| Forfatter |
|
MartinT Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
da mine baghøjttalere dali r1000 er fra den noget billigere blue serie end resten af mit Evidence Setup har jeg overvejet at skifte dem ud. Dog er
jeg i tvivl om hvorvidt det er penge ud af vinduet, da det jo er begrænset hvor meget lyd der sendes til disse i film. Hvad mener i? Hvis det godt
kan betale sig hvad vil i så foreslå mig at købe, og kan i beskrive hvordan jeg i lyden vil kunne mærke en forbedring?
Da jeg skiftede mine gamle Dali 808 og c1000 ud med Evidence gav det et fantastisk løft i lyden, men er i tvivl om dette også vil kunne gælde ved
udskiftning af baghøjttalere. Køber forøvrigt gerne brugt
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der har inputs til ovenstående?
|
| Til top |
|
| |
xtreme Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 22 Februar 2012 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Stil dig selv det spørgsmål: Er der noget jeg er utilfreds med ?
Hvis ja så skal du søge svaret på hvordan du retter de ting du er utilfreds med. Umiddelbart tror jeg dog at en effektblok på fronterne gir mere totalt set. En god og strømstærk effektforstærker er ofte overset i surround - nok fordi brochurerne lover masser af effekt. Men sandheden er dog ofte en anden. Jeg har en Yamaha RX-A1010 som er opgivet til 7x110w - fronterne blir drevet af en Nad 214 effektforstærker på 2x80w - det spiller klart højere og renere med en fantastisk kontrol i bassen på trods af den på papiret mindre forstærker. Vægten taler dog sit eget sprog - recieveren vejer 15kg med 7 kanaler på 110w og en masse signalbehandlings print, mens effektforstærkeren vejer 11kg for 2 kanaler på 80W - den store forskel er i strømforsyningen der jo er den absolut tungeste del af en forstærker. Og derfor er vægten et kanon fingerprej om hvor strømstærk en forstærker er. Jeg ved ikke om din reciever har pre out så var det en oplagt opgraderings vej.
Men start med at prøve at sætte ord på hvad du savner i din lyd.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 22 Februar 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MartinT
Jeg kan ikke helt fornemme et behov hos dig, mere en ide om at der er mange andre baghøjttalere, der er dyrere og "bedre" på markedet. Men hvis du går ud og lytter til andre systemer, vil du på den baggrund kunne få en holdning til din egen lyd fra anlægget. Jeg er med tiden blevet mere og mere imod at kaste penge ud man ikke ved om kommer tilbage. Det kan være at du har en opsætning, og placering af højttalere, der er umulig at arbejde med, og forbedring lyden ville være svær, men det ved jeg ikke
Hvis du ikke ved om du savner noget, -savner du ikke noget... -før du ved hvad du savner... 
Men som xtreme er inde på, kunne det måske være spændende at søge efter svageste led... kabler, forstærkerkraft, opsætning..... osv. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2012 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at min forstærker mangler effekt. Min onkyo 805 skulle have rigeligt med saft. Kablerne til baghøjttalerne er bare standard kabler - jeg kan ikke forestille mig at det betyder altverden at skifte disse. Det kunne være at andre herinde havde skiftet baghøjttalere uden at pille ved resten af systemet og kunne mærke væsentligt forbedring fra baghøjttalerne i form af flere detaljer i forbindelse med film? Der er selvfølgelig muligheden for at låne et par højttalere med hjem fra en butik og teste om der er mærkbare forskelle. Mine nuværende baghøjttalere er ganske små og ofte svære at høre i sammenhæng med de andre højttalere. Kan der være ide i at skifte til nogle af større dimensioner?
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2012 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du stiller selv spørgsmålet om hvor vidt det er penge ud af vinduet... Derefter kan jeg kun anbefale at du må ud og lytte dig frem, måske i hifi klubben da det er Dali eller andre steder også.. Jeg KAN ikke sige hvad du synes lyder godt, og hvad du vil bruge penge på! 
Men håber at du kan få nogle konkrete råd herinde fra, der omhandler de højttalermodeller du snakker om. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var forbi Hifiklubben idag og hørte et par Dali Fazon sat sammen med blueray - transformers. Holde da op en forskel ift. mine egne Dalir1000. Det skal dog siges at jeg endnu ikke har blu ray og dermed HD-lydspor så det gør vel en væsentligt forskel ift. alm DTS og DD? Men der var meget mere bund og punch i lydbilledet bagfra ift. mine egne som jeg svagt hører i mit setup selv om alle kanalerne er indstillet således at de lydmæssigt giver samme volume i toneoutput. Faktisk var der mere bund på trods af at selve højttaleren er mindre end min nuværende!
Er igang med at planlægge investering i Lærred/projektor samt blu-ray afspiller og så må jeg se om lydbilledet i baghøjttalerne ændres ved afspilning af Blue ray film - ellers må jeg ud i f.eks. de dali fazon som jeg hørte.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2012 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt! 
Så er det jo nok i den retning du skal gå! Men må give dig ret, der kan være enormt forskel i lyden formaterne imellem! Jeg har selv igennem en lang periode kæmpet med output justeringer front til bag imellem, jeg synes det har været rigtig svært at blive tilfreds. men men... mon der ikke er lys for enden at tundelen
Lærred og projektor Det virker! __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
xtreme Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jammen så fik du sat ord på dit problem. Og det ledte mig lidt på sporet af et problem jeg selv havde, ved ikke hvordan du har indstillet dit system men betragt det som input til hvad der kunne være galt. Jeg kender ikke Onkyo overhovedet men mon ikke den har nogle indstillinger der minder om min yamaha, så jeg skriver på yamaha'sk - så kan det være der er nogle som kan oversætte hvis ikke det gir sig selv.
Jeg oplevede i starten også at lyden var kedelig og uden dynamik, jeg kunne ikke helt finde ud af hvad problemet var. Men så sad jeg og surfede en aften, ret træt af min lyd - og faldt over et eller andet mindre tilfældigt forum indlæg om en der havde slået equlizeren fra på sin reciever og fået meget bedre lyd - frem med manualen og finde ud af hvordan man gør og jeg havde nær faldet ned af sofaen - det var som om låget var blevet taget af den osteklokke jeg følte jeg sad i! Jeg havde bare sat den der lille 3kr's måle miktrofon til og trykket setup - big mistake.
Så nu har jeg gjort følgende:
- Brugt målemikrofonen til at få en grov justering
- Checket at alle højtalere har den rette størrelse (front=large, resten= small)
- Målt alle afstande fra lytte position og justeret dem ind - dog har jeg i første omgang ladet subben være på den afstand den er målt til, mere om den senere.
- Kontrol checket alle niveauer, og hævet bag 1-2db det virker bedst for mig.
- Kontrolleret cross over frekvensen til subben er større en -3db frekvensen for den lille højtaler med svagest bas. Kommer den over 90hz ville jeg nok overveje at skifte de højtalere der ikke kan gå så dybt.
- Sætte den parametriske equalizer til "Through" så der ikke er nogen rum korrektion - dette gjorde den absolut største forskel.
- Jeg sætter subben til off, og så sætter jeg noget multikanal musik på og lytter om lyden hænger sammen til musik, og ellers fintuner jeg i 3-6 uden subben.
- Nu slår jeg subben til igen, og lytter igen - hænger det stadig sammen så er det bare læne sig tilbage og nyde.
- Hvis det ikke hænger sammen - der mangler bas, den boomer eller føles forsinket, så prøv og justere på afstanden til subwooferen - først i den ene retning i små step - hjælper det ikke så i den anden retning til det lyder bedst muligt - det er en måde at justere fasen trinløst i stedet for bare vende den 180 grader.
- Check der ikke er nogle dynamik bregrænsere sat til - noget med at presse signalet ind i et mindre dynamik område for at mindske genenerne for naboer og sovende - det mindsker i den grad også lyden.
- Nyd dit anlæg, finjuster hvis der er noget der ikke er helt rigtigt i løbet at en måneds tid så synger englene

Håber dette kan gi lidt inspiration til at komme videre, jeg ville absolut starte med at hive enhver dråbe ud af det du har inden du erhverver dig nogle nye ht. Så er det også meget nemmere at finde ud af hvilken retning du skal i for du kender dit anlæg som din egen bukselomme. Det er en process der tar tid, men det lønner sig i den grad.
Vær i øvrigt obs på ikke at falde for at det lyder fantastisk i butikken - ja klart de har optimeret rummet for at maksimere wow effekten. Du skal hvis muligt låne dem hjem og høre dem der, samspil med rum og øvrige ht osv...
/Bjarne
|
| Til top |
|
| |