Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Stax (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 04:27 | IP-adresse registreret  

Hvilken en ny model af STAX hovedtelefoner skal man købe ?

STAX SRS-2170 (SR-207 & SRM-252S) 6495,-/stk
STAX SRS-3170 (SR-307 & SRM-323S) 9995,-/stk
STAX SRS-4170 (SR-407 & SRM-006t2) 14995,-/stk

Bestemt de er vildt dyre, men hvor meget forskel er der fra den mindste og til den dyreste der er nævnt her ?

Hvis nogen også har nogle praktisk erfaringer med de endnu dyre modeller så må i godt skrive det.

YES jeg ved godt at det er Libhaver udstyr

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ved nu ikke om de er vildt dyre, stax er okay til prisen, men det kommer jo an på hvad du vil have og hvad du kan lide. Jeg tror nogen headfiere bruger mere på deres forstærker end på et helt stax setyp ;)
Jeg tror desværre ikke der er så mange der kender de enkelte modeller ret godt, de er jo knap så populære da det jo er systemer, og dem kan man jo ikke lege så meget med. De fleste vælger dynamiske høretelefoner også den forstærker de synes har den bedste synergi med dem og kilden og en ens præferencer.

Hvorfor lige stax? hvad har du ellers haft af høretelefoner? Stax er jo bare lidt specielt derfor vil det hjælpe hvis du fortæller hvorfor du har valgt dem.

Hvad er dit setup, hvad kilde har du og hvad musik hører du, og hvordan kan du lide musikken? Skal de være lukkede eller kan de være åbne? (altså må dem omkring dig godt høre med)

Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

D A O

Forskellen er tit klangen og opløsningen. Flere af Stax's modeller er tit lidt spinkle i klangen, men utroligt velopløste fint nuancerede. Du skal lytte til dem og prøve de boks muligheder den enkelte giver mulighed for. For der er et par modeller, som bestemt har flot fylde i klangen også og ikke mindst en flot bas. Så man kan ikke bare købe en Stax, og så tro alt er som man ønsker det.  

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Og den danske forhandler er så serviceminded at han gerne låner ud. Men jeg tror nu heller ikke at du vil købe uden at lytte.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for tips mm

Ja det er jo nok bare en gammel drøm om at havde et STAX sæt igen, har et sæt der kaldes SRD-4 + SR-40 men er defekt,
de spiller ikke i den ene kanal. Har også en grado 60 som også er defekt men har købt mig en AKG K701 og SHUR SRJ440
men drømmen om et sæt STAX er der nu stadig :-)

Det mystisk er at jeg aldrig har læst en test om STAX der skrev at de ikke var rigtig gode, men hvad er så forskellen
mellem
de billigste og de dyreste, hvor jeg nok altid har fuldt den gode middelvej ?

Mindes klangen fra mine SR-44 som helt vidunderlig og har aldrig fundet den åbenhed igen i andre Head-fi, men tiden kan
jo
naturligvis ha udslettet noget viden der :-)

Kan nu godt finde på at købe noget i troen på at det er godt, men hvis det ikke lever op til mine forventninger så bliver det
sendt retur!

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Nu spørger du jo til Stax, men jeg vil da alligevel nævne HD800 som et alternativ. Jeg mangler i hvert fald ikke åbenhed i mine. Det er OT, men du ligger næsten op til det?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

D A O

Stax SR-44 har jeg også haft for en del år siden. De spiller rigtigt godt. Den havde en meget fin afbalanceret klang og var ikke spinkel nogen steder. Men de krævede jo en ekstra ht udgang hvilket jeg kom væk fra ved køb af forstærker, som kun havde et sæt. Så det blev lidt besværligt sådan at skifte frem og tilbage. Men har deres lyd i klart erindring.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg foretrækker min hovedtlf forstærker med SuperLux telefoner, pris samlet under 3000 kr, over alle de stax jeg har haft/hørt. - verden er gået af lave
Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Nu spørger du jo til Stax, men jeg vil da alligevel nævne HD800 som et alternativ. Jeg mangler i hvert fald
ikke åbenhed i mine. Det er OT, men du ligger næsten op til det?

Det tror jeg gerne, sad lige og læse om HD800, og kunne nemt være et valg, men så skal man lige huske at der også skal
købes en forstærker til den og så løber prisen sikkert op.
Hvis en bruger du som forstærker til HD800 ?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

D A O

Stax SR-44 har jeg også haft for en del år siden. De spiller rigtigt godt. Den havde en meget fin afbalanceret klang og var
ikke spinkel nogen steder. Men de krævede jo en ekstra ht udgang hvilket jeg kom væk fra ved køb af forstærker, som kun
havde et sæt. Så det blev lidt besværligt sådan at skifte frem og tilbage. Men har deres lyd i klart erindring.

Jeg mindes kun de super gode sider af dem, og blev ofte brugt til at kontrol lytte hvad der faktisk var i musikken i forhold til
nogle højttaler og anlægget generelt, men så var der jo også det med at bassen er der, men man mærker den ikke, så kun
hovedtelefoner er ikke et valg.

:-)

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:

WA22

Og jeg tror aldrig at jeg vil fortryde det køb. HD800 + WA22 = Interface til himlen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

D A O

.....kunne i hvertfald godt finde på, at købe dem(Stax SR 44) hvis jeg ser et par til salg. De blev brugt ret tit den gang.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

D A O skrev:
WA22Og jeg tror aldrig at jeg vil fortryde det køb.
HD800 + WA22 = Interface til himlen

Det tror jeg gerne, ser ud til at være lækkert kram

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

D A O

.....kunne i hvertfald godt finde på, at købe dem(Stax SR 44) hvis jeg ser et par til salg. De blev brugt ret tit den
gang.

Hvis det var et købs tilbud, så tror jeg at jeg ville blive ked af at sælge mine Stax SR 44
eller måske ikke, ja jeg gemmer altid det som jeg har gode minder med, (samler syndrom) hæ hæ

Fejlen kan næsten ikke være andet end kablerne til SR40 der skal efter ses !

Tråde man selv opretter burde automatisk sættes til "overvåg dette emne for nye indlæg", derfor det sene svar !

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

D A O

Du skal selvfølgelig beholde de Stax SR44. Du burde kunne få nye kabler, hvis ikke du kan frigøre stikkene og eftergå dem. Gå ind i din profil og vælg punktet hvor du får svar mail for alle tråde du opretter og/eller deltager i. Så er du fri for, at aktiver den for hver tråd du ønker en notifikation.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2012 kl. 04:07 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

D A O

Du skal selvfølgelig beholde de Stax SR44. Du burde kunne få nye kabler, hvis ikke du kan frigøre stikkene og eftergå
dem. Gå ind i din profil og vælg punktet hvor du får svar mail for alle tråde du opretter og/eller deltager i. Så er du fri
for, at aktiver den for hver tråd du ønker en notifikation.

hæ hæ Det gør jeg

tak for tip, det havde jeg da slet ikke set eller undersøgt nok!!

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Jeg ved nu ikke om de er vildt dyre, stax er okay til prisen, men det kommer jo an på hvad du vil have og hvad du kan lide. Jeg tror nogen headfiere bruger mere på deres forstærker end på et helt stax setyp ;)
Jeg tror desværre ikke der er så mange der kender de enkelte modeller ret godt, de er jo knap så populære da det jo er systemer, og dem kan man jo ikke lege så meget med. De fleste vælger dynamiske høretelefoner også den forstærker de synes har den bedste synergi med dem og kilden og en ens præferencer.

Hvorfor lige stax? hvad har du ellers haft af høretelefoner? Stax er jo bare lidt specielt derfor vil det hjælpe hvis du fortæller hvorfor du har valgt dem.

Hvad er dit setup, hvad kilde har du og hvad musik hører du, og hvordan kan du lide musikken? Skal de være lukkede eller kan de være åbne? (altså må dem omkring dig godt høre med)

Stax behøver ikke være systemer. Jeg kører selv med en kombination af SR-404 Limited/Stax Sigma Pro og Woo Audio GES (og med en Stax SRM-T1 som reserve). Der er ikke så mange alternativer til Stax' egne forstærkere/drivere, men dog nogle. De fleste alternativer kommer fra den anden side af den store andedam, hvilket desværre ofte gør dem meget dyre i Europa (hvad enten det er via en importør/forhandler eller egenimport).

Der er langt flere alternativer og kombinationsmuligheder, når vi taler dynamiske og magentostatiske hovedtelefoner, men også her er det vigtigt at være opmærksom på et fornuftigt match mellem hovedtelefon og forstærker.

Mange "normale" hovedtelefoner kræver (overraskende) kraftfulde hovedtelefonforstærkere og den rigtige impedanstilpasning i forhold til forstærkeren for at "vågne op". Så her er der ikke andet at gøre end at lytte sig frem. Det kan der godt gå noget tid med ...

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

takker Analogueman

Ja der er godt med udvalg !

Problemet med tilpasning er mit point, ved STAX går jeg stærkt udfra at det bare passer sammen, altid

eks har et sæt SHURE SRH440 og AKG K701 og har også haft et sæt Grado SR60 (defekt nu efter 10 år)
de to første spiller okay på mine PCer, Intel Atom 330 ITX og iMac 27" men på EMU Tracker Pre der kan de ikke rigtig
blive udstyret nok. følte heller ikke at det gik helt så godt på min XA50ES (men kan huske forkert)
Ved godt at det intet er at sammenligne med head amp til 4,5,6,7,8000 kroner, men bare at det ikke altid nemt.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hej DAO, jeg har også et sæt SR44 som ikke spiller i den ene side, men det er aldrig lykkedes mig at få skilt kapslerne ad, kan det lade sig gøre?  evt. nogen som har en instruktion.

Iøvrigt er de jævnligt til salg på den blå til 500-800kr, ny prisen var vel ca. 995kr

allanowich: Trafo boksen er iøvrigt forsynet med en højttaler omskifter så man er ikke nødvendigvis begrænset af en forstærker med kun et sæt udgange.

Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Peter X

Det vidste jeg såmænd godt. Det kunne man ikke undgå at se. Men når man har tykke kabler, der har behov for større skrue terminaler, er sådanne små fisede klem terminaler jo ikke særligt interessante. Desuden skal signalet jo igennem tynde ledninger og endnu en omskifter, så en nedgradering af klarhed og dynamik ville jo så være resultatet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes