Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kondenssator opgradering på nad216 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ernst_himself
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2012 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej Nørder :)

Da jeg alligevel er ved at skifte mit udgangsrelæ og udgangs transistor i min gamle NAD216, overvejer jeg om det kan anbefales at opgradere nogle af kondensatorerne? og hvis ja, hvilke?
og til hvad?
Kom gerne med et forslag, også hvis det ikke giver noget forbedring :)

Link til komponentoversigt/tegning: http://peecee.dk/upload/view/353673

Go Weekend
/Ernst
Til top Vis ernst_himself's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ernst_himself

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Februar 2012 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Hej,
Ps hvor gammel er den ?

Jeg kan næsten ikke finde nogen kondensatorer der sidder direkte i lyd vejen, og hvad der er tilbage er dem som
sidder i PSUen! Hvad du kan gøre er at parallel koble alle disse (eller de fleste) med 1/100 del af deres værdi og de
helt store lytter gerne med meget mere. (men de fylder og der skal være plads til det)

C103, C104 sidder direkte i indgangen men det er sikkert folie kondensator men ellers i med nogle gode PPer
C220, C221 gerne parallel med 10uF eller mere folie
C202-C204 + C901,C902 (*) også gerne parallel med store gode folie kondensator, evt flere lytter på

Måske andre kan se flere, og selv om der sidder mange flere lytter rundt omkring, så er det ikke til at sige hvad der
påvirker lyden, men rent geografisk vil det altid være de lytter der sidder tættest på udgange der påvirker mest.
Fordi man skal huske at PSUen altid sidder i serie med lyden og derfor betyder disse lytter meget og ikke kun i bassen
men også.

Prioritet : Tabet er mindst i PP
1) PP = http://de.wikipedia.org/wiki/Polypropylen
2) Folie er MKP = metallized polypropylene PP
3) eller MKT metallized polyester = andre steder end dem jeg har nævnt ved nummer ! (billigst til *)
Folie kondensator skal altid være glat folie, da de to folier derved ligger så tæt på hinanden som muligt.

Polypropylen er super fordi der forandre sig ikke, selv tryk har det en stor evne at finde tilbage til sin normal tilstand.
Af samme grund bruges Polypropylen i panser glas, da det både er blødt + sejt og temperatur stabilt og kan tåle de
fleste kemikalier.

At udskifte dem alle er hunde dyrt og betaler sig ofte ikke, derfor parallel med noget bedre ca 1/100 - 1/10

Håber det hjælper dig

Ditto og møjn

ernst_himself
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Februar 2012 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ved ikke hvor gammel min NAD216, men ny er den ikke :)

Det var en stor hjælp. Jeg har kigget lidt på de kondensatore du har forslået og efter lidt kiggeri på printet er jeg kommet frem til:

C103+104: de er gule og firkantet ( Mylar iflg nad service manual )
C220+221: alm. lyttere
C202-> 204: alm lytter
C901+902: alm lyttere
Flg er folie: C312,316,302,318,314,322,324 - jeg er ikke sikker på de er så interessante.
C101+102 er også folie og sidder direkte på indgangen, ville der være noget at hente her?

Der sidder også 2 meget små kondensatorer på udgang, har de nogen nævneværdig effekt på lyden?

Jeg har rimelig god plads til at parallel koble mine psu-lyttere, da der går ledninger fra psu-delen over til de 2 forstærkerkort, så her har jeg en mulighed for at sætte en ekstra kondensator på, har du også et godt bud på størrelsen ? Jeg har kigget på dc'en igennem et scop ( fluke123 ) og der er ikke nævneværdig brum at spore, hvis jeg måler brummen i rms ligger der ca 4,5mV.

Kvalificerede indput ønskes :)

/Ernst

Til top Vis ernst_himself's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ernst_himself

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 04:41 | IP-adresse registreret  

det er sjovt med denslags DIY mods

Helt ude på udgangen de har kun et formål at undgå selvsving ved nogle højttaler impedanser, husk det er serie lytter
vi er ude efter
De store lytter er helt op til dit budget, men omkring 10uf pr 1000uf lyt er en god start Men mere og mindre kan gøre
det, bedste råd er lyt dig frem, men start i det små.
Du byrde kunne holde dig til dem jeg først nævnte, bagefter kan du forsøge dig med flere. Nok er der/kan der være lyd
forskel på folie kondensator, men der er mest at hende ved lytter der sidder i lyd vejen eller som sidste led i en PSU.
Tror også at det her kunne ende med at koste lidt håndøre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes