| Sendt: 12 April 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har i en periode haft den fornøjelse at have både en Denon DCD S10 mkI og en Denon DCD 1650AR i racket. Det medvirkede selvfølgelig en del lytning efter evt. forskelle i lyd og lydkvalitet .
Kort om dem: S10'eren var i midt 90'erne Denon's topmodel for almindelig dødelige (der findes væsentligt dyrere modeller som er meget sjældne). S10'erens afløser (mkI) blev næsten dobbelt så, dyr og efterlod derfor et hul i modelprogrammet, som man valgte at fylde ud ved at lave en billigversion af S10 mkII, som kostede ca. det samme som den gamle S10 - det er den billigversion der hedder 1650AR.
Ved første øjekast er de identiske ud over en anelse mere moderne design på 1650AR. Der er dog ret stor forskel:
- S10 kører fuldt balanceret drift
- S10 har digital indgang til DA converteren
- S10 har motordrevet (fjernbetjent) volumenkontrol på den variable udgang.
- S10 har invert funktion (hvad det så end betyder).
På trods af de flere funktioner i S10 er den ca. 1kg LETTERE end 1650AR (kassen næsten identisk). 1650'eren har en mere lækker skuffe, og er bedre til at læse cd'erne.
LYDKVALITETEN... der er svært at afgøre med sikkerhed, bl.a. fordi jeg ikke pt. har nogen forforstærker, men jeg er helt sikker på at jeg foretrækker lyden fra 1650'eren!!! Den virker (for mig) mere rund og samtidig en anelse mere detaljeret.
1000kr's spørgsmålet: Er S10mkII "bare" en 1650 med balanceret udgang, motordrevet volumen og lidt andet geil, eller er der en væsentlig forskel på de to (tre). Jeg tror på (håber på) at der er en forskel, og er på udkig efter en MKII - har hørt meget godt om den - og nu er jeg helt sikkert blevet mere nysgerrig  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|