| Forfatter |
|
Celziam Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nettet, og sikkert også dette forum, flyder jo med info om emnerne, så med fare for at få "Har du prøvet Google"-spørgsmålet i hovedet, prøver jeg
alligevel at spørge jer frem for at bruge yderligere timer med søgninger:
Hvilket program kan anbefales til dette:
- Rippe til Flac (helst med error correction) på Mac
- Tagge filer korrekt
- Embedde cover art/tilføje billede til mappe
- Tagging og cover art-embed der virker på Sonos
Det er vigtigt for mig mig, at det hele foregår i een arbejdsgang, da jeg har 1200-1300 cd'er og gerne vil have så mange som jeg overkommer rippet.
Bedste bud jeg hidtil har fundet er Max, men angiveligt er der nogle udfordringer mht læsning af de embeddede billedfiler (der angiveligt embeddes
som png).
Vh
Michael
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har været rigtig glad for dBpoweramp til at rippe.
Det kan ikke køre direkte på en mac, men hvis du bruger Parallels eller lignende, kan det lade sig gøre.
Se evt her:
dbpoweramp
I øvrigt fundet ved hjælp af let googleri
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Google er fantastisk ;-)
Har godt set at de fleste fremhæver dbpoweramp - men umiddelbart bliver jeg lidt træt, når jeg tænker Parallels o.lign., da jeg ikke har brug for det i
andre sammenhænge. Måske ender jeg der, men ideelt ville jeg foretrække noget OSX-baseret.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
XLD kunne være en mulighed.
Jeg har indtil videre kun brugt den til at konvertere til ALAC hvilket den klarer godt, og kan se at den har en ripper funktion,
kender dog ikke kvaliteten af denne.
Den besværlige kunne vel også være at rippe i iTunes, og konvertere med f.eks. XLD.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
+1 til DbPowerAmp. Rigtig fint program. Vender aldrig tilbage til at rippe i iTunes.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 20 Marts 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger efterhånden kun XLD når jeg ripper. Meget simpelt og lige til. Jeg lader lige iTunes finde skiven og tagge den med
navne osv. før jeg starter XLD.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 21 Marts 2012 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha jeg sidder i samme situation lige nu. Jeg har WMA og APE filer liggende på pc. Jeg har kørt med JRiver. Jeg bruger
DBpoweramp til at convertere til AIFF filer, som jeg har lagt i en mappe for sig. Herefter har der så været noget bøvl med
ekstern HD som ikke vil snakke både med pc og Mac. Det jeg så har valgt at gøre, er at smide filer fra pc ind på en 16GB USB
stick, tilslutter den en Mac, hvor jeg også har en ekstern HD sat på via USB. Jeg flytter så fra USB stick til USB HD. Sletter USB
stick på pc, og starter forfra. Og ja det tager en helveds tid, og kan sikkert gøres hurtigere, men det er lige hvad jeg kunne
finde på. Jeg har prøvet at køre et par få filer ind på Macen for at se om det duede, og det køre fint. Et par af filerne er langt
helt ind i Itunes, andre kun i biblioteket, så de kun kan spilles når ekstern HD er tilsluttet Mac. Når filerne er lagt ind i Itunes
biblioteket kommer album billed, titler, kunstner mm. op, men Itunes skal indstilles til at hente tags.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forslagene.
@Neon: kan du tagge numrene via Itunes/Gracenote uden at rippe samtidig?? Hvordan skulle det foregå? Eller ripper/tagger du først via Itunes og
konverterer derefter med XLD (som Jacob er inde på)?
|
| Til top |
|
| |
hcba Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 21 Marts 2012 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt du spørger om noget andet ... og hvis det er et kardinalpunkt, så er mit indlæg ikke relevant :-)
Men jeg har fundet at den letteste måde at bygge et Sonos bibliotek om fra mac - er at rippe det i enten aiff og lossless. Hvor
Aiff er den åbne standard og lossless er en apple standard der virker med sonos.
Itunes peger direkte ned på nas'en og sonos software opdaterer sig selv derfra
På den måde får jeg gracenote og cover funktionerne på plads. ... og ved hjælp af http://dougscripts.com/itunes/ embedets
coveret i den enkelte fil/tag.
Jeg har selv søgt - på et tidspunkt - den løsning du spørger om, men har ikke fundet en effektiv løsning og har derfor
konkluderet at Aiff er en ligeså åben standard som flac. Den eneste manglen ved min løsning er at jeg ikke får en verificering
af mit rip op mod en central base, men dertil er mit synspunkt at chancerne for bit fejl i en moderne computer er gående mod
hul, hvis dine cd'er er i bare nogenlunde form.
Jeg kan blive belært her på siten - men jeg jeg tror ikke at du finder en fornuftigt og stabil løsning til mac der kan konkurrere
med ovenstående.
Det tætteste jeg er kommet er http://www.macupdate.com/app/mac/19873/max som jeg dog bruger til at konvertere flac til
aiff, men den kan begge veje.
Min 10 øre ............... og held og lykke :-) Hans
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 21 Marts 2012 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek skrev:
Ha jeg sidder i samme situation lige nu. Jeg har WMA og APE filer liggende på pc. Jeg har kørt med
JRiver. Jeg bruger
DBpoweramp til at convertere til AIFF filer, som jeg har lagt i en mappe for sig. Herefter har der så været noget bøvl
med
ekstern HD som ikke vil snakke både med pc og Mac. Det jeg så har valgt at gøre, er at smide filer fra pc ind på en
16GB USB
stick, tilslutter den en Mac, hvor jeg også har en ekstern HD sat på via USB. Jeg flytter så fra USB stick til USB HD.
Sletter USB
stick på pc, og starter forfra. Og ja det tager en helveds tid, og kan sikkert gøres hurtigere, men det er lige hvad jeg
kunne
finde på. Jeg har prøvet at køre et par få filer ind på Macen for at se om det duede, og det køre fint. Et par af filerne er
langt
helt ind i Itunes, andre kun i biblioteket, så de kun kan spilles når ekstern HD er tilsluttet Mac. Når filerne er lagt ind i
Itunes
biblioteket kommer album billed, titler, kunstner mm. op, men Itunes skal indstilles til at hente tags.
Mvh. |
|
|
Jeg har haft samme problem angående hdd der skal læses både af pc og mac. Hvis den er NTFS formateret, vil Mac
ikke skrive på den, så vidt jeg husker.
Jeg har formateret mine to 2TB hdd som FAT32 på min imac, og så efterfølgende brugt dem både på pc og mac. Så
virker det.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 21 Marts 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Eriek skrev:
Ha jeg sidder i samme situation lige nu. Jeg har WMA og APE filer liggende på pc. Jeg
har kørt med
JRiver. Jeg bruger
DBpoweramp til at convertere til AIFF filer, som jeg har lagt i en mappe for sig. Herefter har der så været noget bøvl
med
ekstern HD som ikke vil snakke både med pc og Mac. Det jeg så har valgt at gøre, er at smide filer fra pc ind på en
16GB USB
stick, tilslutter den en Mac, hvor jeg også har en ekstern HD sat på via USB. Jeg flytter så fra USB stick til USB HD.
Sletter USB
stick på pc, og starter forfra. Og ja det tager en helveds tid, og kan sikkert gøres hurtigere, men det er lige hvad jeg
kunne
finde på. Jeg har prøvet at køre et par få filer ind på Macen for at se om det duede, og det køre fint. Et par af filerne er
langt
helt ind i Itunes, andre kun i biblioteket, så de kun kan spilles når ekstern HD er tilsluttet Mac. Når filerne er lagt ind i
Itunes
Mvh. |
|
|
Jeg har haft samme problem angående hdd der skal læses både af pc og mac. Hvis den er NTFS formateret, vil Mac
ikke skrive på den, så vidt jeg husker.
Jeg har formateret mine to 2TB hdd som FAT32 på min imac, og så efterfølgende brugt dem både på pc og mac. Så
virker det.
mvh
Præsten |
|
|
Du kan installere NTFS driver på Mac'en, og dit problem er løst.
Kodeordet hedder MacFUSE
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, AIFF eller Apple Lossless, synes også det ligner udgangen på det hele... . Jeg kan formentlig leve med et af de to formater, også i længden, havde
bare håbet at slippe for Itunes. Udover at Itunes i mine øjne er miles away fra den standard, de fleste Apple-produkter har mht stabilitet og
brugervenlighed, så har jeg den ekstra udfordring, at jeg udover filer i et lossless-format også har brug for et komprimeret format til min Iphone +
Ipad. Og at håndtere to versioner af samme numre/albums i Itunes er bare ikke optimalt. Der er forskellige work-arounds, hvoraf jeg pt har valgt at
lave en ekstra profil på Mac'en, som har sin egen Itunes-instans med lossless-udgaver som jeg sync'er til min ATV gen. 1. Det virker, men det er
uoptimalt, da jeg typisk sidder og arbejder ved computeren samtidigt med, at jeg ripper nogle skiver - og det rimer ikke rigtig på at sidde og skifte
mellem flere brugerprofiler. Så håber stadig på en non-Itunes-løsning, der kan opfylde de krav, jeg skitserede i mit oprindelige indlæg...men
optimistisk bliver man jo ikke, når man læser jeres svar ;-). Og mange tak for dem i øvrigt.
Hans, du nævner et script til at embedde cover-art i filerne. Virker billederne ikke i Sonos direkte fra Itunes?
Michael
|
| Til top |
|
| |
hcba Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonos og itunes behandler coverne lidt forskelligt. De sidste mange versioner af itunes opbevarer alle coverne i en mappe for
sig, hvorimod Sonos enten skal have coveret i tag'en eller liggende som en jpg-fil i selve det givne albums mappe.
Jeg har fundet det lettest at vælge select-all og kører førnævnte script - det tager ingen tid.
Prøv forøvrigt lige at tjekke om der ikke er script - der kan hjælpe på de øvrige problemer du nævner, således at du kan
undgå nævnte extra profiler.
Endvidere mener jeg at der under iphone menuen er en valgmulighed til at få mac'en til at nedkonvertere dine musikfiler "on
the fly", når de skal lægges over på iphonen.
:-) Hans
Nu har jeg lige tjekket og iphone/itunes softwaren kan sagtens indstilles til at komprimere musik filerne "on the fly", således
at du ihvervtfald ikke i den sammenhæng behøver dobbelt profil. Begrænsninger på Appletv 1.gen husker jeg ikke mere
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvilken version af OSX du har, men det er jo mulig at kører Windows programmer, ex dBpowerAmp på en Mac, hvis man har en Windows licens, du skulle kunne kører begge dele samtidig, altså uden at skulle genstarte, dette kræver dog, så vidt jeg husker, at man har OSX 10.6 eller 10.7...
Jeg undre mig en smule over du nævner at du skal have 2 versioner af hvert nummer? - et i lossless og et i komprimeret format til iPhone/iPad
Jeg mener at alle iPad, iPhone og iPod's kan afspille lossless formater, hvis det er "pladsproblemer" du tænker, er der en funktion du kan klikke af når man synk. at den skal komprimere musikken til, mener det er 128mbps
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja, det er pladsproblemer, der er årsagen. Jeg må kigge efter den funktion! Kører pt MP3 320 kbit på det meste på Iphone/Ipad, men måske kan
komprimeringsfunktionen også klare det.
Jeg kører Lion, så det burde ikke være et problem at lave en Windows-installation også. Måske kan jeg bruge min Win7 fra min gamle pc. Havde bare
håbet at undgå det.. .
Hans, jeg kiggede i øvrigt lidt rundt i Sonos' supportsider i går. De skriver, (angiveligt modsat tidligere), at de ikke anbefaler AIFF men i stedet ALAC.
Jeg spurgte så lidt ind til de konkrete årsager og fik et svar tilbage om at kompatibiliteten med AIFF-taggingen ikke er god. Fandt også flere nyere
tråde i diverse fora, hvor folk skriver, at de på det seneste har oplevet drop-outs i deres AIFF-rips ved afspilning i Sonos. Så det ender vel nok med
ALAC.
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fundet ud af at komprimere musikken til iPhone/iPad..? Det skulle gerne se sådan ud...
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, har ikke fået kigget på det, da jeg ikke har været hjemme i weekenden. Men tak for tippet - det må jeg kunnne finde (og sjovt jeg aldrig har
bemærket det før..).
|
| Til top |
|
| |
svedel77 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 28 Marts 2012 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|