Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Stor lyd i små højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Dette er sikkert et klassisk spørgsmål, men jeg har endelig fået økonomisk rådighed til en komplet hjemme-bio
Der er rimelig godt styr på billedet, så nu mangler jeg kun lyden i setuppet. Er det muligt at få en stor/detaljeret lyd - både til musik og film i små højtalere?

Jeg flytter i en lille ungdoms-bolig til sommer, og har derfor ikke plads til kæmpe store højtalere.

Da jeg har valgt at op-prioritere billedet, har jeg valgt at købe et samlet højtaler-system.
I den forbindelse har jeg lavet en liste, som jeg meget gerne vil have jer til at kommentere på:

1. http://www.whathifi.com/review/q-acoustics-2000i-51-pack
  2. http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_104 &products_id=890
  3. http://www.whathifi.com/review/boston-acoustics-soundware-xs 51se
  4. http://www.whathifi.com/review/q-acoustics-2000-series

Hvis I kender bedre alternativer til disse systemer, er jeg meget modtagelig for gode råd.
I må ligeledes gerne skrive hvilken surround-receiver, I vil kombinere højtaler-systemet med.

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer - forhåbentlig med nogle gode og brugbare svar/råd.

På forhånd tak

Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Det bør måske nævnes, at designet også betyder en del for mig.... Det skal dog IKKE overskygge lyd-kvaliteten....!!

Men hvis man kan få en mindre receiver, som ikke fylder særlig meget, vil det selvfølgelig ikke gøre noget.... Det er ikke et must.

JK-68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hvad siger dit budget :)
Til top Vis JK-68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK-68

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

JK-68 skrev:
Hvad siger dit budget :)

Hvis det kan gøres for 5-6000 kr., vil det være rart
Hvis det ikke kan lade sig gøre at få noget ordentlig lyd til de penge, må jeg vente nogle måneder endnu

Er dette noget skrammel:

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_104 &products_id=890

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens få rigtigt god lyd med små højtalere af reol typen. Der findes et hav af gode små højtalere med en
tilhørende sub.

Det link du linkede til med reciever og højtalere der tror jeg personligt højtaler blir en anelse for små. Man kan opleve at
overgangen fra subwoofer til de øvrige højtalere ligger i så højt et frekvensområde at man kan høre hvor subben står.

Jeg har kun hørt et system i den kategori så alternativerne vil jeg lade andre komme med. Hifiklubben har dette sæt som
faktisk spiller rigtigt fint: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/dali_ stilefazon-sub-1-
51_hojttalersystem_hojglans-sort.htm

Men så kommer prisen på en reciever jo godt nok oveni - men jeg er sikker på det er en helt anden lydklasse som du vil
blive gladere for i længden. Deres Zensor serie spiller også rigtigt fint - har hørt dem i en 2.1 opstilling - de spiller rigtigt fint
til prisen. Zensor serien er endnu et step op i forhold til fazon. Recieveren bør klinge lidt varmt til Dali - Marantz eller NAD
lyder godt sammen med Dali.

Vent hellere en månede eller to end gå ud og købe noget du fortryder.

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:
Man kan sagtens få rigtigt god lyd med små højtalere af reol typen. Der findes et hav af gode små højtalere med en
tilhørende sub.

Det link du linkede til med reciever og højtalere der tror jeg personligt højtaler blir en anelse for små. Man kan opleve at
overgangen fra subwoofer til de øvrige højtalere ligger i så højt et frekvensområde at man kan høre hvor subben står.

Jeg har kun hørt et system i den kategori så alternativerne vil jeg lade andre komme med. Hifiklubben har dette sæt som
faktisk spiller rigtigt fint: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/dali_ stilefazon-sub-1-
51_hojttalersystem_hojglans-sort.htm

Men så kommer prisen på en reciever jo godt nok oveni - men jeg er sikker på det er en helt anden lydklasse som du vil
blive gladere for i længden. Deres Zensor serie spiller også rigtigt fint - har hørt dem i en 2.1 opstilling - de spiller rigtigt fint
til prisen. Zensor serien er endnu et step op i forhold til fazon. Recieveren bør klinge lidt varmt til Dali - Marantz eller NAD
lyder godt sammen med Dali.

Vent hellere en månede eller to end gå ud og købe noget du fortryder.

/Bjarne

Tak for dit input, Bjarne.
Jeg havde håbet, at jeg kunne få fin lyd for 5-7000 kr.

Jeg skal til at være studerende efter sommerferien, så jeg får nok ikke særlig mange penge ekstra til lyden... Desværre

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet brugt markedet ?

Jeg kender nogen som købte sådan et plastik højtalersæt ala det du linker til (Skal med det samme sig at kvaliteten svinger)
tror det var harman kardon. De købte dette sæt istedet
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/argon _junior-40-51_hojttalersystem.htm - Jeg har ikke hørt det
endnu men de siger at det lyder mere som rigtigt bio lyd bare ikke så dyb bas. Og heller ikke samme lydtryk. Mener de
driver det med en onkyo snurrerundt reciever. De skal ha en lidt lys klingende reciever for de er lidt varme i klangen.

Sæt denne foran: http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1312-_surround-receiver_sort.htm

Så er du godt igang, det er ikke highend men med dit budget et fornuftigt kompromis. Træerne vokser ikke ind i himmelen,
men du kan sagtens få gode film oplevelser i et ikke alt for stort rum. Alternativt så vælg et bedre stereo setup ... det kan
give fine film oplevelser også.

Der findes også andre mærker rundt omkring - nu guider jeg bare lige ud fra hvad jeg kender lidt til. Men op af sofaen og ud
og lytte.

Du kan også overveje brugt markedet - så når du en del længere inden for budgettet

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

nu spørger du om receiver, hvad skete der med din NAD med den mørke lyd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93966&K W=morten8620

og hvad var det for højttalere du havde lånt af dine forældre

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:
Har du overvejet brugt markedet ?

Jeg kender nogen som købte sådan et plastik højtalersæt ala det du linker til (Skal med det samme sig at kvaliteten svinger)
tror det var harman kardon. De købte dette sæt istedet
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/argon _junior-40-51_hojttalersystem.htm - Jeg har ikke hørt det
endnu men de siger at det lyder mere som rigtigt bio lyd bare ikke så dyb bas. Og heller ikke samme lydtryk. Mener de
driver det med en onkyo snurrerundt reciever. De skal ha en lidt lys klingende reciever for de er lidt varme i klangen.

Sæt denne foran: http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1312-_surround-receiver_sort.htm

Så er du godt igang, det er ikke highend men med dit budget et fornuftigt kompromis. Træerne vokser ikke ind i himmelen,
men du kan sagtens få gode film oplevelser i et ikke alt for stort rum. Alternativt så vælg et bedre stereo setup ... det kan
give fine film oplevelser også.

Der findes også andre mærker rundt omkring - nu guider jeg bare lige ud fra hvad jeg kender lidt til. Men op af sofaen og ud
og lytte.

Du kan også overveje brugt markedet - så når du en del længere inden for budgettet

Jeg køber gerne brugt... Det har jeg ikke spor imod :)
Som jeg skriver i emnet, så får jeg ikke plads til store speakers i mit setup..

Hvis jeg kan finde små, velspillende speakers til en fornuftig pris, vil det være helt perfekt!!

Sådan noget som receiver, er det også fint at købe brugt?
Jeg har overvejet enten Onkyo, SONY eller Marantz.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:

nu spørger du om receiver, hvad skete der med din NAD med den mørke lyd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93966&K W=morten8620

og hvad var det for højttalere du havde lånt af dine forældre

Den solgte jeg på DBA.... Og den var koblet til nogle gamle, billige og dårlige speakers.
Jeg skal ikke have en "varm" forstærker igen...

Derfor tænker jeg umiddelbart Onkyo, SONY eller Marantz... Er det helt ved siden af?

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Maranz er "Varm" som Nad - og nej der var intet galt med din nad med mindre den var defekt. Det var nok blot et dårligt
match mellem forstærker og højtalere.

Sony bryder jeg mig personligt ikke om. Ville nok gå efter Onkyo, Marantz, Yamaha, Nad eller Denon

Men det handler meget om at matche reciever og højtalere til hinanden. Kobler man en varm højtaler til en varm forstærker
så blir resultatet vaaaaaaarm - lidt lukket. Men får du en lyst kliingende ht parret med en lyst klingende forstærker blir
resultatet ja nærmest uudholdeligt.

Du kan sagtens købe brugt. Bare altid insister på at høre det og husk lige at se om remoten funker. Der er jo altid en risiko
for der er noget der går i stykker men så kan du glæde dig over at det ikke har kostet en formue.

Jeg vil anbefale dig at købe recieveren først - og så tag den under armen når der skal lyttes til højtalere. På den måde kan
du lettere finde balance og ramme det lydbillede du gerne vil ha (Hvem sagde hifi er nemt, men det betaler sig) ;)

/Bjarne

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:
Maranz er "Varm" som Nad - og nej der var intet galt med din nad med mindre den var defekt. Det var nok blot et dårligt
match mellem forstærker og højtalere.

Sony bryder jeg mig personligt ikke om. Ville nok gå efter Onkyo, Marantz, Yamaha, Nad eller Denon

Men det handler meget om at matche reciever og højtalere til hinanden. Kobler man en varm højtaler til en varm forstærker
så blir resultatet vaaaaaaarm - lidt lukket. Men får du en lyst kliingende ht parret med en lyst klingende forstærker blir
resultatet ja nærmest uudholdeligt.

Du kan sagtens købe brugt. Bare altid insister på at høre det og husk lige at se om remoten funker. Der er jo altid en risiko
for der er noget der går i stykker men så kan du glæde dig over at det ikke har kostet en formue.

Jeg vil anbefale dig at købe recieveren først - og så tag den under armen når der skal lyttes til højtalere. På den måde kan
du lettere finde balance og ramme det lydbillede du gerne vil ha (Hvem sagde hifi er nemt, men det betaler sig) ;)

/Bjarne

Det lyder som en fin ide... Så skal jeg bare have valgt receiver

Jeg har altid haft en for-kærlighed for "lys" lyd.... B&W er f.eks. ikke noget for mig, da lyden fra højtaleren er varm og en smule lukket... I hvert fald i min øre

Hvis du skriver at Marantz gerne vil give en varm lyd, er det måske ikke det rette valg for mig? Selvom du skriver at en lys forstærker med lyse speakers giver en uudholdelig lyd..?

Beklager mine sikkert dumme spørgsmål, men jeg er helt nybegynder

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Lys forstærker til lys højtaler giver ofte en lidt anmasende diskant som mange bestemt ikke bryder sig om. Alt det med hifi
er jo meget smag og behag.

En b&w sammen med en nad vil i manges smag være for varm, men sammen med en denon måske afstemt. Derfor kan
man ikke se på de enkelte komponenter, man er nød til at se det som en helhedsbetragtning.

Det er nok nemmere at tilføre varme i et lidt for lyst klingende system med kabler end omvendt, men det handler om at
finde den balance som man godt kan lide. Det jeg syns lyder godt kan være du syns lyder forfærdeligt.

Selv bruger jeg en kobination af Yamaha + NAD effektblok og Dali højtalere - det giver en detaljeret lyd men samtidigt
behalig lyd hvor diskanten ikke bliver anmasende. Men nogen vil sikker syns det ikke er sagen - fred være med dem - jeg er
tilfreds ;)

Marantz minder meget om NAD i klangen så det er ikke sikkert det er det rette for dig, men igen det afhænger af hvad du
har hørt den på. Smæk et par dalier på og hør hvad der sker - det syns jeg bestemt ikke er lukket .... men det er så bare
mig.

Men igen der er mange andre mærker og butikker end hifiklubben.

/Bjarne

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:
Lys forstærker til lys højtaler giver ofte en lidt anmasende diskant som mange bestemt ikke bryder sig om. Alt det med hifi
er jo meget smag og behag.

En b&w sammen med en nad vil i manges smag være for varm, men sammen med en denon måske afstemt. Derfor kan
man ikke se på de enkelte komponenter, man er nød til at se det som en helhedsbetragtning.

Det er nok nemmere at tilføre varme i et lidt for lyst klingende system med kabler end omvendt, men det handler om at
finde den balance som man godt kan lide. Det jeg syns lyder godt kan være du syns lyder forfærdeligt.

Selv bruger jeg en kobination af Yamaha + NAD effektblok og Dali højtalere - det giver en detaljeret lyd men samtidigt
behalig lyd hvor diskanten ikke bliver anmasende. Men nogen vil sikker syns det ikke er sagen - fred være med dem - jeg er
tilfreds ;)

Marantz minder meget om NAD i klangen så det er ikke sikkert det er det rette for dig, men igen det afhænger af hvad du
har hørt den på. Smæk et par dalier på og hør hvad der sker - det syns jeg bestemt ikke er lukket .... men det er så bare
mig.

Men igen der er mange andre mærker og butikker end hifiklubben.

/Bjarne

Helt enig

Jeg er bare nødt til at vælge en receiver først?  Ellers kommer jeg jo ikke nogen vegne... Hehe

Det ville selvfølgelig være rarest, hvis jeg kunne få nogle håndgribelige anbefalinger.. men som du ganske rigtigt skriver, så er lyd en MEGET SUBJEKTIV ting...

Jeg håbede bare, at man kunne sige nogle generelle ting om de enkelte mærker

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Bor du i nærheden af en hifiklub så prøv at gå derned og hør denon og nad sammen med dali, argon og b&w højtalere og så
dan dig et billede af hvordan du syns det lyder. Prøv lys+lys, lys+varm, varm+varm - så får du en bedre forståelse af hvad det
er jeg mener.

Så ved du lidt om om det er en lys eller varm forstærker du skal gå efter. Så finder du den rette ud fra de funktioner du har
behov for - tar den under armen og traver ud på speaker jagt.

/Bjarne

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:
Bor du i nærheden af en hifiklub så prøv at gå derned og hør denon og nad sammen med dali, argon og b&w højtalere og så
dan dig et billede af hvordan du syns det lyder. Prøv lys+lys, lys+varm, varm+varm - så får du en bedre forståelse af hvad det
er jeg mener.

Så ved du lidt om om det er en lys eller varm forstærker du skal gå efter. Så finder du den rette ud fra de funktioner du har
behov for - tar den under armen og traver ud på speaker jagt.

/Bjarne

Jeg har faktisk allerede prøvet samme metode i hifiklubben, hvor jeg fandt ud af, Denon er mere noget for mig i forhold til NAD.

Jeg har intet imod Hifiklubben overhovdet... Jeg tænker bare, at der må findes meget andet lækkert hifi-gear end det, Hifiklubben har i deres sortiment...

Er der ikke nogle mærker der satser mere på surround end andre, og derfor er førende indenfor dette felt?  Gerne med den resulterende ønskede, lyse, åbne og detaljerede lyd?

Det samme spørgsmål gælder egentlig højtalere... Om der er nogle mærke der satser mere på henholdsvis stereo og surround?

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Der findes tonsvis af fedt grej uden om hifiklubben, naturligvis.

Om der er nogen som er nogle mærker der satser mere på stereo eller surround - det tror jeg egenlig ikke. Tror de fleste
mærker har begge dele. De fleste grundkomponenter er jo også de samme - der er jo blot flere forstærker kanaler
eksempelvis. De fleste mærker køber DSP delen ude i byen, for det er den mest komplicerede del af en surround reciever.
Derfor ser du navnet Audissy gå igen på tværs af mærker. Yamaha udvikler det hele selv og har gjort sådan i mange år.
Yamaha er nok dem der har mindst 2 kanals grej hvis det endelig skal være. Jeg har altid godt kunne li yamaha lyden som
er en anelse til den lyse side men de er ikke så glade for tunge højtalere - hvorfor jeg har en effektblok imellem den og
mine fronter der er ret forstærker krævende.

En god stereo ht er jo en lige så god surround ht - det er samme frekvensområde den skal kunne gengive. Så det der
adskiller mærkerne er egentligt hvorvidt man kan få en center der klang mæssigt passer til de øvrige ht. Det kan man i de
fleste tilfæde idag.

/Bjarne

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:
Der findes tonsvis af fedt grej uden om hifiklubben, naturligvis.

Om der er nogen som er nogle mærker der satser mere på stereo eller surround - det tror jeg egenlig ikke. Tror de fleste
mærker har begge dele. De fleste grundkomponenter er jo også de samme - der er jo blot flere forstærker kanaler
eksempelvis. De fleste mærker køber DSP delen ude i byen, for det er den mest komplicerede del af en surround reciever.
Derfor ser du navnet Audissy gå igen på tværs af mærker. Yamaha udvikler det hele selv og har gjort sådan i mange år.
Yamaha er nok dem der har mindst 2 kanals grej hvis det endelig skal være. Jeg har altid godt kunne li yamaha lyden som
er en anelse til den lyse side men de er ikke så glade for tunge højtalere - hvorfor jeg har en effektblok imellem den og
mine fronter der er ret forstærker krævende.

En god stereo ht er jo en lige så god surround ht - det er samme frekvensområde den skal kunne gengive. Så det der
adskiller mærkerne er egentligt hvorvidt man kan få en center der klang mæssigt passer til de øvrige ht. Det kan man i de
fleste tilfæde idag.

/Bjarne

Ærligt, så aner jeg ikke, hvor jeg skal starte min søgen efter en god receiver som opfylder mine krav... Jeg købte en receiver for kort tid siden, som jeg solgte ganske kort tid efter, da lyden ikke faldt i min smag... Det ønsker jeg ikke at gøre igen...

Jeg havde håbet, at man generelt kunne sige hvilket mærke der giver en åben, detaljeret og lys lyd...

Jeg beklager min usikkerhed

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

overvej
xtz 5.1 pakke

Husk det er svenske kroner.

XTZ ligger til den neutrale side. ret sikker på det er noget du ku li. hvis du vil ha lyst, så hold dig fra marantz og harman
kardon. overvej XTZ + Onkyo eller Yamaha. Så er du godt på vej.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes