialværktøj.
Men derudover er det bare ud over stepperne, hvis du har fingrene rigtig skruet på... sværere er det ikke. Men i dette tilfælde er det rette værktøj alfa og omega.
|
| Til top |
|
| |
Sedgwick Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt. Det må være til at få fat i hvis ikke jeg har det..
Skal der olie i det stempel når man samler det?
|
| Til top |
|
| |
Sedgwick Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry. Jeg kan jo se på tegningen at der skal fedt i.
Laver de noget specielt til det, eller kan man godt bruge noget almindeligt lejefedt?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemplet er allerede smurt med det rette fedt, når du modtager den nye lift.
|
| Til top |
|
| |
Sedgwick Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, så er det jo bare i gang..
Mange tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Hej igen!
Dels skal du bruge en meget lille umbraconøgle til skruen i stykket (grub screw), som tonearmen hviler på. Som jeg husker det, så er den kun er 1,5-2 mm.
Og til toppen (cap) skal du bruge en spidstang med meget små og spidse kæber, da selve toppen er forsænket ned i armbasen. Rega har helt sikkert selv et specialværktøj.
Men derudover er det bare ud over stepperne, hvis du har fingrene rigtig skruet på... sværere er det ikke. Men i dette tilfælde er det rette værktøj alfa og omega.
|
|
|
Ja, med det rette værktøj er det altså ikke nogen stor operation.
Tjek dog lige dimensionen på unbrakoskruen en ekstra gang. Hvis jeg husker ret, så er det altså en unbrakonøgle med tommemål, der passer bedst til Regaarmen ... den er jo ikke for ingenting britisk! Jeg tror endda målet hedder enten 1/16" eller 3/32", hvilket svarer til hhv. ca. 1,59 mm og ca. 2,38 mm. Hvis det er førstnævnte, så kan du benytte en unbrakonøgle på 1,5 mm, men hvis det er sidstnævnte, så er en unbrakonøgle på 2 mm for lille og en på 2,5 mm er for stor! Men da min er købt for ca. 100 år siden, så kan de have ændret konstruktionen, så den nu benytter metriske mål (ak ja, det britiske emperiums storhed og fald ...).
I stedet for en spidstang kan du også benytte en låseringstang ... det er dog ikke altid standardværktøj i den store værktøjsrodeskuffe ...
Og jeg ville skille den ad, førend jeg brugte penge på en ny lift. Det kan jo tænkes, at fjederen blot er blevet for komprimeret og skal strækkes lidt. Og så har du sparet de (få) penge.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Sedgwick Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du siger da egentlig noget med de tomme mål..
Det er det garanteret, for den skulle efter sælgerens oplysninger være 17 år gammel..
Jeg vil håbe at det er 1/16" så :)
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har målt min lille umbraco-nøgle, og den måler 1,25 mm i tværsnit. Den sidder så en anelse løst i den modsvarende skrue på liften, men det var den der kom nærmest, og den klarer jobbet fint.
Du kan - som det bliver nævnt ovenfor - skille liften ad, inden du køber en ny. Du kan så se om der er tegn på slitage, a la det der vises på tegningen i mit første indlæg. Mit bud er, at liften er slidt ned efter 17 års brug.
|
| Til top |
|
| |
Sedgwick Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et underligt mål, synes jeg. Kan ikke finde ud af hvad den ville hedde i tommer.
Men jeg havde en torx 0,5 som passer ok, og har fået filet en billig låseringstang lidt til. Så nu er jeg vist klar til delene
kommer
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
God arbejdslyst!
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nu ved jeg godt, at det er moderne, at spørge sig for på nettet hvor alle svar jo findes, men man kunne spare en del tid ved at
spørge Medlyd, der ville have tilbudt, at sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger __________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej
Nu ved jeg godt, at det er moderne, at spørge sig for på nettet hvor alle svar jo findes, men man kunne spare en del tid ved at
spørge Medlyd, der ville have tilbudt, at sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger  |
|
|
Det kalder jeg god service __________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej Nu ved jeg godt, at det er moderne, at spørge sig for på nettet hvor alle svar jo findes, men man kunne spare en del tid ved at spørge Medlyd, der ville have tilbudt, at sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger  |
|
|
Suverænt!
Og den lille unbrakofyr skulle vel ikke tilfældigvis have størrelsen 7/128" (= 1,39 mm)? Jeg spø'r, da jeg til stadighed øver mig i kunsten i at forstå tommemål 
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej Nu ved jeg godt, at det er moderne, at spørge sig for på nettet hvor alle svar jo findes, men man kunne spare en del tid ved at spørge Medlyd, der ville have tilbudt, at sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger  |
|
|

|
| Til top |
|
| |
Sedgwick Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 16 Februar 2012 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger  |
|
|
Det er rigtig god stil.
Jeg vi lige kontakte dig på mail. Jeg vil nu gerne betale for den.
|
| Til top |
|
| |