Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL 2226H på pension (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej Med Jer!

Jeg har fået skaffet mig nogle ældre JBL stumper , der i blandt et sæt 2226H´er, som har levet et lidt hårdt liv, både i natklub, og på farten, til en ok penge. Nu har jeg så fået gjort alle stumperne rene og pæne igen. Men jeg har en udfordring, for kunne rigtig godt tænke mig at få det nikotin af der sidder på membranen, både for og bag på. Har fået fjernet det værste, der sad løst og medium fast. For så ikke at de skal lide overlast, kunne jeg godt tænke mig at hører om I har nogle erfaringer, med at dette..? Det er som jeg ser det nogle fiber-pap agtig membraner.

Så et andet spørgsmål  Nu ved jeg at der er meget for og imod at lægge ny coating på ophænget, Men den yderste bølge på ophænget er næsten hvid, af mangel på det.. (det er smuldret af) Kunne man lægge et lille nyt lag på uden at ødelægge T/S ? eller skal man holde sig helt fra det? Og i så fald, hvilket mærke eller produkt kunne være bedst dertil?

På forhånd tak!

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ved sgu ikke hvordan du skal få nikotin af de membraner. Men jeg ville passe meget på med opløsningsmidler, da det
kan opløse det lim der holder pappet/fibrene sammen. Det er svært nok at få nikotin af vinduer, så hvordan det vil gå med
membraner, ved jeg ikke. Hvis der findes en mirakkelkur, vil jeg gerne kende dem :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Ja, lige præcis, valg opløsningsvæsker skal jo nok ikke ligefrem være en tilfældighed  Der er jo altid den mulighed at give dem nogle nye membraner... men men, vil hellere lige prøve at lege lidt. (Er stærkt motiveret af min nysgerrighed)  Det er bare ikke over kønt med gule kanter på membrnerne... men de spiller nu godt nok under test, så det må da være et tegn på holdbarhed..

Er der ellers nogen der har leget med coating, og har erfaringer derpå?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Inden du bruger alt for meget tid på de enheder... har du set efter om stoffjederen(spiderne) stadig er ok, for hvis den er blevet slap skal der en recone til.

mht. afrensning af nikotin så er det nok tvivlsomt om du kan rense det hele af, en anden løsning kan være at indfarve membranen f.eks. med narvsværte som ikke tilfører nogen vægt af betydning. 

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Den stoffjeder, kantophænget, eller "membranen" under selve membranen? eller??

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Under membranen, er ofte gullig i farven. Når du holder enheden med magneten pegende mod jorden må stoffjederen ikke synke for langt ned, den skal helst være rimelig spænstig.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke få nikotinen / tjæren af sådan en enhed - det er noget fedtet snask, der gnaver sig fast.

Jeg har selv forsøgt mig med at rense et par fiberpap-membraner i et par gamle højttalere, og dertil brugte jeg husholdningssprit. Både tjære og nikotin kom af, og enhederne så sådan set fine og nye ud, men efter ganske kort tids brug (få uger) begyndte membran-materialet at blive porøst og smuldre.

Kan jeg ikke anbefale

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Under membranen, er ofte gullig i farven. Når du holder enheden med magneten pegende mod jorden må stoffjederen ikke synke for langt ned, den skal helst være rimelig spænstig.

Fint nok, jeg skulle bare lige være sikker på, at det var den samme vi snakkede om. Den har det helt fint. Er kun med 3 "store" bølger, og virker til at være i god stand.

NitroBlast skrev:

Du kan ikke få nikotinen / tjæren af sådan en enhed - det er noget fedtet snask, der gnaver sig fast.

Jeg har selv forsøgt mig med at rense et par fiberpap-membraner i et par gamle højttalere, og dertil brugte jeg husholdningssprit. Både tjære og nikotin kom af, og enhederne så sådan set fine og nye ud, men efter ganske kort tids brug (få uger) begyndte membran-materialet at blive porøst og smuldre.

Kan jeg ikke anbefale

Det er jeg ked af! Håber ikke det var alt for sjældne/dyrer enheder  Men tak ordene, for ja, det er nemlig noget rigtig ulækkert/fedtet noget.  Det er ikke så JBL agtigt sådanne nogle fesen-gule membraner...  det er lidt sjovt, for det gule har samlet sig ude omkring ophænget, og ikke inde ved voice coil. Det ser lidt sjovt ud.. Men ok... det bliver med frontstof indtil det bliver til nye membraner... ser det ud til.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

exciter skrev:
Under membranen, er ofte gullig i farven. Når du holder enheden med magneten pegende mod jorden må
stoffjederen ikke synke for langt ned, den skal helst være rimelig spænstig.

Fint nok, jeg skulle bare lige være sikker på, at det var den samme vi snakkede om. Den har det helt fint. Er kun med 3 "store" bølger, og virker til
at være i god stand.

NitroBlast skrev:

Du kan ikke få nikotinen / tjæren af sådan en enhed - det er noget fedtet snask, der gnaver sig fast.

Jeg har selv forsøgt mig med at rense et par fiberpap-membraner i et par gamle højttalere, og dertil brugte jeg husholdningssprit. Både tjære og
nikotin kom af, og enhederne så sådan set fine og nye ud, men efter ganske kort tids brug (få uger) begyndte membran-materialet at blive porøst og
smuldre.

Kan jeg ikke anbefale

Det er jeg ked af! Håber ikke det var alt for sjældne/dyrer enheder  Men tak ordene, for ja, det er nemlig noget rigtig ulækkert/fedtet noget.

Det er ikke så JBL agtigt sådanne nogle fesen-gule membraner...  det er lidt sjovt, for det gule har samlet sig ude omkring ophænget, og

ikke inde ved voice coil. Det ser lidt sjovt ud.. Men ok... det bliver med frontstof indtil det bliver til nye membraner... ser det ud til.

Hvorfor bestiller du ikke hos jbl et sæt nye membraner i stedet for tænker det vil da gøre en del for dig selv ved det.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
M.M.M. skrev:

exciter skrev:
Under membranen, er ofte gullig i farven. Når du holder enheden med magneten pegende mod jorden må
stoffjederen ikke synke for langt ned, den skal helst være rimelig spænstig.

Fint nok, jeg skulle bare lige være sikker på, at det var den samme vi snakkede om. Den har det helt fint. Er kun med 3 "store" bølger, og virker til
at være i god stand.

NitroBlast skrev:

Jeg har selv forsøgt mig med at rense et par fiberpap-membraner i et par gamle højttalere, og dertil brugte jeg husholdningssprit. Både tjære og
nikotin kom af, og enhederne så sådan set fine og nye ud, men efter ganske kort tids brug (få uger) begyndte membran-materialet at blive porøst og
smuldre.

Kan jeg ikke anbefale

Det er jeg ked af! Håber ikke det var alt for sjældne/dyrer enheder  Men tak ordene, for ja, det er nemlig noget rigtig ulækkert/fedtet noget.

Det er ikke så JBL agtigt sådanne nogle fesen-gule membraner...  det er lidt sjovt, for det gule har samlet sig ude omkring ophænget, og

ikke inde ved voice coil. Det ser lidt sjovt ud.. Men ok... det bliver med frontstof indtil det bliver til nye membraner... ser det ud til.

Hvorfor bestiller du ikke hos jbl et sæt nye membraner i stedet for tænker det vil da gøre en del for dig selv ved det.

Fordi jeg ikke har råd, lige nu og her

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Æv da det er da ikke godt, bliver nød til at spørge hvorfor køber sådan et sæt mishandlet sæt hter ?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hvis membran overfladen kan tåle fugt fra vand og sæbe, skal du gå farvehandleren Flügger og købe en sæbe, der hedder Flurén 37. Den snupper nicotin. Til Jer, der ønsker tilsvarende vasket af på træværk og glasflader, er det vejen frem. Der er den mest effektive sæbe inden for malerfaget.  

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hvis membran overfladen kan tåle fugt fra vand og sæbe, skal du gå farvehandleren Flügger og købe en sæbe, der hedder Flurén 37. Den snupper nicotin. Til Jer, der ønsker tilsvarende vasket af på træværk og glasflader, er det vejen frem. Der er den mest effektive sæbe inden for malerfaget.  

I følge databladet er der alkohol (sprit) i Fluren 37, og derfor er jeg ikke sikker på, at det er en god idé at bruge.

http://gm.flugger.com/dk/prodsikk.dll?SPROD=ON&SPROD-NR= 37+GRUNDRE&GO=Vis+udskrift

Den metode jeg brugte var 1 del sprit til 2 dele vand og så en smule universalrengøring (hvilket er en effektiv blanding, der fjerner tjære og nikotin), og det kostede altså et sæt højtalere (som for øvrigt var noget billigt føtex-halløj, der vist hed DanLine - så skaden var ikke grædeværdig).

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Lækkert råd har man sgu altid brug for så allanowich se det er netop derfor der findes et godt fora

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Dét må jeg simpelthen tjekke ud! Om ikke andet er det da et forsøg værd!  Fedt!

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

allanowich skrev:

I følge databladet er der alkohol (sprit) i Fluren 37, og derfor er jeg ikke sikker på, at det er en god idé at bruge.

http://gm.flugger.com/dk/prodsikk.dll?SPROD=ON&SPROD-NR= 37+GRUNDRE&GO=Vis+udskrift

Den metode jeg brugte var 1 del sprit til 2 dele vand og så en smule universalrengøring (hvilket er en effektiv blanding, der fjerner tjære og nikotin), og det kostede altså et sæt højtalere (som for øvrigt var noget billigt føtex-halløj, der vist hed DanLine - så skaden var ikke grædeværdig).

Tak for linket Nitro

Kommer udfordringen ikke når det handler om behovet for eftervaskning?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke lave en kraftig blanding. Så den smule sprit, der kan være i, vil jo være godt tyndet. Til en liter vand kommer man et par hætte fulde sæbe i. Til andre overflader end membraner kan man komme mere i.  Efterskyldning/vaskning er kun nødvendig ved en kraftig blanding.  

Ved egentlig afvaskning i hjemmet, kan man lade sæbeblandingen sidde i nogle minutter og så vaske af, hvis det er særligt slemt. Vasker nemt nicotin lofter rene.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Man skal ikke lave en kraftig blanding. Så den smule sprit, der kan være i, vil jo være godt tyndet. Til en liter vand kommer man et par hætte fulde sæbe i. Til andre overflader end membraner kan man komme mere i.  Efterskyldning/vaskning er kun nødvendig ved en kraftig blanding.  

Ved egentlig afvaskning i hjemmet, kan man lade sæbeblandingen sidde i nogle minutter og så vaske af, hvis det er særligt slemt. Vasker nemt nicotin lofter rene.

Det er rigtigt. Jeg tænkte bare, at membranen jo nok suger en smule af det stads ind i fibrene, hvor det kan lave ulykker. Men man kan jo altid prøve og det værste, der kan ske, er at membranerne skal skiftes - hvilket i forvejen er sidste løsning

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
allanowich skrev:

Det er rigtigt. Jeg tænkte bare, at membranen jo nok suger en smule af det stads ind i fibrene, hvor det kan lave ulykker. Men man kan jo altid prøve og det værste, der kan ske, er at membranerne skal skiftes - hvilket i forvejen er sidste løsning

Ja, man skal jo nok være lidt stratetisk i sin afvaskning, give det gode muligheder for at tørre op hele tiden. Men det er da rigtigt, i værste tilfælde er det jo alligevel nogle nye membraner

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes