Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Giver mit setup mening? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fluffy_wabbit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2012 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg står i den situation at jeg har 2 sæt passive højtalere, et lille sæt i køkkenet, og et større sæt i stuen. Til at trække disse højtalere har jeg en integreret forstærker og en effektforstærker. jeg har linket til en blog hvor jeg har lagt et diagram af min nuværende kabelopkoblingssituation for forståelsens skyld(det er åbenbart vildt bøvlet for mig at uplaode billeder til dette forum - derfor link til blog).
min integrerede forstærker trækker lige nu både mine køkkenhøjtalere og højfrekvensområderne af mine stuehøjtalere, mens min effektforstærker trækker lavfrekvensdelen af mine stuehøjtalere.

det jeg gerne vil vide er, om dette er god ide? eller om I har nogle bedre forslag til min opsætning mht. hvilke forstærkere der bør trækker hvilke højtalere og hvordan kablerne skal løbe (biwire er vel en mulighed)?.

http://runthemill.blogspot.com/2012/03/blog-post.html

mvh,

Emil

Til top Vis fluffy_wabbit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fluffy_wabbit

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 13 Marts 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Hr. Fluffy

Om dit set-up gir' mening er nok meget op til hvad du vil. Vil du ha' kontrol over soundtrack'et til dit liv er det nok meget fint. Du bestemmer musikken og anlægget leverer noget i nærheden af hvor du er. Jeg forestiller mig du farer omkring i lejligheden og gør rent eller hvad nu dit liv nu ellers byder på.

Jeg har tittet på dit link og bliver nok slemt overrasket hvis det fungerer rent musikalskt. Opstillingen med et bi-amp'et hovedsystem(det i stuen) har jeg selv for mange år(80-erne) siden prøvet af med en Audiolab int + poweramp. Dog kun på et sæt højtalere. Med produkter fra samme producent følte jeg det gik an. Det gjorde det også men at køre højtalerne via powerampen uden at bruge powersektionen fra den integrerede var laaangt bedre. Den integreredes liniedel(forforstærker) fik strømmen uden at skulle slås med powersektionen om den OG de fleste rene poweramps basret på samme teknologi lyder bedre en deres integrerede brødre(samme fordel som nævnt i omkring den integrerede) 

Så i dit set-up ville jeg nok køre stuen via poweramp'en og køkkenet via den integrerede. Skulle du samtidig være velsignet ved at kunne koble køkkenhøjtalerne af på den integrerede så har du formodentlig en direkte demo i stuen af de fordele jeg nævner i segmentet herover.

Et sidste problem ved din opstilling er at du langt fra er sikker på at have styr på faseforhold m.m. Husk på at folk som Naim, Linn o.a. direkte advarer mod at bruge forskellige forstærkere til at trække forskellige toneområder med mindre de er bygget direkte til formålet. Dette selv om der skulle være tale om en helt fantastisk bedre forstærker end de to andre. En lang historie kort: ens forstærkere bygget af seriøse producenter optræder mere homogent igennem hele tonespektret hvilket de fleste foretrækker ved direkte sammenligning. 

Men husk at nyde eksperimentet...

Kh Ingolff   

Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

fluffy_wabbit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej Ingolff,

tusind tak for dit hurtige svar!

dine forslag lyder rigtig spændende så jeg giver dem en seriøs lytter i weekenden!

grunden til at setup'et ser ud som det gør er faktisk at der i vejledningen stod at man fint kan biampede sit anlæg med intgr.
og
effekt. idet de begge er Arcam (a85/p85)...

Tror du at det i stedet giver mening at bi-wire stue-højtalerne gennem effektforstærkeren?

mange hilsner Emil
Til top Vis fluffy_wabbit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fluffy_wabbit

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2012 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Kære Emil

Jeg skal kiugge på det senere i dag. Det bliver dog nemmere at udtale sig om hvis du også lige skriver hvilke højtalere og kabel du bruger

Kh Ingolff

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2012 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hej Emil

Så har jeg kigget på: http://www.arcam.co.uk/advice-and-support/discontinued-produ cts/A85IntegratedAmplifier

Som jeg ser det er dit forstærkerpar bygget så det ka' holde til det du gør så du behøver nok ikke bekymre dig voldsomt om faseforhold niveau o.s.v. ;-) 

Du kan samtidig nemt koble dine køkkenhøjtalere fra på remoten. Det må alt andet lige gi' en optimal mulighed for at undersøge hvad der bedst i praksis. Som jeg ser det har du mange muligheder men to ting foreslår jeg dig at teste.

a) start med at lytte som det er sat op nu og skift frem og tilbage mellem at have dine køkkenhøjtalere koblet ind henholdsvis ud mens du lytter med lidt niveau på i stuen.

Skulle du ha' mislyde forbundet med ind/ud-kobling så skru ned inden du skifter. Men gør dig umage med at ramme samme niveau igen. Ører foretrækker nemlig næsten altid det højere niveau. Lumske satan'er ikk'.

Du vil så her kunne høre om din integrerede er udfordret ved at trække både stue/top og køkken. Du burde kunne høre en forskel da du i praksis næsten halverer belastningen. Samtidig får du en god idé om hvilken forskel det giver. Det kan gøre det nemmere at høre forskel under test b.

b) prøv at køre stue/bas sammen med køkken via den integrerede og gentag proceduren med at koble køkkenet til og fra mens du i stuen lytter i stuen via power'en sat til toppen

Sidste opstilling er nok ikke helt som præsten prædiker men ikke des do mindre den jeg tror du ender med at foretrække. Min tese er at ører er mere kritiske i det område som det du kalder "toppen". Hvorfor "de" bedst vil kunne li' den mindst udfordrede strømforsyning. Jeg forudsætter dog at dine højtalere er trevejs(du skriver højfrekvensområderne - ergo flere enheder) men selv tovejs vil måske være nice anyhut

En sidste ting du kan prøve er: c) brug forforstærkeren i den integrerede alene i stuen og kobl køkkenet ind via int'en når du skal bruge lyd til dit køkkenliv. Tese: jo større strømforsyning der er tidligt i lydkæden des bedre

Forvendt nu ikke at du får forbedringer svarende til en krellpower topmodel. I værste fald bruger du en lørdag formiddag på at samle lidt erfaringer. Det er dog vigtigt at du prøver dig frem i "alfabetisk" rækkefølge da ændringerne godt kan være lidt tricky at sætte pris på.

Nettop dette med at øret næsten altid foretrækker niveau frem for næsten alt andet gør det lidt svært. På den ene side har du niveau som "øret" ka' li' på den anden side har du detaljer/homogenitet/dynamik. Det lyder jo meget godt på skrift men gir' ofte også problemer. Detaljer kan jo sagtens være fejl/mislyde du aldrig har hørt før. Homogenitet, især i højtalere, kan ændre ens musiksmag og dynamik i rette forstand kan være direkte skræmmende 

Du gør jo ganske ret i at det du har gjort er en mere ligelig fordeling af resourcerne. Alt andet lige så sikrer du dig at intet overbelastes. Jeg prøver med mine forslag at lægge flere æg i kurven på dit stue system. At betale for en integreret for derefter "bare" lade den levere lidt i ny og næ til køkkenpersonalet kan også være en udfordring ;-) Been there done that... 

Go' fornøjelse  

Kh Ingolff  

fluffy_wabbit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hej Ingolff!

nu har jeg endelig fået lyttet en del til anlægget med de forskellige opstillinger du beskriver:) (så det har været et par fantastiske uger)

jeg synes helt klart at det giver den bedste lyd når jeg kobler stuehøjtalerne (audiovector c-serien) til alle effektforstærkerens udgange (er det, det man kalder bi-wire?, altså at jeg har to sæt kabler så der både kobles til høj- og lav frekvensområderne i højtaleren)

der er en hørbar forskel på stuehøjtalerne når jeg tænder og slukker for køkkenhøjtalerne der drives af den integrerede forstærker (som ellers fungerer som forforstærker når køkkenhøjtalerne er slået fra). så det er jo fedt at vide at det faktisk giver mening med en forforstærker :)

jeg må indrømme at jeg ikke forventede det store, men bassen er blevet så meget bedre, hvilket har forsaget at jeg har måtte flytte højtalerne lidt mere ud fra væggene for at de rigtig lyder bedst.

køkkenhøtjalerne lyder også fint - de skal jo ikke bruges til at "lytte" til, men bare danne rytme så hakningen af grøntsager osv. gøres lidt sjovere:)

alt i alt er jeg rigtig, rigtig glad for setuppet nu - tusind tak for hjælpen!

det næste projekt må så blive at få min Rega pladespiller til at yde sit bedste :) 

igen - tusind tak for hjælpen!

- Emil

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2012 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej Hr. Kanin

Det glæder mig at du glæder dig 

Bi-wiring er en underlig størrelse. Det startede vidst med at nogle højtalerehjemmebyggere fandt ud af at deres delefiltre nemmere kunne lægges ud(læren om at placere de enkelte dele i et delefilter så alle parametre var på plads - kort signalvej - ingen intern påvirkning af hverandre - overskuelighed - m.m.) når de gik mere direkte "ind" i delefiltret.  Dette gjalt især den prøveopstilling mange af disse laver mens de eksperimenterer. Dette ligger vel at mærke før pc gik ind i højtalerkonstruktionen og minimerede nødvendigheden af disse forsøg. Når de så vendte tilbage til en mere konventionel opbygning lød deres højtaler anderledes. I starten kunne mand opleve at konstruktørerne fordoblede deres kabler en meter eller mere FØR disse nåede højtaleren(ja - midt i det hele...). Især danske hjemmebygkonstruktører (F3/lyd osv.) promoverede bi-wiring mens engelske(Royd - Heybrook m.fl. anbefalede fordoblingen kort før. Dynaudio er gået den anden vej idet de hævder at et bedre kabel er at foretrække for et til halv pris der er trukket doppelt.

I dag tilbyder de fleste bi-wiring på højtalerindgang og effektforstærkerudgang som jeg tror du har det nu. Især muligheden for senere at kunne sælge kunderne en ekstra forstærker(bi-amping) må da også friste visse. Der er dog tale om mere end salgsgas som du selv har haft lejlighed til at opleve. Den gradvise opgradering syns jeg sæl' er ganske tiltagende. Vi er ikke alle i stand til at lægge en mill i første hug men kan komme ganske langt hvis vi kan gøre det i små ryg. 

Bi-wiring lader sig bedst lykkes med ens kabler men er sjældent en større forbedring en hvis du skifter højtalerens interne kabler tilsvarende de du kører med resten af vejen. Regner ikke med at dine Arcam'er tillader udskiftning af interne kabler men gør de det er der masser af sjov at hente der. Kører selv bi-wired men det nu mest fordi jeg ikke gider ændre delefiltrets opbygning. Det er nemlig lidt af et mas..

Om lyden af bi-wiring kan mand sige at det ofte lyder mere detaljeret men også nogle gange koster lidt på sammenhængen. Kabler i gamle dage var ofte ikke så vel gennemtænkte. Hvilket alene gjorde at det doppelte træk gjorde livet nemmere for forstærkeren. Som du nu selv ved kan selv meget gode forstærkere nyde godt af at få bedre arbejdsbetingelser   

Skulle du en dag blive tilbudt at opleve "linesource"(opstilling af fire ens højtalere(skal være helt ens i fase) hvor du reelt sætter det ene sæt på hovedet ovenpå det andet) vil du opleve lidt det samme som mand oplever når mand bi-amper. Forstærkerens strømforsynings andel af det samlede arbejde er steget til det doppelte. Er denne strømforsyning go' og ikke overbelastet vil du blive rystet over hvad selv små søde højtalere kan levere. Det er ikke sjældent bedre end hvad der kan opnåes ved den doppelte udgift i opgradering til højtalere. At mand så er nød til at leve som eremit resten af sine dage har så ikke noget med sagen at gøre...tihi

Kh Ingolff       

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes