Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere til NAD T747? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa.
Jeg ønsker inspiration til valg af højtalere.
Jeg foretrækker en lys og åben lyd.

Hvis det er muligt at frembringe denne lyd med en NAD-forstærker, hvilke(n) højtaler vil I da parre med min forstærker?

Det skal siges, at min stue ikke er specielt stor, 15-20 kvm, en stander-højtaler er derfor vel at foretrækker?

Jeg havde tænkt på et budget lydende på cirka 2500 kr/højtaler.
Om højtalerne er nye eller brugte gør ikke så meget.. Jeg ønsker blot en god, lys og lækker lyd.

Det skal måske nævnes til sidst, at højtalerne skal bruges 50/50 til film og musik.

Jeg håber, at I vil komme med gode råd, da jeg vitterligt er i tvivl om hvilke højtalere, jeg skal vælge.

På forhånd tak :-)
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 April 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil have lys lyd, kan Dali være et godt bud. Ikon2 passer med dit prisniveau, og kan jo let høres med en NAD-fortærker i nærmeste hifi-klub. Det er en fin højttaler (har den selv) som primært kritiseres for netop sin lidt lyse klang. Den kan sagtens gå relativt dybt i forhold til størrelsen, men bassen er ikke dominerende. Til gengæld er den forrygende til specielt akustisk musik og vokaler. Det sidste betyder også at tale og stemmer gengives naturligt ved film og TV-afspilning.

Mentor-serien er lidt lækrere i lyden, men også noget dyrere. Her skal du gå efter et brugt-tilbud, hvis dit budget skal holde.

Dynaudio er generelt også lyse og lækre i lyden. Jeg har dog ikke lyttet til tilstrækkeligt mange, til at kunne foreslå en konkret model. Men giv også dem et lyt inden du beslutter dig.

God jagt, og held og lykke.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Hvis du gerne vil have lys lyd, kan Dali være et godt bud. Ikon2 passer med dit prisniveau, og kan jo let høres med en NAD-
fortærker i nærmeste hifi-klub. Det er en fin højttaler (har den selv) som primært kritiseres for netop sin lidt lyse klang. Den kan sagtens gå relativt
dybt i forhold til størrelsen, men bassen er ikke dominerende. Til gengæld er den forrygende til specielt akustisk musik og vokaler. Det sidste betyder
også at tale og stemmer gengives naturligt ved film og TV-afspilning.

Mentor-serien er lidt lækrere i lyden, men også noget dyrere. Her skal du gå efter et brugt-tilbud, hvis dit budget skal holde.

Dynaudio er generelt også lyse og lækre i lyden. Jeg har dog ikke lyttet til tilstrækkeligt mange, til at kunne foreslå en konkret model. Men giv også
dem et lyt inden du beslutter dig.

God jagt, og held og lykke.

Ikon 2'eren var også mit første bud :-)
Og ja, mentor er super lækre, men desværre også lidt dyre, som du selv skriver .

Jeg har været i hifi-klubben i Herning og lytte til begge.
Jeg tænkte, om der findes andre gode alternativer, hvor man får en lys, åben og sprød lyd?

Hvis nogen har erfaring med monitor audio eller focal, hører jeg meget gerne jeres erfaringer.
Eller hvis der findes et helt trejde alternativ? :-)

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Monitor Audio RX1! Fantastisk lille sag, der har en meget detaljeret diskant og en god bund ift. størrelsen - og så ser de godt ud

RX1'erne er suveræne til både film og musik - dog lidt bedre til film IMO. De skal tilspilles, og derfor lyder de ikke optimalt de første 100-200 timer (lidt skarpe i diskanten). Følsomheden på 89dB svarer til mange nyere guldvøjttalere, og derfor kan de spille pænt op selv med en lille forstærker.

Jeg har aldrig hørt RX1'erne med en NAD i måsen, men jeg tror (ud fra at NAD er lidt til den mørke side), at de ville passe super sammen.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Udover Dali, så har system audio også en dejlig åben klang. Flot velopløst diskant/mellemtone. De går også dybt på trods af de beskedne mål, men
bliver meget præcise i deres bas. De nye serier fås faktisk til gode penge, og et stort brugtmarkedet er også en mulighed. Giv dem lige et lyt ;)...

Dynaudio der bliver nævnt tidligere syntes jeg ikke er decideret lyse i lyden, sådan oplever jeg dem ikke. Deres nye dm serie er dog rigtig god til
prisen! Er dog lidt i tvivl hvordan samspillet bliver med nad forstærkeren, da den i forvejen er meget mørk i lyden.
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Monitor Audio RX1! Fantastisk lille sag, der har en meget
detaljeret diskant og en god bund ift. størrelsen - og så ser de godt ud

RX1'erne er suveræne til både film og musik - dog lidt bedre til film IMO. De skal tilspilles, og derfor lyder de ikke optimalt de første 100-200 timer
(lidt skarpe i diskanten). Følsomheden på 89dB svarer til mange nyere guldvøjttalere, og derfor kan de spille pænt op selv med en lille forstærker.

Jeg har aldrig hørt RX1'erne med en NAD i måsen, men jeg tror (ud fra at NAD er lidt til den mørke side), at de ville passe super sammen.

Indtil videre overvejer jeg disse højtalere:

1) Dali mentor 1
2) dali ikon 2
3) monitor audio rx1 eller rx2
4) focal chorus 806v

De skulle alle give en lækker, lys og åben lyd.

Mit største problem er, at jeg kun har Dali-højtalere i nærheden af Herning (Hifi klubben)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
Hej

Udover Dali, så har system audio også en dejlig åben klang. Flot velopløst diskant/mellemtone. De går også dybt på trods af de beskedne mål, men
bliver meget præcise i deres bas. De nye serier fås faktisk til gode penge, og et stort brugtmarkedet er også en mulighed. Giv dem lige et lyt ;)...

Dynaudio der bliver nævnt tidligere syntes jeg ikke er decideret lyse i lyden, sådan oplever jeg dem ikke. Deres nye dm serie er dog rigtig god til
prisen! Er dog lidt i tvivl hvordan samspillet bliver med nad forstærkeren, da den i forvejen er meget mørk i lyden.

Netop, NAD er til den mørke side... Og da jeg gerne vil ende med en lys, åben og lækker lyd, må jeg hellere vælge et par lyse højtalere.

Ellers ender jeg jo bare med mørkt med mørkt på..
Det er netop IKKE den lyd, jeg ønsker!

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Du skal have en højttaler, der focuserer lidt på den øvre mellemtone/nedre diskant. Så vil du opfatte den son værende lys og klar. En højttaler som focuserer på selve diskant området, kan godt for øret opfattes som mørk, da det er længere nede i tone området øret har størst opløsning og følsomhed.  Dali og B&W har tit samme niveau i diskanten, men B&W er mere tilbagetrukket i øvre mellemtone, så den opfattes mere varm for øret.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Du skal have en højttaler, der focuserer lidt på den øvre mellemtone/nedre diskant. Så vil du opfatte den son værende lys og
klar. En højttaler som focuserer på selve diskant området, kan godt for øret opfattes som mørk, da det er længere nede i tone området øret har størst
opløsning og følsomhed.  Dali og B&W har tit samme niveau i diskanten, men B&W er mere tilbagetrukket i øvre mellemtone, så den opfattes mere
varm for øret.

Du har sikkert ret :-)
Jeg ved bare, at jeg gerne vil ende med en lækker, lys og åben lyd.
Jeg ved at Dali-højtalere giver denne type lyd.

Der findes helt sikkert andre mærker og modeller der kan give samme lyd mindst lige så godt, eller måske endda bedre? :)

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på, at du kan kontakte hhv. hififreaks og av-connection og få tilsendt et par demo-højttalere, så du kan prøve i egen stue. Koster selvfølgeligt lidt, men så har du et bedre grundlag at vælge på.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Jeg er ret sikker på, at du kan kontakte hhv. hififreaks og av-connection og få tilsendt et par demo-højttalere, så du kan prøve i
egen stue. Koster selvfølgeligt lidt, men så har du et bedre grundlag at vælge på.

Det bliver desværre en ret dyr løsning, hvis jeg skal betale for Porto begge veje for begge sæt (4x150 k cirka)
Jeg bor hos mine forældre pt., så deres stue vil ikke hjælpe til bedømmelse af højtalerne i rummet..

Jeg kan selvfølgelig prøve dem på egen forstærker på den måde

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået tilbudt et par mentor 1 (næsten som nye) med fine kabler for 6000 kr... Det er bestemt værd at overveje, eller?

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Jeg har fået tilbudt et par mentor 1 (næsten som nye) med fine kabler for 6000 kr... Det er bestemt værd at overveje, eller?

Mentor var jo et af mine bud, så jo det mener jeg bestemt er værd at overveje seriøst. Personligt hører jeg stadig til "kabelskeptikerne", og vil derfor ikke tillægge dem værdi af betydning - men det er jo din personlige afvejning og erfaring der afgør hvad du mener om den sag. Hvor skarp prisen er, afhænger imo af om du også føler du får valuta for pengene med de medfølgende kabler.

Men under alle omstændigheder er det til samme pris en hård konkurrent til både Ikon2'erne, og dine øvrige præferencer. Og naturligvis emd den store fordel, at du har mulighed for at høre dem inden købet, og derfor ved hvad du kan glæde dig til.

Men når du er ude på brugtmarkedet, vil det naturligvis også være oplagt at undersøge om du har mulighed for at høre nogle af de øvrige i dit nærområde. Evt. kan du høre her på forum om der bor nogen i nærheden der har en af dem stående, og giver et lyt - hvor du jo kan have din egen forstærker med under armen.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
wolle_dk skrev:
Jeg har fået tilbudt et par mentor 1 (næsten som nye) med fine kabler for 6000 kr... Det er bestemt værd at
overveje, eller?

Mentor var jo et af mine bud, så jo det mener jeg bestemt er værd at overveje seriøst. Personligt hører jeg stadig til "kabelskeptikerne", og vil derfor
ikke tillægge dem værdi af betydning - men det er jo din personlige afvejning og erfaring der afgør hvad du mener om den sag. Hvor skarp prisen er,
afhænger imo af om du også føler du får valuta for pengene med de medfølgende kabler.

Men under alle omstændigheder er det til samme pris en hård konkurrent til både Ikon2'erne, og dine øvrige præferencer. Og naturligvis emd den
store fordel, at du har mulighed for at høre dem inden købet, og derfor ved hvad du kan glæde dig til.

Men når du er ude på brugtmarkedet, vil det naturligvis også være oplagt at undersøge om du har mulighed for at høre nogle af de øvrige i dit
nærområde. Evt. kan du høre her på forum om der bor nogen i nærheden der har en af dem stående, og giver et lyt - hvor du jo kan have din egen
forstærker med under armen.

Det er ikke specielt vigtigt om jeg får kablerne med eller ej...
Men 2 stk nye ikon koster 5600... Og hvis jeg kan gå mentor til 400 kr ekstra, er det bestemt et værdigt alternativ :-)
Og som du ganske rigtigt skriver, så kan jeg høre dem, før jeg eventuelt køber dem...

- tjekke dem for mislyde, ridser og andre defekter :-)

Så skal jeg bare have fundet et par standere som vil matche mentor?

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

Eller bygge et par hylder. Eks:

Samlet pris inkl. maling < 100 kr.

En af de væsentlige årsager til at benytte standerHT, er for mig at jeg kan udnytte gulvpladsen under HT.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
wolle_dk skrev:

Eller bygge et par hylder. Eks:

Samlet pris inkl. maling < 100 kr.

En af de væsentlige årsager til at benytte standerHT, er for mig at jeg kan udnytte gulvpladsen under HT.

Skide god ide faktisk :-)
Gider du sende billedet til wolle84@gmail.com , så
Jeg kan se billedet ordentligt?

Og gerne fortælle hvor du har købt tingene dertil? :-)

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Sender billedet til dig om et øjeblik, i bedre opløsning.

Til evt. inspiration for andre, lige materialeopremsningen her også:

Hyldeknægtene købt i et byggemarked (tror det var Silvan, men de føres rigtig mange steder). Fordelen ved den valgte model er, at hylden automatisk får en afstand til væggen, kablerne kan føres ned gennem.

Selve "hylden" er et bræt 20X30 mm der bare er savet til i passende længde. Købes naturligvis i den dimension der passer bedst til egen højttaler.

Hvid maling til hyldeknægtene var en rest jeg havde liggende - men kan købes alle vegne.

Matsort maling til brættet fik jeg som en farveprøve til 25 kr. Jeg købte den hos Beckmann, men kan formentlig fås i alle andre malerforretninger.

De spidse hjørner er malet med pensel - resten med en lille hård rulle. Husk at male med grunder - helst 2 gange først. Udover at spare på malingen, giver det det klart pæneste resultat.
Den hvide maling er helblank - den sorte som nævnt mat. Jeg synes selv det giver et godt match til sorte højttalere.

Hele projektet blev klaret på en weekend - hvoraf tørretid mellem malingen udgjorde langt hovedparten. Effektiv arbejdstid er ikke meget over en time samlet.

God fornøjelse, hvis du vælger at gå i gang med projektet.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Sender billedet til dig om et øjeblik, i bedre opløsning.

Til evt. inspiration for andre, lige materialeopremsningen her også:

Hyldeknægtene købt i et byggemarked (tror det var Silvan, men de føres rigtig mange steder). Fordelen ved den valgte model er, at hylden
automatisk får en afstand til væggen, kablerne kan føres ned gennem.

Selve "hylden" er et bræt 20X30 mm der bare er savet til i passende længde. Købes naturligvis i den dimension der passer bedst til egen højttaler.

Hvid maling til hyldeknægtene var en rest jeg havde liggende - men kan købes alle vegne.

Matsort maling til brættet fik jeg som en farveprøve til 25 kr. Jeg købte den hos Beckmann, men kan formentlig fås i alle andre malerforretninger.

De spidse hjørner er malet med pensel - resten med en lille hård rulle. Husk at male med grunder - helst 2 gange først. Udover at spare på malingen,
giver det det klart pæneste resultat.
Den hvide maling er helblank - den sorte som nævnt mat. Jeg synes selv det giver et godt match til sorte højttalere.

Hele projektet blev klaret på en weekend - hvoraf tørretid mellem malingen udgjorde langt hovedparten. Effektiv arbejdstid er ikke meget over en
time samlet.

God fornøjelse, hvis du vælger at gå i gang med projektet.

Mange tak.
Er du klar over hvor langt mentor skal være for bagvæggen for at spille optimalt? :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes