| Forfatter |
|
zhai Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bygget en DAC/preamp (Buffalo III med Legato 3.1) og en power amp (Hypex nC400), og da jeg connectede det hele, fik jeg nogle kraftige bang i højttalerne. Jeg fandt ud af at effekt-forstærkeren var ok, og fik et tip om at jeg måske skulle prøve med nogle DC blocking capacitors. Fandt også dette indlæg:
http://www.diyaudio.com/forums/twisted-pear/183663-legato-3- look-ma-no-caps-15.html#post2571667
Så jeg går ud fra at jeg skal have fundet mig nogle 4.7-10uf film caps.
Men er der nogen der kan give et link til passende capacitors, gerne fra en butik i dk?? Samt hvor mange jeg skal bruge, og hvordan de skal sættes ind i kredsløbet?
På forhånd tak!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søg og du skal finde! Det spørgsmål har været diskuteret til hudløshed. h ttp://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48963&KW =den+bedste+kondensatorLøsninger fra få kroner til mange tusinde for en enkelt kondensator. Er du sikker på den skal være så stor? Hvilken impedans ser din belastning ind i ?
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Gela Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 230
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke måle hvor meget DC der står på udgangen af DACen? Det burde være meget lidt.
NC400 har en indgangsimpedans på 104K. Med en 1uF giver det en grænsefrekvens på ca. 1,5 Hz. Den skal helst ikke være større end højst nødvendigt, så 1-2uF er passende.
Kondensatoren skal sidde i serie med signalet - derfor er den kritisk – en for hver kanal. Enten i udgangen på DACen eller i indgangen på forstærkeren. Prøv med en billig MKT-type (polyester) for at se om det løser problemet. Det sker der ikke noget ved. De fås f.eks. hos Elektronik Lavpris. De har også nogle Wima MKP som er en tand bedre/dyrere.
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 23 Marts 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
zhai skrev:
Jeg har bygget en DAC/preamp (Buffalo III med Legato 3.1) og en power amp (Hypex nC400), og da jeg connectede det hele, fik jeg nogle kraftige bang i højttalerne. Jeg fandt ud af at effekt-forstærkeren var ok, og fik et tip om at jeg måske skulle prøve med nogle DC blocking capacitors. Fandt også dette indlæg:
http://www.diyaudio.com/forums/twisted-pear/183663-legato-3- look-ma-no-caps-15.html#post2571667
Så jeg går ud fra at jeg skal have fundet mig nogle 4.7-10uf film caps.
Men er der nogen der kan give et link til passende capacitors, gerne fra en butik i dk?? Samt hvor mange jeg skal bruge, og hvordan de skal sættes ind i kredsløbet?
På forhånd tak!
|
|
|
Lad mig gætte... Du tænde effektforstærkeren først, og derefter din DAC? Nogle gange forekommer der knald/brag når man tænder for udstyr sat til effektforstærkeren. Så det behøves ikke at være DC. Desuden har Hypex altid haft DC blokerende kondensatorer ved indgangen, på deres print. Så der er ingen grund til at investere i det, da det allerede er på printet. Sæt det hele sammen, dog uden højttalere og uden musik. Mål DC på udgangsterminalerne hos effektforstærkeren. Giver den flere volt udsving (+/- er ligegyldigt)er der noget galt. Nogle milli-volt er helt ok. Ellers tænd effektforstærkeren til sidst for at undgå store brag.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
NC 400 er DC koblet, i UCD400 sider der et par dårlige elektrolytter i indgangen som hurtigst muligt bør fjernes.
Problemet kan løses ved at at tænde effektforstærkeren til sidst efter resten af systemet er faldet til ro, det er ikke sikkert at en kondensator løse problemet, da den puls der kommer er AC og derfor sikkert vil slipper igennem kondensatoren alligevel.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
zhai skrev:
og da jeg connectede det hele,
|
|
|
Kan det uddybes, gerne på dansk ? 
|
| Til top |
|
| |
zhai Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det er rimelig pinligt men jeg havde byttet om på pin 1 og 2 på xlr input på ncore - så er det vel ikke så mærkeligt at der var noget støj. Det er lidt provokerende at det ser ud til at alt andet var ok, jeg havde endda fået nogle ekstra kredsløb der styrede push button med LED til at fungere, og så skal det være sådan en fejl der stopper festen...
Anyway da jeg havde rettet fejlen, prøvede jeg at disconnecte legato-GND til xlr-out-GND kablet i dac'en, da jeg havde læst at dette ville fungere fint med ncore. Dette resulterede i noget lavfrekvent støj i højttalerne og intet andet. Derefter prøvede jeg med ovennævnte GND forbundet - og fik for første gang lyd fra ncore! Desværre var det kun i højre kanal, venstre støjede bare lidt. Og lyden var der kun i nogle få sekunder, så var der et klik og stilhed, så musik igen, klik og stilhed igen, osv. De perioder hvor der var lyd blev kortere og kortere.
Jeg er helt ude hvor jeg ikke kan bunde lige nu. Jeg har ikke ret meget viden om elektronik-teori, jeg har bare tænkt: "yay jeg kan få noget god lyd til billige penge hvis jeg tør lodde selv". Håber der er nogen der kan hjælpe.
Iøvrigt er der 9.41V common mode DC på de balancerede udgange. Der er ca 0.1 mV DC mellem + og -.
Jeg havde ikke tændt effektforstærkeren først, jeg går kraftigt ud fra at det udelukkende var min fejl med forbindelse af xlr der forårsagede bragene.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smid et par billeder op, så vi kan se hvad det sker.
Skidt med om det er lidt rodet osv. Det kan jo stadig lyde godt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
NC 400 er DC koblet, i UCD400 sider der et par dårlige elektrolytter i indgangen som hurtigst muligt bør fjernes.
Problemet kan løses ved at at tænde effektforstærkeren til sidst efter resten af systemet er faldet til ro, det er ikke sikkert at en kondensator løse problemet, da den puls der kommer er AC og derfor sikkert vil slipper igennem kondensatoren alligevel. |
|
|
For at være helt ærlig, så syntes jeg ikke at det indlæg er til megen hjælp... Først konstatere du at nC400 er DC koblet, derefter fortæller du ham at de er SÅ ringe og det kan ikke gå hurtigt nok med at fjerne dem! (Ja det skal nok hjælpe på evt. DC problemer.  ) Så siger du at problemet muligvis munder i, at systemet lige skal falde til ro, hvorefter du siger at DC kan slippe igennem en kondensator alligevel, fordi DC er AC? (Det var da heldigt at AC kan slippe igennem.  ) Det hjælper ikke folk, at snakke om lydkvalitet med eller uden DC-absorberende lyttere i indgangen, når emnet du egenligt selv kommentere på omhandler, hvor vidt DC kan komme igennem eller ej.
|
| Til top |
|
| |
zhai Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Du skal i hvert fald passe på at dine højttalerterminaler eller ledninger ikke rører kabinettet.
Særligt på amp5 billedet ser det lidt farligt ud. Bøj de der loddeøer lidt udad, så de ikke kan komme til at røre kabinettet.
Det er lidt svært at overskue kabelføringen i dac'en, så vær sikker på at det er efter forskrifterne.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hejsa.
Du skal i hvert fald passe på at dine højttalerterminaler eller ledninger ikke rører kabinettet.
Særligt på amp5 billedet ser det lidt farligt ud. Bøj de der loddeøer lidt udad, så de ikke kan komme til at røre kabinettet.
Det er lidt svært at overskue kabelføringen i dac'en, så vær sikker på at det er efter forskrifterne.
mvh
Præsten |
|
|
Du kom først. Venstre kanal (Set fra front mod bag) ser ud til at kunne røre kabinettet, som siden den er forbundet til stel, er det er jo en kortslutningen af udgangen på det sammenhængene modul. Det kan forklare hvorfor du høre er klik når lyden stopper. Det er nemlig SMPS'en der er forbinden som går i "over current protection mode" fordi udgangsterminalen er kortsluttet. Hvis det er et klik i højttalerne, som du høre, er det nok nCore modulet selv som har en beskyttelses kredsløb som slår til, i forbindelse med kortslutning. Jeg ved dog ikke om det er muligt for modulet at de sig selv som kortsluttet, hvis der ikke er noget signal at forstærker.? Det ser ud som om de har lavet en del "kolde lodninger", på bl.a. højttaler terminalerne. Det jeg mener er, at det ser ud som om overfladen tinnet skal binde sig til, ikke har været varmet nok op. Det kunne jo lede til at nogle ledninger er hoppe af deres lodde flade? Det ser i hvert flad sådan ud, på den venstre positive højttaler udgang.
|
| Til top |
|
| |
zhai Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja på billederne ser det ud som om der er fare for utilsigtet kontakt, men i virkeligheden er der heldigvis som minimum et par mm luft mellem øerne og kabinettet. Jeg har lige bøjet øerne lidt mere for en sikkerheds skyld. Der er ingen elektrisk kontakt mellem højttaler-plus-terminalerne og kabinettet. Der er fuld kontakt mellem minus-kontakterne og kabinettet, men jeg går ud fra at dette er meningen?
Der er nogle steder hvor jeg kun har fået loddetinnet til at flyde godt ud på den ene "side" af ledningen, hvor man kun kan se den anden, ikke-loddede side - der er en ret stor kontakt-overflade mellem ø og ledning, og har testet at kobberet sidder godt fast. Bør jeg lodde om alligevel?
Jeg har også spurgt på twisted pear audios side, og der var der en der mente at det nok var en dårlig lodning på legato boardet - den I/V stage jeg bruger. Det underlige er at s/e headphone output virker fint.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
kanonlyd skrev:
Problemet kan løses ved at at tænde effektforstærkeren til sidst efter resten af systemet er faldet til ro, det er ikke sikkert at en kondensator løse problemet, da den puls der kommer er AC og derfor sikkert vil slipper igennem kondensatoren alligevel. |
|
|
For at være helt ærlig, så syntes jeg ikke at det indlæg er til megen hjælp...Først konstatere du at nC400 er DC koblet, derefter fortæller du ham at de er SÅ ringe og det kan ikke gå hurtigt nok med at fjerne dem! (Ja det skal nok hjælpe på evt. DC problemer. )Så siger du at problemet muligvis munder i, at systemet lige skal falde til ro, hvorefter du siger at DC kan slippe igennem en kondensator alligevel, fordi DC er AC? (Det var da heldigt at AC kan slippe igennem. )Det hjælper ikke folk, at snakke om lydkvalitet med eller uden DC-absorberende lyttere i indgangen, når emnet du egenligt selv kommentere på omhandler, hvor vidt DC kan komme igennem eller ej.
|
|
|
Det var en service oplysning direkte til dig som nævnte at Hypex plejede at have DC blokerere, det har de ikke i den nye NC 400 og det er forståeligt fordi det forringede den ældre model UCD 400 temmelig voldsomt , der sad som jeg siger 2 dårlige elektrolytter i indgangen.
Plop i højtaleren som du også troede det drejede sig om løsses ikke altid med en kondensator, fordi plopet er AC og en kondensator lader AC passere, plop i højtaleren kan endda bliver forværret i visse situationer , og den eneste løsning er delay mellen hvornår de enkelte apparater bliver tændt.
Jeg foreslå så et "mekanisk delay" som du også selv gør, tænd udgangen til sidst efter at alt det andet er faldet til ro.
Man kunne også lave en elektronisk start af udgangen hvor man indfører et dalay inden højtaleren kobles på.
Nu viser det sig at det var nok slet ikke var det som var problemet.
Jeg tror at trådstarter iøjeblikket oplever at NC 400 slå fra og til hele tiden, og det gør NC 400 fordi der er noget galt, enten med NC 400 selv ,eller indputtet, eller belastningen.
|
| Til top |
|
| |
zhai Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hvis jeg fixer 2 stks af disse, burde det passe? cap 2.2 ufEr det korret at jeg bare indsætter én mellem plus-terminalen på dac'ens balancerede udgang og plus-pin på xlr out? Eller er det i gnd-signalvejen den skal indsættes?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
zhai skrev:
Så hvis jeg fixer 2 stks af disse, burde det passe?
cap 2.2 uf
Er det korret at jeg bare indsætter én mellem plus-terminalen på dac'ens balancerede udgang og plus-pin på xlr out? Eller er det i gnd-signalvejen den skal indsættes?
|
|
|
Du vil sætte et DC "filter" på indgangen nu? Jeg troede vi havde udelukket DC på indgangen? __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
zhai Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Folk ser ud til at være uenige om hvorvidt ncore har common mode dc filter, og folkene bag min dac anbefalede mig at prøve at sætte nogle ind. Hvordan mener du at vi havde udelukket dc som værende et muligt problem? Har du en teori der kan forklare de problemer jeg oplever? Lige for at opsummere: Først oplevede jeg høje bang da jeg tændte for dac og amp i forbundet tilstand. Derefter fandt jeg ud af at jeg havde bytte om på pin 1 og 2 i xlr, rettede dette - og da jeg tændte igen, fik jeg lyd i den ene kanal, som dog blev afbrudt efter nogle sekunder. Et andet råd jeg har fået er at "re-worke" legato boardet, og gik ud fra at personen mente at smelte allt loddetin'et igen, og måske tilføje noget mere, for at sikre at der ikke er nogen dårlige forbindelser. Jeg sidder dog stadig uden at vide hvor fejlen egentlig ligger, og om den er i dac'en eller amp'en. Jeg hælder dog mest til at den nok er i dac'en, og hvis den er dér, er den nok i legato boardet et sted. Det er dog lidt underligt, da s/e headphone out fungerer upåklageligt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
zhai skrev:
Folk ser ud til at være uenige om hvorvidt ncore har common mode dc filter, og folkene bag min dac anbefalede mig at prøve at sætte nogle ind.
Et andet råd jeg har fået er at "re-worke" legato boardet, og gik ud fra at han mente at smelte allt loddetin'et igen, og måske tilføje noget mere, for at sikre at der ikke er nogen dårlige forbindelser.
Jeg sidder dog stadig uden at vide hvor fejlen egentlig ligger, og om den er i dac'en eller amp'en. Jeg hælder dog mest til at den nok er i dac'en, og hvis den er dér, er den nok i legato boardet et sted. Det er dog lidt underligt, da s/e headphone out fungerer upåklageligt.
|
|
|
Du kan jo skifte inputtene mellem de to kanaler på effektforstærkeren. Hvis problemet flytter med over på det andet modul fordi du skiftede mellem kablerne bag på, ved du at problemet tilhøre den kanel fra DAC'en. Så er man jo nået frem til, noget meget mere brugbart. Jeg skal altså også lige høre om de klik du nævner i forbindelse med lyden forsvinder. Kommer de fra effektforstærkerens kabinet.? Altså et mekanisk klik ala relæ, eller kommer de fra højttalerne?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står føgende i manualen for lagato "It is important to note that while the balanced output differential offset can be completely nulled there will still be common mode DC bias on those outputs relative to GND. The user must be careful about this and if the next stage requires that there be no common mode DC bias then external AC coupling caps should be added to the balanced output. The single ended outputs DC offset can be completely nulled, so that if you using these you can have no AC coupling caps in the signal path at all."
Så det lyder fornuftigt at prøve med overføringskondensatorer, det er åbenbart lidt afhængigt af det apparatet der kommer efter om det kan lade sig gøre uden overføringskondensator eller der skal være en.
Du kan evt prøve at spørge Hypex de er flinke til at svarer på mail, jeg tror det var gået med UCD 400, men den nye NC 400 er som sagt DC koblet, Og måske gå det galt med den DC der tales om.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undre mig bare over hvorfor det kun forekommer ved et af modulerne.
|
| Til top |
|
| |