Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp til delefilter - hvilket ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2012 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hey hifi4all

Har købt følgende højtalere

2x http://www.thomann.de/dk/eminence_apt150.htm
2x http://www.thomann.de/dk/eminence_beta12lt.htm?sid=a0efec88a 8b7fe1ce5c830b62039e2ee

og en så en amp 9 basic forstærker fra 41 hz http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=13&itemid=796

Det skal bruges til et roskilde anlæg som kommer til at køre med 24 volt.

Sidste år blev der sat sådan 2 delefiltre her på :)
http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=3097&a mp;MenuItemID=245

Men det var sgu ikke lige sagen - og vi fik kun halv effekt ud af det !

Så nu skal jeg ud og have nyt filter til dette års festival :) og det må gerne være lidt mere avanceret så vi får fuld effekt :)

Men har ikke rigtig styr på netop delefiltre - og det er noget med passivt og aktivt ikke ? hvad er bedst ? og hvad vil i anbefale ?

på forhånd tak :)

Mvh
Skotty
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Marts 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Du burde have elektronisk delefilter men tror det bliver et problem med din 4 kanals forstærker, men hvis den har 4
signal indgange til de 4 amp udgange, så skulle der ikke være noget problem for dig
De kan ind imellem købes ganske billig (set til 500 kroner) stereo og det er væsentligt bedre end det du linker til
feks det her og evt 2 styk
hvis du ønsker 3 vejs deling (fremtid)

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

4 signal indgange ? Hvordan kan jeg se om den har det ? er ikke så meget inde i det nemlig - så vil lige være sikker inden jeg køber alt muligt :)

Du tror det bliver et problem ? hvori skulle problemet opstå ? er det hvis den ikke har 4 indgange eller hvordan ?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Du har 4 indgange hvis du kan udstyre hver udgangs kanal for sig dvs 4 ind og 4 ud , dit link siger ikke meget om
den vigtige detalje! og det skal være på plads inden du bare går ud og køber et elektronisk delefilter!
Må fremgå af din bygge vejledning!

Hvis jeg forstå dit problem rigtig, så har du 2 basser og 2 diskant horn som du ønsker skal styres hver for sig
dvs 2 kanal pr højttaler ?

Det kræver at du også har 4 indgange på din amp da elektronisk delefilter har 2 udgange pr kanal, 1 til bas og 1
til diskant for hver kanal, og ville da være mystisk andet hvis der ikke var det, men det står ingen steder og det er
lige som grundlaget for at du kan købe det rigtige.

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

den du linker til - ser præcis ud som min :) jeg har ligesom i bunden af billedet de 8 små indgange :)

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

billed er også taget fra dit link http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=13&itemid=796

den kronemuffe række der er for neden må være til højttaler ud, men hvor er amp ind ?
kronemuffe øverst til højre må være strømforsyning, eller tager jeg fejl ?

har du slet ikke et diagram eller noget du kan linke her på siden ?

Det er ikke nemt at gætte

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

kronemuffen til øverst til højre er til strøm ja :)

Ellers så er der ikke mere på den ? amp er forstærker jo ? så forstærker ind ? giver ikke helt mening i min verden ? det her er jo forstærkeren? :)

Det eneste der ellers er - er det 8 pins der sidder nederst til ventre - og her blev input sat til :) i dette tilfælde min ipod :)

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Sådan her var det tilsluttet sidste år hvis det hjælper :)

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Okay det hjalp, dvs sidste år brugte du kun de 2 af kanalerne til dit sæt op!!

Hvor tilslutter du din CD afspiller eller din forforstærker ? (det er det vi kalder input til din amp)

Kan læse på dit link at hvis du "kun" strømforsyner den med 12 volt så kan den gå ned i 2 ohm og det i alle 4 kanler
(ikke dårligt ikke dårligt :)

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

er det godt eller hvad ? :) altså inputtet er de pins du kan se lige under de 4 blå firkanter på det første billede :)

Der havde jeg bare forbundet det sidste til et mini-jack(aux?) stik og så direkte i min ipod :)

Det er måske bedre at køre 12 volt i stedet for 24 ?

EDIT: Ja sidste år brugte vi kun 2 kanaler - det blev lavet i sidste øjeblik og var første gang jeg nogensinde rodede med højtalere osv. :) derfor blev resultatet ikke så godt :) men vi fik da lyd!

Jeg fik at vide at jeg kun kørte på halv power(watt) sidste år - da vi netop kun brugte 2 kanaler - derfor ville jeg i år bruge alle fire ? da det i min verden vil spille højere ? eller er jeg helt forkert på den?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Godt så du har 4 indput til 4 output, en helt normal forstærker (kunne bare ikke genkende noget på det billed)

>>Det er måske bedre at køre 12 volt i stedet for 24 ?
sådanne kan man ikke sige det, ved 12 volt kan du drive 2 ohms højttaler, ved 24 volt skal du nok holde til til minimum 4
ohm
hvis man har 2 styk 8 ohm højttaler og parallel kopler dem så får du 4 ohm,
hvis man har 2 styk 4 ohm højttaler og parallel kopler dem så får du 2 ohm,
det siger noget om hvor lave impedanser en den kan trække

Hold du dig roligt til de 24 volt da jeg går udfra at du kun vil bruger 8 ohms højttaler!

Tror det er overkill at købe elektronisk delefilter, tror du vil få meget mere ud af at bruge dine penge på 1 sæt højttaler
mere, som din forstærker også kan trække uden problemer. med andre ord er det ikke det delefilter du viste mig der er
problemet.

Håber jeg har kunne hjælp dig, lidt svært at råde nogen når man ikke helt kender behovet.

(Med elektronisk delefilter har du nemt ved at skifte rundt mellem forskelle delefrekvenser og det kan være en fordel!
Det delefilter du har linket til er vel ikke et der er lavet specielt til dine højttaler og det er jo en kilde til fejl.)

Flere højttaler giver altid mere akustisk output hvis man har watt til det og din forstærker burde faktisk kunne trække
meget mere, forudsat at du også har en strømforsyning der magter det.

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Både mine tweetere og min bass/mellemtone højtalere er 8 ohm :)

Strøm kommer fra 2 store båd batterier på 80 amp hver - serieforbundet = 24 volt :)

Problemet sidste år var at vi kun bruge 2 af udganene og derved ikke fik den fulde effekt :(  derudover var det nogle billege skod delefiltre som var mere eller mindre umulige at arbejde med (Så svært at lodde)

Jeg var derfor i år ude efter et ordenligt filter - så jeg kan få fuld effekt - om det så skal være elektronisk eller hvordan det ved jeg ikke - men penge er ikke et problem :) vil hellere have noget der virkelig virker i stedet for noget gør det halvt :)

Kan man evt. gøre begge dele ? både elektronisk og så flere højtalere ?

Nej delefilteret var ikke lavet præcis til mine højtalere ? vidst jeg slet ikke at man gjorde ?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Du har ret i at et delefilter kan tage noget af dynamikken og et universal delefilter er bestemt ikke optimalt.
Din forstærker
Hvis penge intet problem er så ville jeg vælge et godt elektronisk delefilter, det giver dig fleksibilitet og den fulde
power ud af dine højttaler, og din forstærker kan levere 4 * 50 watt vedvarende i både 8 ohm og 4 ohm, det giver dig
mange muligheder. Når du bruger batteri drift så er din strømforsyning sikker ganske effektiv, men du skal også
huske på at når du begynder at bruge 4 kanaler til f.eks. 4 højttaler kasser/flere enheder, så fordobler/øger du watt
forbruget dvs batteriet tømmes noget hurtigere.

Jo man laver altid et delefilter der passer bedst muligt til en højttaler og den tilpasning er meget vigtig når vi taler om
HIFI og til hjemme brug, men skal man spille mange mennesker op så går man på kompromis med flere faktor.
Man kan ikke tilpasse en højttaler til alle mulige omgivelser, scener og klub rum, men hvad der er vigtig er lydtryk
SPL, akustisk output, Uden forvrængning og uden mekanisk støj fra enheder og kasser.

Elektronisk delefilter er godt, men hvis du vil have næsten 100% styr på alt med højttaler og delefilter osv så skulle
du måske tænke på at købe et digitalt Højtaler management delefilter
LINK
de kan naturligvis også købes her hjemme, bare for at vise dig et udvalg. Opsætningen sker oftest via en PC men
nogle kan man godt styrer via knapper på fronten.
alle Delefilter også de simple
Jeg har dog ikke personlig erfaringer med nogen af dem, men læst at det er måden at få styr på det hele på.
Der er flere her inden der har mere viden om disse, så måske de har noget input til dig,

Har selv flere gange tænkt på at købe det her delefilter, fordi det gør det nemt at forandre delefrekvenser og i det
heletage prøve sig frem med alle mulige parameter uden at skulle have en kasse/skuffe fyldt med komponenter som
spoler og kondensator og modstande. (som slet ikke er billig i anskaffelse hvis det skal være kvalitet)

Behringer DCX2496 Ultradrive Pro

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

batteri er intet problem :) sidste år kørte det hele ugen - uden at skulle oplades - og skal det oplades 1-2 gange ja så går det nok :)

digitalt højtaler management bliver for dyrt - 1800 kr. for det billigste er lige i overkanten når det "kun" er til et roskilde anlæg :)

og sidste år fik vi jo okay lyd - selvom delefilteret ikke var så godt !

Det er jo langt fra et top notch hifi anlæg jeg skal bygge - men derimod noget der kan spille årets roskilde lejr op :) derfor tænker jeg at et elektronisk delefilter må være mere end rigeligt ?

har du erfaring med nogle af disse ? og kan du evt. anbefale et godt et ?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har linket til et billigt et, du har ombytnings ret og garanti hvis du køber nyt, om det er godt nok må du afgøre

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Det var det du linkede i første post ikke ? sidste år skulle jeg have 2 delefiltre - det behøver jeg ikke med det elektriske der vel ?

sidste år havde jeg også sådan 2 her på http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=19000 da mine tweetere spiller højere end bas/mellemtonen(db følsomhed)  og derfor skulle sænkes i db  ? er det nødvendigt med det nye elektroniske delefilter ?

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hej skotty jeg fulgte din kamp sidste år. Forbedre mit hjemmebyg :) Sangen er væk? Jeg ville meget gerne se noge billeder kan du ikke klare det

Det filter DAO linket til vil få problemer når der skal køre på batteri, det er bygget til 240V med en hel mass spændings niveauer så det er kompliceret at bygge om til batteri, Et alternativ kunne være en MiniDSP men det er ikke for nybegyndere.
Ellers er det helt rigtigt at de elektroniske filtrer vil være at foretrække, alt kan jo justeres på knapper.

Billede af dit forstærker modul set fra siden
AMP9-BASIC
Kan du ikke slå op i manualen og finde ud af hvad de to gange fire tilslutninger ud for de fire blå klodser skal bruges til, evt også jumperne til højre derfor.

Din dobbelt membran enhed kan der godt være noget om at den ikke er så egnet som så meget andet, problemt ligger i at basmembranen er koblet fleksibelt til svingspolen, se Fuldtone enhed en overgang hvor man ikke kunne få så mange varianter var der nogen som skar whizzeren af for at kunne kom ned og lime membranerne sammen evt med lidt uldtråd som fyld, men inden man når der til skal det overvejse meget kraftigt at bytte dem helt ud.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Som nævnt ovenfor er MiniDSP et glimrende bud. Jeg har en og den er altså supernem, at have med at gøre. Det bliver kompliceret når man vil bruge flere stakkede enheder, men som standard kan det næsten ikke være nemmere. Det bruger heller ikke meget strøm og fungere glimrende med 24 volt. Der skal en PC til at justere med, men den kan kobles fra bagefter.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

har desværre ikke nogen billeder - da det først blev færdig 2 dage inde i festivallen og derfor kom direkte derned med kæmpe stress - og derefter skilt ad da jeg kom hjem :( men det spillede fint :)

Hvis du kigger på billedet så lige under de 4 blå bokse der sidder 2x4 pins på min... der står input 1-2-3-4 altså input til hver af kanalerne

så er der 2x6 pins ved siden af (dem som er på billederne) og der står følgende :)

fra venstre mod højre

1=on/off
2=Mute
3=AM mode
4=awoke LED
5=ovrld LED
6=Mute LED

Hjælper det noget ?

Prøver lige at se om jeg kan finde et billede :=)

fandt dette billede som er taget ned til forstærker :)

http://www.flickr.com/photos/65368175@N08/5945635781/in/phot ostream/lightbox/

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2012 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

har desværre ikke andre billeder :(

Side af 2 Næste >>