Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega og VTA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Godt så - så fik jeg min Benz Micro MC Gold på min nys indkøbte Rega Planar 3 med RB 300 arm. Har indstillet pickuppen med Baerwald Arc Protractor, men hvad med VAT?

Altså i "gamle dage" var det jo let nok, der skulle armen jo bare være vandret med de "lige rør". Her har jeg noget svært ved at afgøre det, med en konisk formet arm. Er der nogen som spiller med samme rillefræser? Erfaringer? For mig ser det nærmest ud som om armen godt kunne sænkes en anelse, hvilket jo er ret svært på en rega. Eller skal den lidt op?

Noget andet er så, at jeg lige har genopdaget min pladesamling efter den har ligget stille de sidste 5-6 år. Herligt, det er en fed kombination, RB 300 og Benz Micro, jeg er ganske tilfreds.    

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Først, tillykke med din genvundne glæde ved vinylen

Men vedr. Rega, så var holdningen hos Rega i mange år, og måske stadigvæk, at VTA var noget pjat, som ingen alligevel kunne høre forskel på... og jeg er tilbøjelig til at give dem ret. For det er en umulig opgave at stille VTA perfekt, da plader har forskellig tykkelse.

Men det er selvfølgelig hørbart, om armen/pickup'en peger synligt opad eller nedad. Men det er noget nær en umulig opgave, at stille VTA perfekt på en konisk arm, så du må stole på dit "forkromede øjemål".

Der findes flere "aftermarket" produkter til Rega's arme, som gør at VTA kan justeres trinløst. Rega's egen løsning er at montere skiver i forskellig tykkelse mellem arm og plint. Det er en ok løsning, men man kommer tættere på målet med den første løsning.

Google "Rega VTA", og mulighederne vælter frem...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Jeps, har været på Ebay, der kan man jo prøve at skrive REGA og mulighederne er uendelige. Man kan jo samle sin egen rillefræser af alle stumperne. Så jeg har også set de forskellige skiver, "gevind inserts" og meget andet.

Din pointe med skivernes forskellige tykkelse rammer hovedet på sømmet. Et "opslag" på pladespilleren.dk er  jo også inde på det. Jeg tror og lytter mig til VTA står rigtigt (tror jeg) Jeg har ikke meget at udsætte på lyden. Hvis det virker, så lad det være.... Det kunne jo bare være at en havde lytte sig frem til noget andet.

Skal gerne indrømme at jeg altid har haft MM pickupper (af god kvalitet) Men nu havde jeg mulighed og lyst til at prøve en MC. Årsagen til det blev en Benz Micro Gold er faktisk de ganske gode anmeldelser (til prisen) Budget på: Brugt rega 3 til 1.200, ny rem 200, ny Benz 2.400, genbrugt Platter Matter (vinylen) og en dåse silicone (teflon-våbenolie) 100,-  

Det er så herligt med lyden. Jeg har fundet de gamle jazzplader frem fra perioden 1955 til 1965, det er så besnærende, klart og enkelt. Vinylen var jo rigtig god på det tidspunkt og der var ikke alle de led gemmen mikserborde, komprimering og "tryllen" med lyden. Et orkester, to mikrofoner, trommeslageren placeret bag en skærm og ACTION: "Take one", hvis det ikke blev godt nok, så var det take two. Det er nu ikke derfor Dave Brubeck's kendte nummer hedder Take Five. Utroligt man kan nyde musikken i den grad på indspilninger som er fra '59.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej Sophus

Det har nu aldrig været sådan at Rega har ment, at man ikke kunne høre forskel, når man ændrede VTA, de siger bare det
indlysende "at man ikke kan frembringe korrekt VTA" Det kan man ikke bl.a af følgende årsager.

1: Forskelige pladetykkelser
2: Temperaturændringer, der påvirker cantilevergummiet
3: VTA ændrer sig i løbet af pladen
4: Pick uppens VTA og skærenålens VTA er som udgangspunkt så langt fra hinanden, at enderne ikke kan bringes til at mødes.

Derfor er holdningen hos Rega, at når man nu ikke kan opnå korrekt VTA, så kan man jo ligesågodt lade være og istedet høre
musik.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Giver Bent fra Medlyd ret. Alene pladetykkerlse og buler i pladen giver et stærkt varierende VTA.

Begynder man at regne lidt på hvilken evt. venkelfejl et højdeforskel (ved basen) på 1 mm giver, kommer man frem til 1000-dele af en grad. Hvem der kan høre det ved jeg ikke? Men tro kan jo flytte bjerge.

Lyt til en masse god musik, slap af .... og nyd det!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes