| Forfatter |
|
Milli Henry Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
jeg er så småt gået igang med at bygge min egen sub. Til projektet har jeg en 18" bas i en ordentlig kasse og til at drive den
har jeg købt en PRO effektforstærker på 2X250 watt i 8 Ohm. De spørgsmål jeg har til mit projekt er følgende:
1.Vil det være helt hen i vejret at brokoble effekten til Sub´en? ( Brænder den af grundet for lav impedans eller andet?)
2. Kan jeg uden videre sætte et Signalkabel, fra effekten til min Sub udgang på surroundforstærkeren?. (det er vel præcis
samme princip som hvis det var en aktiv Sub.)
Mvh
Milli Henry
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skriver ikke noget om din sub enhed er en 8 eller 4 ohms.....og hvilken forstærker? mange må ikke brokobles til en 4 ohms enhed.....men kun til en 8 ohms, da hver kanal så ser 4 ohm....kom med lidt flere oplysninger milli henry...
vh velkommen
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du lavet en kasse der passer til enheden?
hvad er det for en enhed du har fået fat i??
lav være at brokoble - hvad er det for en forstærker??
men ja fra sub udgangen og til effektblokken det er korrekt.
|
| Til top |
|
| |
Milli Henry Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en DUAL POWER MODEL 100 en rimelig anonym ting en af mine kammerater kom med.. Enheden er også en no name
enhed fra en disko højtaler. Hvad tænker du med kasse der passer? altså volumenmæssigt ?
ok jeg lader vær med at brokoble - for kan heller ikke finde nogen Ohm værdier nogen steder på enheden..
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er det for en forstærker??
når du ingen data har på enheden så skal du være mere heldig en man næsten har lov til at være for at ramme den rigtige
kasse størrelse.
ingen enheder er ens fra model til model og de kræver forskellige kasse størrelser alle sammen.
Du kan godt lave en kasse som buldre løs men det ville være held hvis den passer til enheden...
|
| Til top |
|
| |
Milli Henry Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok det stiller tingene lidt i perspektiv..
Jeg ved ikke helt hvad præcis det er du mener med hvad for en forstærker? Det er en effektforstærker på 2x250 watt i 8 Ohm
den er af mærket DP ( kender det ik ) den er rimelig anonym - hvis ikke hjemmelavet :)
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ikke...
forstærkeren er nok fin nok.
men tilbage til enheden:
18" - det er det vi kender??
har du flere data eller nogle billeder på den??
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 April 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt i andre indlæg, skal en basenhed og den boks, den arbejder i, passe sammen for at give det forventede resultat. Og, for at gøre det mere besværligt, skal den pågældende højtalerenhed osse helst være konstrueret med henblik på det specielle formål, f.eks. subbas til et surroundsystem.
Desværre er PA/disko-type enheder nok lige præcis i den modsatte grøft i forhold til egentlige subenheder. Såfremt din subkasse er af reflekstypen, og har flere refleksåbninger, kan du prøve at spærre en eller flere af disse, for at få den til at gå lidt dybere. Det er ikke ideelt, men hjælper en del.
Du har ret i, at en udgangsforstærker (+ højtaler) koblet til subudgangen i en surroundforstærker, virker som en 'aktiv' sub. Og ja, brokobling frarådes, sålænge du ikke kender data på enhed OG forstærker. Så kan du trøste dig med, at du har en udgang i reserve, såfremt den ene kanal ryger... (er 250 Watt ikke nok?).
|
| Til top |
|
| |