Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 18:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rør til forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 April 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hey Joe,

Jeg har 3 stk. National 12au7a - gold i min forstærker.

Hvornår er de klar til udskiftning ? - begynder det at påvirke ydelsen med alderen ?

Hvilke rør er gode at bruge i sådan en sag ?

12au7a er de nærmest kompatible med andre typer ?

Hvad taler man om prismæssigt ? - og jeg vil ikke bruge uanede summer :)

Er der noget her. Kan det betale sig at købe brugt ?

http://home20.inet.tele.dk/viborghifi/til_salg.htm

Ellers andre steder jeg kan få rør ?

/Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv hos www.pyndt.dk - han har et meget spændende lager af NOS og NIB

Iøvrigt har du ingen garanti for at de brugte rør kun har kørt det sælger skriver, jeg vil klart anbefale at købe hos en aut. forhandler, og Pyndt har jeg brugt mange gange, han er 100% til at stole på.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Tak.

Jeg ved ikke noget om det, hvad med nogle gode råd ?

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Her er et godt link med div. rør og ligeledes forklaring om de forskellige typer.

http://www.thetubestore.com/index.html

Her er lidt mere om dit rør.

http://www.thetubestore.com/12au7types.html

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

f**k.

De rør der sidder i min maskine koster 367 kr. ex. moms. stykket på elfa.se som jeg kan se det !. Arg. Men der står at National er produceret i USA, mine er fra kina  Det er jo fuldstændigt sindsygt dyrt at skifte ud. 1500 kr. for en forforstærker. Så virker det sgu godt nok nu !. ha-ha

Men hvordan ser jeg, at de er klar til udskiftning ?

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 April 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke se på røret om det skal skiftes medmindre at det er defekt. Og du skal ikke give 367 kr/stk for et 12AU7 rør.

National betegnelsen kan betyde hvad som helst, som du selv siger er dine produceret i Kina. Du burde kunne skifte dine egne 12AU7 rør ud for omkring 300,- kr for nogle gode typer (omkring 100,-/stk)

Dem du kan bruge som er identiske er: ECC82, ECC802, E82CC, 6189,5814, 5963 og masser af andre betegnelser, desuden kan de have bogstaver bag betegnelsen som 6189W, 5814A, ECC82S osv.

De rør du nævner i linket http://home20.inet.tele.dk/viborghifi/til_salg.htm er alt for dyre, og der er ingen garanti for at de har kørt 200 timer og hvad der ellers står.

Pyndt er som sagt en god forhandler, forhør dig på eksempelvis JJ ECC82 som også sælges under navnet Ruby ECC82CZ og Electro Harmonix 12AU7EH er også god, alternativt kunne du prøve med Philips/sylvania JAN 6189W som også burde kunne fås til omkring 75-100 kr.

Andre steder i DK er bl.a. Audio Consult og Lydbutikken

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

OK. Tak, det er mere betryggende.

Det betyder altså at med mindre der kommer lyd ud af maskinen, så er rørene ok eller hva ?

Hvorfor sælger elfa 12au7a rør til 450 kr ?

Kramer

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Det betyder altså at med mindre der kommer lyd ud af maskinen, så er rørene ok eller hva ?

Nej, det betyder det ikke. Når rørene er slidt, vil der opstå forvrængning og dårligere lyd. I mange forforstærkere kører rørene ikke ret hårdt, især ikke 12AU7 samt 12AX7, så der kan de ofte holde i årevis. Hvilken forforstærker er det du har?

Sikkert fordi der ikke er mange der køber rør hos Elfa. 450 kr er ikke værd at betale for et 12AU7 rør. Mange gange er NOS rør (New Old Stock) meget dyre, og tit ser man også brugte rør betegnet som NOS (se på det link du nævnte), men den produktion der finder sted for tiden er virkelig god, især JJ fra slovakiet, som måler meget fint og har forholdsvis tætte tolerancer, og nok er det mest støjsvage 12AU7/ECC82 rør der kan købes.

Tubeman

Kramer

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 April 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

jeg skrev en mail til Karsten fra viborg hifiklub med henblik på køb af rør, og han virkede som en meget reel fyr. Jeg kan ikke vurdere om han tager for meget for rørene, men han var flink til at give råd og vejledning, synes jeg!

VH. Malthe

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:
kramer71 skrev:

Nej, det betyder det ikke. Når rørene er slidt, vil der opstå forvrængning og dårligere lyd. I mange forforstærkere kører rørene ikke ret hårdt, især ikke 12AU7 samt 12AX7, så der kan de ofte holde i årevis. Hvilken forforstærker er det du har?

Sikkert fordi der ikke er mange der køber rør hos Elfa. 450 kr er ikke værd at betale for et 12AU7 rør. Mange gange er NOS rør (New Old Stock) meget dyre, og tit ser man også brugte rør betegnet som NOS (se på det link du nævnte), men den produktion der finder sted for tiden er virkelig god, især JJ fra slovakiet, som måler meget fint og har forholdsvis tætte tolerancer, og nok er det mest støjsvage 12AU7/ECC82 rør der kan købes.

Tubeman

Kramer

Hej !

Ja, målinger siger egentlig ikke ret meget om et rørs performance !............. Ærgerligt nok !............ Det hele ville være meget nemmere, hvis man var i stand til at måle hvad der lyder bedst - det gælder iøvrigt inden for al HiFi ????????

Nå, men jeg har prøvet at køre med JJ rør, og Sovtek rør osv. osv. osv., og de måler sikker allesammen vældigt fint. Men når det kommer til lyden, kan du overhovet ikke bruge målingerne til noget !............... Her er der kun en ting der dur - "lyttebøfferne". Et godt anlæg; (så man kan høre forskel på tingene) og så igang med at teste !............... På denne måde kan man få en indikation om de forskellige rørs lydmæssige egenskaber !............... Men pas på; der er ingen regler uden undtagelse - så skal man være helt sikker på hvordan et  rør opfører sig i en given situation er man nødt til at prøve !............. Der er ingen der har sagt at det skal være let !....................

Det var bare min ydmyge holdning til dette emne !

Og så lige en ting "Tubeman" - hvilken ret har du til at betvivle mine ord mht. hvor længe de forskellige rør har kørt ?.................. Er der en der ved det, så er det vist undertegnede !..............

Hvor vidt rørene er dyre eller ej, se de er er jo det helt store spørgsmål !.............. En ting er sikker; i forhold til ydelsen er de ikke dyre !............... Ud over dette, står jeg helt inde for de ting jeg både siger og skriver om de forskellige rørs "typiske" lydmæssige ydelse (jeg har mulighed for at teste dem på et OK system !). Oplever jeg, at en jeg har solgt (vejledt) rør til, ikke er tilfreds, tager jeg selvfølgelig affære og sørger for at få rette op på det !.............

Mvh

Carsten

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 April 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

f**k.

De rør der sidder i min maskine koster 367 kr. ex. moms. stykket på elfa.se som jeg kan se det !. Arg. Men der står at National er produceret i USA, mine er fra kina  Det er jo fuldstændigt sindsygt dyrt at skifte ud. 1500 kr. for en forforstærker. Så virker det sgu godt nok nu !. ha-ha

Men hvordan ser jeg, at de er klar til udskiftning ?

JJ ECC82 er vær at købe , eller mullard ECC82 .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer71

Da jeg selv havde rør benyttede jeg mig af Audio Consult, Tube And Parts og Pyndt.

Alle tre forhandlere har stor ekspertise og er meget beredvillige til at dele deres viden, iøvrigt har alle en god service.

mht. priser på rør, så kan de godt være meget forskellige fra forhandler til forhandler, ofte kan du finde NOS-rør til priser som ikke kan retfærdiggøre et brugtkøb.

Jeg vil ikke anbefale et brugtkøb af rør og slet ikke fra én som jeg ikke kender, jeg vil helt klart holde mig til en aut. forhandler.

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 12 April 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej !

Hvis bare jeg kunne købe de "rigtige" rør brugt !.............. Tilspilning af rør, er ikke noget man bliver afhængig af - det tager let imellem 100 og 300 timer før end et givent rør lyder som det skal (utilspillede rør er som oftest ikke nogen særlig nydelse at ligge øre til !). Når man (som jeg) eksperimenterer en del med rør (man skulle jo nødigt gå glip af noget - det rigtige rør kan gøre en verden til forskel !), er det indiskutabelt en fordel at rørene ikke er nye (selvølgelig skal de heller ikke være totalt udbrændte - kan let måles). På denne måde undgår man en masse spildtid (i mens rørene bliver spillet til !).

Men selvfølgelig !............ Ved man at det er det helt rigtig rør man har gang i, er det selvfølgelig meget rart (læs: ikke noget problem) at det er nyt/ubrugt !................ Men hvornår er det lige man ved det ?

Mvh

Carsten

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:
Tubeman skrev:
kramer71 skrev:

Hej !

Ja, målinger siger egentlig ikke ret meget om et rørs performance !............. Ærgerligt nok !............ Det hele ville være meget nemmere, hvis man var i stand til at måle hvad der lyder bedst - det gælder iøvrigt inden for al HiFi ????????

Nå, men jeg har prøvet at køre med JJ rør, og Sovtek rør osv. osv. osv., og de måler sikker allesammen vældigt fint. Men når det kommer til lyden, kan du overhovet ikke bruge målingerne til noget !

Det er rigitgt, det har jeg heller ikke påstået.

............... Her er der kun en ting der dur - "lyttebøfferne". Et godt anlæg; (så man kan høre forskel på tingene) og så igang med at teste !............... På denne måde kan man få en indikation om de forskellige rørs lydmæssige egenskaber !............... Men pas på; der er ingen regler uden undtagelse - så skal man være helt sikker på hvordan et  rør opfører sig i en given situation er man nødt til at prøve !............. Der er ingen der har sagt at det skal være let !....................

Der er selvfølgelig stor forskel på om et rør sidder som cathodefølger eller som spændingsforstærker eller noget helt andet. Ligesom arbejdspunktet også har en del at sige. Derfor kan man sjældent bruge de tests eller reviews af rør der ligger rundt omkring på nettet til noget som helst.

Det var bare min ydmyge holdning til dette emne !

Og så lige en ting "Tubeman" - hvilken ret har du til at betvivle mine ord mht. hvor længe de forskellige rør har kørt ?.................. Er der en der ved det, så er det vist undertegnede !..............

OK, det var ikke for at fornærme, nu kan jeg godt se når det står skrevet at det kunne forstås sådan. Jeg ved bare at det ofte forholder sig sådan, men jeg siger ikke dine er sådan. Hvis du garanterer det er rigtigt, så tager jeg dine ord for gode varer.

Hvor vidt rørene er dyre eller ej, se de er er jo det helt store spørgsmål !.............. En ting er sikker; i forhold til ydelsen er de ikke dyre !

Det kan der vel være uenighed om, det er højere priser end hvad jeg solgte nye rør til, men måske var jeg bare for billig.

............... Ud over dette, står jeg helt inde for de ting jeg både siger og skriver om de forskellige rørs "typiske" lydmæssige ydelse (jeg har mulighed for at teste dem på et OK system !). Oplever jeg, at en jeg har solgt (vejledt) rør til, ikke er tilfreds, tager jeg selvfølgelig affære og sørger for at få rette op på det !.............

OK. Det var ikke for at nedgøre dig og dine rør, jeg så linket han havde postet, og kommenterede det. Jeg synes stadig rørene er for dyre, og du har vel selv oplevet at når man køber brugt, at man kan købe katten i sækken.

Jeg undskylder hvis jeg har trådt dig over tæerne, det var ikke min hensigt.

Tubeman

Mvh

Carsten

Hans
Branchemedlem
Branchemedlem
ArtSound

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 12 April 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Kramer71, jeg vil nu også anbefale dig at prøve andre rør end de anbefalede Sovtek, Electro Harmonix ect.

Af de rør som produceres i dag, er JJ nok dem jeg bedst kan anbefale. Men du kan for så få flere penge få et rør som i mine ører er langt bedre.

Mullard ECC82, måske Brimar, tyske Siemens ses også rimeligt tilsalg af og til. Andre jeg kan anbefale er fx de ældre Amperex

Til top Vis Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Besøg Hans's Websted

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Det skal nok også lige nævnes at Kramer, så vidt jeg forstod det, efterlyste nogle mere prisbillige rør, og man går absolut ikke galt i byen med JJ ECC82 eller Philips 6189W, som oftest kan fås under 100 kr/stk.

Tubeman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes