| Forfatter |
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået købt mig et sæt kimber cable 12tc som jeg sidder og venter på hvorpå ham jeg har købt det fra har fået
monteret WBT spader. jeg ved udemærket godt hvad prisen er på sådan nogle og jeg sidder så og tænker for mig selv:
Hvad er forskellen på WBT stik i forhold til ganske almindelige spader? er det et spørgsmål om kvalitet? ledeevne? musikkalitet?
eller noget helt fjerde? :)
Kom med jeres meninger, og hvis WBT er bedre end almindelige stik, jamen så vil jeg da blot glæde mig
MvH LAC
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
WBT står jo for Worlds Best Terminal ... så dermed burde alt tvivl være ryddet af vejen. 
WBT er da også en hel del dyrere og i mange tilfælde og bedre end "almindelige" stik. Men der findes efterhånden en del gode alternativer fra f.eks. Eichmann, Cardas, Clear Audio og mange flere. De er dog prismæssigt meget sammenlignelige.
WBT NextGen phonostik og bøsninger har jeg god erfaring med. Det er dog vanvittigt dyre! Spaderne du omtaler glimrer ved en gummipakning der fungerer som fjeder, så de sidder bedre fast i skrueterminaler fra WBT. De kan dog have lidt svært ved at passe til andre terminaler. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Årsagen til, at nogle producenter vælger at benytte "eksotiske" stik, eller ligefrem lave deres egne er, at disse ofte er lavet af "ædlere" metaller, som f.eks. kobber, bronze, eller ligefrem sølv... som evt. også er forgyldt for at beskytte overfladen.
Det er bedre ledermaterialer, og kan sikre mindst mulig forværring af signalet. Det er dog ikke altid en garanti for bedre lyd. Husk, at et kabel ikke er en aktiv del af dit setup, men nærmest kan betragtes som et filter, lyden skal bevæge sig igennem på vej til næste apparat.
Ofte er de dyre stik lavet bedre, og kan derfor bedre tåle gentagne skift mellem apparater eller højtalere, hvis man har behov for det.
Langt de fleste standardstik er lavet af messing eller endnu værre!
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg fik monteret WBT NextGen spader og banan stik kunne jeg ikke høre forskel i forhold til den bare ledning , jeg er sikker på at hvis der kom nogle stik på der var lavet af gamle cykler gryder og diverse andre mærkelige ting ville jeg kunne høre det på den negative måde. Også er der også en hvis ejer glæde ved gode stik
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de fine svar fra alle  jeg forstår bare ikke hvorfor WBT stik skal være sååååå meget dyrer end alle andre? ja det
er kvalitetsstik men det er alligevel en pænt store difference og jeg tror personligt ikke jeg ville kunne høre forskel på om der
er WBT stik på eller nogle billige bananrør til 16 kr. stykket?
Men det må vel være noget mærke fims? som b&o, Apple osv. (ikke ment ondt for nogen af de nævnte mærker  ) ? :)
|
| Til top |
|
| |
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den type person, der kan høre forskel på kabler, men ikke på stik ( endnu)
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis der ikke var nogen der købte dem så kom prisen nok ned men jeg tror ikke de har nogen problemer med at sælg dem til prisen. jeg købte de fleste af mine på det eneste tilbud jeg nogensinde har set på dem det var hos dienadel.de -30%
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har da også noget med finish og udseende at gøre: Afhængig af hvor fiks man er på fingrene, er bananrør da den billigste hi-end terminering, man kan købe. Men spader er lidt nogle andre penge, der findes ikke en som bananrøret i kvalitet og pris.
Det er rigtigt at de fleste billige stik er messing og så kan det være ligemeget. Mikkel Gige har da ret i at ledning og stik er en passiv del af ens anlæg, men kan man ikke høre forskel, så lad vær' med at bruge penge på det. Det er dine ører, ikke Pers eller Pouls. 
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
WBT stik og terminale se nu meget flot ud, og jeg kan god forstå at nogle producenter vælge dem til deres højtaler, af den
simple grund at udsendte og kvalitet ikke fejler noget.
Men der skal nok være nogle producenter der laver stik og terminale der er beder end WBT (og billiger), men med WBT går
man ikke helt galt i byen.
Men pas på billige østlands kopi af WBT, er bl.a. set på Rotel forstærker.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deltron / Chord bananstik er super. Lav masse, gode materialer og sidder rigtig godt fast. Kan ikke se det kan gøres meget bedre.
Bananrørene er typisk lavet i mindre gode materialer da kobber er for blødt.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear skrev:
| jeg forstår bare ikke hvorfor WBT stik skal være sååååå meget dyrer end alle andre? |
|
|
der er mange ting inde for hi-fi der kan købes for dyrt, der er jo nogle der vil have smør på bægge sider af deres brød
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 08 Maj 2012 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
kære Thuekay
Du taler mod bedre viden, skal ikke sige at der ikke laves l*** blandt bananrør, men dem jeg sælger er trods prisen 24 kt forgyldt kobber. Kobber kan være blødt som smør og det kan være hårdt afhængig af hvordan det er behandlet, i stil med stål (uden sammenligning iøvrigt).
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 08 Maj 2012 kl. 06:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige kaste et indspar i debaten om benanrør, uanset hvor gode matrialer bananrør er lavet af så ændre det ikke på måden de monteres på, lederen/lederne lægges ind i røret og loddes fast, alt efter hvilken type leder og antal kan jeg se nogle ulæmper ved bananrøret, f.eks vil en multicore leder ved lodning have en masse tin mellem de enkelte core og det bidrager i et eller andet omfang til kablet totale lydsignatur. Personligt har jeg det best med at crimpe eller noget hvor lederen/lederne spændes godt fast til de ledende flader.
Jeg bruger selv WBT 0152 AG nextgen rca stik, kan kun sige de er super vellydende, har også haft gang i deres spader og spyd, den nye nextgen serie har en rener tone en den gamle serie men til gængæld har de gamle here krop på musikken, personligt kan jeg best lide den gamle serie. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 08 Maj 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
kære Thuekay
Du taler mod bedre viden, skal ikke sige at der ikke laves l*** blandt bananrør, men dem jeg sælger er trods prisen 24 kt
forgyldt kobber. Kobber kan være blødt som smør og det kan være hårdt afhængig af hvordan det er behandlet, i stil med stål
(uden sammenligning iøvrigt). |
|
|
Jeg siger ikke at dine nødvendigvis er dårlige. Men mange "derude" er.
Men nu du er igang må du da gerne vise mig et datablad på dine bananrør som viser de er lavet af ren kobber.
Jeg mener Deltron / Chord stikkene er en bedre metode. Først crimpes kabel og stik sammen, derefter loddes, og forsegles med
krymp. En god metode i min optik  Derudover holder de formen og sidder FAST! __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 08 Maj 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tilfældigvis været på fabrikken hos Chord Company:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/besogsartikler.asp? articleid=2489&zoneid=4
- og jeg kan bekræfte Thuekay's udmelding vedr. Chord's metode til at opnå optimal forbindelse. Dels sikrer krympningen at stikket bliver siddende i lang tid fremover, men det sikrer også optimal kontakt mellem leder og stik. I den forbindelse er lodningen kun med til at forsegle stikket og forhindre korrosion.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Maj 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 09 Maj 2012 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crimpning vil kun være en fordel, hvis det kan gøres så effektivt at metallerne begynder at flyde sammen = højt tryk, ellers vil jeg foretrække lodning (med sølv holdig loddetin).
Det helt optimale må være laser svejsning, men det er forbeholdt de få proffer.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2012 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crimpning kræver naturligvis en tang der er lavet til formålet. Metal mod metal kontakt er altid at foretrække.
Når der skal sammenlignes skal det naturligvis være en god crimpning vs en god lodning.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølvholdigt loddetin indeholder 4% sølv og bruges fordi det sænker loddetemperaturen. En lav loddetemperatur sikrer en tyndere intermetallisk lag, end høj loddetemperatur.
Jeg mener det er et sted mellem 275-300 grader. Hvis man alligevel lodder med 350 grader, eller ikke kender sin loddetemperatur er hele ideen med sølv i tinnet væk.
stik med diverse overflader af guld mv., men hvor der er kobber under, skal først skrabes rene for guldet, ellers fås en dårlig lodning. Mao. man kan ikke lodde på guld og det ska derfor fjernes. Guldet beskytter den del der ikke er loddet mod at korrodere.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 09 Maj 2012 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak Kjeldsen
jeg troede det var omvendt, at sølv holdig loddetin krævede højere temperatur. Jeg syntes ikke det flyder før temperaturen kommer op på 325 °C. Jeg kan se at f.eks. WBT har noget der kr;ver kun 180/220 °C.
Jeg vil gerne indr'mme at jeg bruger s'lvholdig lodning fordi det lyder bedre.
|
| Til top |
|
| |