Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 22:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Et tweak der virker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hvad mener panelet?

http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/nye_arti kler/sven_%20on_%20linolie.htm 

og i forlængelse af overstående:
Pil plastiken af elektrolytter, et tweak der nogen gange kan får forstærkeren til at lyde spidst og aggressivt, Det kan her
hjælpe at pensle elektrolytterne med lind olie ** , personligt har jeg kun gode erfaringer med dette tweak, det åbner lyden
op (mere dynamik) og det hele får en mere naturlig klang. Ps. jo mindre elektrolyt jo stører effekt
Man skal være opmærksom på at de elektrolytter der bære negativ spænding sædvanligvis også har negativ spænding på
dåsen (måske årsagen til at der altid er lidt mere støj på den negative forsyning), man må altså sikre sig at elektrolyttens
krop ikke kortslutter til bunden eller andre elektrolytter, men kan lade plastiken blive siddende de kritiske steder eller bruge
noget papir eller pertinax til at isolere med. pas også på de elektrolytter der bære positiv spænding, selvom der er normalt
nul på dåsen af dem, de kan jo lække lidt.
Tweaket er naturligvis også virkningsfuldt i CD'er og forforstærker, og alle andre steder hvor der sider elektrolytter.

**det er i øvrigt et godt tips at pensle stort set alt der ikke bliver varmt, eller hvor olien kan trænge ind og ødelægge den
aktuelle komponent, i første omgang bør man nok fokusere på at pensle ting lavet af plastik. Lind olie eliminere muligheden
for statiske opladede felter, derudover har lind olie også en god vibrations dæmpende virkning over for mikro vibrationer

Snippet fra en hifi side et sted på nettet           &nbs p;        

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Det er altså ikke den 1. april endnu 

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Mon ikke brugeren Kanonlyd syndes at det er et rigtig godt tweak

 

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Er det ikke det Flemming Leth plejer at anbefale til ja næsten alt
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Der er også nogen, der går med sølvpapirshatte for at undgå stråling fra rumvæsener

Det bedste tweak er at slukke anlægget helt, tage strømmen fra, skrue sikringerne ud... så bliver baggrunden helt sort, og støjniveauet falder drastisk. Til gengæld lyder musikken enormt fladt!  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Det er fint i udtaler jer og taler nedladende til tweaket :) men har I reelt nogle erfaringer der gør at i kan afkræfte det?

Jeg har ikke erfaringer med det og jeg har nu heller ikke tænkt mig at prøve det, men kunne jo være der var nogle herinde der
havde lidt erfaring med det. Jeg vil hverken be- eller afkræfte det, da jeg ikke har prøvet.

Så der må være nogle der kan komme med noget praksis/teoretisk og ikke bare gisninger fordi det lyder tosset
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej Sebastian!

Du har helt ret.

Men der er simpelthen så meget mumbo-jumbo og hokus-pokus i denne her hobby/branche.

Jeg skulle lige til at skrive, at du skal stole på dine egne ører, og glemme hvad andre siger. Men det passer ikke helt... jo du skal ikke lytte til andre, men danne dine egne meninger.

Problemet er Rosenthal-effekten, også kaldet forventningens glæde. Hvis du begynder at eksperimentere med linolie, dyre kabler eller andre tweaks, så kan du meget vel blive offer for din egen hjerne.

Hvis du bevidst eller ubevidst har fået skruet en forventning op, ja så vil resultatet være positivt. Så et eller andet sted handler det om, at forsøge at forholde sig neutral, når man eksperimenterer med lyd.

Alle falder i på et tidspunkt, og så er der kun en vej: Tag en lang pause, og prøv så igen. Eller få en hifi-ligeglad ven til at skifte for dig, så du ikke selv kender forudsætningerne. Så kan han give dig resultatet af dine observationer. Det kaldes "blind-test".



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 754
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Give me a break, det er da et langt ude tweak lol
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Nogle hævder at man kan forbedre lyden af f.eks en cd-afspiller ved at sætte en 75 ohm modstand i afspillerens coaxiale digitaludgang. Det skulle bl.a give en mere detaljeret lyd. Har prøvet det, men kan ikke høre forskel
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
Steffen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes efterhånden tonen i dette forrum er under lavmålet. At gøre grin med andres erfaringer siger mere om afsenderen end personen der kommer med et forsøg på et godt Tweak

Jeg har selv prøvet dette tweak på en tidligere Rotel RCD 1072 ca. afspiller, og kan kun bekræfte at det virker, lyden blev varmere og mere naturlig. Dog skal man lige gøre sig klart at man ændrer den lyd maskinen var tiltænkt fra fabrikantens side.

Et andet godt tweak er at jorde alle højtalerenhederne. Dette er det bedste tweak jeg har prøvet.

Til top Vis Steffen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ligger det ud fordi jeg netop forsøger at provokere lidt mht alt det voodoo der er.

Jeg kan fx selv ikke høre forskel på kabler i god kvalitet, men det er ikke ensbetydende med, at jeg siger at der ikke er en
forskel. Jeg anerkender og respekterer at andre kan høre en forskel, da nogle har et bedre trænet øre end mig. Det kan
sammenlignes lidt ligesom dem, der kan smage hvad en vin indeholder. Jeg kan kun smage om jeg kan lide den eller ej

Dette skal ikke forstås som at jeg synes tweaket er tosset. Jeg vil personlig ikke bruge tiden på det. Jeg synes det er
ærgerligt at så mange faktisk maner det til jorden uden at være kritiske eller i det mindste forsøge at finde en forklaring på
hvorfor det skulle virke og hvorfor det ikke skulle virke. I skal jo huske på at vi ikke har samme trænede ører allesammen!

Men det kan vel tænkes at der sker noget...eller

Nogen er vil være forsøgskanin?
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Steffen.. Det er lige præcis sådanne erfaringer jeg efterlyser.. Der vil altid være nogle der maner ting i jorden fordi de synes
det lyder for voodoo agtigt, men de har intet at holde det i før de selv har testet.. Skulle man alligevel ikke kunne høre forskel,
så må man acceptere at andre måske godt kan!
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Steffen oplevede du da jordede dine enheder?
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Steffen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

For efterhånden mange år siden var det in at grounde højtalerne, Tannoy bruger det på alle deres højtalere.!!!. Havde et par Rauna Njord højtaler som jeg prøvede tweaket på - og det virkede. Nu har jeg et par HF 275 Helios, som jeg har groundet da de interne højtalerledninger skulle skiftes.I førstningen kunne jeg ikke høre den store forskel, men efter et par dage kom effekten: meget større lydbillede, meget mindre fnidder, og langt mere naturlig klang af instrumenter. Klassisk musik er afslører det tydeligt.

Prøv evt. at løsne højtalerenhederne, skrab evt maling af og så trække en ledning ud fra hver enhed og så lyt om det er noget du kan lide inden du går igang med den store operation. husk det skal være en ægte jord du bruger, altså et jordspyd i haven.Jeg har 2 ægte jord, en til højtalerne, og en til anlægget. Prøv at Google der er meget på engelske hjemmesider om emnet, her findes iøvrigt også mange andre erfaringer med div. tweaks - husk danmark er et meget lille land i stereosammenhæng. God arbejdslyst

Til top Vis Steffen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Steffen skrev:

I førstningen kunne jeg ikke høre den store forskel, men efter et par dage kom effekten

Undskyld, men det giver ikke mening... hvis forskellen ikke høres med det samme, så er der ikke forskel!

Hjernen er en lumsk fætter, for den kan sagtens snyde én til at høre en forskel, der ikke er der... enten med det samme, eller over tid. Så hvis man vil høre en forskel/forbedring/forværring, ja så skal hjernen nok sørge for at det sker.

Hører man ikke forskel, så er der ikke forskel... heller ikke over tid!

Af samme årsag kan man snydes i blindtest til at høre forskel, selv om der ikke skiftes noget i signalvejen. Forventningen, eller det at man får fortalt at der skiftes udstyr, er nok! Så sørger hjernen for resten.

Apropos vin, som nævntes tidligere, så er flere kendte vinanmeldere blevet snydt flere gange i blindtest. Enten tog de fejl af rød og hvidvin, eller også var en "dyr" etiket nok til, at de kunne smage forskel, selv om vinen var den samme på to flasker med en "dyr" og "billig" etiket.

Hvis vi vil snydes, så bliver vi det. Forbliv skeptisk!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Har set at små polerede sten til 3000kr for 4 stk skulle gøre en verden til forskel for lyden hvis du lagde dem under sofaen.
Det
da fantastisk der ikke skal mere til!! Value for money!

edit:
MSG1979 skrev:
Det er fint i udtaler jer og taler nedladende til tweaket :) men har I reelt nogle erfaringer der gør
at i kan afkræfte det?

Jeg har ikke erfaringer med det og jeg har nu heller ikke tænkt mig at prøve det, men kunne jo være der var nogle herinde
der
havde lidt erfaring med det. Jeg vil hverken be- eller afkræfte det, da jeg ikke har prøvet.

Så der må være nogle der kan komme med noget praksis/teoretisk og ikke bare gisninger fordi det lyder tosset


Hvis vi enten skulle af- eller bekræfte det for at lave et indlæg i denne tråd, ville den gå død efter dit det første.
Dog vil jeg prøve at smide mere brænde på bålet ved at sige: Hvis ovenstående tweak ikke gør nogen forskel, hvorfor skulle
så en CD-afspillers afkobling gøre en forskel? Om den står på træ-reol eller træklodser på træ-reol er vel hip som hap? Hvis
dette tweak kan give en dæmpende effekt på afspillerens kabinet kan linolie sgu også.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Der er også nogen, der går med sølvpapirshatte for at undgå stråling fra rumvæsener


Det bedste tweak er at slukke anlægget helt, tage strømmen fra, skrue sikringerne ud... så bliver baggrunden helt sort, og støjniveauet falder drastisk. Til gengæld lyder musikken enormt fladt!  



Jeg er faktisk rimeligt skuffet over at ejeren af dette forum føler sig nødsaget til at deltage i "hylekoret", jeg synes ikke du opfører dig værdigt.

Tror du virkelig mange veluddannede mennesker bl.a. mig selv som er elektroniktekniker falder for sådan noget mumbo-jumbo og hokus-pokus som du udtrykker det hvis der ikke bare var lidt om det.

Tror du firmaer som Gryphon , DCA , Jensen capacitor, og alle de andre firmaer som bruger DCA og Jensen komponenter beskæftige sig med mumbo-jumbo og hokus-pokus.

Jeg har selv haft en del særdeles dyrt udstyr igennem tiden, først de senere år har jeg ved hjælp "mumbo-jumbo og hokus-pokus" opnået den bedste lyd jeg nogensinde har haft, og vi taler om lyd der på punkter tangere eller er over det som kan købes for penge, og jeg er ikke halvt færdig med mit projekt endnu.
Anlægget er lavet ved at Modificere Midi hi-fi komponenter, den samlede pris for mit anlæg er 13000-15000 Kr.. plus en del arbejde.

Linolie virker som en vibrations-dæmper og forhindre statiske opladninger, plastik på kondensatorer er som regel dårlig pvc der bl.a kan statisk oplades.

Imellem alle punkter i en forstærker hvor der er en spændingsforskel er der også en kondensator, de er overalt imellem alle komponenterne, imellem printbaner, alle vegne, de er uønskede (fejl-kondensatorer) men de kan ikke undgås.

De kaldes normalt stray capacitance og disse kondensatorers dielektrikum er det som komponenter bl.a er pakket ind i.

Det er måske bekendt er pvc kondensatorer er noget af det værste man kan få fat i til audio.
Når man piller plastik af sine komponenter så det er altså bl.a dielektrikumet man ændre på disse fejl-kondensatorer, der som sagt er alle vegne i vores apparater.
Når plastikken kommer af så mange steder som muligt, så har man mange steder en kondensatorer med luft istedet for pvc som dielektrikum.
Og det fås bare ikke bedre.

Når man pille låget af sin CD-spille fjerner man også en del af disse fejl-kondensatorer, plus at kabinettet sandsynligvis har svære ved at resonere.

I et kabel er der også stray capacitance/fejl-kondensatorer som man prøver at forbedre med bl.a teflon, andre bruger silke bomuld men et er sikkert man bruger sjældent pvc andet i de aller biligste kabler fordi det lyder simpelthen dårligt.

Et kabel med luft som dielektrikum er sandsynligvis det bedste altså ingen isolering, dog bliver vibrationsdæmpningen sandsynligvis dårligere af denne løsning, så det kan være en fordel at bruge isolering, her er bl.a. silke gennemvædet med linolie og bagt til sidst en udmærket løsning.

Og jeg er en af dem der har prøvet alt mumbo-jumbo og hokus-pokus, og jeg har også prøvet det hele hvad angår den mere traditionelle måde at lave apparater på.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:

Jeg er faktisk rimeligt skuffet over at ejeren af dette forum føler sig nødsaget til at deltage i "hylekoret", jeg synes ikke du opfører dig værdigt.

Jeg deltager, fordi jeg selv har erfaring med diverse tweaks. Jeg har selv - i mine unge dage - været nødsaget til at tweake mine apparater, fordi økonomien ikke tillod at opgradere til bedre apparater. Men hver gang med en skuffelse, fordi tweaket førte til samme resultat... ingenting!

Hvis alle disse tweaks gjorde så stor forskel, til så lille en pris, hvorfor benytter producenterne sig så ikke af dem? Hvorfor smider de ikke et bedre 230V kabel med i kassen, hvis det gjorde apparatet så meget bedre. Hvorfor piller de ikke folien af lytterne, eller får dem leveret uden folie? Du nævner selv Jensen kondensatorer... men er de ikke forholdsmæssigt dyrere end almindelige? Og kunne det være årsagen til, at de primært anvendes i meget dyre apparater.

Det kan godt være, at du har en relevant uddannelse, og derfor kan komme med relevant forklaring. Men de folk som udvikler apparaterne har som regel også en relevant uddannelse. Og hvis de kunne gøre et apparat bedre til en meget lille pris, så det kan sælges meget dyrere, hvorfor gør de så ikke det?

Fordi, at småbeløb betyder meget i den samlede produktion, i det led af salgskæden. Så hvis der ikke er en gevinst trods en lav udgift, så fravælges det!

Hvad med den psyko-akustiske del af det at tweake apparater? Har du taget højde for det, eller affejer du blot den del?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Man så har du måske bare ikke kunne få det til at virke, eller ikke gjort det på de rigtige steder, eller været konsekvent nok. Det betyder da ikke at det ikke virker.

Nu har jeg lagt ører til Kanonlyd's anlæg flere gange og det er vanskeligt at beskrive overraskelsen over hvor godt det spiller når man sammenholder det med hvor "beskedent kønt" det er, undskyld Kanonlyd.

Til ingen penge rigtig, rigtig god lyd. Men du skylder også at sige at du har en meget "reguleret" akustik som mange ville kunne transformere deres stue/lytterums performance ganske betragteligt med.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Ja, men det er en del af debatten, at tweaks ikke altid er den tid værd, som det tager at udføre dem.

Men er det så akustikken hos kanonlyd, som er årsag til den store forbedring eller er det 20 liter linolie hældt ud over alle apparaterne? Eller er der andre tweaks i spil, og er det summen af dem alle, som gør resultatet? Og hvor mange timer er der brugt på at udføre disse tweaks.

Tid er en udgift hos producenter af hifi, og hvis udgiften ikke står mål med resultatet, så fravælges det. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes