| Forfatter |
|
Sorenjoren Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Jeg er nu fået købt mig en rega planar 3, og er rigtig glad for den. Jeg skal dog have den spicet lidt op med en MMC 1 pick-up,
men skal først have fat i en adapter. Den har to problemer, men tror det er nogle justeringsproblemer:
1.
Op og ned fuktionen, fungerer ikke optimalt. den vil ikke tage armen så højt op at den hæver sig fra pladen. Funktionen virker,
men det er som om den er justeret til ikke at gå så langt op.
2.
Når jeg rører armen eller pinden for op og ned funktionen, larmer det en lille smule i højtalerne, som om der er en løs
forbindelse. Er det normalt?
Håber nogle kan hjælpe mig med at løse problemerne :)
|
| Til top |
|
| |
Labcoil Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
!. Er den udstyret med den originale Glas-tællerken ?
2. Nej - det er bestemt ikke normal.
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den er udstyret med original glas-tællerken
|
| Til top |
|
| |
Labcoil Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve Arm-lift´en er nok ikke det stor problem at erstatte, men om det løser dit problem med lyden i højtalerne er jeg slet ikke
sikker på.
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regas pickupper er lavere end andre så hvis du skal montere andre pickupper end regas så skal du hæve armen, afstandsstykker kan købe originale,men du kan sagtens selv lave dem af store fladskiver der så bores ud til 24mm. Meget billigere
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Armliften kan justeres ved at løsne den lille umbraco-skrue, som holder bøjlen fast på den lodrette aksel.
Det er en meget lille nøgle, og den er i engelske tommer, så forsøg helst ikke med en mm-umbraco.
Den kan let kværne hullet.
Alle forhandlere af Rega bør have sådan en nøgle, og ellers kan du jo købe et tomme-sæt i en butik.
Medlyd kan også hjælpe. Det er Medlyd, som har importen af Rega.
Du kan også, som nævnt af Max.H, løfte hele armen ved basen med en afstandsring. Husk bare at der er grænser for
hvor højt du kan løfte, hvis du stadig skal kunne få fat i gevindet på undersiden af spillen.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
Armliften kan justeres ved at løsne den lille umbraco-skrue, som holder bøjlen fast på den lodrette
aksel.
Det er en meget lille nøgle, og den er i engelske tommer, så forsøg helst ikke med en mm-umbraco.
Den kan let kværne hullet.
Alle forhandlere af Rega bør have sådan en nøgle, og ellers kan du jo købe et tomme-sæt i en butik.
Medlyd kan også hjælpe. Det er Medlyd, som har importen af Rega.
Du kan også, som nævnt af Max.H, løfte hele armen ved basen med en afstandsring. Husk bare at der er grænser for
hvor højt du kan løfte, hvis du stadig skal kunne få fat i gevindet på undersiden af spillen.
|
|
|
Mange tak for info - rimelig vigtigt inden jeg begynder at skrue på noget. Jeg har fundet ud af, at armen bliver løftet højt nok
på tynde plader, men ikke på kvalitetsplader (tykkere). Så det er jo nok noget der skal indstilles. Men noget jeg har glemt at
informere om: det er ikke den originale arm (mener jeg). Gælder det de samme regler for denne?
Det skal lige sige at jeg er rimelig grøn og har ikke så meget forstand på alt det tekniske endnu, så kom bare med alle de
inputs man mener er relevant!
Det andet problem har jeg stadig ikke løst, men er egentlig ikke et særlig stort problem for mig (indtil videre). Men hvis
nogle ved hvad der er galt, kunne det da være meget rart at vide. Det er som sagt en meget svag brummen, kun når jeg
rører armen eller armliften.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Armen som er den oprindelige, er nok for lav. Men på de fleste arme kan man godt løsne liften og hæve den lidt. Den oprindelige arm har stel indbygget i det ene phonostik. Det har din nuværende arm ikke, så her skal du have en separat stelledning på. Det skal blot være en ganske tynd ledning og den kan du montere i bunden på armen og tilslutte den anden ende stel skruen på forstærkeren eller en af skruerne på kabinettet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Aragon Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Den afbillede tonearm ligner da meget godt en Acos/Rega 200 - som var standard monteret på tidlige Rega Planar 3.
MVH Jan __________________ Air Bearing Rules
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aragon skrev:
|
Hej
Den afbillede tonearm ligner da meget godt en Acos/Rega 200 - som var standard monteret på tidlige Rega Planar 3.
MVH Jan |
|
|
Kun nemt være den. Men den skal så alligevel have separat stelledning.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Armen som ikke er den oprindelige, er nok for lav. Men på de fleste arme kan man godt løsne liften og
hæve den lidt. Den oprindelige arm har stel indbygget i det ene phonostik. Det har din nuværende arm ikke, så her skal du
have en separat stelledning på. Det skal blot være en ganske tynd ledning og den kan du montere i bunden på armen og
tilslutte den anden ende stel skruen på forstærkeren eller en af skruerne på kabinettet.  |
|
|
Aha, derfor der var en lille stump ledning, som en slags 'tredje ledning', som jeg ikke vidste hvad var til. Det er hermed ordnet.
Tak skal du have!
Nogle der kender noget til armen? Jeg ved ikke hvad den hedder. Er det en god arm? Noget specielt man skal vide, når man
skal hæve armen?
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aragon skrev:
Hej
MVHJan |
|
|
Så vidt jeg har googlet mig frem til er det en Acos/Rega 200 arm, der sidder på. Min model har dog et andet
'hoved'/pickupholder (se billedet). Er der nogen der ved hvorfor man har valgt at skifte armen ud på de nyere udgaver af
p3'eren og på alle de nye modeller af p1 og p2?
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sorenjoren
Rega lavede en helt ny arm i midtfirserne, da muligheden for at lave en konstruktion de havde tegnet år tidligere, pludselig var
der. Armen hed RB 300, der temmelig hurtigt blev en reference indenfor tonearme og for så vidt stadig er det den dag idag. Så
hvis man skulle svare på dit spørgsmål om "hvorfor de lavede en anden arm en Acos armen", ja så ville svaret være "fordi de
kunne lave en bedre.
Den oprindelige arm var et samsurium af engelske, japanske og danske dele og kunne forbedres.
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Men hvad er fobedringerne ved 300'eren?
Umiddelbart synes jeg 200'eren er fin, men hvis 300'eren er så banebrydende, vil jeg gerne vide hvad den kan.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2012 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en af de arme som tit sidder på en Rega i dag.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2012 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
| Her er en af de arme som tit sidder på en Rega i dag. 27_003718_Rega_RB250.jpg"> |
|
|
Bare lige fo en god ordens skyld. Dette er en RB 300, ikke?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2012 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.....RB250 og 300 ligner hinanden, men jeg ved dog ikke lige hvad forskellen er. Mener at RB250 er en billigere version at RB300.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2012 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....og jo. det er enten en RB250 eller RB300. Det er ikke altid det er det rigtige navn/type nr, der står ved billederne.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 27 Marts 2012 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sorenjorgen
Ikke for at være fræk men du spørger om hvorfor den 300 Rega arm er bedre end den gamle s- arm, og det kræver en længere forklaring om
Hele grundopbygningen i Regas pladespillere.
Og Rega bygger nogle andre principper end så mange andre pladespillerproducenter. Som eksempel kan nævnes at det er med fuldt overlæg at
Plinten på den nye Rega rp3 er beklædt med fenol, for at gøre plinten så let som muligt men med en betemt stivhed.
Mange andre ville tænke at plinten skal være så tung som muligt.
Og ang. hele udviklingen af deres arme, så svarer dit spørgsmål til at spørge om hvorfor man ikke kører Le Mans i en Ford T.
Mit råd er at læse en masse tråde om pladespillere for det er spændende og du lærer hele tiden noget.
Og jeg bekender gerne at jeg er vild med Regas tilgang til problemer med at rive så mange informationer op af en rille.
For i bund og grund er det jo det som sker.
Mvh. Highsky
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 27 Marts 2012 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Armen på fotoet er en RB250. Den kan kendes på det store kontralod, som er lavet af et billigere materiale end
wolfram-loddet på en RB300.
Desuden etableres nåletryk på en RB250 ved at dreje direkte på kontraloddet, hvilket gør at armen ikke er i balance.
Akselen er desuden af plast, hvor loddet på en RB300 sidder på en aksel af metal.
På en RB300 udbalancerer man først armen, og dernæst etableres nåletrykket med et fjedersystem, hvilket har til
følge at armen altid er i balance omkring de vandrette lejer.
Så vidt jeg ved er det også lejerne med finere tolerancer, som bruges i RB300. Alt i alt skulle det jo så gerne give en
bedre lydende arm. Men da man ikke kan købe en Rega med samme base men valgfri arm, skal man selv skifte rundt
for at sammenligne de to arme. Det kender jeg ikke nogen, som har gjort.
Den gamle Acos-Lustre arm var en pæn men ret uinspirerende arm, typisk for sin tid. Der var ikke tænkt meget over
vibrationsmønstre og afledning af energi fra pick-uppen i den tids arme. Rega-armen var en meget stor forbedring.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |