| Forfatter |
|
Gammelfar Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 28 Marts 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der nogen der har erfaringer med at få kikket på lejer i arme. Jeg har en Stax UA 7 der på et tidspunkt må have fået en ublid medfart, og den har ligesom om der er et dødt punkt når jeg lader den "svæve" i balance uden påmonteret pick up.
Er der nogen der ved hvor man kan få kikket på det samt hvad sådan noget kan koste...
Mvh
Kim __________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 Marts 2012 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hvis du spænder lidt vægt på huset og udbalancerer armen som normalt, - er fejlen der så stadig?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 Marts 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også være de tynde ledninger i armen, der hvor de går ned gennem lejet. prøv at checke det , for det har jeg selv været ude for.
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2012 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammelfar skrev:
|
Hej
Er der nogen der har erfaringer med at få kikket på lejer i arme. Jeg har en Stax UA 7 der på et tidspunkt må have fået en ublid medfart, og den har ligesom om der er et dødt punkt når jeg lader den "svæve" i balance uden påmonteret pick up.
Er der nogen der ved hvor man kan få kikket på det samt hvad sådan noget kan koste...
Mvh
Kim
|
|
|
Undskyld, men kom lige til at læse det rigtigt. Du kan da ikke få din arm i balance (svæve vandret) hvis du ikke har pick'up/hus på armen. Dette giver ingen mening.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Carsten Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Det er ikke et problem at finde balancepunktet - uanset om der er monteret pick up hus med eller uden pick up. Det kan næsten altid lade sig gøre, men problemet er, at den hænger - dvs lejerne bevæger sig ikke frit. Det er klart, at jo mere vægt der kommer på, jo mere utydeligt vil det blive, men man kan da altid få armen i balance - uanset belastningen med pick up og hus (inden for den grænse kontraloddet giver muligheder). Dette giver også lidt af mine overvejelser vedr. Allanowich' svar, da den ekstra vægt blot vil medvirke til at camouflere det egentlige problem, nemlig at lejerne ikke bevæger sig helt frit. Derfor vil jeg stadig gerne høre fra nogen der måtte have erfaringer at få kikket på lejer samt hvad sådan noget kan koste... Mvh Kim
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at du skal ikke udbalance armen uden at pick'up'en er monteret. Uden pick'up vil kontraloddet være for tungt.
carsten
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammelfar skrev:
| ......den har ligesom om der er et dødt punkt når jeg lader den "svæve" i balance uden påmonteret pick up. |
|
|
Det i sig selv er ikke interessant - det er armens opførsel i normal tilstand, der betyder noget.
Næsten alle lejer kan opføre sig lidt mærkeligt, når de ikke er "belastet" korrekt.
Kender ikke din arm, men på mange arme, kan man dreje lejerne en smule, så "belastningen" ligger på en anden del af lejeskålen, armen kan jo være temmeligt godt brugt, og derfor have fået en svaghed. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre meget almindeligt at når man spørger i øst svarer folk i vest. Du har ret når du antager at armen skal bevæge sig frit i alle retninger, når den er ubalanceret, Som tommelfingerregel skal armen bevæge sige i begge planer frit, når man puster forsigtigy på den!. Kender ikke den specifikke arm, men er lejeskålene ikke justerbare? Hvis de er, kan du med fordel forsøge at at justere og smøre med en smule tynd olie, hvis du vrider forsigtigt i begge retninger i armbasen kan du hurtigt konstatere om der er slør, hvis det er tilfældet strammer du indtil det er væk, og modsat kan ingen slør indikere at lejerne er strammet for meget. som tidligere beskrevet kan ledningerne også være synderen. Prøv dig forsigtigt frem, og god jagt
Hans
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10, nu vrøvler du igen, ligesom dengang du tilbød en mand at fylde hans REGA op med fugemasse indeni  , og nej, der går ikke nogen ledninger ned igennem noget leje på en STAX arm, det er virkelig synd for en trådstarter, at skulle bringes så langt ud på glatis, fordi folk ikke aner, hvad de taler om  . Stevns den eneste med brugbart indlæg. Gammelfar, har selv haft det problem med min UA-9, der sidder 2 miniature-kuglelejer indeni, hvor min også havde et dødt punkt, hev det ene leje ud, dyppede det i syrefri olie, snurrede det 500 gange rundt og monterede det igen, den har fungeret 100% det sidste 8 år og spiller stadig hver dag  . Hvis du ikke har mod på at fixe den selv, så send mig en PB, skal gerne se på den for dig  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoyDk
Den Stax UA9, er den ikke 1 punkts ophængt? Den kan jo vippe, når man tager fat i de to lodder. Kan ikke huske om 7'eren også er det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, den er ikke , 9´eren og 7´eren er ens indeni "dåsen" . Allanowhich, underligt spørgsmål, når jeg lige har beskrevet den ovenover .
Tillæg: Hvis du kan vippe den på de to lodder, er lejerne gået løse inden i huset. Det er kun de to lodder og kablingen indeni der er til forskel på 7 og 9 plus kulfiberarm på 9´eren . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle
Dette er nok det mest pinlige indlæg jeg nogen sinde har skrevet... Jeg har været ejer af min "Stax" arm i 25 år nu hvoraf den de sidste 10 år har stået i hi. Da jeg i sin tid købte den var det som en Stax UA 7 og det har jeg aldrig betvivlet (NETTET VAR JO NÆSTEN IKKE OPPE PÅ DET TIDSPUNKT!!) - en af mine rigtig gode venner - nørd om en hals - var med da vi købte den, men men men...
Jeg har da aldrig tjækket at det var rigtigt!!!
Nu ville jeg lige se forskellen på UA 7 og UA 9 for selv at se forskellen... OG DET LIGNEDE SLET IKKE!!!!
NU HAR JEG KIKKET VIDERE I BILLEDARKIVER OSV, OG FOR FØRSTE GANG TJÆKKET ÆGTHEDEN AF MIT KØB...
Som alle på nuværende tidspunkt nok har gættet, så er det ikke en Stax.... Den gode nyhed er så, at nu har jeg fundet ud af hvad det er jeg ejer - det er en Fidelity Research FR 54...
Som sagt er jeg rigtigt pinligt berørt, men sådan er livet en gang i mellem, så SORRY GUYS.
Hvis der er nogen der stadig har lyst og energi til at hjælpe, så er jeg stadig modtagelig.
Med venlig hilsen
Kim
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
GAMMELFAR  , det kunne jo være p.g.a. at brugernavnet overhovedet ikke er vildledende  , vær ikke ked af det, det er også sket for mig, spørg bare allanowich  . FR-54 har pinollejer i begge sider som de fleste fra den gang, og så gi´r Roskams indlæg god mening. Prøv at løsne kontramøtrikken i den ene side, og skru pinolen en lille bitte smule udaf (mod uret), for meget gi´r slør, for spændt gi´r for meget friktion, hvis selve armen ikke er centreret i gaflen, der drejer sideværs, må du evt. løsne begge og justere, så den er centreret. Håber, det gi´r mening  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mente da bestemt jeg i sin tid læste, at den er et-punkts ophængt i stil med Mørch UP4 armen. Min kammi har den selv på et Denon DP75 værk og her kan man tippe armen sidelæns, når man tager i de to udliggere ved omdrejnings punktet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror s´gu du har læst forkert, den var sgu ikke 1 punkts ophængt da jeg havde den skilt ad sidst , de to kontravægte/udliggere sidder i øvrigt fast og kan ikke justeres, så med kontravægten lige i midten, er der ingen muligheder for at udbalancere en højre/venstre tipning af armen, såååååååhhhh .
http://www.vinylengine.com/library/stax/ua-9.shtml
Anden linie i Specifications, havde den været 1-punkt, havder der nok stået uni-pivot . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
|
Tror s´gu du har læst forkert, den var sgu ikke 1 punkts ophængt da jeg havde den skilt ad sidst , de to kontravægte/udliggere sidder i øvrigt fast og kan ikke justeres, så med kontravægten lige i midten, er der ingen muligheder for at udbalancere en højre/venstre tipning af armen, såååååååhhhh .
http://www.vinylengine.com/library/stax/ua-9.shtml
Anden linie i Specifications, havde den været 1-punkt, havder der nok stået uni-pivot . |
|
|
Nej, jeg har ikke læst forkert, men det er istedet en forkert info der så har stået. Derfor har denne lækre arm, som er lidt længere end normalt (10") stået som en et- punkts ophængt arm i alle disse år. Men så har jeg da nu fået den rigtige info og bedre sent end aldrig, ikke?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, ligesom vi plejer, ikk´?    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Jo, ligesom vi plejer, ikk´?   |
|
|
Jo, vi ka' bare det knold dér.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |