Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: hvordan skal stereo lyde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

efter min opfattelse skal stereo lydbilledet groft sagt præsenteres med vokalen midt i lydbilledet og instrumenterne spredt.

ved godt det er meget firkantet skrevet, men håber i forstår min "tegning"..

min reference sang ( Jennifer Warnes "somewhere,somebody" ) er et udemærket eksempel hvor hun står lige foran ( imellem højttalerne ) og synger, og instruménterne og 2. vokal fylder resten af væggen..

har nu her på det sidste været meget rundt og lytte hos de forskellige folk grundet div. KSB handler, og det er yderst sjældent jeg oplever lydbilledet sådan hos andre folk.. ofter kommer vokalen fra siderne og man mangler ligesom centeret af "scenen" hvor sangeren ellers skulle stå,der er som om hun står i begge sider og synger.. nærmest som dobbelt mono..

er det mig der er forkert på den, eller er det ikke meningen at stereo skal give den illusion at vokalisten står på midten af scenen og bagved/i siderne sidder orkesteret..?

vil meget gerne høre nogle inputs da jeg sgu er blevet lidt i tvivl om hvordan et "rigtigt" stereo lydbillede skal lyde.. 

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper!

Hvis vokalen lyder til at komme fra begge højtalere, så er fasen sandsynligvis vendt forkert på begge højtalere. Med andre ord er der byttet rundt på +/-.

Et korrekt stereo-lydbillede kan lyde meget forskelligt alt efter indspilning osv. I gamle dage benyttedes stereo helt forkert ved at placere alle instrumenter i en kanal, enten højre eller venstre. Prøv f.eks. at lytte til en gammel Beatles plade... her er der trommer i den ene side, og guitar i den anden...

Men som du selv skriver, så står vokalen oftes i midten, sammen med f.eks. trommer. På rigtig dårlige indspilninger er alle instrumenter placeret i midten.

Hører du f.eks. klassisk symfoniorkester, så bør du kunne høre violiner forrest i venstre side mellem midten og venstre højtaler. Kommer violinerne direkte fra venstre højtaler, så er det ikke korrekt. Lige så bør f.eks. strygerbas og cello være placeret i højre side ditto.

Højere oppe i lydbilledet har du så andre instrumenter placeret. Du kan evt. google eller kigge på wikipedia, hvis du vil have de mest almindelige placeringer.

De mere spændende indspilninger byder på mange muligheder for at tjekke dybde, bredde og højde i lydbilledet, samt placeringer af de udøvende. Nogle indspilninger er også manipuleret til at placere effekter og instrumenter specielle steder i lydbilledet. Et meget kendt eksempel er Roger Waters' "Amused To Death".

Jeg benytter selv en rigtig god indspilning af Tryllefløjten (Deutsche Grammophon) ved test af produkter. Her bevæger de udøvende sig meget rundt på scenen, og hvis du har et rigtig godt setup, så kan du placere alle i både bredde og dybde. Og måske endda høre når de vender sig mod og bort fra mikrofonerne, men det hører absolut til de sjældne tilfælde!

Giver det mening?

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hej Strecker :)

Jeg giver dig fuldstændig ret!
når jeg hører musik så er vokalen som sædvandlig i midten og dermed midtpunkt for det hele, bag ham/hende/ dem skal man
så kunne hører trommerne også stå i midten og så ellers en guitarist i hver side samt en basist i venstre side (hvis der kun er 1
guitarist så skal han self stå i højre side) :) det lyder bedst og giver størst ro og et mere realistisk lydbillede! :)
klassisk opstilling skal også have en realistisk opstilling :)

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ellers tit jeg oplever når jeg lytter forskellige steder, at vokalen er i midten sammen med trommesættet og andet
guitar bas osv smidt til begge sider af lydbilledet.

At opnå en vokal i midten er ikke særligt krævende af ens udstyr. - Derimod at spotte violiner mellem midten og venstre
kanal er sjældent noget jeg oplever når jeg er ude at lytte. Herhjemme har jeg rimelig godt styr på hvordan det hele bliver
leveret. Specielt violinerne som Mikkel snakker om, de kan nemt spottes mellem venstre og midten, men i den grad også
cello'er i højre side.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:

efter min opfattelse skal stereo lydbilledet groft sagt præsenteres med vokalen midt i lydbilledet og instrumenterne spredt.

ved godt det er meget firkantet skrevet, men håber i forstår min "tegning"..

min reference sang ( Jennifer Warnes "somewhere,somebody" ) er et udemærket eksempel hvor hun står lige foran ( imellem højttalerne ) og synger, og instruménterne og 2. vokal fylder resten af væggen..

har nu her på det sidste været meget rundt og lytte hos de forskellige folk grundet div. KSB handler, og det er yderst sjældent jeg oplever lydbilledet sådan hos andre folk.. ofter kommer vokalen fra siderne og man mangler ligesom centeret af "scenen" hvor sangeren ellers skulle stå,der er som om hun står i begge sider og synger.. nærmest som dobbelt mono..

er det mig der er forkert på den, eller er det ikke meningen at stereo skal give den illusion at vokalisten står på midten af scenen og bagved/i siderne sidder orkesteret..?

vil meget gerne høre nogle inputs da jeg sgu er blevet lidt i tvivl om hvordan et "rigtigt" stereo lydbillede skal lyde.. 

