Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 13:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audioengine vs Argon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2012 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Jeg står og skal købe nogle aktive PC højtalere helst ikke til mere end 2000 kr. Denne grænse er godt nok lidt
fleksibel, men det er nu det jeg helst vil bruge (kiggede på B&W MM-1 og lyttede, og jeg synes simpelthen de var for dyre til
prisen/lyden).
Jeg har allerede et fuldt Dali Ikon MK2 5.1 sæt til værelset/TV'et og Denon AH-D2000 høretelefoner til PC'en. Men jeg savner
nu et sæt PC højtalere til casual musik lytning og gaming.

Er der nogen der har prøvet at lytte til Audioengine 2 (~1500 kr) eller Argon7350A v2 (~ 1900 kr.)?
Den gamle Argon 7450A tæller også – dem har jeg selv haft :)

Plads er en faktor, jeg kunne egentlig godt tænke mig nogen der ikke fyldte alt for meget og som godt kan tåles at stilles op
ad væggen. Begge ting taler for Audioengine 2. Lydkvalitet/bassgengivelse taler dog muligvis tilstrækkelig meget for Argon
7350A v2?

PS: Har også kigget på Audioengine 5+ også og de virker lækre, men jeg bryder mig umiddelbart ikke så meget om at der
ikke er nogen 'font grill' til så dyre højtalere. Prisen er også lige i overkanten og designet er virker ret kedeligt, selvom jeg
kan se at anmelderne elsker den. Og selvom den ca. er samme størrelse som Argon modellen, har jeg en fornmellese af at
den vil se lidt større ud på mit bord.
Til top Vis Gaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaco

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Maj 2012 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Kig her:

http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Stu dieh%F8jttalere

Adam A3X eller A5X er virkeligt gode aktive HT'ere. Alternativt kan du kigge på KRK RP 5 G2, som også er meget populær. Vær opmærksom på, at disse HT'ere er relativt store, og derfor fylder lidt på bordet - til gengæld giver de fantastisk lyd med god bund!

P.S: Lagde lige mærke til, at Adam'erne er stykpris, så de er nok udenfor budget.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Tak for budet, men de er nok lidt udenfor budget som du påpejer :)

Jeg kan se at Elgiganten lidt overraskende også sælger Audioengines A2 højtalere, så tilgængeligheden er god (selvom jeg
skal til Amager).

Jeg har ikke besluttet mig endnu.. efter hvad jeg har læst, tror jeg at Audioengine A2 har god klarhed og bass for sin
størrelse, og er velafbalancerede, men til gengæld tvivler jeg lidt på "dybden" i lyden fra så små højtalere og om de er i
stand til at skabe et tilstrækkeligt 3D-lydfelt (forventer ikke det vilde, men jeg har da et ønske om et vidst "lydbillede") - og
dette sidste punkt klarer Argon 7350A v2 højtalerne sandsynligvis bedre (spørgsmålet er hvor meget). Audioengine A2 har
ikke volumenknap på fronten men til gengæld er de nok ikke så følsomme overfor afstanden til væggen bagved da der ikke
er nogen bassudgang bagtil som på Argon 7350A. Hmmm decisions decisions...

Er der nogen der kender til et sted i KBH hvor man kan høre på Audioengines A2/5 højtaler?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Du så godt, at KRK'erne ligger på 2400,- for et sæt? Yderst velspillende højttaler:

http://www.4sound.dk/shop/studiehoejttalere/krk/rp-5-g2-blac k-saet.html

Hvis budgettet slutter ved 2k, så kig på disse M-Audio, der også er super:

http://www.4sound.dk/shop/studiehoejttalere/m-audio/bx5-d2-s aet.html

Begge mine forslag spiller ned til ~50hz, og vil derfor gengive bas bedre end audioengine og argon. Men igen; Tjek lige størrelsen og om du har plads til dem

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

M-Audio højtalerne har generelt godt, men også lidt blandet omtale på nettet så dem tror jeg at jeg springer over.

Men KRK'erne ser interessante ud. Jeg tror grunden til at jeg "kom til" at springe let hen over dem første gang var, at jeg ikke
er så vild igen med designet - men det kan forhåbentlig være en lille tilvænningssag, og nogengange sker det også at højtalere
ser pænere ud i virkeligheden end på webfotos. Dem vil jeg undersøge lidt nærmere. KRK RP5 G2, jeg går ud fra at det er de
samme der går under navnet Rokit 5?
EDIT: Men puuh de er store.. Jeg må lige se på hvordan de ville se ud i landskabet :)

Mammut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe på disse højtalere til min PC

JohnBlue JB-3

og købe en lille T-amp til at drive dem.
Til top Vis Mammut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mammut

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg havde faktisk lige bestemt mig for Audioengine A2 både pga. størrelse og pris, men de der JohnBlue JB-3 ser også
interressante ud. Og 1500 kr. for et par er jo samme pris. Nogen der har hørt den?
Hmm..

EDIT: Ah ok de er ikke aktive. Jeg ved ikke hvor relevante de er så. Lækre ser de ud, men det er bare en bekvemt at de er
aktive. Nok står min Denon AVR-3311 kun få meter væk, men besværet ved at tænde for det rigtige indput hver gang jeg
bruger min computer er netop det jeg prøver at undgå. Men de ser i sandhed interessante ud hvis man er ude efter nogle gode
passive PC højtalere til en god pris.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Skriv endelig om de Audioengine A2, når du får dem hjem. Jeg er nemlig også selv ret hooked på dem.

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Will do

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Her følger mine første indtryk af Audioengine A2 (tag: review, test, anmeldelse). Har lige fået mine Audioengine A2 hjem og
har siddet med dem i 30 min. indtil videre. Forløbige observationer:

1. De er fantastiske! Det første jeg lagde mærke til var uden tvivl hvor "store" de lød. Med hensyn til fylde lyder de dobbelt
så store som de er. De fylder virkelig rummet bedre ud end jeg havde regnet med -- ikke at jeg har specielt brug for det da
jeg sidder i 12 m^2, men det er en positiv egenskab.

2. Distanten er ikke så klar som jeg havde håbet på, men jeg er også vandt til mine Ikon 6 MK2 og Denon AH-D2000
hovedtelefoner. Det var som om der var et stykke stof imellem højtalerne og mine ører. Allerede efter 30 min. har de dog
allerede forbedret sig hørbart på det her punkt, så det er jo godt. Jeg regner dog aldrig med at de når mit helt idéelle
klarhedsniveau for diskant -- men men men det er en lille detalje, og de lyder skam klare nok, det skal ikke misforstås.
Deres lyd er bare meget anderledes end det jeg er vandt til fra Denon og Dali (de virker mere lyse/lette i lyden).

3. Deres lydbillede er meget tæt frontalt / fra siden - ikke så meget i dybden som man måske kunne håbe. Dette er dog igen
en lille detalje, og selvom jeg ikke har prøvet dem i et spil endnu, tror jeg at de er i stand til at skabe et overbevisende
lydbillede nok. Men hvis jeg var gud eller på anden måde direkte kunne bestemme over den eksakte lyd der kom ud af disse
basser, ville jeg nok vælge et "dybere" og lidt mere 3-dimensionelt lydbillede.

4. Til gengæld er de bare involverende! Man får lyst til at skrue lidt op og man bliver revet med af musikken og får lyst til at
synge med. De er således meget musikalske. Instrumentadskillelsen er også god for de fleste musikgenrer jeg har hørt indtil
videre - jeg har hørt bedre, men det er helt klart godt nok - og specielt til 1500 kr. da!

5. Der er lidt basresonanser omkring 100 +/- 25 Hz, men det er ikke slemt. Efter at have siddet og leget lidt med
equalizeren, er jeg faktisk usikker på om jeg overhovedet gider at equalize dem. Jeg ser lige tiden an, så ved jeg det efter
et par dage.

6. Men på den anden side, hold kæft hvor er der overraskende meget bas i dem! Det er ikke perfekt, og er lidt udefineret i
nogle områder (har ikke lige identificeret hvilke, så analytisk har jeg ikke lyttet til dem endnu), men en god del af bassen er
til gengæld punchy på en virkelig fed måde. De kan virkelig rykke ved noget luft! Det er de tydeligvis også designet til da
luften fra basfrekvenserne pulserer ind og ud af en ikke-ubetydelig sprække i bunden af begge højtalere.

Alt i alt kan mine efterhånden forvændte luksus-ører sagtens høre/finde svagheder i denne højtaler (den største må nok
være de lidt markante bass resonanser 100+/-20 hz hvilket delvist kan equalize sig ud af), men jeg kan virkelig også sætte
pris på deres stærke sider: hvor afbalanceret lyden er, hvor store højtalerne lyder, hvor involverende og spændende de
spiller musikken, hvor godt de spiller også når man spiller lidt højere og den generelt ret imponerende bass. For 1500 kr. er
jeg meget imponeret må jeg sige. Hvis plads er en faktor på ens skrivebord og man leder efter PC højtalere, er de her et
virkelig godt bud! Måske opgaderer jeg meget senere til nogle der spiller bedre/mere præcist, neutralt og bare lige et hifi-
niveau eller to højere end disse, men jeg vil altid kunne finde en rolle til disse herlige små bæster når jeg flytter ud af
kollegieværelse og i lejlighed i - soveværelset, køkkenet, endda udendørs. Med forbehold for at man ikke har ALT for høje
forventninger til de her (hvilket næsten kun forekommer hvis man læser for meget ros på nettet og sætter forventningerne
helt i vejret) vil jeg varmt anbefale Audioengine A2. Jeg tror i hvert fald det er meget få mennesker der ville blive decideret
skuffet over dem, det spiller de simpelthen for godt til (der skal dog nok være nogle få).

Som en sidste bemærkning har jeg også læst flere steder på nettet at de ændrer sig ret markant (mere end
gennemsnitshøjtaleren) når de er spillet til efter 500-1000 timer, så det er jo bonus :)

Audioengine A2 er aktive højtalere og bliver drevet af indbygget forstærker. I min opsætning kommer signalet fra mit
Auzentech X-Fi HomeTheater HD lydkort.

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Post-notice: Allerede efter nogle timer kom diskanten klarere igennem, og lyder nu helt som den skal -- nogle
bassfrekvenserne er stadig lidt mudrede, men stadig acceptable og gode/imponerende for højtalernes størrelse :)

jrnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2010
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hvordan præstere disse højttalere direkte tilsluttet en MacBook Pro i forhold til et sæt 2.1 i samme prisklasse? Det er
efterhånden en gammel højttaler - kan det virkelig passe de stadigvæk er så gode? :-)
Til top Vis jrnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jrnielsen

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan de er på et onboard lydkort fra en Macbook Pro. Men hvis du vil være helt sikker
kan du jo snige dig ud i en ElGiganten med din Macbook og lytte selv :)

jrnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Gaco skrev:
Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan de er på et onboard lydkort fra en Macbook Pro. Men hvis du vil
være helt sikker

Jeg har været i to ELGiganter, men uden held - de står ikke til display! :-( Højttalerne er jo en milliard gange federe end et
kedeligt sæt 2.1 - men lyden er bedst hvor?!! :-)

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Near-field, lige 0.3-2 m foran eller sådan noget. Hvis du køber dem vil jeg også anbefale bordfødder, både for at reducere
resonans med bordet under, og for at rette dem op imod ørehøjde. Købte mine her:
http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=66& product_number=7812130

Madmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

jrnielsen skrev:
Gaco skrev:
Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan de er på et onboard lydkort fra en Macbook Pro. Men hvis du vil
være helt sikker

Jeg har været i to ELGiganter, men uden held - de står ikke til display! :-( Højttalerne er jo en milliard gange federe end et
kedeligt sæt 2.1 - men lyden er bedst hvor?!! :-)

De står i display i Fona i Frederiksberg Centret. Og der er også et sæt A5, men lad være med at lytte på dem også.
Til top Vis Madmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madmanden

jrnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Gaco - God idé!

Jeg bor desværre ikke i nærheden af Frederiksberg Centret, så det kan ikke lade sig gøre! ;-) Jeg stoler på de rosende ord,
som højttalerne får rigtig mange steder, og håber at mit onboard lydkort håndterer dem godt!

Tak for hjælpen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes