| Forfatter |
|
Beoapple Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil gerne høre jeres erfarringer med, ca. hvor meget baghøjterne spille med i en film i 5.1 surround sound?
Er det generelt kun ved enkelte lydeffekter i løbet af filmen, eller har man mere generelt også lyd fra baghøjtalerne?
Jeg er fuldt klar over, det er meget afhængigt fra film til film. Jeg har tidligere læst, at største delen af lydsiden gengives via
centerhøjtaleren, så jeg tænkte man måske kun få et indtryk af, hvor meget baghøjtalerne spiller med.
Håber på lidt input
De bedste hilsner
Beoapple
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beoapple skrev:
Hej
Er det generelt kun ved enkelte lydeffekter i løbet af filmen, eller har man mere generelt også lyd fra baghøjtalerne?
|
|
|
Ja til begge dele alt efter filmen... men det vidste du allerede godt
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste indtryk af bagkanalerne får man som regel i action-sekvenser. Det behøver ikke være fra action-film, men film hvor sådanne scener forekommer. F.eks. en film som "Master and Commander", hvor der kort tid inde i filmen er en scene, hvor der blæses 'klart skib' ('beat the quaters', = gør klar til kamp) - her hører man tydeligt lydene fra skibets mandskab, når de løber ind på deres respektive kampstationer på de forskellige dæk. I "Ringenes herre" filmene er der en god brug af surroundkanalerne, både i actionscener og, mere diskret, andre steder i filmen.
Selv i action-film regnes der med, at over 50% af lyden kommer fra centeren .
|
| Til top |
|
| |
Beoapple Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine overvejelser går på, om en sub eller et sæt baghøjtalere vil tilføje mest på lydsiden i mit setup med center og
fronthøjtalere?
Derfor spøgsmålet om, hvor meget baghøjtalerne spiller med.
De bedste hilsner
Beoapple
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Personligt vil jeg ikke undvære baghøjttalerne, men heller ikke sub'en. Jeg synes sub'en er den første del man bør anskaffe sig derefter baghøjttalerne. Sub'en, front og center giver det helt store lydbillede. Men baghøjttalerne sætter lidt prikken over i'et i film som Master and Commander som også nævnt ovenover. Det lyder virkeligt imponerende hvis det er ordentligt sat op.
__________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
| Til top |
|
| |
Beoapple Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja lad mig lige understrege, det blot er et valg om hvad jeg først skal anskaffe. Sub eller baghøjtalere. Jeg har godt nok en indbygge Sub i mit tv, men
jeg vil gerne have en mere "dominerende/bedre ydende" Sub. Valget er så, hvad jeg først skal anskaffe først.
Jeg overvejer en 850W Sub med 1 x 9" flat diaphragm woofer og 2 x 9" flat diaphragm passive radiator.
Omkring baghøjtalere er jeg i tvivl om jeg skal gå efter.
De bedste hilsner
Beoapple
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan desværre ikke regne med at der står at i film er i 5.1, render nogle gang i film hvor det netop står 5.1 med hvor lyder
er mere 2.0, så man skal tage det med et gram salt.
Nogle artfilm bruger side/bag kanaler til atmosfære lyd, så som natur, trafik og normal rum støj, disse film blive flade at lytte til
uden side/bag højtaler.
Og så er der selvfølige aktion film, hvor alle 7.1 kanaler er i gang på samme tid, den surround lyd vi kende i dag stamme fra
Star Wars IV og THX standarden, men surround lyd har været bruge i ælder stor film productions fra mellem ca. 1960 til 1970.
Så som Ben-Hur, De Ti Bud og ander 70mm stor film.
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til film vil jeg hverken undvære baghøjttalere eller subwooferen.
Skulle jeg vælge at gå at med en af tingene, ville jeg gå af med subwooferen, for fronthøjttalerne kan måske tage noget af
opgaven.
Der imod har jeg tit prøvet at slå baghøjttalerne fra når jeg så en film og så faldt det hele til jorden.
Mange gange har jeg faktisk været i tvivl om de var slået til, indtil jeg slukkede for dem, så var det tydeligt at høre
de manglede.
De giver en rigtig god rumfornemmelse og ting der sker bagved dig, til siderne bliver meget bedre understreget med
baghøjttalere.
Subwooferen kan undværes da fronthøjttalerne kan stilles til at klare den opgave, men jeg synes ikke at det bliver
nær så godt som hvis der er en subwoofer til at understrege scenerne i filmene.
Til almindelig stereo bruger jeg hverken subwoofer, center eller baghøjttalere
__________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, gå efter en sub i første omgang .
|
| Til top |
|
| |
xtreme Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nok sige det afhænger af dine front højtalere, kan de levere noget bas, hvis ja så gå efter baghøjtalere. Ellers gå efter sub.
Du kan også overveje begge dele, et sæt små reol ht fra dba vil fint kunne være baght - om ikke andet til pengene er til nogle gode ht. Det behøves jo ikke være kanon dyrt for at kunne spille. Der er et stort udvalg i små fine ht i prisklassen omkring 500 for et sæt.
Jeg ville nødigt undvære bag højtalerne, men skal man spare så kan man godt spare på kvaliteten af bag ht, og så senere opgradere. Det er noget sværer med en sub, da den skal være ordentlig konstrueret for ikke bare være en bulderkasse. Men til eksempelvis Starwars der leverer bag ht en stor del af lyd oplevelsen.
/Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Beoapple Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, jeg blev ikke så meget klogere på, hvormeget baghøjtalerne spiller med. Det skyldes jo nok som flere skriver, at det er
meget forskelligt fra film til film som jeg selv var inde på.
Der er da lidt "bund" i mine fronthøjtalerer og mit TV har også en indbygget "sub" (en lille 4" enhed med 30W analog
forstærker).
Løsningen med at anskaffe et sæt billigere baghøjtalere og så hurtigere få råd til en ordentlig sub er jo nok den bedste
fremgangsmåde.
Jeg havde sat næsen op efter et sæt baghøjtalere med Acoustic Lens Technology, men mindre kan jo også gøre det
Tak for al jeres hjælp og vejledning.
De bedste hilsner
Beoapple
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beoapple skrev:
Tja, jeg blev ikke så meget klogere på, hvormeget baghøjtalerne spiller med. Det skyldes jo nok som flere
skriver, at det er
meget forskelligt fra film til film som jeg selv var inde på.
Beoapple |
|
|
Læste du ikke mit indlæg da __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
Beoapple Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo selvfølgelig læste jeg dit indlæg, og eneste vej frem er jo også at jeg selv får nogle baghøjtalere
Jeg ved jo ikke hvad man går glib af, før jeg selv har prøvet det... Eller hørt det
Som mit bruger navn indikere, har jeg jo valgt et setup som i manges øjne nok primært fokusere på design. Så et sæt billige
baghøjtalere på DBA bliver så et sæt BL4000 til omkring kr. 6000.
Så må jeg jo se frem til, der bliver til en BL2 til at levere lidt mere bund.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, har du ingen bekendte, der bare et lille surround setup? Hvis det, du i første omgang ønsker at bedømme, er baghøjtaleres virkning, skal der jo ikke mere til - du kunne evt. bestikke pågældende med en ramme bajere el. lign. for at få lov at teste med nogle filmeksempler .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beoapple skrev:
Jo selvfølgelig læste jeg dit indlæg, og eneste vej frem er jo også at jeg selv får nogle baghøjtalere
Jeg ved jo ikke hvad man går glib af, før jeg selv har prøvet det... Eller hørt det
Som mit bruger navn indikere, har jeg jo valgt et setup som i manges øjne nok primært fokusere på design. Så et sæt billige
baghøjtalere på DBA bliver så et sæt BL4000 til omkring kr. 6000.
Så må jeg jo se frem til, der bliver til en BL2 til at levere lidt mere bund. |
|
|
Jo, men uanset om det er med udseende som 1. prioritet eller hvad det er, så giver baghøjttalere altså noget i
filmsammenhæng, som er svært at undvære når først det er prøvet.
Det gør en subwoofer også, men du kan indstille dit anlæg så fronthøjttalerne overtager noget af den opgave (eller det hele)
som subwooferen normalt laver.
Det er svært at finde en erstatning for baghøjttalere __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
Beoapple Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den med en ramme bajere og få lov at teste lidt forskellige film var faktisk en rigtig god ide
Så kan jeg jo selv gøre mig et indtryk af baghøjtalernes effekt.
Med de andre input er jeg nu ret sikker på, det først bliver baghøjtalere og så derefter en Sub.
Tak for hjælpen og de positive indspark
De bedste hilsner
Beoapple
|
| Til top |
|
| |
xtreme Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drik nu ikke flere bajere end du kan huske hvordan det lød når du kommer hjem 
En 4 tommer som subwoofer, det lyder for mig som om den måske gør mere skade en gavn hehe.
Hvad med lige og liste op hvad du har af udstyr pt, så kan det være du kan få nogle konkrete forslag.
/Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Beoapple Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja bajerne skal jo primær bruges til bestikkelse
Jeg har et BeoVision 10-40, de indbyggede højtalere fungere som center. (Ja 4" enheder er jo nok rettere til at give lidt bund
til de andre enheder: to 2" og to 19mm enheder)
Jeg har et sæt BeoLab 8000 højtalere som front højtalere.
Jeg overvejer om jeg skal anskaffe mig et sæt BeoLab 3 eller BeoLab 4000 højtalere til baghøjtalere. Når der skal en
anskaffes en sub, bliver det en BeoLab 2.
De bedste hilsner
Beoapple
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke om det allerede er blevet foreslået, men hvis du ikke har råd til begge ting samtidigt, ville mit råd være at bruge
pengene på sub, og købe nogle små og billige højttalere i den blå avis til baghøjttalere... Det er selvfølgelig ikke optimalt, men
bare det at få rumfornemmelsen med, selvom højttalerne ikke er af top-kvalitet, vil gøre meget. Vil skyde på, at du kan finde
nogle for 300kr. (Søg evt. efter nogle mindre Jamo).
|
| Til top |
|
| |
Beoapple Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JBLPro
Jo det har faktisk været foreslag om
Nu er jeg dog bundet af, det skal være aktive højtalere.
Ellers tak for rådet om sub'en er vigtigst.
De bedste hilsner
Beoapple
|
| Til top |
|
| |