Emne: Hvilke højttalere skal jeg vælge? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jacobwh Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 10 April 2012 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Det skal siges at jeg er lidt ny i alt det her hi-fi, så bær over med mig hvis der er ting som jeg ikke helt har styr på :)
Det er tid til at jeg skal have mig nogle nye højttalere til mit værelse, som er på 16-17 kvadratmeter. Jeg skal spille mest fra
min pladespiller, men også lidt fra iPod'en. Jeg lytter til meget forskellig musik fra alle slags genrer. Jeg kan godt lide
kunstnere som Led Zeppelin, Pink Floyd, Bob Marley, Fleet Foxes, men jeg har også en stor kærlighed til elektronisk musik.
1. Spørgsmål - Jeg har kigget både på passive hifi højttalere og aktive studiomonitors - Skal jeg vælge aktive eller passive
højttalere, og hvis aktive kan gøre det, er et par gode studio monitors så en mulighed? (Jeg har kigget på KRK RP 5)
2. Spørgsmål - Inde i hifi klubben fik jeg anbefalet Dali Zensor 1. Hvilke erfaringer har i med dem? Er der nok bas i, fx hvis
jeg lyttede til elektronisk musik med meget bas i? Altså, tror i generelt de ville kunne dække min behov?
Jeg fik anbefalet Denon PMA-510 AE forstærkeren, hvis jeg købte Dali Zensor 1 højttalerne. Hvis der skulle vise sig at være
behov for det, ville det så være muligt at tilslutte en subwoofer til anlægget?
Det skal sige at jeg hører musikken ca. 1,5 til 2 meter fra højttalerne.
Mange hilsener Jacob WH :)
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 10 April 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jakob,
Små højttalere er generelt ramt af fysikkens love, og kan derfor ikke levere samme bas som større. Med reolhøjttalere har du derfor allerede afskåret dig fra det store bastryk.
Når det er sagt er der efterhånden mange små højttalere der klarer det forbløffende godt. Dali er imidlertid ikke kendt for at høre til de mest basstærke højttalere, men har til gengæld mange andre kvaliteter. Om de kan leve op til dine behov kan kun dine ører afgøre. Tag noget musik du kender rigtig godt med ned i butikken, tag en god lytter. Sørg for også at høre andre højttalere til sammenligning. Og sørg for at der bruges en forstærker i den prisklasse du har tænkt dig at købe i. Naturligvis helst den du overvejer.
Denon kan ligesom Dali være en anelse "tynde" i lyden, uden det store bastryk. Så komboen kan tilsammen være forkert til dine ønsker. Så hør lidt forskellige kombinationer - helst med samme musik, så du kan sammenligne.
Og inden du beslutter dig, så tag en turne rundt til et par andre forhandlere, og hør hvad de har af muligheder. Du vil blive overrasket over hvor stor forskel der kan være i lyden på forskellige højttalere/forstærkere.
Hvis du forelsker dig i noget der ligger over dit prisniveau, kan du overveje at lede efter det brugt. Kig her på siden, den blå avis eller:
http://www.hifishark.com/
Hifishark er en søgeside der samler annoncer fra en lang række brugtfora. Hvis du søger efter noget specielt, kan du bare skrive det i søgefeltet øverst.
Rigtig god jagt
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret! :) -Er det så mere gulvhøjttalere jeg skal gå efter? :)
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 10 April 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger jo bl.a. af om du har plads
Men når du skriver at du sidder meget tæt på højttalerne kan der være en ide i at holde fat i at kigge på reol/standerhøjttalere. Gulvhøjttalere har jo 3 (eller flere) enheder, fordelt på et større areal end små højttalere. Hvis du sidder for tæt på, risikerer du at den enhed der er tættest på ørehøjden kommer til at dominere. Men ingen tvivl om, at gulvhøjttalere som udgangspunkt kan levere større bastryk - alene i kraft af det større membranareal. 2-vejs højttalere er til gengæld ofte mere præcise, og det er lettere at få 2 end 3 enheder til at spille godt sammen. Det der lyder godt i dine ører er det rigtige for dig.
Men kom ud og lyt  Jeg kan se du bor i Købenahavns området. der er rigtig mange spændende forhandlere, og gode muligheder for at komme til at lytte. Sørg for at komme til at sidde i nogenlunde samme afstand når du lytter, som du vil gøre hjemme. Det er ikke sikkert det er et problem i praksis.
Men vær alligevel forberedt på at rummets akustik kan ændre en del på lyden når du kommer hjem. Mulighed for at låne med hjem, eller evt. returnere hvis du fortryder efter at have hørt dem hjemme, er derfor også en god ide at spørge efter.
Glemte i forrige indlæg at svare vedr. sub: Den Denon du nævner har ikke pre-out. Det betyder at du kun kan tilslutte sub's der er forberedt til tilslutning fra højttalerudgangen. Det er mange sub's i dag, men det udelukker også en del. Bare så du har det med i overvejelserne. Køber du reolhøjttalere, og gerne vil have meget bas, kan supplement med en sub afgjort være en god løsning.
Jeg har desværre ingen erfaringer med aktive højttalere, så der må du enten selv lytte dig frem, eller håbe andre byder ind med erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2012 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tager ind til hifi klubben og gennemlytter en masse af reolhøjttalerne, også prøver jeg også at lytte til gulvhøjttaleren
Cerwin Vega VE-8F, som er den eneste gulvhøjttaler fra Hifi klubben jeg kan se mig selv købe :) Mange tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 10 April 2012 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne heppe på studiemonitorer - er selv gået fra gode standerhøjttalere med god effektforstærker overtil forforstærker
og studiemonitorer, hvilket mine ører lyder langt bedre og er billigere end noget jeg har hørt til samme pris.
Jeg vil anbefale dig det samme - kender ikke de monitorer du nævner, har selv Genelec og er glad for dem - se evt. efter gode
brugte monitorer og afgjort efter en brugt forforstærker
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|