Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Fremtidens Højtaler ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas Poulsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jonas b Poulsen

Industrielt Design Master studerende.

Jeg er i gang med et spændende projekt der har fremtidens musik og oplevelses-produkter som fokus område. Med udgangspunkt i de brugere mæssige og teknologiske forandringer der sker netop nu inden for musikprodukter.

I den kontekst kunne jeg godt tænke mig at høre jer, entusiaster hvad i lægger vægt på når i køber  musikprodukter.

En liste af prioriteter f.eks. ?

1. lyd kvalitet, 2. pris, 3. design osv. 

Lidt mere om projektet :

Vi lever i dag i en hverdag, hvor adgangen og brugen af musik ikke længere er bundet til fysiske afspilningsenheder og medier, men derimod er data på internet et enkelt klik væk. Vi har flere millioner musiknumrer i lommen ved hjælp af vores Smartphones/ Mp3 afspillere. Apple og deres Ipod har været årsagen til at vi er gået fra cd-albums til køb af virtuelle enkelte nummer via Itunes med brug af vores bredbånds forbindelse. Denne forandring har været i gang siden 2003 og har udviklet og ændret hvordan musikere og pladeselskaber udvikler musik.

Vi forbinder os nu i et paradigmeskift, hvor vi går fra et musik system der er bygget på at forbrugerne køber hvert enkelt musik nummer de høre, til et system der fungere som betalingen af drikkevandet.

Vi åbner bare hanen for musik og bekymre os ikke om den lille omkostning der er forbundet med det. Vi har adgang til et hav af musik via tjenester som Spotify og andre tjenester af samme art. Der via et månedligt beløb giver os adgang til alt musik vi overhoved ønsker os.

Mængden af Ipod docks og musikanlæg specifikt designet til at placere en ipod som afspilningsenhed er vokset i takt med at Ipoden som Mp3 afspiller er blevet en standard og et synonym for Mp3-afspilleren. I øjeblikket er det ikke cd´en men derimod Ipoden der er vores dags svar på afspilningsmediet, som sammen med sammensmeltningen af Mp3-afspilleren og mobiltelefonen, har skabt Smartphone´en der fungerer som afspiller af musikken i samhørighed med Ipod standarden.

Anlæggene har ændre sig fra at de havde afspilningsmodulet til, at der i dag er et mobilt afspilningsprodukt der kan sættes til en højtaler.

Med fokus på udviklingen af trådløse musik tjenester og brugen af disse, hvordan vil højtaleren udvikle sig?

////////////////////////////

Ud fra min viden omkring lyd er der endnu ikke nogen måde man kan lave dybe lyde uden at have en hvis størrelse højtaler, så vi vil nok se højtaleren i mange år endnu, men derimod afspilningsenheden ser ud til at forsvinde og blive til en app på vores mobiltelefon etc.

i den forbindelse tror jeg at DAC bliver meget vigtig i fremtiden, når nu de trådløse musik tjenester kommer op i kvalitet af lydbit.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres meninger omkring dette emne.

Til top Vis Jonas Poulsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Poulsen Besøg Jonas Poulsen's Websted

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Du skriver, at dybbas stadig vil kræve et vist membranareal. Det har du ret i, - selvom rigtig mange påstår, at de har overvundet fysikkens love. Det har de altså ikke. Men mit gæt er: Aktive højttalere med indbygget (digital) frekvenskorrektion. Det kan veksle membranareal til slaglængde og dermed give næsten samme lydtryk. Desuden vil disse højttalere have indbygget trådløse modtagere i høj kvalitet og en DAC.

vh

Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

En lille basenhed vil selvom den har lang slaglængde, altid komprimere bassen fordi den ikke kan flytte luften ordentligt. Stort membran areal er vejen frem. En 8" har ikke den samme energi i dybbassen som en 12" har i 30-45hz området.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Nope

Og 2 x 12" får heller aldrig den sound en 18" kan levere

Jonas Poulsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

For lige at smide en ide på bordet, har jeg gået og tænkt på et koncept hvor Højtaleren ændre udformning alt efter hvilken type genre musik der spilles.

så når du smider dine jazz numre på, ændre højtaleren sig, så den har en "jazz karakter Fysisk", men den ændre også lyden til at være mere blød. eksempel her!.

Så når du skifter til klassisk ændre den sig igen, rock igen osv..

på den måde har du en højtaler/ anlæg der signalere den musik du afspiller. og anlægget bliver næsten levende.   

Noget der kunne være fedt ?
Til top Vis Jonas Poulsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Poulsen Besøg Jonas Poulsen's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Nope

Ingen større? Hvad med 2 stks 30" Fostex.......

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror hans har ret mth fremtidens højttaler. Og de findes jo allerede. Hvis det blev udviklet lidt, kunne man nøjes med at streame lyden fra sin fon eller tablet og direkte ind i de aktive højttalere, og dermed helt undgå synlige forstærkere og ledninger osv. Dog tror jeg højkvalitets hifi vil ligne sig selv i mange, mange år endnu. Jeg har en trådløs woofer :)

Når jeg køber musikprodukter handler det i aller højeste grad om kvalitet. Men da man sagtens kan købe hifi for flere milioner, har økonomi slf også noget at skulle sige. Design betyder også noget. Om ikke intellektuelt, så emotionelt. Og Jeg tror på at udseendet af hifi påvirker vores oplevelse af lyden.

Hvis jeg må kommentere lidt på det du skriver, så forstår jeg ikke helt din sammenligning mellem vand og streaming af musik. Som du rigtigt skriver, kan man nu betale en månedlig gage, og så ellers voldstreame alt det man vil. Med vand derimod, betaler du en enhedspris, præcis som når du køber et musiknummer af gangen. Vand og den "gamle måde" at købe musik på, har derfor - i min verden - mere med hinanden at gøre, end vand og streaming har det. Men jeg tænker så også over hvor meget vand jeg bruger :)

Derudover synes jeg det er et lidt vovet påstulat, at det er apple og deres ipods der har ændret forbrugernes købsvaner. Er det ikke bare muligheden for køb af enkelte numre, der har ændret tendensen? Jeg ved ikke om apple var de første der tilbød en sådan tjæneste, men det har i hvertfald ikke noget med ipods at gøre. Nu når du har sat dig for at beskrive en tendens, hvad så med at komme lidt ind på ulovlig fildeling. De fleste af mine venner har et kæmpe bibliotek af musik, de har samlet lige siden emule, napster, DC osv. og nu primært torrent-systemet kom frem.

Du skriver ogås at de trådløse musiktjenester kommer op i kvalitet. Med mindre du kan begrunde det, vil jeg råde dig til at passe lidt på med den udtalelse. Vi har allerede superhurtige internetforbindelser og lagerplads koster ingenting, så det er ikke der problemet ligger. Kvaliteten bliver ikke hævet, da folk generelt er ligegalde med eller ikke kan høre forskel på god og dårlig kvalitet. Der er ikke et markede (det er meget begrænset) for god kvalitetsmusikfiler. Og så længe der ikke er det, vil det ikke blive produceret. Dertil skal det lige nævnes, at mange af os lydnørder mener at selv kvaliteten på cd'er er blevet forringet meget gennem de seneste år. Dette skyldes den mastering studierne bruger inden de udgiver cderne. Du kan slå loudness war op på wiki, der er en god artikel :)

GL med opgaven. Får vi lidt guldkorn hen ad vejen efterhånden som du finder ud af en masse spændende ting ??

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas Poulsen. Jeg har en cdafspiller i bilen der har præinstallerede settings (forskellige EQ settings) for hver genre :)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Jonas Poulsen skrev:

En liste af prioriteter f.eks. ?
1. lyd kvalitet, 2. pris, 3. design osv. 

pris - helst absolut gratis.  De øvrige prioriteringer er vist ret sekundære, undtagen det kvindelige sediment, hvor design går over alt andet.

Hvordan er du kommet i tanke om at emnet lydkvalitet berører ret mange ?

Citér:
...... Denne forandring har været i gang siden 2003 og har udviklet og ændret hvordan musikere og pladeselskaber udvikler musik.

Øhmmm .....  hvad mener du med "udvikler musik"    Jeg tror du har misforstået noget her

Citér:
.....I øjeblikket er det ikke cd´en men derimod Ipoden der er vores dags svar på afspilningsmediet, som sammen med sammensmeltningen af Mp3-afspilleren og mobiltelefonen, har skabt Smartphone´en der fungerer som afspiller af musikken i samhørighed med Ipod standarden.

Nu er Apple ikke guds gave til menneskeheden, og ej heller har de skabt Smartphonen.   Folks motiv til at købe en telefon ligger vist ikke i dens evner til at spille musik

Citér:
Ud fra min viden omkring lyd er der endnu ikke nogen måde man kan lave dybe lyde uden at have en hvis størrelse højtaler, så vi vil nok se højtaleren i mange år endnu, men derimod afspilningsenheden ser ud til at forsvinde og blive til en app på vores mobiltelefon etc.

Et langt stykke af vejen kan du tænkes at have ret, men er man flere i samme rum, vil det nok ikke være velset at musikken forsvinder, hvis telefonen ringer :)

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
highenden skrev:
Nope

jo 2stk 12" 4stk 18" og 1stk 21"vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
highenden skrev:
Nope

http://www.megaaudio.de/pdf/pdffiles/fostexspeaker.pdf Mener du den der FW800HS til 5200

Det er satme dyrt :) Det er euro....

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jonas Poulsen skrev:
så når du smider dine jazz numre på, ændre højtaleren sig, så den har en "jazz karakter Fysisk",
men den ændre også lyden til at være mere blød.

Det er vist et gimmick og ikke noget krav til en højttaler. Jazzens klang kommer fra det studie og de musikere, teknikere mv.
der står bag produktionen. Det er ikke noget man designer ind i en højttaler.

I dag findes der et spændende produkt der kan gøre alle overflader til en højttaler. Det er IMO spændende.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

allanowich skrev:
highenden skrev:
Nope Og 2 x 12" får heller aldrig den sound en 18" kan
levere

jo 2stk 12" 4stk 18" og 1stk 21"vh velkommen

Jo, mon ikke man har en enkelt 35" i gemmerne

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

I dag findes der et spændende produkt der kan gøre alle overflader til en højttaler. Det er IMO spændende.

http://www.audiocircle.com/index.php?PHPSESSID=uts3oeonk5fs0 6cfiltb5euihdfadcps&topic=70541.0

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:

allanowich skrev:
highenden skrev:
Nope

http://www.megaaudio.de/pdf/pdffiles/fostexspeaker.pdf Mener du den der FW800HS til 5200

Det er satme dyrt :) Det er euro....
Det er nok den. Men sjovt at det skal være så dyrt, det synes jeg da ikke den var den gang man havde den i Lydkilden. Den var lidt af en overraskelse for mig at se den dengang. Med hvid membran. Stod på et tidspunkt med en tonegenrator på og svingede ved 3-5 hz som demo. Jeg finder lige en RIGTIG stor basenhed frem. Den skulle være ægte nok, men om den kan komme i brug, er jeg ikke sikker på, men hvem ved.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at fremtidens højtaler (for de 98% af forbrugerne der går mest op i størrelse, pris og WIF) er små aktive højtalere, dvs. med digital signal behandling helt ude i højtaleren. DAC vi så nok også sidde der, evt helt uden analog elektronik, en PWM, direkte på en class D effekt forstærker.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Jonas Poulsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2012 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

tak for de mange bud he :)

Citér:
...... Denne forandring har været i gang siden 2003 og har udviklet og ændret hvordan musikere og pladeselskaber udvikler musik.

Øhmmm .....  hvad mener du med "udvikler musik"    Jeg tror du har misforstået noget her

= jeg ved at der er flere musik udgivere der ændre deres frekvens område for bass pga. de dårlige earplugs til ipods etc.

hvad angår Apple så er jeg ikke Apple fanboy overhovedet, men hvis vi kigger på mass marked er der rigtig mange ipod doks / android.

Ja selv B&o har lavet 3 produkter målrettet Apples produkter. 

Grunden til at Itunes blev så populært var netop at Napster blev lukket i 2001ish..

Nu ved jeg godt I ikke er det marked jeg går efter, men jeg synes nu det altid er godt at høre fra mange sider af musik brugere.

For lige at pointere så designer jeg til fremtiden, min skriftlige del af opgaven handler
om mennesket og interaktionen med produktet, der kommer i fokus på tværs af tid og teknologi.

Min pointe er at hvad vil der ske i Fremtiden når tilgængelighed ikke længere er det vigtigste?
Jeg vil mene at vi kan se at kvaliteten af musikken vil stige..  

http://soundcloud.com/davekusek1/future-of-music-chapter-1

Online music revenue from end users will grow more than 31% by the end of the forecast period: from $5.9 billion in 2010 to $7.7 billion in 2015. By comparison, consumer spending on physical music (CDs and LPs) is expected to slide from around $15 billion in 2010 to around $10 billion in 2015.

■ Online music subscription services, such as Spotify, will be the main growth sector in this market, showing fivefold growth from 2010 to 2015. A la carte sales will drive the bulk of overall revenue.

Jeg Skal nok holde jeg up-to-date med Projektet :)

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Marts 2012 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

findes der aktive højtalere der har mulighed for WIFI tilslutning... Det kunne da være ret fedt, hvis man bare kunne stille
højtalere op rundt omkring i hjemmet og så via sin smartphone selv bestemme hvilke højtalere der skal spille.. Hvis det ikke
kan erhverves endnu så var det da måske en mulighed til fremstiden...

Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

så ville man også kunne styre et surroundsæt udelukkende med software. og når så man streamer alt tv og film som i usa, bliver fysiske af spillere helt unødvendige ;)

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes