Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: HT DIY Dunlavy kabinet klon inspiration (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
killmyday
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg går med en spæd ide om at bygge et par store kasser i stil med Dunlavy SC-VI dog ikke med samme komponenter (jeg har jo 4 børn der også skal have mad) men størrelse mæssig da ord som dynamik, punch, stor lyd m.m tiltaler mig og jeg har ikke hørt nogen små højtaler der magter dette.

Men hvad er bedst bagladerhorn refleks eller lukket, jeg ville have mindst 2 15" måske PA enheder i og så et par gode mellemtoner og diskanter (forslag modtages med kyshånd).

Jeg er jo godt klar over at dette ikke er den optimale tilgang til at lave en højttaler men jeg har en særlige evne (da jeg har ADHD) til at kaste mig over store projekter.

Håber på at få nogle gode ord med på vejen i forhold til komponent valg og opbygning og struktur af disse højttaler.

Hvad er det jeg skal se efter når jeg skal vælge bas enheder når det jeg går efter er dybde og punch ? Er det frekvens, resonans eller q faktor eller alle sammen eller noget helt andet?

Jeg har kikket på ScanSpeak Revelator eller Classic serien til mellem toner og diskant fordi de ser feder ud :o) for hvad skal jeg lurer efter der når jeg skal have mellemtoner og diskanter ?

Budgettet er på ca. 10 til 12.000 kr .- til komponenter altså uden kabinetter.

Det rart med en kone der også værdsætter stor lyd forresten, eller også har hun bare opgivet at stritte i mod...

Til top Vis killmyday's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af killmyday Besøg killmyday's Websted

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Prøv at checke dette site ud. Det handler langt overvejende om ht diy.

http://forum.speakerbuilder.dk/

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at Troels Gravesens DTQWT i 12" versionen både har dyb bas og punch nok til selv de mest kræsne. De er til at lave inden for dit budget! Med 95db/w og høj belastningsevne render du ikke tør for lydtryk, vel at mærke med forbløffende lav forvrængning. Jeg har nu haft mine DTQWT (10") i godt et år, de spiller utroligt godt til pengene. Hvis jeg skulle "vinde i lotteriet" vil jeg ikke opgradere højttalerne, men købe en bedre pladespiller.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

killmyday
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Jeg tror at Troels Gravesens DTQWT i 12" versionen både har dyb bas og punch nok til selv de mest kræsne. De er til at lave inden for dit budget! Med 95db/w og høj belastningsevne render du ikke tør for lydtryk, vel at mærke med forbløffende lav forvrængning. Jeg har nu haft mine DTQWT (10") i godt et år, de spiller utroligt godt til pengene. Hvis jeg skulle "vinde i lotteriet" vil jeg ikke opgradere højttalerne, men købe en bedre pladespiller.

Det er disse http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-12.htm du mener ikke ?
Til top Vis killmyday's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af killmyday Besøg killmyday's Websted

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Det er en fed højtaler. Har hørt en del på 10" versionen og for s.... der er dynamik og meget sprød mellemtone. Dog synes jeg ikke bassen er kælderdyb, emn den er tør og stram, så det er måske mere rigtigt end meget andet refleksbas...

Har hørt på rørgrej, og tænker ikke de er kedelige eller skarpe med transistorgrej.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt nok spændende. Som svendborg skriver, tror jeg også du vil få rigtig meget ud af at gå ind på speakerbuilder og stille spørgsmålet.

Og hvis jeg må svare på hullevands spørgsmål, så ja, det er den han mener. Konstruktøren, troels, har gjort meget ud af at finde en diskant der kunne spille sammen med hans
hjemmelavede mellemtone, uden lytteren ville få en opfattelse af, at man lyttede til en diskant. Altså en god integration. Og det er lykkedes rigtig godt. Det spiller bare uden
nogen dikkedarer.

Der er også hans OB 11 som bruger samme mellemtone og diskant, men i OB og med en 15 tommer bas.

Dog synes jeg det ville være fedest hvis du lavede dit eget design. Der mangler kæmpe DIY højttalere der ude. Alle laver små, kedelige højttalere.

I øvrigt, når nu du kan lide at lave store højttalere, så tag et kig på Denne
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

I Øvrigt, for at svare på det du spørger om, Så er det mit indtryk, at Punch og helt dyb bas ikke går godt sammen. En enhed der går dybt, har typisk surroundings
(gummikant) med meget modstand i og en tung membran. Det gør det sværere for motoren at accelererer enheden hurtigt frem, som er det der giver Dunk, punch følingen.

Hvis du går efter en enhed med meget membran, som du jo gør, Høj følsomhed, og - kraftig magnet og kort svingspole, så tror jeg du er på rette vej efter en enhed der kan
rive dine indvolde ud. Korriger mig gerne, hvis jeg tager fejl - ovenståede er blot nogle hjemme-strikkede tanker omkring sammenhængen mellem enheden og lyden fra
denne.

Hvad er HDHD i øvrigt? Jeg er ved at uddanne mig til pædagog, og de fleste diagnose-børn jeg har med at gøre, har adhd.. er det det samme?

killmyday
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Hvad er HDHD i øvrigt? Jeg er ved at uddanne mig til pædagog, og de fleste diagnose-børn jeg har med at gøre, har adhd.. er det det samme?

HEHE ADHD

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Troels DTQWT i 12" version har et længere horn som giver en rigtig god kobling til rummet. Derfor vil de give mere dyb bas end 10" versionen. Den store fordel er at man bruger PA enheder til bassen, der er tale om lettere membraner og afskærings frekvensen afgøres af hornlængden IKKE resonnansfrekvens! Da membran udsvinget er meget begrænset for selv høje lydtryk sendes der kun lidt Back Elektro Motorisk Effekt IND i forstærkeren. Konstruktioner med tunge membraner og stor slaglængde sender meget større mængder Back EMF ind i forstærkerne!

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

hullevad, Hvis jeg lige må lave lidt sidespring i tråden, hvis sker der så med forstærkeren og lyden, når der kommer BEMF tilbage til forstærkeren? Forstærkere er vel lavet til
at der kommer lidt strøm begge veje :) Jeg troede i øvrigt man at i et kavrtbølgehorn, altid lavede hornlængden det kvarte af bølgelængden ved enhedens FS

killmyday skrev:

klypstefan skrev:
Hvad er HDHD i øvrigt? Jeg er ved at uddanne mig til pædagog, og de fleste diagnose-børn jeg har med at gøre, har adhd.. er
det det samme?

HEHE ADHD

hehe ok ;)

killmyday
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke lige Troels DTQWT i 12" er vejen frem for mig, måske man skulle overveje en 15" 12" konstruktion.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Må det være 18" ? http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=3

Den har FS på 27, så den egner sig til dyb bas, og samtidig ret høj følsomhed.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Er der et sted man kan høre Troels gravesens konstruktioner?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

inspiration

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Er der et sted man kan høre Troels gravesens konstrutioner?

Kun hvis du kender nogle . Der er ikke en forretning eller noget

killmyday
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
inspiration
Haha ja men knap så vildt

killmyday
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Må det være 18" ? http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=3

Den har FS på 27, så den egner sig til dyb bas, og samtidig ret høj følsomhed.

Det ser ret godt ud og det er lidt i den stil jeg gik og kikkede efter, måske en konstruktion som et bagladerhorn med den i så ville det nok kunne lave nogle dybe grynt

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har da selv bygget højttalere i over 40 år. Endda levet af at være "højttaler konstruktør" i 4 år! (den gang var der hverken computer programmer eller målegrej der duede til noget). Det var en kamp uden lige at få lavet noget der duede så nogenlunde og det tog en krig!
Det er mig erfaring at uden godt målegrej og forstand på at bruge det er pengene smidt ud af vinduet når man bygger på fri fantasi. Der er selvfølgeligt andre seriøse hobby konstruktører end Troels!
Der er bare langt imellem. Mange der sælger færdige konstruktioner har kun tanke for bundlinjen, vel at mærke deres egen. Troels bliver sponsoreret af Jantzen Audio (kondensatorer, spoler og modstande og af og til enheder). Men det er ikke noget han spinder guld på. Jeg ville nødigt arbejde for den timeløn.
Så min opfordring er at læse de anmeldelser som hans selvbyggere har skrevet, også på DTQWT 12".

killmyday
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Jeg har da selv bygget højttalere i over 40 år. Endda levet af at være "højttaler konstruktør" i 4 år! (den gang var der hverken computer programmer eller målegrej der duede til noget). Det var en kamp uden lige at få lavet noget der duede så nogenlunde og det tog en krig!
Det er mig erfaring at uden godt målegrej og forstand på at bruge det er pengene smidt ud af vinduet når man bygger på fri fantasi. Der er selvfølgeligt andre seriøse hobby konstruktører end Troels!
Der er bare langt imellem. Mange der sælger færdige konstruktioner har kun tanke for bundlinjen, vel at mærke deres egen. Troels bliver sponsoreret af Jantzen Audio (kondensatorer, spoler og modstande og af og til enheder). Men det er ikke noget han spinder guld på. Jeg ville nødigt arbejde for den timeløn.
Så min opfordring er at læse de anmeldelser som hans selvbyggere har skrevet, også på DTQWT 12".

Hej Hullevad
Jeg er helt med på hvad du skriver og jeg læser som en gal mit største problem er dog at jeg har let nok ved at læse en anmeldelse eller følge en plan men når det bliver teknisk med grafer og formler så slår hjernen simpelthen fra det nægter at blive til noget konstruktivt, da jeg ikke har noget at knytte det sammen med (mundtlig erfaring el. lignede). Måske det er derfor man har så mange ting i gang på en gang :o) Jeg har læst en del om den DTQWT konstruktion men at dømme ud fra de bruger artikler er det ikke helt det jeg kikker efter, det skal være lige et hak vilder for at opfylde mit behov. Men jeg sætter stor pris på at du gad svare her i denne tråd og hvis det er muligt ville jeg gerne hvis du har tid lyst og overskud til at have en ADHD patient på besøg så jeg kunne suge lidt lærdom til mig :o)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes