Forfatter |
|
Oktan Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Da jeg for nylig var ved at rydde op i gemmerne fandt jeg en bunke enheder jeg aldrig har fået brugt. Jeg kunne godt tænke mig at få dem brugt til noget mere fornuftigt end støvsamlere, men allerede her starter udfordringerne 
Det er efterhånden nogle år siden jeg har rodet med selvbyg (og HiFi i det hele taget) og det hele er blevet lidt tåget og uklart. Derfor ville det være dejligt hvis en venlig sjæl kunne tænke sig at yde lidt teknisk bistand. Først og fremmest skal jeg jo have fundet ud af hvad enhederne kan bruges til.
Her er en liste over de enheder jeg fandt:
8x Vifa M21WP-00-16 (16 Ohm)
4x ScanSpeak 13M/8640-00
2x Vifa D27TG-15 (6 Ohm)
Jeg tænkte selv på et par søjlehøjttalere med isobarisk bas. Hvad siger i, er det "overkill" med fire basser i hver side? Forslag og ideer modtages med kyshånd...
Mvh Stefan
|
Til top |
|
|
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
fire basser er skam helt fint   __________________ Daniel
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo lave nogle nærmest gulv-loft højtalere i en D' Appolito konstruktion så højtaleren er fuldstændig symestrisk over midten af diskanten. dvs.
BAS-BAS-MELLEMTONE-DISKANT-MELLEMTONE-BAS-BAS
Nu da det er 16ohms basser bliver det jo heller ikke noget problem for forstærkeren.
|
Til top |
|
|
Oktan Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja D' Appolito er jo oplagt til mellemtoner og diskant. SVJH var det i tidernes morgen meningen at basserne skulle sidde vandret i to isobariske båndpaskabinetter ovenpå hinanden da det ville være mest pladsbesparende. Det var en vild ide og jeg ved ikke lige hvor "smart" det egentlig er. Men det kan i måske fortælle mig? 
Det har så også vist sig at information om bas enhederne er stort set ikke-eksisterende, nogen der kender noget til dem?
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ring til d-s-t på tlf 7028 1800
De BURDE kunne hjælpe dig...
Men jeg ved ikke om de hjælper privat kunder - men gør de ikke det, kan de helt sikkert henvise dig til en der vil hjælpe dig __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
Sputnik Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 24 April 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan måske få hjælp hos www.q-sound.dk, de har tilbud på de omtalte Vifa M21WP enheder lige pt.!
Tlf. 87 30 00 06
Hvis du får fat i noget info, må du meget gerne poste det her, det ser du til at være nogle intressante enheder! :-)
Thomas
|
Til top |
|
|
Oktan Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
[Tråden tilbage fra de døde :-)]
Fik lige en email fra QSound med parametre...
Vifa M21WP-00-16:
Vas: 56,76 Fs: 34,1 Qts: 0,43 Qes: 0,52 Bl: 11,69 Re: 11,04 Sd: 235 Mdd: 29,92
Jeg har prøvet at smide tallene i WinISD for at regne et båndpas kabinet men synes ikke rigtig jeg kan få nogen brugbar kurve ud af den kombination. I refleks derimod giver de en f3 på 30Hz i 70l eller 35l isobarisk hvilket under andre omstændigheder ville lyde tiltalende på mig. 6. orden båndpas kan jeg slet ikke få til at stemme, nogen der nogensinde har lavet sådan et kabinet?
Jeg har som sagt fire enheder til rådighed i hver side, så to kabinetter der dækket hvert sit spektrum er måske også en mulighed. Af designmæssige årsager vil båndpas passe bedst til de stykker MDF jeg har liggende. Nogen forslag?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes nok jeg kunne genkende titlen på tråden... 
Hvad mener du med ikke at kunne få en brugbar kurve ud af bandpass? I et bandpass kabinet på ~53 liter totalt (begge kamre inkl.), får jeg F3 på lige under 35Hz - tuning i forkammeret ~56Hz. Isobarisk ville det betyde en boks på godt 26 liter netto. Eneste problem ville være at få tunet et forkammer på kun godt 10 liter til 56Hz - en slave ville måske kunne klare jobbet...
|
Til top |
|
|
Oktan Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det facit fik jeg også, problemet er bare at den har en øvre f3 på 92Hz som giver et stort spring op til mellemtonen der vel skal starte omkring de 5-6-700Hz. Hvis jeg skulle lave en decideret subwoofer ville kurven nok passe bedre. Er båndpas overhovedet brugbart som bas i alm. højttalere?
|
Til top |
|
|
Rasmus_M Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
så vidt jeg husker så har båndpass subwoofer en naturlig afrulning op af ret tidligt 150-300 hz afhængig af kabinet så det bliver nok ret svært at lave et brugbart system på den måde - men du kunne selvfølgelig bruge 2 af de 4 bas enheder til en båndpass subwoofer og så bruge de sidste 2 til at lave et "normalt" isobarisk refleks kabinet
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, OK - nej, hvis den skal møde mellemtonen deroppe er båndpass ikke relevant. En båndpass vil ikke kunne række mere end ca. 1½ oktav af sig selv (lidt afhængigt af tuning og enhedens tilpaning til boksen). Så selv hvis man ikke kræver at den går specielt langt ned, vil den have svært ved at 'møde' almindelige mellemtoner.
|
Til top |
|
|