Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvilken opamp til riaa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en riaa forstærker byggesæt  i Kinaland.Der var nogle ad797 op.amp med,men det var smd mont i en sokkel.
Det virkede ikke rigtig,tror det gik i selvsving.
Jeg monterede så nogle gamle 741 op.amp som jeg havde liggende og nu spiller den lystig.
Men 741 er jo af ældre dato så måske der er nogle der er bedre i dag.
Nogle forslag?
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Tja ... stort set ALT ANDET end en 741!
Det var jo faktisk den lagde grunden til det dårlige ry IC'er fik. Med rette når det gælder 741.

Har bygget en RIAA med TL 071 for flere år siden (faktisk en TL 072). Men der er sikkert mange andre fancy IC'er på markedet i dag. Kig efter Analog Devices eller Burr Brown.

Jeg bygger mere med rør (eller bygger højttalere) - måske dem der roder med de små "mangeben" kan hjælpe dig?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej Max.H, så er det jo nok fordi dem dér kinesere har glemt at tage højde for AD 797´erens særheder, det er ellers en utrolig fed opamp og tæt på det mest støjsvage, man kan få. 741 er så til gengæld det absolut ringeste. 797 er en single opamp, og hvis du ikke vil forkøbe dig fra starten, så prøv med OPA 134 eller OPA 604, de lyder rigtigt godt til prisen, den ene er lidt varmere i lyden end den anden, kan ikke huske hvilken. De er nemme at ha´ med at gøre, og burde ikke gå i selvsving i et fornuftigt printlayout.

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2012 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

http://www.analogmetric.com/goods.php?id=2372

Det er denne riaa det drejer sig om.Er der nogen der har en fornemmelse om hvorfor de medfølgende op.amp ikke virker.

Hvis jeg kun kobler højre kanal til spiller den nogle gange, men når jeg så kobler begge kanaler til kommer der en nedadgående hyl ,hvorefter den er helt stille.

Mont med 741 op.amp spiller den,men de er jo efter hvad jeg kan forstå ikke verdens bedste

Alle forslag er velkommen

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Det kan være mange ting: Fra en defekt AD797 over en kapacitiv tilsluttet belastning til en dårlig strømforsyning via andre defekte komponenter (har jeg været hele vejen rundt?).

Et par tests:

Byt om på de to AD797 og "se", om fejlen flytter med.

Tilslut RIAAen til et andet apparat og "se", om det går anderledes dér.

Gerne giv svar på hver test for sig.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2012 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren er tilsluttet 2 stk. 12v 1.2 amph batterier og får selvfølgelig ikke de anbefalede 2*15v,men jeg tror dog ikke det er problemet.
Nu kan den ikke engang hyle, men er bare tavs,men stadig spiller den fint med de 2 stk. 741.
Min egen opfattelse er at de medfølgende op.amps er defekte ,så jeg har bestemt mig for at prøve
opa 134 og samtidig bestille et par ne 5534 ,de koster jo ikke alverden,så må jeg se hvad der er bedst.
Andre forslag til op.amps er stadig velkommen

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Konstuktionen er slet ikke tilpasset til AD797. Hvis man kigger på siden du linker til, kan man også se diagrammet. I det kan man sagtens se at de bare har lavet en tilfældig konstruktion og så bare valgt en Opamp bagefter. Du burde få et meget bedre resultat med de 2 andre du har bestilt.

AD797 er en rigtig god Opamp. Men den er meget kritisk mht. opsætning. Det kredsløb som er i din Riaa, er slet ikke godt nok afkoblet. AD797 er kun stabil hvis den har afkobling siddende helt inde ved benene på opampen. Der findes også en kompenseringskondensator som skal monteres mellem 2 ben på AD797. Jeg kan ikke huske nøjagtig hvordan og hvor stor. Men det kan du se i databladet til ad797.

Alt i alt, bør du nok glemme 797 i dit nuværende kredsløb. Men der er heldigvis mange andre at vælge imellem. :-)

OPA604, OPA134, NE5534, LT1115, OPA227, OPA228, AD8065, AD711, og mange mange andre er alle opamps man kan lege med til audio brug. Du skal bare gøre dig til en vane at studere databladet først. Det du skal kigge efter er, om opampen kræver særlige kredsløb for at være stabil. Ellers går de nemlig i selvsving ligesom dine ad797 med sikkerhed har gjort.

Håber det kan hjælpe dig videre. Held og lykke!

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

saga
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

NE5532 er vel den opamp der lyder mindst dårlig af allesammen Det er i hvert fald min foretrukne opamp og så er den
meget billig
Til top Vis saga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af saga

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Ta´ jeg nu for h******** sammen og la´ vær´ mæ´ og gi´ manden forkerte oplysninger, NE 5532 er en dobbelt opamp og passer ikke i konstruktionen, skam jer, skal han absolut prøve det billigste til en 5´er hedder den NE 5534, SÅDAN
Gode råd er rigtig fint, dårlige, fejlbehæftede råd gi´r som regel RØG når det drejer sig om DIY

saga
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Ta´ jeg nu for h******** sammen og la´ vær´ mæ´ og gi´ manden forkerte oplysninger, NE 5532 er en
dobbelt opamp og passer ikke i konstruktionen, skam jer, skal han absolut prøve det billigste til en 5´er hedder den NE
5534, SÅDAN Gode råd er rigtig fint, dårlige, fejlbehæftede råd gi´r som regel RØG når det drejer sig om DIY

Så er han faktisk lidt heldig for en NE 5534 lyder lidt bedre end NE 5532 når nu det skal være selvom de burde lyde godt og vel
ens

Men jo, den var lidt flov Selvfølgelig skal det være en NE 5534 Kan ikke engang komme udenom ved at kalde det en
tastefejl, det var en total kvajer fra min side
Til top Vis saga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af saga

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

saga skrev:
Boydk skrev:
Ta´ jeg nu for h******** sammen og la´ vær´ mæ´ og gi´ manden forkerte oplysninger, NE 5532 er en
dobbelt opamp og passer ikke i konstruktionen, skam jer, skal han absolut prøve det billigste til en 5´er hedder den NE
5534, SÅDAN Gode råd er rigtig fint, dårlige, fejlbehæftede råd gi´r som regel RØG når det drejer sig om DIY

Så er han faktisk lidt heldig for en NE 5534 lyder lidt bedre end NE 5532 når nu det skal være selvom de burde lyde godt og vel
ens

Men jo, den var lidt flov Selvfølgelig skal det være en NE 5534 Kan ikke engang komme udenom ved at kalde det en
tastefejl, det var en total kvajer fra min side

Bare rolig jeg vidste godt at 5532 er en dobbelt og 5534 er den der skal bruges

Så der kommer ingen røg fra mit hobbyrum

Takker for alle input

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes