Forfatter |
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 25 April 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der nogensinde har tænkt over den lille illustration på frequence-shop.dk?
De vil illustrere forløbet for en færdigbygget højttaler sammenlignet med en selvbygget højttaler.
Hvor en færdigbygget højttaler har følgende forløb: "Materialer Produktion Fortjeneste Grossist &nbs p;
Forhandler Kunde"
mens en selvbyggerhøjttaler, i følge frequence, har dette forløb:" Materialer FreQuence  ; Kunde"
Men hvad skete der lige med produktionen af enheder, kabinetmateriale og delefilterkomponenter til selvbyggerhøjttalere?
Og hvad skete der med fortjenesten? Der ingen produktion og ingen fortjeneste? Hmm... Grossist vil jeg ikke komme ind
på. Det kan jo være frequence køber alle deres komponenter direkte ved produkcenten. :)
|
Til top |
|
|
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 25 April 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
...Og vil det sige at de rent faktisk selv smeder højttalerelementerne af råmaterialer
|
Til top |
|
|
high5 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 25 April 2012 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, jeg tænker at det ligger i første kasse "Materialer" - ligesom ved færdigbygget højttaler .
"Produktion", "Fortjeneste" og "Grossist" er alle led, som ikke indgår, da du som selvbygger selv står for produktionen (af den færdige højttaler), fortjenesten scorer du selv og du har ikke noget grossistled (det er jo også dig selv, når du selv bygger). __________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 26 April 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalerenheder og andre komponenter skal jo produceres, freequence skal vel have en fortjeneste på højttalerenheder og andre komponenter, og mon ikke også de fleste komponenter kommer fra en grossist
|
Til top |
|
|
high5 Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2012 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt, at højttalerenheder mv. skal produceres - men det er jo ikke højttalerenhederne, som du selv bygger - det er de færdige højttalere. Det er de færreste fabrikanter af færdige højttalere, der selv producerer enheder, delefilterkomponenter osv. Derfor vil jeg stadig holde fast i at disse ting ligger i den første kasse, altså under Materialer, som jo indgår i begge forløb. Du skal som selvbygger skaffe enheder, filterkomponeneter osv., som du bygger dine færdige højttalere af - det samme skal højttalerproducenten.
Produktion forstår jeg således, som bygningen af de færdige højttalere (altså at lave kabinetter, montere enheder, delefiltre osv.) - ikke produktion af enheder og lign. Fortjenesten er den, som højttalerproducenten tjener på at sælge den færdige højttaler videre til grossisten, som igen tjener på at sælge den videre til forhandleren, som igen tjener på at sælge den videre til forbrugeren = ham (eller måske hende), som ikke bygger sine højttalere selv. Det vil sige, at ved at bygge selv, så springer du nogle led over i "fortjeneste-kæden" - men naturligvis ikke på grundingredienserne til de færdige højttalere - dem betaler du som selvbygger mere for en højttalerproducenterne, der køber dem direkte af producenterne eller af grossister. Det du betaler mere for grundingredienserne som selvbygger, er dog (typisk) langt mindre, end det du skal betale mere for den færdige højttaler, hvis du køber den hos en forhandler. __________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 27 April 2012 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frequence er selv grossist og skal vel også have fortjeneste. Fabrikanter af højttalere har også helt andre priser på enheder end dem som frequence sælger til.
|
Til top |
|
|
high5 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2012 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok - man vil kunne argumentere for, at der skal et fortjenesteled ind mellem Frequence og kunden. Men så bør der vel også et fortjenesteled, et grossistled mm. ind efter materialeledet (dvs. før Frequence og før Produktion i det øverste forløb)?
Igen handler det om, at der er tale om den færdige højttaler som produkt og ikke enheder, mdf, komponenter etc. i begge forløb. Jeg tror lidt, at det er her, det jeg ser som en misforståelse ligger. __________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 27 April 2012 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
figuren siger bare intet om der reelt er noget sparet ved at bygge selv, da vi som private ikke har samme indkøbspriser og testudstyr som fabrikanterne.
Jeg nyder selv at bygge, men det kan nok ikke svare sig økonomisk i længden.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 27 April 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reelt er der nok ikke meget sparet ved små 2-vejs systemer med billige enheder. Men det er sjovt og man lærer af det.
Efter mere end 30 år som selvbygger, må jeg dog sige at nogle af de bedste højttalere jeg har oplevet har været selvbyg. Anvender i dag enheder man finder i +500.000 kroners højttalere. Som selvbygger kan man kæle for tilpasning og design, samt optimere det hele til lytterummet. Det kan en færdig højttaler ikke.
Reelt set er udgiften i kroner og ører en brøkdel af hvad en færdig højttaler i samme kvailiet ville koste, men tiden og de mange år det kræver at få erfaringen, skal man ikke regne på.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 27 April 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Reelt er der nok ikke meget sparet ved små 2-vejs systemer med billige enheder. Men det er sjovt og man lærer af det.
Efter mere end 30 år som selvbygger, må jeg dog sige at nogle af de bedste højttalere jeg har oplevet har været selvbyg. Anvender i dag enheder man finder i +500.000 kroners højttalere. Som selvbygger kan man kæle for tilpasning og design, samt optimere det hele til lytterummet. Det kan en færdig højttaler ikke.
Reelt set er udgiften i kroner og ører en brøkdel af hvad en færdig højttaler i samme kvailiet ville koste, men tiden og de mange år det kræver at få erfaringen, skal man ikke regne på.
|
|
|
Mon ikke også du kan finde de enheder i en 50 eller 100 TDKK højttaler?
Jeg gør gerne det at jeg køber når jeg ser et godt tilbud. Pt. har jeg 8 stk. 10" OEM Peerless enheder i god kvalitet liggende til et OB projekt. De kostede 700 kr. i alt. Samtidig købte jeg også et par Peerless diskanter og 6" bas/mellemtonde for samlet 200 kr. Igen fra deres bedre serier.
|
Til top |
|
|