Det skal lyde som du starter med at beskrive!

Hvis stereobilledet ikke gengives sådan, kan det være akustiske problemer i lytterummet, som bidrager til dette.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

En anden cd til at teste stereo billedet er HMS-Pinafore. Her kan du nemt høre, at de vender og drejer hovederne i forhold til mikrofonerne, når de går rundt. Men ellers kan også sige det samme, at stemmer for det meste er i midten, især på rock/pop musik. Det er også et lækkert nummer du (strecker) du nævner med Jenifer Warnes.

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget på linje med Mikkel: Find dig en eller flere skæringer, som har de kvaliteter han nævner til slut i sit indlæg, og så hold fast i dem, når du vurderer et anlæg. Min erfaring er, at jo bedre anlægget kan formidle perspektivet, jo flere tåbelig indspilninger støder man på. Det er nogen gange ufatteligt hvor dårligt det er gjort, og man kan blive helt tosset i hovedet, hvis man ikke har nogle faste referencer. Selv en simpel ting som kanalbalancen kan det være vanskeligt for nogle teknikkere at få ordentlig styr på.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Nu kan det vel også ha' noget med ens hørelse at gøre?

Når jeg oplever stemmen præcis i midten, mener min kammerat den er lidt til højre.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Mikkel har en lang del af vejen ret, men der er enorm forskel på, hvordan et anlæg og specielt højttalere er i stand til at gengive perspektiv/lydbillede. Husker i tidernes morgen, da jeg føste gang blev præsenteret for et par Beolab Penta, flot højttaler, men i opstillingen hos den pågældende forhandler var det tydeligt, at der var solist i midten, masser af instrumenter i højre og venstre side, men absolut intet imellem. Det kan ha´ været opstillingen, der ikke var optimal, men vi var et par stykker, der var enige om, at dem skulle vi i hvert fald ikke ha´ med hjem. Lyt dig frem til et helstøbt lydbilede med musik, du kender, som allanovich skriver HMS Pinafore er absolut ikke det værste at teste lydbilled/perspektiv med.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

En god rettesnor, er også highhatten. Den skal være lidt til højre i lydbilledet og ridebækken i venstre side. Hvis det lyder omvendt er der byttet om på fasen under indspillingen. Jeg har et par LP'er der lyder sådan.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til HMS-Pinafore vil jeg lige sige, at det er den fra 1959, som er overført til cd i 89'. Har man lp pladespiller, er det originale pres fra 59' guf. Der er også et par andre i serien. Der er også en opsamling, der hedder The World of Gilbert & Sullivan. Den er fra 1969 og indeholder lidt fra de forskelllige plader fra serien. Den kan sikkert også fås på cd. Plade nr er SPA-28.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

På min Ed Thighpen "It's Entertaintment" på det 5 nr, der er high hatten i venstre side og skøn at følge på de herlige nr. Men dog ikke helt i venstre højttaler.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det er klart at hvis trommeslageren er venstre håndet, så vil det være omvendt.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Man vil som regel høre sangeren i midten af lydbilledet. Det er dog ikke så sældent at man hører en sanger enten til venstre eller højre for midten - det kan være et bevidst valg ved indspilningen.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Det er klart at hvis trommeslageren er venstre håndet, så vil det være omvendt.

carsten

Tah...daaaah

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

100% enig med alle herinde, stemmen skal stå tydeligt i midten sædvanligvis.

Dog står stemmen ikke på linje med HT fronterne her, normalt 1,5-2m meter bag (ca 3 m mellem højttalere).

Kunne være sjovt med nogle med specifikke eksempler her, med meter angivelser, i dybbe/bredde(og højde?) Vil lige ved
næste session prøve at finde eksempler

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

På rock & pop indspilninger vil sangeren typisk være placeret pladask i midten. Det gælder osse mange typer klassisk musik, men langtfra alle. Under alle omstændigheder er de fleste musikindspilninger mere eller mindre manipulerede, og det er i praksis svært at sige, hvilket anlæg der giver den mest 'rigtige' gengivelse af f.eks. stereoperspektiv.

De første Beatles plader var slet ikke miksede med henblik på stereo, men mono. Man lavede stereoudgaverne "nærmest som en eftertanke" (George Martin, produceren), da gruppen begyndte at få vind i sejlene, omtrent samtidig med at stereo begyndte at vinde indpas i de små hjem, og mest med henblik på det amerikanske marked.

Det er ikke svært at høre modfase i højtalerne - lyde, der burde være i midten, bliver spredt mellem højtalerne, og bassen svækkes. Absolut fase er en anden sag, det er svært at høre.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

Og det kan lyde endnu mere skørt, når man opdager der er 2 trommesæt på scenen :)

http://www.youtube.com/watch?v=_Yd_ZopsiiE

Apropos trommer,  er dette klip nærmest kult :)

http://www.youtube.com/watch?v=6Sf_pogZ8jE&feature=fvsr

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 04:13 | IP-adresse registreret  

Klippet med "Rowan Atkinson er simpelthen så awesome!
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

fandme godt at høre jeg ikke har jagtet det forkerte lydbillede igennem de sidste par år, var sgu lige ved at blive nervøs
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes