Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 14:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: MM Riaa på MC Pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 26 Februar 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jeg fik for nogle måneder siden byttet mig til en Thorhauge RIAA som jeg har spillet på lige siden. Nu har jeg lige opdaget at det faktisk er en MM RIAA og jeg bruger MC pickup. Tænk engang jeg syntes faktisk det lød rigtig godt, men nu tænker jeg at det åbenbart slet ikke er et korrekt setup og jeg kan forbedre musikken ved at enten købe ny mm pickup eller skifte RIAA´en ud.

Er der nogen der kan beskrive hvad der burde lyde skævt i det her, for jeg kan ikke sætte fingeren på noget præcist, - jo mit setup mangler noget i bunden, men det er kun 8W SET. og nok derfor.

...puzzeld !


Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Der burde ikke være noget output af betydning, hvis det er en low output mc du har. Så det er sansynligvis en high output mc du bruger og den skal såmænd bruges direkte i en mm indgang. Her vil lyden være helt normal.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Setup'et er fint, det er en super RIAA du har fået fat i.

Det eneste problem, du kunne løbe ind i er, at RIAA'en ikke har tilstrækkelig forstærkning, da en MC pickup kan have et meget lavt udgangssignal. Men det er jo øjensynligt ikke et problem hos dig.

Skulle du senere med en anden MC pickup komme ud for, at signalstyrken bliver for lav, så skal du blot have en ekstra MC forstærker på mellem pickup og RIAA.



__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hvilken pickup snakker vi om?

Hvis eller støjforholdene og forstærkning er OK, så vil en indgangsimpedans omkring de 47 kohm give en lidt tynd lyd. Meget stram men også tilbageholdende bund og et "pift" mod toppen som bliver mere løssluppen om mindre kontrolleret - tendenser til en noget ringende og glimrende top.

Men der findes faktisk visse producenter som anbefaler højimpedante indgange - f.eks. Benz.

Men ellers vil en typisk MC nok befinde sig bedre med en 100-200 ohm. Det kan dog svinge meget alt afhængig af pickuppens udgangsimpedans samt andre faktorer.

 

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tak for svar, glæder mig at høre det slet ikke er så tosset i teorien, som sagt kunne jeg heller ikke forstå det.
 
Det er en Dynavector High Output DV-10X5. Riaa´en har 40 DB gain og Steen Thorhauge har anbefalet en forstærker med indgangsimpedans over 50K (min har over 100k iflg. producenten).

@ erlingt: Jeg har en TinyTube stående, så du mener det kan være en god ide at sætte begge RIAA i serie? det er da interessant at prøve.

Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1283
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Det der menes med en MC forstærker er at den forstærker lineært op ofte fra lav impedans af.
Du må endelig ikke sætte 2 riaa trin efter hinanden da du derved fuldstændig får
ødelagt din linearitet. Du vil faktisk komme til at få +20dB i bas og -20dB i diskanten, i yder
frekvenser!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Nu har Martin hj2 dog ikke brug for det, men det er en step up trafo (passiv) eller step up (aktiv) foran en RIAA man skal bruge. Men det er som jeg skrev, en high output mc han bruger, så det er ikke nødvendigt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 28 Februar 2012 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen 
Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 28 Februar 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Din DV 10X5 er en HIGH OUTPUT MC. Den SKAL se ind i en almindelig RIAA.

Du må under ingen omstændigheder sætte en MC trafo eller head amp foran. Impedansmæssigt vil det "dræbe" lyden fra din DV og det hele kommer til at lyde som ti store tæpper foran højttalerne.

Undrer mig at du ikke ved det om din pickup. Hvordan har du koblet den op før du fik din Thorhauge?

Din pickup er nævnt her: LINK

Testen af din Thorhauge finder du også på min hjemmeside.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes