| Forfatter |
|
Berdel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 02 Maj 2012 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
I starten af året tog jeg beslutningen om at der skulle god lyd i stuen. Jeg havde ikke den store kendskab til de forskellige mærker ud over at jeg havde forelsket mig i et sæt B&W cm7 højttalere som jeg engang havde hørt hos min fætter og dem havde jeg aldrig glemt. God lyd og smukt design.
Nå, jeg købte i januar mit stereo setup bestående af et sæt B&W cm7 højtalere og en XTZ A100 D3 forstærker og dengang stod højttaler valget imellem B&W'erne og xtz 99.36.
Men siden da har jeg ikke kunne få de XTZ højttalere ud af hovedet og jeg bliver ved med at betvivle om jeg har gjort det rigtige valg. Sjovt nok ikke fordi jeg har hørt XTZ'erne med egne øre men fordi jeg dengang sammenlignede dali ikon 8 og b&w cm 8. Der vandt b&w'erne på fylden i lyden (de lød større hvor ikonerne lød lidt smalle og tamme) men jeg kunne bedst lide bånddiskanten fra ikon. Jeg fik at vide at grunden til at b&w'erne lød større var pga deres gode mellemtone og fordi de var 3 vejs højttalere og ikon var 2 vejs.
Jeg gik på nettet for at blive klogere da jeg havde hørt fra mange at man ville gøre klogt i ikke kun at kigge i hifi-klubben men se på hvad der ellers var derude og det gjorde jeg så. Der fandt jeg de ofte roste xtz højttalere og da jeg så specifikationerne kunne jeg se at de var perfekte til mig. 3 vejs højtalere med god mellemtone OG med bånddiskant. Altså alt det jeg indtil videre havde erfaret var det bedste for mig. Jeg skulle LIGE til at lave en bestilling på 2 stk XTZ 99.36 og en XTZ A100 D3 forstærker da der tilfældigvis kom et sæt til salg i nærheden af mig og til en fornuftig pris. Det kunne jeg ikke stå for så jeg købte cm 7'erne og bestilte kun forstærkeren (forstærkeren valgte jeg udelukkende fordi den havde optisk indgang til musik fra mit apple tv)
Jeg er egentlig godt tilfreds med både højttalere og forstærker meeeeeeen jeg kan ikke lade være med at tænke på om xtz'erne ville ha været endnu bedre. Jeg kunne til tider godt ønske mig lidt flere og skarpere detaljer fra diskanten men jeg kan også komme i tvivl om mine b&w cm7 er et niveau over xtz'erne.
Det blev en længere smøre, men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening. Jeg kan sandsynligvis sælge mine b&w'ere og købe nogle xtz'ere og så have lidt penge til overs. Jeg kan bedre li b&w'ernes design men jeg "tror" at jeg får bedre lyd i XTZ. Er det bare designet man betaler for ved b&w?
Så what to do? Vær glad for det man har eller skal XTZ ha en chance? Er der nogen har der bor nær Esbjerg/Varde/Ribe som har et sæt XTZ 99.36 som jeg kan komme forbi og høre?
På forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 08 Maj 2012 kl. 02:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Berdel.
Jeg har intet kendskab til XTZ højtaleren, jeg bruger en ombygget CM7. Dog har jeg læst detaljerede tests af disse højttalere. Da ingen andre svarer, kommer jeg med denne analyse:
XTZ er 2½ vejs - CM7 er 3 vejs
Bas: XTZ er mere magtfuld og går en anelse dybere, der er dog problemer med en ensartet gengivelse i øvre bas nedre mellemtone, og der kan være rummæssige problemer. CM7 virker lidt tynd og en anelse blød, og overgangen til mellemtonen er ikke helt ok.
Mellemtone: XTZ skuffer meget her, og overgangen til diskanten er problematisk. CM7 har en fremragende mellemtone, der har high-end kvaliteter, overgangen til diskanten er ok.
Diskant: XTZ har en fremragende diskant, der går meget højt. CM7 er her ok, men ikke noget særligt eller imponerende.
|
| Til top |
|
| |
Berdel Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2012 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert med noget respons - jeg var ved at tro at min problemstilling var helt ude i hampen  Jeg synes at din beskrivelse rammer godt nogle af de forestillinger jeg selv har. CM7 har en skamrost mellemtone men xtz er skamrost over et større spekter. Bas er ikke så vigtigt for mig - jeg vil hellere kunne spille lavt men detaljeret da jeg har en lille knægt der sover på modsatte side af væggen hvor højttalerne står. Og så bruger jeg dem til film og musik. Diskanten er den som trækker mest for det var lyden fra sådan en bånddiskant som i første omgang fik mig hevet ind i hifi verdenen. Jeg har også en forestilling om at den vil give bedre definition ved lav volumen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 Maj 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv også at se lidt på de lidt ældre ProAc Response højttalere. Her får du meget af den lydsignatur du er ude efter. Jeg tænker på dem fra midt halvfemserne og mod år 2000. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 09 Maj 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan man basere et valg på noget nogen har læst ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2012 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Hvordan kan man basere et valg på noget nogen har læst ? |
|
|
Testen er nok leveret som lydbog...  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Berdel Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2012 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Hvordan kan man basere et valg på noget nogen har læst ? |
|
|
Ja, jeg sad egentlig også bare og ventede på at en skulle komme med sådan en kommentar. Men for at prøve på at retfærdiggøre mit indlæg, så har jeg været om mig og hørt forskellige højttalere for at spore mig ind på hvad det er jeg synes lyder godt. Diskant (helst bånd) og mellemtode har højst prioritet. Nu har jeg så ikke umiddelbart muligheden for at høre XTZ højttalerne selv uden at skulle tværs over landet og krydse en bro. Derfor havde jeg med dette indlæg håbet på at jeg ikke var den eneste der har haft lignede overvejelser. Min plan var at købe XTZ 99.36 så jeg har begge sæt i stuen og LYTTE mig til hvilket sæt jeg skal have. Men hvis i nu alle sammen fortalte mig at de højttalere jeg har er flere niveauer over xtz så så ville jeg tage det for gode varer og spare mig for bøvlet. Men tak for bidraget
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2012 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Berdel.
Du vil gerne have bånd diskanter og resten skal jo også være ok, så jeg vil foreslå dig disse flotte højttalere. Alt efter ønsket om størrelse, er der 2-vejs som stander og gulv model ligesom der også er en 3-vejs alle med bånd. Den lille hedder V2M ogden anden kan jeg ikke lige huske. De lystrer navnet AURUM CANTUS. Men de skal nok købes uden for DK f.eks i Sverige. Men ellers kan du nok finde dem brugte herhjemme. (Tilføjet lidt.)  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 10 Maj 2012 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
hej Berdel.
Du vil gerne have bånd diskanter og resten skal jo også være ok, så jeg vil foreslå dig disse flotte højttalere. |
|
|
Det ville være hjælpsomt om du oplyste mærket på dine anbefalinger  Så vidt jeg kan se, er det Aurum Cantus du anbefaler. Efter beskrivelserne glimrende højttalere (har aldrig hørt dem), men også i en helt anden prisklasse end dem trådstarter spørger til.
@Berdel: Hvis du har råd og plads, er der jo ingen tvivl om at du får det optimale sammenligningsgrundlag ved at købe XTZ'erne og sammenligne direkte i din egen stue.
Personligt ville jeg nok ofre en billet her til djævleøen, og lytte til dem inden jeg investerede. Har du familie, kan du jo invitere dem med til en efterfølgende tivolitur, eller på anden måde få en tur ud af det
Og kommer du til storstaden, er der jo også mulighed for at lytte til meget andet, i det store udvalg af hifi-butikker. Men valget er naturligvis dit.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E
Hovsa, jeg glemte noget. Retter det lige.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |